Hoppa till innehåll

Edge fotoutmaning #3


Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kul inlägg Peter! All respekt för äkta vara, men ibland måste man köra fake-it-til-you-make-it. I alla fall vi som inte jobbar som fotografer och kan räkna hem ett TS-e objektiv för 25 000kr.

Sen kan man ju alltid fråga sig var gränsen går mellan fotografi och digital bildproduktion i dessa dagar. Jag vet att vi delar många åsikter JohanD, så jag tar dina gliringar som generella tankeställare!

Photoshop i all ära, men skit in= skit ut.

Eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo skit in, skit ut.

Eller skit in, snyggt i 640x480px. Vad "ut" är har satts ur spel.

Egentligen tycker jag att hur man gör bilden är rätt ointressant. Så länge som resultatet håller till 100%. Det är väl problemet nu för tiden med HDR och allt som överarbetas. Det är rätt lätt att ta en bild och göra den lite frän i PS med effekterna som gäller för dagen.

Jag är upplärd att man måste lära sig reglerna innan man får bryta dom. Vart tog det vägen?

Det är för lätt nu för tiden och det främjar inte kvalité.

Fan, jag är en gubbe. Hur orkar man ens bry sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gubbar finns det ett gäng av, här har du en till!

Folk köper systemkameror för 10 000 spänn, men vet inte vad tid och bländare är och ännu mindre vad man ska ha dem till...

Alla borde läsa någon typ av bacis fotobok innan de köper sin första kamera, och det gäller egentligen såväl billigaste kompakten som värstingsystemaren.

Jo skit in, skit ut.

Eller skit in, snyggt i 640x480px. Vad "ut" är har satts ur spel.

Egentligen tycker jag att hur man gör bilden är rätt ointressant. Så länge som resultatet håller till 100%. Det är väl problemet nu för tiden med HDR och allt som överarbetas. Det är rätt lätt att ta en bild och göra den lite frän i PS med effekterna som gäller för dagen.

Jag är upplärd att man måste lära sig reglerna innan man får bryta dom. Vart tog det vägen?

Det är för lätt nu för tiden och det främjar inte kvalité.

Fan, jag är en gubbe. Hur orkar man ens bry sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska passa på att, såsom vardande stofil, vara lite "untrue to character", och påpeka att mycket av det "fusk ", d.v.s. efterbearbetning, man gör i Photoshop, gjorde man förr i mörkrummet. Det är bara metoden som ändrats; i princip är det samma sak. Fast Photoshop har större möjligheter, förstås...

Men Bigsalmon har en poäng vad gäller fotokunnandet; alltför ofta ser man illa komponerade bilder som någon försökt "spraya ballare" genom att klafsa på med ett Photoshop filter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med till stor del. Men ploga inte för brett nu, det finns nyanser i detta.

Om man fotar RAW så behöver man inte vara lika noggrann vid själva fotoögonblicket som förr i tiden. Man har skjutit upp många av besluten till datorbearbetningen. Det har lett till ett nytt sätt att plåta. Bra eller dåligt, så är det bara. Och vi gör det allesammans. Datorbearbetar alltså.

Dock finns det ju massor av grundläggande saker som fattas många nya fotografer. Bildkomposition, slutare och bländare som uttrycksmedel, att fånga ljuset (som är absolut nummer ett inom foto), och kanske den viktigaste frågan. Varför fotograferar du?

Men...

...med tanke på hur många som har kameror nuförtiden, så bör väl dock andelen människor som kan fotografera ha ökat? Tänk positivt!

/också en gubbstrutt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite "off topic" är nog resonemanget men som en bona fide gamling och med ett förflutet med d-76 och annat upp till nyckelbenen så måste jag hålla med.

Det är fan att folk inte är intresserade nog för att lära sig det mest basala.

Grumpy Old Men.

Men folk är faktiskt intreserade av att lära sig, bara man erbjuder dem tillfälle!

Jag har kört fyra grundläggande halvdagsutbildningar för kommunfolk, och de är väldigt intresserad och fascinerade när det går upp för dem att man faktikst kan påverka resultatet med relativt små medel. Speciellt (kort) skärpedjup är poppis. Tyvärr går det ju inte alltid att styra så värst med billiga kameror, men med vissa knep går det i alla fall att komma en bit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men folk är faktiskt intreserade av att lära sig, bara man erbjuder dem tillfälle!

Jag har kört fyra grundläggande halvdagsutbildningar för kommunfolk, och de är väldigt intresserad och fascinerade när det går upp för dem att man faktikst kan påverka resultatet med relativt små medel. Speciellt (kort) skärpedjup är poppis. Tyvärr går det ju inte alltid att styra så värst med billiga kameror, men med vissa knep går det i alla fall att komma en bit.

bra big då får du köre en krasch kurs med mig! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen ska man inte jämföra bildbehandling idag med hur det gjordes förr. Det är två separata hantverk, men med samma bas - ljuset. Vissa skulle kalla det utveckling...

