Jump to content

Go2 Prince

roccster

Recommended Posts

Lägger upp beskrivningen här också ifall någon är intresserad.

Hittade ingen bra beskrivning på denna när jag googlade lite så här mitt sätt att binda den på:

Krok: Mustad R72 #14

Stjärt: Tupphackelfibrer

Kropp: Påfågelherl

Ribbing: Flashabou

Vinge: Polygarn, vit

Hackel: Tupp, brunt

Torax: Säldubbing med lite Spectra i

Förtyngning: Bead (kula), guld

1. Trä på guldkulan men låt den ligga vid krokböjen

2. Linda en liten kula med tråd bakom krokögat. Säkra med ett halvslag och klipp av bindtråden

3. Lägg lite superlim på trådkulan och för på guldkulan

4. Linda bak bindtråden och fäst in stjärten av tupphackelfibrer

5. Linda fram tråden nästan ända fram och bind in FLashabou-ribbing

6. Linda bak tråden och fäst 3st strån av Påfågelherl i toppen av herlen, inte roten

7. Tvinna påfågelherlen försiktigt och linda fram dem. Stanna ca 3mm från guldkulan

8. Ribba kroppen med Flashabou

9. Bind in Polygarnvingen precis framför slutet av kroppen, låt det vara i rålängd

10. Bind in ett fint (smalt) tupphackel framför vingen.

11. Linda hacklet 2-3 varv ganska tätt. Se till att det finns plats för lite dubbing mellan hackel och guldkulan.

12. Säkra hacklet och klipp av överflödet

13. Blanda Sälhår och lite Spectra dubbing och dubba tråden tunt

14. Linda några varv fram till guldkulan, lacka tråden och gör en whip finish

15. Trimma vingen

post-8123-1266360309_thumb.jpg

Edited by Richard

Tack! Väldigt trevlig "variant", verkligen. Prince och flugorna där ikring är personliga favoriter.

Prince tycker jag är väldigt intressant att mixtra med. Rekommenderar senaste numret av amerikanska Fly-Tyer där dom busar runt med Prince-varianter med inspiration från amerikanska superhjältar. Vem vill inte fiska med en "Flash" eller en "Green Lantern" längs ut på tafsspetsen? Här nere är en Green Lantern t ex.

IMG_0736.jpg

Edited by Mr. Smith

Låter ju lovande.

Ska ge mig på originalen så fort jag kommer hem, sen blir det mer experimenterande ;)

Läste i din blogg att du gillar Hökensås, har aldrig varit där själv men till våren ska där fiskas. Behöver ni ett spö till någon gång så säg till :lol:

Absolut. Känn dig kallad till våren. :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Mint hjul med tilhørende Abel line klipper, æske, etui og papirer. Perfekt til laksefiskeriet med switch og to hånds. Pris 7.500 Dkr + forsikret forsendelse. 
    • Orvis ultralight wading jacket st. M  1500.- Köparen betalar frakt  Swishbetalning 
    • Den med röda fläckar heter Fjällbastardsvärmare, för en 15-20 år sen var det en enorm invasion av dom. Band flugor snarlika dom, men som Ismo skriver, fisken skyr dom som pesten🙂  
    • @IsmoVi delar din upplevelse. Inte ett vak när de svärma.
    • Den är giftig!! ...rakt av! sett denna "fluga " i Stadsjön Luossajärvi 2 ggr ..i mitt liv...inte ett vak!
    • Intressant. Vi hade en diskussion kring att de såg extremt matiga ut. De satt ihop sig med rövarna när de para sig. Såg däremot inga som landa på vattnet även om det borde hända med tanke på antalet. Ska ta det en vända med Westrin vid tillfälle. Tack för tipset 👌
    • "Flugan" med röda fläckar på vingarna..den äter inte fisken! bråka en kort tid med G Westrin! ..om det....
    • Första fjällturen i år var utmanande. Vi hade sju nätter i fjällen med konstant sjunkande lufttryck. Vi såg inte en enda röding vilket gör den här turen unik då vi var i ett beprövat och bra rödingvatten. När trycket plana ut tre timmar mitt i veckan tappa vi en 85-90 centimeters öring som backa ur håven som inte räckte till. Spinnaren fastnade längst in i håvnätet. Det var bara halva öringen som fick plats i håven och öringen lyckades kroka av sig själv. Det var en löjligt vacker fisk som jag tyvärr inte fick på bild då Daniel och Ludvig lyckades stå framför kameran varenda gång jag fota. Efter att öringen lossnade så ställde den sig framför fötterna på brorsan. Ludde som håva fick lite panik och valde att ta ett gubbagrepp över nacken på öringen… handen gick inte runt och öringen simma ut på det djupa igen. Det finns så mycket vi kunde gjort bättre i samband med den landningen men det tåget har passerat. Det var otroligt kul att bara se en sån magnifik fisk. En blygsam uppskattning är 6-7 kilo. Det blev en 60+ tröstfisk på 2,4 kilo en kvart senare. Den var inte ens hälften så stor men en sjukt vacker fjällöring som lätt hade kunnat kvalificera som havsöring om jag valt att säga det var en kustbild. Båda de öringarna största högg på spinn då det blåste typ storm just då. Janne hade med ett spinnspö som grabbarna körde en snabbis med gott resultat. Det blev ett gäng fina harrar, gäddor och öringar men rödingen var som bortblåst den här vändan.  Det svärma en insekt jag aldrig sett. Fjällbastardsvärmare. Otroligt vacker nattfjärilvariant som jag skulle säga är extremt ovanlig då jag aldrig sett dem förr? Vi flög ut med https://arcticheli.se den här vändan. Fiskekunskapen är outstanding på den firman vilket gör dem till ett utmärkt val om man exempelvis skulle hamna i läget att någon annan tältar i området man planerat att lägga sig. Jag väljer alltid att lägga basecampen i ett ensamt läge och vill ha flexibiliteten att kunna byta plats om det visar sig att någon annan är i närheten. Jag vill helst ha minst fem kilometer till närmsta granne. Fjällfisken är absolut bäst om man får ha vattnen man väljer att fiska för sig själv.
    • Har jag förstått det rätt har Nam köpt företaget/Varumärket Einarsson och allt som det företaget stått för genom åren. Steingrimur Einarsson som person har däremot valt att ingå i Solid Tackel och designar rullar under det varumärket framledes om jag tolkat allt rätt.
  • Ämnen

• Images

• Create New...