Hoppa till innehåll

Sunray shadow


gäddfiske

Recommended Posts

Ska se om jag kan bidra med några original också.
En äldre fiskevän, Bosse Holmqvist, har ett par original som Ray knypplat, som sitter i inramade på hans vägg. Tror han fick dem i pris för "årets största flugfångade lax" i Laerdal. En utmärkelse som han enligt egen utsaga, ska ha tagit hem 2 gånger....

 

Nu är det ett tag sedan jag var hemma hos honom, men jag vill minnas att de var en aning fläskigare och mer förtyngda än den du visade upp, Marlodge. Inte så konstigt egentligen. Likt alla andra gökar så anpassade han väl mönstret efter vilket vatten han fiskade i.

 

Återkommer förhoppningsvis snart, med bilder på lite fler original.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Marlodge!

Mycket intressant att herlen har en så tydlig roll i flugans uppbyggnad och funktion.

Flugbindaren har ju ofta en idé om vad flugan ska efterlikna och om det är så att laxen verkligen tar den för en ål, kommer flugan förlora sin lockelse på fisken när ålen är utrotad kan man undra?

I BC fiskade många med flugor och tekniker som ansågs imitera lampreys, jag funderade ofta på en sunray då men vågade inte. På min vårresa ska jag våga, och fanimej ta en Steelhead på sunray i orginal-ish utförande

Skickat från min GT-I8730 via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första gången jag kom i kontakt med Sunray var någongång på 80 talet

och det var på Säter i Surna där Edgar sålde *Orginalet*.

 

Sedan dess så hänger det en Sunray oftast på tafsen under Norge besöken :-)

 

Denna är ju favoritet och ger lax alltid ;-)

 

Tub med Silver tinsel och silver ribb

Under vinge natur ekorre

Vinge räv och över det gethår eller apa

Några strån flash och överst några strån herl

Binder den tjock som en blyerts penna

 

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

J77: Hälsa Bosse! Jag fick en gång beställning av honom och en annan bekant att göra en gigantisk Sunray. Knöt den med vinge av ponysvans. 50 cm lång. Den gavs som inramad present till Ray. Han skall ha garvat stort och genast hängt den på väggen. Salmo sunrayis horriblis tror jag det stod på ramen....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aldrig lös krok på Sunray. I vart fall inte jag. Är den knuten på plasttub sitter kroken som gjuten. Jag varvar mellan Loop tub dubbel eller Kamasan trekrok. På trekrok kan det vara ide´ att sätta en liten droppe liquidsole i skänkmötet för att undvika att långa hår fastnar.

 

M

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med, kjører ikke løs krok på Sunray. Hei vent, jo jeg gjør det på mikro Sunrays, sånne som har ving på 4-5 cm eller kortere.

 

Om herlens rolle i fluens oppbygning og funksjon: nja, er ikke sikker på om den rollen er så viktig. Jeg bruker nesten alltid å binde inn herlen mellom underving og overving, mens andre kjører med herl alltid på toppen og mener det fungerer like bra. Det som betyr mest er helheten på vingens oppbyggning, med rett hår får man den profilen og rørligheten man vil ha. 

 

Hva er rett hår? Det spiller mindre rolle hva som står på påsen, rev, tempelhund, get eller ape (vel, påser med ape ser man vel aldri i butikkene). Ingen hårbiter er like, noen har mjukt hår, andre er styve, mengden dekkhår og underull varierer osv. Med "tempelhund" forventer de fleste at man får riktig mjuke hår til Frødin style fluer, men faktisk er et par av mine favorittbiter til Sunray kjøpt i påse med tempelhund på trykket på etiketten. Disse har lange, relativt rake dekkhår av medium styv karakter, perfekt til det jeg mener er bra til mellom- og overvinge til Sunrays på 7-12cm. Skal du kjøpe hår så ta ut innholdet av påsen og undersøk før du handler.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit borta från tråden ett tag! Det mesta är väl sagt om Brooks Sunray nu. Alla flugvarianter jag sett i tråden fångar lax men längden kan ju variera med vattenföringen. Bosse Holmqvist var i Laerdal ungefär samma tid som jag och vi träffades några gånger! Han har säkert en hel del att berätta!