Fotograferingen, och vägen till det perfekta "negativet" är fortfarande i grunden fortfarande den samma.

Jag håller med till stor del. Men ploga inte för brett nu, det finns nyanser i detta.

Om man fotar RAW så behöver man inte vara lika noggrann vid själva fotoögonblicket som förr i tiden. Man har skjutit upp många av besluten till datorbearbetningen. Det har lett till ett nytt sätt att plåta. Bra eller dåligt, så är det bara. Och vi gör det allesammans. Datorbearbetar alltså.

Dock finns det ju massor av grundläggande saker som fattas många nya fotografer. Bildkomposition, slutare och bländare som uttrycksmedel, att fånga ljuset (som är absolut nummer ett inom foto), och kanske den viktigaste frågan. Varför fotograferar du?

Men...

...med tanke på hur många som har kameror nuförtiden, så bör väl dock andelen människor som kan fotografera ha ökat? Tänk positivt!

/också en gubbstrutt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är pragmatiskt lagd när det gäller foto. Egentligen skiter jag blankt i om det är en Hasselblad, Canon 1d, Holga, lådkamera eller mobilkamera. Så länge man plåtar medvetet och gör nåt vettigt av det i slutändan så är det intressant.

Det finns folk som går vilse i motiv och komposition också. Se bara på vedervärdiga tidningen Foto, som i alla fall jag förknippar med teknisk avancerade bilder på svankande kvinnoryggar i svartvitt, färgglada hinkar halvfulla med vatten och knallblåa himlar med grafiskt intressanta rökdiagonaler. Give me a break!

Jag laddade ner en app till min iphone igår. Testade en bild när jag stod i rulltrappan. Jag kan inte säga att detta är ointressant som bild, eller som fotografi heller för den delen. Ingen bildbearbetning, rätt upp och ner.

Man får inte bli snobbig. Det måste finnas lust i det man gör, och ibland kan dom banalaste hjälpmedlen bli dom mest användbara.

post-1067-1267613227_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till stor del har det konstnärliga i fotograferingen flyttats från avtryckarfingret....till musknapparna.

Men en viktig detalj går aldrig att modernisera.

Ögat och det du ser med dom.

Bra jobbat med dessa intressanta trådar Christian.

Inspirerande för mig som är novis i bildbehandling. :lol:

Redigerad med Hannu
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som är grön på detta, hur gör du detta i Elements ??

Nu har jag inget elements framför mig just nu men det går ju alltid att duplicera bakgrundslagret, lägga oskärpa (Gaussisk) på lagerkopian och sedan rita fram skärpeområdet med ett mjukt suddgummi (på det oskarpa lagret för att få ursprungsbilden att lysa igenom). Detta fungerar med i stort sett hur simpla bildbehandlingsprogram som helst.

Oskärpan blir lite mer realistisk med Lens blur och naturligtvis är det smidigare att jobba med snabbmask (eller lagermasker som jag föredrar) i fullversionen men slutresultatet skiljer sig inte mycket.

Redigerad med Peter Olsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som är grön på detta, hur gör du detta i Elements ??

Min bild gjord i Elements 4.0:

post-824-1267618825_thumb.jpg

1. Öppna önskad bild

2. Justera ev storleken (Alt+Crtl+I)

3. Högerklicka på bakgrundslagret i Lagerpaletten. Välj Duplicera lager.

4. Med det nya lagret aktivt: Filter>Oskärpa>Gaussisk oskärpa. Jag valde 5.

5. Aktivera Suddgummit (E). Välj en lagom stor profil med mycket Ludd.

6. För att sudda bort ett stråk rakt över bilden sätter du markören där du vill börja. Klicka en gång med vänster musknapp. Håll ner Ctrl och klicka med markören där suddningen ska avslutas.

7. Om du inte blir nöjd, ångra med Ctrl+Z och gör om

8. Lägg ihop lagren (Crtl+Shift+E)

9. Arkiv>Spara

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Bigsalmon o Peter :P , detta intresse startade med Big's inlägg om skärpa :wub:

vet ej hur resultatet är ...men men...

Fint sörrö!

Med anledningen av strandlinjen i din bild tipsar jag om denna tråd: http://www.edgeforum.com/index.php?showtop...t=0#entry817369

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken version använder du?

Jag upptäckte att jag saknade funktionen på 4.0, men jag är ganska säker på att den finns på femman.

Ett alternativ sätt är följande:

1. Visa > Stödraster

2. Markera > Allt (Ctrl+A)

3. Bild > Rotera > Rotera markering fritt

Nu kan du få bilden exakt i våg. Beskär. Klart.

Den blev väl inte 100, men jag fick inte fram linjalen under pipet, så det blev att improvisera lite :P
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...