Hoppa till innehåll

Björn Emanuelsson


Christian

Recommended Posts

Jag tänkte uppdatera den här tråden med lite mer info. Pratade nyss med Björn, vi fick kontakt i ett helt annat ärende, och då frågade han om det var jag som hade skrivit om just denna rullen på Edge. Det fanns visst en historia om den som var värd att berätta...

Min rulle är en av de första exemplaren i den lilla storleken, Trout 1. Just spolen på detta exet är den absolut första spolen i det utförandet. Den är tillverkad 1997 av Björns egna händer, precis som alla hans rullar. Mer om det senare. Ägaren hette Carl Oskar Hammar och var också finmekaniker i Nyköping (precis som Björn) och Hammar ligger bakom den speciella ytan på rullen. Den matta finishen har skapats genom glasblästring av aluminiumet före anodisering. Ett slags opalisering av ytan som ger en reptålig och smutsavvisande yta. Enligt Björn så gjordes det fler rullar med denna yta, men inte speciellt många. Jag köpte rullen av Hammars son.

Björn är idag 74 år och är pensionerad finmekaniker och verktygsmakare. Han gjorde första rullarna redan 1960, men hade ett uppehåll innan det kom igång igen runt 1980. Sedan 1987 har han tillverkat rullar och sålt löpande. Han har inga digitala maskiner, utan allt svarvas för hand, med undantag för lagren. Bromssystemet är ett eget patent, och själva bromsbacken är tillverkad av ett material som heter robalon, som är en polyetylen med självsmörjande egenskaper. Det ser ut som plast, och folk brukar fråga om slitage, men Björn menar att det är outslitligt.

Idag tillverkar Björn runt 10 rullar per år. LB Flugfiske har haft hans rullar i sitt sortiment sen några år, men framtiden för LB är ju oviss. Däremot har Björn en fin hemsida, som för övrigt är gjord av Mikael Bååth, känd och saknad för gamla edgare genom sina högkvalitativa trådar ett antal år tillbaks (som kuriosa kan jag berätta att Mikael numera har drabbats hårt av glasfiberbacillen).

...och sen har vi det här med trävev. Björn har tillverkat rullar med trävev, så nu vet ni det. Inget är omöjligt. Jag tycker dock att hans hantverksskap ligger på ett annat plan än trävevar. Björns rullar är bevis på ett helmanuellt hantverkskunnande med rötter i det svenska metallundret. Hans arbete handlar inte om en dwg-fil som matas in i ett vätskekylt CNC-skåp. Allt görs för hand. Men det görs bättre än om en maskin skulle ha gjort det.

Kul att du berättar om rullarna, jag köpte en annan av Hammars rullar genom sonen, en Trout 2. Fick då höra att även denna ska vara något av en prototyp med ovanlig ytbehandling. Denna är graverad med CHO, ej COH?... samt Emanuelson 4-7. Hade tänkt få gravyren borttagen men har inte känts rätt. Skulle dock gärna byta ut plastveven mot en i metall.

Designen är verkligen tidlös och genomtänkt och ytskiktet på åtminstone dessa rullar är mycket tåligt. Rullen jag har ser ut att ha använts endel med tanke på slitage på vev, motvikt och linförarre men själva rullen är så gott som felfri... funkar att drilla skärgårdsgädda på oxå :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Blev nyligen ägare till en emanuelssonrulle för lina 4-7 med extraspole. När jag fick hem den provade jag byta spole och det var inga problem, bara skruva upp och skruva tillbaks efter att ha placerat dit den andra spolen. Nu när jag försökt byta igen vill det sig bara inte, jag skruvar och skruvar men spolen vill inte fastna. Någon som har ett tips att komma med? För övrigt så känns rullen riktigt trevlig!

Edit / Pratade med Björn idag och så enkelt det var när man gjorde rätt :) Bara att hålla tag i spolen, sätta skivan i spolens försänkning och skruva på mittskruven. Tack för hjälpen och en fin rulle Björn!

Redigerad med M.Thors
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Knuffar upp den här tråden lite. Fick nyss ett mail från Björn. Han har ny fin hemsida och 20% rabatt på ordrar före jul.

Eftersom Edge är ett storspoleforum så rekommenderar jag er varmt att ta chansen. Björn kommer inte hålla på för evigt med detta. Ta chansen och köp den bästa svenska storspolerullen som tillverkas idag.

http://www.emareels.com/

excl.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte uppdatera den här tråden med lite mer info. Pratade nyss med Björn, vi fick kontakt i ett helt annat ärende, och då frågade han om det var jag som hade skrivit om just denna rullen på Edge. Det fanns visst en historia om den som var värd att berätta...