 

Dom flugor jag har är bundna på ca. 5 cm plasttub utan kropp och med brun undervinge troligen ekorre följt av ca 8 cm svart get och några strån påfågelherl överst. Väldigt enkla! Ray använde alltid fast trekrok men då fanns inte ju LOOPs dubbel! Ray nämnde i en tidiningsintervju att han utvecklat flugan byggt på "Collie Dog", vidare att den långa vingen delvis kompenserade några av hans gästers oförmåga att föra flugan i rätt hastighet i de snabba partierna av älven! Jag såg aldrig Ray sätta extra fart på flugan men har själv upplevt hugg på lugnare partier och i stark vind över vattnet. Håkan Norling berättade för mej att Sunray var en stor inspiration till hans Tempelhund!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Alltså Sunray är klart min favorit. Fungerar oerhört bra. Är det nån fluga som aldrig känns fel i de norska älvar jag fiskar är det den. Det känns dumt på nåt vis att den enkla lättbundna flugan ska vara så effektiv! Som bindare vill man ju på nåt vis att de vackra avancerade svåra flugorna ska ge nåt tillbaka men Sunray omkullkastar alla såna tankar. Jag gör dom rätt stora å tunna. 12-16 cm. Vit hjort. Lite svart räv 3xl o lite svart get. Tre påfågelherl överst. Problem med get o herl som snor sig runt trekroken löser jag med en droppe lim epoxi eller bättre uv-lim längst bak i trekroken.

Har även fungerat i varmt vatten sent på säsongen när andra hävdar tvärsäkert att det bara går på smått. Ny fisk som gammal. Fiskar den med hög fart utan mendningar men har haft fina hugg även i pooler där farten på vattnet börjat ta slut. Alltså i långsam fart. Kör den alltid ytligt. Oftast flytlina. Fisken stiger o huggen kan bli ytligt synliga!

Favoritfluga!

post-2799-0-80690300-1433355229_thumb.jp

Redigerad med caran
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså Sunray är klart min favorit. Fungerar oerhört bra. Är det nån fluga som aldrig känns fel i de norska älvar jag fiskar är det den. Det känns dumt på nåt vis att den enkla lättbundna flugan ska vara så effektiv! Som bindare vill man ju på nåt vis att de vackra avancerade svåra flugorna ska ge nåt tillbaka men Sunray omkullkastar alla såna tankar. Jag gör dom rätt stora å tunna. 12-16 cm. Vit hjort. Lite svart räv 3xl o lite svart get. Tre påfågelherl överst. Problem med get o herl som snor sig runt trekroken löser jag med en droppe lim epoxi eller bättre uv-lim längst bak i trekroken.

Har även fungerat i varmt vatten sent på säsongen när andra hävdar tvärsäkert att det bara går på smått. Ny fisk som gammal. Fiskar den med hög fart utan mendningar men har haft fina hugg även i pooler där farten på vattnet börjat ta slut. Alltså i långsam fart. Kör den alltid ytligt. Oftast flytlina. Fisken stiger o huggen kan bli ytligt synliga!

Favoritfluga!

Kunde inte sagt det bättre själv! 

Enda tillägget är att den fungerar precis lika bra med sjunklina, antingen i Norge eller på iskallt besa-vårfiske i Em eller Mörrum.  

Redigerad med Sunray
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså Sunray är klart min favorit. Fungerar oerhört bra. Är det nån fluga som aldrig känns fel i de norska älvar jag fiskar är det den. Det känns dumt på nåt vis att den enkla lättbundna flugan ska vara så effektiv! Som bindare vill man ju på nåt vis att de vackra avancerade svåra flugorna ska ge nåt tillbaka men Sunray omkullkastar alla såna tankar. Jag gör dom rätt stora å tunna. 12-16 cm. Vit hjort. Lite svart räv 3xl o lite svart get. Tre påfågelherl överst. Problem med get o herl som snor sig runt trekroken löser jag med en droppe lim epoxi eller bättre uv-lim längst bak i trekroken.

Har även fungerat i varmt vatten sent på säsongen när andra hävdar tvärsäkert att det bara går på smått. Ny fisk som gammal. Fiskar den med hög fart utan mendningar men har haft fina hugg även i pooler där farten på vattnet börjat ta slut. Alltså i långsam fart. Kör den alltid ytligt. Oftast flytlina. Fisken stiger o huggen kan bli ytligt synliga!

Favoritfluga!

Riktigt fina! Har inget bra material själv tyvärr. Sugen på att byta bort ett par mot några bra småflugor till finnmarksfisket? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror helt på Sunray,Marlodge m fl. om att den skall göra tunn...tunna tycker jag fångar överlägset bäst öring oxå.

Att den skall "synas" & göra den fet av den anl.!! ..tror jag inte på...så blind är inte en fisk..isåfall hade dom aldrig hittat upp för älven...dom verkar ha en fantastisk skarp syn.

något av de vettigaste jag sett dig skriva på edge!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...