Jump to content

Recommended Posts

Posted

Satt och läste i en annan tråd som handlade om gamla gubbar som skrockar lite retfullt och mer eller mindre hånar de som är nybörjare. Jag kan säga att jag känner igen det där, det var länge sedan men ändå. Äldre och mer erfarna flugfiskare som mer eller mindre skrattar lite åt de som inte är så erfarna, speciellt kasttekniken hånas har jag en känsla av. Det är ju det som märks om man är ny på banan, flugvalet eller fisketekniken syns inte lika bra. Det glädjer mig att jag inte upplevt något sådan sedan jag kom i kontakt med folk som verkligen kan kasta, där hittar jag bara glädje. Glädje över att få dela med sig, glädje över framgång hos dem de hjälper, glädje över att själv få utöva det man verkligen gillar. Vad har ni för erfarenhet av de missunsamma besserwissarna?

VH

Staffan

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Som relativ nybörjare i sammanhanget måste jag säga att jag inte riktigt känner igen din beskrivning, jag har aldrig upplevt något hån eller att någon har gjort sig lustig över min teknik. Det har säkert hänt någon gång men inget jag har märkt av i alla fall. Faktum är att den absoluta majoriteten av flugfiskarna jag mött har varit hjälpsamheten personifierad, speciellt de riktigt duktiga. Här känner jag igen din beskrivning, ju skickligare flugfiskare desto trevligare och hjälpsammare person!

Posted
Som relativ nybörjare i sammanhanget måste jag säga att jag inte riktigt känner igen din beskrivning, jag har aldrig upplevt något hån eller att någon har gjort sig lustig över min teknik. Det har säkert hänt någon gång men inget jag har märkt av i alla fall. Faktum är att den absoluta majoriteten av flugfiskarna jag mött har varit hjälpsamheten personifierad, speciellt de riktigt duktiga. Här känner jag igen din beskrivning, ju skickligare flugfiskare desto trevligare och hjälpsammare person!

Jag började flugfiska runt -81, det kan ha något med det att göra kanske. Inte så många utövade flugfiske och man kunde vara lite av en veteran bara genom att ha fiskat några år. Det fanns en prestige i det här med flugfiske som jag inte ser mycket av idag.

Vh

Staffan

Posted
Satt och läste i en annan tråd som handlade om gamla gubbar som skrockar lite retfullt och mer eller mindre hånar de som är nybörjare. Jag kan säga att jag känner igen det där, det var länge sedan men ändå. Äldre och mer erfarna flugfiskare som mer eller mindre skrattar lite åt de som inte är så erfarna, speciellt kasttekniken hånas har jag en känsla av. Det är ju det som märks om man är ny på banan, flugvalet eller fisketekniken syns inte lika bra. Det gläder mig att jag inte upplevt något sådan sedan jag kom i kontakt med folk som verkligen kan kasta, där hittar jag bara glädje. Glädje över att få dela med sig, glädje över framgång hos dem de hjälper, glädje över att själv få utöva det man verkligen gillar. Vad har ni för erfarenhet av de missunsamma bessewissarna?

VH

Staffan

Ju när jag började flugfiska och hade köpt mig en lättare klass 4 spö det var i Vättlefjäll i GBG slutet av 80 talet

en fin sjö och det var vindstilla jag var ensam fiskare

försökte få ut linan och det var rätt besvärligt.

Började höra skratt från kullen på sidan av sjön, Skrattet ekade över hela sjön , ju mer jag försökte kasta så högre blev skratten

Så han på andra sidan som satt med sin flickvän var nog en proffs :)

Det skrattet sitter i märgen fortfarande

Posted
Ju när jag började flugfiska och hade köpt mig en lättare klass 4 spö det var i Vättlefjäll i GBG slutet av 80 talet

en fin sjö och det var vindstilla jag var ensam fiskare

försökte få ut linan och det var rätt besvärligt.

Började höra skratt från kullen på sidan av sjön, Skrattet ekade över hela sjön , ju mer jag försökte kasta så högre blev skratten

Så han på andra sidan som satt med sin flickvän var nog en proffs :)

Det skrattet sitter i märgen fortfarande

Ja, man undrar ju hur hur mycket fog han hade för sitt skratt. Svårt att säga, det kanske inte ens var en flugfiskare, skadeglad korvgrillare? Det där var också på åttiotalet... det har nog hänt en del på snart trettio år.

S

Posted
Jag började flugfiska runt -81, det kan ha något med det att göra kanske. Inte så många utövade flugfiske och man kunde vara lite av en veteran bara genom att ha fiskat några år. Det fanns en prestige i det här med flugfiske som jag inte ser mycket av idag.

