Jump to content

Edge fotoutmaning #3

Recommended Posts

Jag tänkte lägga upp en SBS på hur man gör Tilt/Shift i Photoshop.

Tilt/Shift är en effekt som man sett mycket senaste året, och som ursprungligen kommer från en viss typ av objektiv där man kan förskjuta och vinkla linsen i relation till filmplanet/sensorn. Genom att göra det kan man skapa skärpeförskjutningar och förvränga perspektiviska linjer i djupled. Tekniken har använts mycket i arkitekturfoto för att skapa raktecknade bilder av hus när man fotar nerifrån, utan att dom blir skeva.

Men Tilt/Shift har även blivit ett populärt grepp vid digital bildbearbetning. Istället för att köpa ett dyrt TS-objektiv så kan man åstadkomma effekten i Photoshop. Intrycket blir artificiellt och impressionistiskt, något som kan behövas för att lyfta platta digitalbilder. Stadsfotografier med TS-effekt kan även få en spännande "Märklin-effekt", alltså att det ser ut som en lilleputtstad.

Hur gör man då?

1. Vi börjar med att öppna en bild.

post-1067-1267524290_thumb.jpg

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

4. Dra en linje på bilden. Startpunkten är centrum i det skarpa området. Slutpunkten är där oskärpan tar över helt. När du släpper musknappen kommer en röd mask markera var oskärpan i bilden kommer att ligga. Lek gärna lite med olika riktningar och storlek på det skarpa området.

post-1067-1267524389_thumb.jpg

6. Välj Filter/Blur/Lens blur. Nu kommer du förhoppningsvis se en preview av önskad effekt. Testa gärna att ändra parametrarna i Lens blur-fönstret. Om du vill ändra storleken och graderingen på den oskarpa masken kan du gå tillbaks till steg 4.

post-1067-1267524474_thumb.jpg

Fråga kolon. Använder mest min lila netbook, visserligen uppad med 2gb ram. Någon vits att photoshopa med den utan att brisera?

Report Date: 03/02/2010

Report Time[hr:mm:ss]: 11:21:27

Driver Version: 6.14.10.4926

Operating System: Windows XP* Home Edition, Service Pack 3 (5.1.2600)

Default Language: Swedish

DirectX* Version: 9.0

Physical Memory: 2039 MB

Minimum Graphics Memory: 8 MB

Maximum Graphics Memory: 224 MB

Graphics Memory in Use: 10 MB

Processor: x86 family 6 Model 28 Stepping 2

Processor Speed: 1662 MHZ

Vendor ID: 8086

Device ID: 27AE

Device Revision: 03

Jag tycker det är svårt att uppnå den coola effekt som jag vill. Extra svårt blir det när jag inte vet vad som är fel.

Jag får för mig att det är lättare att uppnå dockskåpskänslan när bilden är tagen ur ett fågelperspektiv.

post-824-1267536653_thumb.jpg

Jag tycker nog att båda bilderna blev rätt bra? Det handlar mest om att få till vinkeln och storleken på det skarpa området, beroende på hur bilden är tagen...

Men bilder tagna ovanifrån gör det hela lite enklare, om det är miniatyrkänslan man är efter.

Härligt! Så 2008!

Den här tekniken har ju varit väldigt populär de senaste åren och dyker upp där man minst anar det. Har för mig att det varit ett gäng fejkade T/S-bilder i Hardy-katalogen de senaste åren bl a.

Det går att få till i elements också med lite annan arbetsgång.

post-1182-1267540784_thumb.jpg