Jump to content
Sign in to follow this  
Myrklumpen

Vulgatakläckning

Recommended Posts

nej för i helvete stoppa dom i härjedalen och jämtland kommer ju på söndag stoppa dom tills på måndag :'( :'( :-

Är vulgata samma som rocken  ??? ???

Ja, rocken är en benämning som brukar innefatta Ephemera vulgata och E. danica (liknar varandra)

Guest Betis
Ja, rocken är en benämning som brukar innefatta Ephemera vulgata och E. danica (liknar varandra)

På vissa håll får även nattsländan Pryginea detta namn.

Vulgataen er vist i full gang i Hocksjöen, åker opp ditt i morgen. Da går den vel i hundsjöen til helgen muligens.

Skal avlegge rapport om det er sant :)

Tokgubbene her oppe veit ikke forskjell på vulgata og leptoer :)

några enstaka vulgator kläckte runt bollnäs i hälsingland igår. några regnbågar visade intresse. öringen och rödingen var dock inge intresserad av att gå upp till ytan och få sig en mumsbit. Måsarna var väldigt intresserad av de vulgator som lämnat vattenytan.

Da er vulgataen i full gang i allefall i Härjedalen, straks fisk i hundsjøen 5-6 dager til kanksje

Grymm fart i Stockholm sedan ca 2 veckor tillbaks. Hade mitt livs fiske i fredags i en polares klubbsjö. Vi hade på öringar i 3 kilosklassen på vulgataimitationer... ;D ;D ;D

Förhoppningsvis kläcker Danica/Vulgata även om 2 veckor då jag ska upp till Ljungsöån ???

Vulgator skådade i Västerbotten...

Åfan... hm, verkar bli första varma kvällen här på länge. Kanske dags att fara till träsket och fiska bautaöring ikväll... Boden...

Nån som vet hur det är med vulgatorna i härjedalen?

Ja :) Den er ferdig i Hocksjöen i Sveg, tipper den klekker rundt overalt her omdagen. Ikke sett noe i Hundsjöen enda,

i hälsingland kläcker de fortfarande väldigt sparsamt. men inge problem att locka upp fiskarna på rocken imitationerna.

Guest LindgreN

finns det vulgata/danica här nere i skåne över huvud taget? har sett 2 stycken i vår/sommar!

finns det vulgata/danica här nere i skåne över huvud taget? har sett 2 stycken i vår/sommar!

Mängder, dock inte i alla vattendrag. Det krävs sandig botten för att nymferna ska tycka om det.

Guest LindgreN

aah... ok... då är nog inte stället jag bor vid så bra =) mest dy botten här vad jag vet

mycket caenis finns det här iaf!

aah... ok... då är nog inte stället jag bor vid så bra =) mest dy botten här vad jag vet

mycket caenis finns det här iaf!

Då kläcker det P*addor :)

Guest LindgreN
Då kläcker det P*addor :)

hehe ja det tror jag säkert =)

men vulgatan, håller den mest till i småsjöar och så? eller skulle den kunna finnas i större sjöar också? kanske kvittar sålänge det finns sandbotten?

Då hoppas vi på lite värme under helgen och till veckan, så kanske det kommer igång!

Det hade varit kläckningar i Gimån (Drogsjöforsen) i helgen, men inte några stora mängder.

Har sett några få frusna stackare här kring Åre ... hoppas på mer värme!

I dag är varmaste dagen på länge :

Åre by SV 2.7 m/s 10.9 °C 2004-06-18 14:20:11

Har sett några få frusna stackare här kring Åre ... hoppas på mer värme!

I dag är varmaste dagen på länge :

Åre by SV 2.7 m/s 10.9 °C 2004-06-18 14:20:11

Vulgataen er da glad i vann og masse regn, iallefall den erfaringen jeg har, er da man opplever STORE klekkinger av disse

Vulgataen er da glad i vann og masse regn, iallefall den erfaringen jeg har, er da man opplever STORE klekkinger av disse

Tack för tipset! Då ser helgens väderprognos bra ut, man lovar regn i Västernorrlands inland och delar av Jämtland.