Vh

Staffan

Jag hoppas och tror att du har rätt. Vi är många som flugfiskar och alla kan vi olika mycket, en av de sakerna som är så kul med flugfisket är ju att man aldrig blir fullärd och därmed har vi alla gemensamt att det finns mer att lära. Skönt att prestigen är borta, det är sällan utvecklande varken för sporten eller personerna. Vill passa på att tacka dig och andra duktiga kastare/fiskare som tar er tid att hjälpa nybörjare och andra som har fastnat i sitt fiske. Ett lysande exempel på hur "ju duktigare desto hjälpsammare" faktiskt fungerar även här på edge och inte bara vid vattnet!

Mvh Alex

Posted
Jag hoppas och tror att du har rätt. Vi är många som flugfiskar och alla kan vi olika mycket, en av de sakerna som är så kul med flugfisket är ju att man aldrig blir fullärd och därmed har vi alla gemensamt att det finns mer att lära. Skönt att prestigen är borta, det är sällan utvecklande varken för sporten eller personerna. Vill passa på att tacka dig och andra duktiga kastare/fiskare som tar er tid att hjälpa nybörjare och andra som har fastnat i sitt fiske. Ett lysande exempel på hur "ju duktigare desto hjälpsammare" faktiskt fungerar även här på edge och inte bara vid vattnet!

Mvh Alex

Hej Alex, jag håller med fullständigt om att man aldrig blir fullärd. Jag har flugfiskat i 29 år och känner mig som nybörjare ibland. Man kommer ut till ett vatten och vet att man borde undersöka insektslivet, kolla vakmönster och fundera på allsköns olika saker innan man börjar fiska men vad gör man? Knyter på nåt man "tror på" och kastar ut... Det enda som jag med säkerhet vet att jag gör innan jag sätter igång är att läsa vatten. Kul att du uppskattar den hjälp du får. Väldigt många på detta forum är bättre fiskare än vad jag är.

MVH

Staffan

Posted
Satt och läste i en annan tråd som handlade om gamla gubbar som skrockar lite retfullt och mer eller mindre hånar de som är nybörjare. Jag kan säga att jag känner igen det där, det var länge sedan men ändå. Äldre och mer erfarna flugfiskare som mer eller mindre skrattar lite åt de som inte är så erfarna, speciellt kasttekniken hånas har jag en känsla av. Det är ju det som märks om man är ny på banan, flugvalet eller fisketekniken syns inte lika bra. Det glädjer mig att jag inte upplevt något sådan sedan jag kom i kontakt med folk som verkligen kan kasta, där hittar jag bara glädje. Glädje över att få dela med sig, glädje över framgång hos dem de hjälper, glädje över att själv få utöva det man verkligen gillar. Vad har ni för erfarenhet av de missunsamma besserwissarna?

VH

Staffan

Dom gubbarna finns inte kvar på Edge längre...Vill Du veta vart dom är så kan jag skicka ett IM till Dig... :)

Posted
Dom gubbarna finns inte kvar på Edge längre...Vill Du veta vart dom är så kan jag skicka ett IM till Dig... :)

Hej Oops, jag tänkte aldrig på edge, jag tror tom. att sådana gubbar aldrig tar sig till edge -_- Jag bara ser dom framför mig som vaga minnesbilder från , ja, snart trettio år sedan. Men du vet var några finns i alla fall?

Posted

Det lilla jag har varit ute och flugat så har jag enbart mötts av entusiasm, vänlighet och hjälpsamhet. Gällande såväl strategi, kastteknik, flugval och tackling. Jag upplever flugfiskare som ytterst sympatiska och hjälpsamma och detta tror jag kommer från en genuin kärlek till sporten; ibland får jag känslan av en symbios: vi nybörjare blir glada av att få hjälp av er proffs och ni som är duktiga tror jag får ut något av att hjälpa oss.

Nej, hån och översitteri lämnade vi nog kvar i 1900-talet. Så ska det fortsätta. En vacker dag är det jag som tar rollen som lärare och mentor och då ska jag minnas hur jag blev bemött i början.

//Joel

Posted (edited)

Jag har nog sett lite gliringar genom åren. På kortsträckor står folk ofta och bedömmer andra utan att tänka på kvaliten av dess egna tekniker.

Att fiska med andra kan vålla avunsjuka, jag har själv sett, hört och upplevt avund. Det finns avund mot de som har fin teknik, de som tar bra med fisk, de som kan lägga mycket tid på just att fiska.