Min rulle är en av de första exemplaren i den lilla storleken, Trout 1. Just spolen på detta exet är den absolut första spolen i det utförandet. Den är tillverkad 1997 av Björns egna händer, precis som alla hans rullar. Mer om det senare. Ägaren hette Carl Oskar Hammar och var också finmekaniker i Nyköping (precis som Björn) och Hammar ligger bakom den speciella ytan på rullen. Den matta finishen har skapats genom glasblästring av aluminiumet före anodisering. Ett slags opalisering av ytan som ger en reptålig och smutsavvisande yta. Enligt Björn så gjordes det fler rullar med denna yta, men inte speciellt många. Jag köpte rullen av Hammars son.

Björn är idag 74 år och är pensionerad finmekaniker och verktygsmakare. Han gjorde första rullarna redan 1960, men hade ett uppehåll innan det kom igång igen runt 1980. Sedan 1987 har han tillverkat rullar och sålt löpande. Han har inga digitala maskiner, utan allt svarvas för hand, med undantag för lagren. Bromssystemet är ett eget patent, och själva bromsbacken är tillverkad av ett material som heter robalon, som är en polyetylen med självsmörjande egenskaper. Det ser ut som plast, och folk brukar fråga om slitage, men Björn menar att det är outslitligt.

Idag tillverkar Björn runt 10 rullar per år. LB Flugfiske har haft hans rullar i sitt sortiment sen några år, men framtiden för LB är ju oviss. Däremot har Björn en fin hemsida, som för övrigt är gjord av Mikael Bååth, känd och saknad för gamla edgare genom sina högkvalitativa trådar ett antal år tillbaks (som kuriosa kan jag berätta att Mikael numera har drabbats hårt av glasfiberbacillen).

...och sen har vi det här med trävev. Björn har tillverkat rullar med trävev, så nu vet ni det. Inget är omöjligt. Jag tycker dock att hans hantverksskap ligger på ett annat plan än trävevar. Björns rullar är bevis på ett helmanuellt hantverkskunnande med rötter i det svenska metallundret. Hans arbete handlar inte om en dwg-fil som matas in i ett vätskekylt CNC-skåp. Allt görs för hand. Men det görs bättre än om en maskin skulle ha gjort det.

Kan intyga allt gott som skrivs om Björn och hans rullar i denna tråd, jag har själv tre stycken och går i funderingar kring en fjärde.

Och Ja, han kan ordna trähandtag, det vet jag då vi är ett glatt gäng som specialbeställde varsinn rulle av Björn härom året.

Det tog två av oss ett par resor ner till Björn för diskussioner om generell ytfinish, färg och även detaljer innan vi alla var nöjda.

Vev & motvikt är i trä (motvikten är nog bara täckt, ej massiv) och rullarna har en mycket speciell färg som vi enades om (vi tillsammans med Björn).

Om du läser detta Björn så vill jag & övriga Puritaner skicka dig ännu ett stort tack för ett fantastiskt vackert hantverk och för ditt tålamod med Peter & mig!

/ Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Björns rullar är bevis på ett helmanuellt hantverkskunnande med rötter i det svenska metallundret. Hans arbete handlar inte om en dwg-fil som matas in i ett vätskekylt CNC-skåp. Allt görs för hand. Men det görs bättre än om en maskin skulle ha gjort det.

Där håller jag inte riktig med dig Christian. Det klart att det känns bättre att betala 8-10000 för en rulle när man vet att det stått en

person där i en jäkla masssa timmar för att tillverka en rulle just för dig. Att precisionen skulle vara högre bara för den är manuellt svarvad

är struntprat det är snarare tvärtom hade det varit så som du tror hade vi verktygsmakare givetvis fortfarande bara använt oss av manuella svarvar....

20H7 är 20H7 oavsett om det är CNC svarvat eller manuellt gjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 2 years later...
  • 5 months later...

Här kommer bilder på min nuvarande samling av Emanuelsson rullar, den äldsta är från 1994 (längst till höger i guld) och den senaste är den svarta i översta raden i mitten. Kan bara hålla med om allt positivt som skrivits om Björn och hans eminenta service, välkomnande när man kommer på besök, och givetvis hans rullar med den finishen på konstruktion och allt nedlagt arbete på rullarna, men som tidigare skrivits i denna tråd här "så är smaken som baken" (delad).

Skitfiske på er alla!5a3912455baad_emareels1.thumb.jpg.c4662be49a2740e8039bbd0030766955.jpg5a39124fb90a9_emareels2.thumb.jpg.0d23b9ce0a6ae0a8977759c7e1f282fe.jpg 

Redigerad med Mr HLH
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...