Jump to content

Fotoredigeringsprogram?

Belker

Recommended Posts

Om man inte har 12800:- till det senast photoshop finns det andra bra som fixar raw filer?

Ladda ned IrfanView.

Ett bra basic gratisprogram som klarar .raw. Sedan beror det ju lite på vad du tänk göra med bilderna.

PS. Kolla när du installerar så du bockar av det du vill att i.v. inte skall lägga sig i. DS

http://www.irfanview.com/

Marlodge

Edited by Marlodge

Jag använder gratisprogrammet GIMP på både linux och windowsburkar. Är faktiskt rätt nöjd :D . Till den finns ett ufraw-tillägg (gratis även det) som fixar raw. Hur mycket det kan uträtta vet jag ej, har aldrig provat. Det skall fungera som stand-alone också utan GIMP.

http://www.gimp.org/

http://ufraw.sourceforge.net/Install.html (nån som vet mer om foto än jag kanske skulle kunna läsa lite på deras hemsida vad som går att göra och vad ni saknar? Vad jag gensat kunde läsa mig till är att "sharpening" funktionen ännu inte finns i denna utgåva)

kanske värt att ta en titt?

-Gimp är lite rörigare än PS till en början men man vänjer sig fort om man är fattig som jag! :P

mvh.FF

Edited by Fredrik-flugarn

Om man inte har 12800:- till det senast photoshop finns det andra bra som fixar raw filer?

Följde det inte med något program till kameran där du kan konvertera bilderna till Tiff?

Det brukar det alltid göra.

Har du Photoshop?

Vilken version?

Kan din version öppna RAW-filer men inte från din kamera? (i så fall kan du ladda ner Adobe DNG Converter där du kan bygga om dina filer till DNG som också är ett RAW-format(

Picasa

Citat;

--------------------------

Picasa currently supports RAW formats from the following manufacturers:

Adobe (.DNG)

Canon (.CRW, .CR2)

Casio (.RAW)

Fuji (.RAF)

Hasselblad (.3FR)

Kodak (.DCR, .KDC)

Leica (.DNG and .RAW)

Minolta (.MRW)

Nikon (.NEF, .NRW)

Olympus (.ORF)

Panasonic (.RAW, .RW2)

Pentax (.PEF)

Ricoh (.DNG)

Samsung (.DNG)

Sigma (.X3F)

Sony (.SRF,.SR2)

Our RAW support is always improving. Popular formats like CR2 and NEF are generally supported, but recently released camera bodies may create formats that cannot be read until Picasa is updated to handle that format. If you're using a RAW format or a camera that isn't supported by Picasa, please post your concern in our Picasa Help Forum. Google Guides monitor this group and are on the lookout for RAW image difficulties.

-------------------------------

Ladda ner senaste versionen här; http://www.filehippo.com/download_picasa/

Om du hämtar den via Googles webplats kommer du att få den svenska versionen, 3.1

Den saknar funktionen för ansiktstaggning.

• 12 years later...

De flesta bildvisningsprogram, tex Faststone, Irfanview, XNView och liknande har enklare möjligheter för justering av kontrast,storlek och färgmättnad osv.

Vill man kunna göra lite mer finns GIMP, samt exempelvis paint.net. paint.net är något mindre avancerat än GIMP, men klarar av en hel del (det klarar exempelvis editering i lager). Båda är gratis och bara att ladda ner och testa.

Det finns ju gratis program för hantering av RAW-filer åxå, men det kanske inte är aktuellt? RAWTherapee är ett och så finns Darktable.

Använder själv en XPPen Deco Mini7 drawing pad vid redigering i Gimp. Kan inte annat än att rekommendera den, är du seriös i ditt skapande så lär du inte bli besviken.