Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hello...

Jag har inhandlat Loop Adventure G3 spö 5/6, CLW 2-6rulle(ska byta till 5-8 kanske) och lina och backing, Adventure vadarset och Loop Opti 3L vadarjacka och ett 100tal flugor(blir mer lite senare).

Tafsar fattas, vad mer? Vilka tafsar ska jag ha? Har kollat lite på Loops, är dom bra? Ska fiska mest storöring, lite regnbåge, och sen blir det lite harr på sommaren.

Vilka tjocklekar ska jag ha? Är det nödvändigt att byta till 5-8 rulle istället för 2-6?

Tackar för alla svar!

MVH

Posted

Ska du bara använda rullen till en #6 lina så klarar du det och backing fint på rullen du har nu, anser jag.

Vad gäller tafsar bör du köpa en rulle med tafsmaterial i snäppet tunnare material än spetsen på tafsarna och en rulle i samma tjocklek som spetsen på tafsarna är. Så kan du skarva på en bit varje gång, och anpassa längden efter dina behov =)

Posted
Man kan knyta egna också, ett bra sätt att lära sig grinnerknuten, denb kommer man behöva iaf i ett flugfiskeliv ^_^)

S

Men är det verkligen värt att lägga ner tiden att knyta egna tafsar?

Det finns ju så många olika taperingar på köpetafsarna att jag känner inget behov av att knyta egna?

Men jag ska söka på grinnerknuten, iallafall! :D

Posted

Det finns flera företag som säljer tafsar med bra kvalla, Sameo är ett av den, Loop är ett annat.

Jag rekommenderar inte folk att knyta egna tafsar när det finns så otroligt många fina tafsar och taperingar på dessa. Däremot rekommenderar jag alla att komplettera de färdigtaperade tafsarna med att knyta på tafsmaterial längst fram på tafsspetsen. Det har flera fördelar, och man får träna grinner och även kirurg =)

Posted
Det finns flera företag som säljer tafsar med bra kvalla, Sameo är ett av den, Loop är ett annat.

Jag rekommenderar inte folk att knyta egna tafsar när det finns så otroligt många fina tafsar och taperingar på dessa. Däremot rekommenderar jag alla att komplettera de färdigtaperade tafsarna med att knyta på tafsmaterial längst fram på tafsspetsen. Det har flera fördelar, och man får träna grinner och även kirurg =)

Jag saknade dig på mässan Jakob. ^_^

Om man knyter egna så bör utrullningen bli lite ojämn, som jag ser det.

Jämfört med köpetafs som smalnar av jämnt hela vägen?

Posted

Tillägg till tafsar, Rio har fina tafsar.

Jag knyter de flesta av mina tafsar. Tycker de fungerar skitbra och så

kan man laborera en del och anpassa tafsen till olika fiske.

Som mall har jag Thomas Züllich formel.

Stefan Siikavaara har på sin hemsida en länk till tafsformeln.

//Christer

Posted
Hello...

Jag har inhandlat Loop Adventure G3 spö 5/6, CLW 2-6rulle(ska byta till 5-8 kanske) och lina och backing, Adventure vadarset och Loop Opti 3L vadarjacka och ett 100tal flugor(blir mer lite senare).

Tafsar fattas, vad mer? Vilka tafsar ska jag ha? Har kollat lite på Loops, är dom bra? Ska fiska mest storöring, lite regnbåge, och sen blir det lite harr på sommaren.

Vilka tjocklekar ska jag ha? Är det nödvändigt att byta till 5-8 rulle istället för 2-6?

Tackar för alla svar!

MVH

Jag har använt egna taperingar och färdiga heldragna. det senare fungerar ypperligt om du lyder de råd du fått att förlänga med en "slitbit" i sammadiension som tafsens spets och sedan en tunnare spets. Men, det finns och färdigtaperade spunna tafsar med en minimal ögla att använda för spetsen. En del är för klumpiga, men jag har hittat en otroligt tunn fin från Slovenien. Finns passande från klass 2 och uppåt. Jag testade förra säsongen och nu har jag lagt upp ett lager. Kanon för mig i alla fall.

Posted

Om jag köpte färdiga tafsar vore jag ruinerad vid det här laget, alla har vi våra orsaker. Jag tycker inte att de är sämre än de köpta, de är dessutom mkt billigare, jag kan också få dem i de dimensioner jag vill, frihet på typ 7 spolar om man så vill ^_^

god natt

Staffan

Posted
Tillägg till tafsar, Rio har fina tafsar.

Jag knyter de flesta av mina tafsar. Tycker de fungerar skitbra och så

kan man laborera en del och anpassa tafsen till olika fiske.

Som mall har jag Thomas Züllich formel.

Stefan Siikavaara har på sin hemsida en länk till tafsformeln.

//Christer

Knyter oxå mina tafsar själv funkar hur bra som helst ^_^ förutom till gäddfiske dom är köpta.

Här är länken som Christer nämner http://www.teazy.net/handmadeflies/blog/Ei...gna_tafsar.html

Och Ja jag tycker att du ska ha vadarbälte för är olyckan framme så kan det sluta olyckligt om vadarna vattenfylls och man följer med strömmen.

Posted
www.flyfishingmasters.se har riktigt bra tafsar i trepack för 69 spänn. Rekommenderas! Jag har testkört dem bl.a. i Jurassic Lake och de fungerade perfa.

Ja, dessa är riktigt bra och prisvärda......jag har dock bara använt dom i Sverige... ;)

Posted
Ett rejält bälte kan vara skönt att ha då det avlastar ryggen en del. Speciellt vid långa fiskepass.

Alldeles korrekt Perro, jag tänke på ett vanligt bälte. Jag har ett inbyggt "njurbälte" i mina vadarbrallor, skönt för ryggen när man står utvadad.

S