Hoppa till innehåll

Tvåhands


gäddfiske

Recommended Posts

Själv tycker jag att femtonfotare och uppåt är tråkigt.

Med en fjortonfotare kan du hantera alla typer av linor och det är bara din teknik som sätter gränsen för kastlängden.

När det gäller drillning så är det mycket roligare med en fjortonfotare (#9-10).

Kompletera sedan med ett spö på 12fot #7-8 så täcker du det fiske du ska bedriva perfekt.

Varför skulle det vara roligare att fisk på en 14'?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Av samma anledning som det är roligare att fiska harr med ett #5-6 spö istället för #7.

(förutsatt att 15fotaren är i #10-11, finns ju numera lättare klasser på 15fot)

Om man tittar på vart trådstartaren ska fiska så antar jag att han kommer att fiska en hel del havsöring och jag skulle inte under några förutsättningar tycka att det är kul att fiska HÖ med en femtonfotare.

Det är väl ingen höjdare med 14` heller men... ett steg i rätt riktning iaf..

Redigerad med Nordström
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit lax på 9-10-12-13-14-15 fot. Alla upplevelser har varit underbara men jag kan tycka att det är lite blekt då man drillar smålax på stora spön. Har fått en femkilos på 9 fot och det var en upplevelse att minnas. Jag tycker att detta med fot och klasser är högst personligt men kan bara säga att jag är väldigt svag för min 13-fots G.Loomis GLX. Det känns som att jag har kommandot över 13 fotaren och då jag vill hiva några meter till tar jag gärna mitt 14 eller 15-fot GL, GLX men här känner jag att spöet kräver mer av mig och inte alls är lika förlåtande. Allt blir tyngre och kräver mer ansträngning ex bara då man tar upp linan innan kast blir tyngre och själva kastet blir djupare och även tyngre. Känner någon likadant?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Shanti!

Fantastiskt! Ett sånt spö vill jag också ha. :huh:^_^

Mvh

Stefan

Då tycker jag du ska leta efter gamla Daiwaspön, gärna på 15´eller däröver. <_<

De flesta av dem jobbar djupt och lugnt med kraft, därför tycker jag de gör mycket jobb av sig själva om man låter dem göra det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag du ska leta efter gamla Daiwaspön, gärna på 15´eller däröver. <_<

De flesta av dem jobbar djupt och lugnt med kraft, därför tycker jag de gör mycket jobb av sig själva om man låter dem göra det.

Hej Shanti

Håller helt med dig att det finns spön som känns tunga men gör jobbet så mycket bättre. Bruce&Walker eller David Norwicn eller ett spö som är sagolikt att kasta med är CND.

Har just fått hem en klump från CND som är 24,90 m och skall provas på mitt ny förvärv Scott 16 fot 10/11 i morgon. Nu är det öppet vatten där jag brukar träna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Shanti

Håller helt med dig att det finns spön som känns tunga men gör jobbet så mycket bättre. Bruce&Walker eller David Norwicn eller ett spö som är sagolikt att kasta med är CND.

Har just fått hem en klump från CND som är 24,90 m och skall provas på mitt ny förvärv Scott 16 fot 10/11 i morgon. Nu är det öppet vatten där jag brukar träna

Kände lite på ett CND Spey 15´i Skottland, kändes riktigt riktigt fint! Det kom med två toppar, för hela och klippta linor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Shanti!

Nog har jag spön, men inga som gör någon del av jobbet av sig själv. Undrar vad herr Newton hade sagt om det. :huh:^_^ Mitt första spö var ett Daiwa från Skottland, det lutar lika livlöst mot väggen här som alla andra. <_<

http://www.sexyloops.com/articles/rodcast.shtml

Mvh

Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Shanti!

Nog har jag spön, men inga som gör någon del av jobbet av sig själv. Undrar vad herr Newton hade sagt om det. :huh:^_^ Mitt första spö var ett Daiwa från Skottland, det lutar lika livlöst mot väggen här som alla andra. <_<

http://www.sexyloops.com/articles/rodcast.shtml

Mvh

Stefan

Jaja, "av sig själv".. Men du förstår nog hur jag menar.. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...