Detta har gjort att jag fiskar mycket mer själv och de jag fiskar med är mycket noggrant utvalda :) . Man vill ju inte vara arg eller i dåligt sinneslag då man fiskar.

Jag sätter mig inte i en bil med fyra personer och åker 100 mil längre. Jag åker sedan ca 10 år alltid själv, då kan jag ju träffa vem jag vill och när jag vill, detta är frihet för mig. -_-

Edited by Laxarnas prins
Posted

Hej alla!

Själv så har jag "bara" flugfiskat i 14 år men jag hade turen att få lära mig av en man som var mycket ödmjuk i sin inställning till flugfiske. Han bjöd mer än gärna på tips och "hotspots". Med detta i ryggsäcken så försöker jag att själv ha samma inställning till "nybörjare" och att "bjuda" tillbaka till andra som kanske inte fiskat så mycket med fluga. Jag visar mer än gärna vilka flugor och platser som jag lärt mig är bra.

Jag tror att om man haft en bra mentor så vill man vara som den när man kan stå på egna ben i fisket. Jag vill aldrig framstå som en besserwisser, sånna ser jag bara som osäkra personer.

Posted

Jag hånar på för fullt, det är ju jätteroligt!

Jag drog in min polare i flugfisketräsket för ett par år sedan, året efter jag själv trillat dit. jag börjar få lite kläm på kasten och ser numera att polaren börjar komma i fatt i en rasande fart med sin teknik, dock doppar han flugan i bakkastet allt för ofta vilket föranleder till att jag givetvis måste kommentera med; "oj nu vakar det på precis bakom dig igen, det måste vara nått stort"

Gliringen sporrar nog mer än det retar men roligt är det! Snart går han väl om mig och då vet jag att det är jag som får förbereda mig på syrliga kommentarer. men det är väl så det kan vara, kompisar i mellan.

Posted
Hej alla!

Själv så har jag "bara" flugfiskat i 14 år men jag hade turen att få lära mig av en man som var mycket ödmjuk i sin inställning till flugfiske. Han bjöd mer än gärna på tips och "hotspots". Med detta i ryggsäcken så försöker jag att själv ha samma inställning till "nybörjare" och att "bjuda" tillbaka till andra som kanske inte fiskat så mycket med fluga. Jag visar mer än gärna vilka flugor och platser som jag lärt mig är bra.

Jag tror att om man haft en bra mentor så vill man vara som den när man kan stå på egna ben i fisket. Jag vill aldrig framstå som en besserwisser, sånna ser jag bara som osäkra personer.

instämmer med dig micke!! :)

Posted (edited)

Hej Staffan!

Under mina, drygt 30 år, som flugfiskare har jag aldrig upplevt att bli hånad.

Nu kan jag ju inte påstå att antalet flugfiskare är överdrivet stort bland vattnen häruppe.

Jag har alltid haft känslan att just flugfiskare är lite klokare......snällare och hjälpsammare än andra fiskare.

Däremot har jag hamnat i konflikt med spinnfiskare.

Men det är om helt andra saker.

Edited by Hannu
Posted

Intressanta svar från alla... Det verkar som om de flesta är hjälpsamma och ödmjuka, kul! Jag fiskade med en kompis till mig för ett par år sedan, han lyckades få till en riktig "pisksnärt" pga dålig timing i bakkastet och genast hörde jag från församlingen "Oj då, har vi hästar här...". Mest på skoj men det vittnar ändå om att kastandet är lite laddat, det finns lite prestige inbyggt i det. Man hör sällan sådana kommentarer över flugval eller över val av plats. Jag tror också att flugfiskare är lite mer medvetna fiskare, på flera plan. Kan vara mina fördomar men jag står fast vid dem. Gäller självklart inte alla men lite generellt sådär.

S

Posted

Jag upplever som om det råder ett mera respektfullt brödraskap mellan flugfiskare. Inom spinnfisket tycker jag det bara är goda vänner som hjälper till och kommer med vettiga tips etc. Flugfiskare är rakare och ärligare. Själv delar jag glatt med mig åt andra flugfiskare av det lilla jag snappat upp om vi möts vid vattnet.

-Hörru, jag drog en fet gädda där vid vasskanten, släng på en grön fluga och far och se om den redan är sugen på en fight till.

Spinnfiskare däremot svarar lite lurigare, åtminstone de okända fisketurister vi har här. Fast man sett att de dragit ett knippe fisk och vilka beten de använt kan de ändå svara att de inte fått nåt eller berätta att de haft ett kanonfiske med ett drag man inte sett i deras trådända över huvudtaget... Vad fan är det för stil? :)

(I ärlighetens namn... Under fisketävlingar med spinn hänger jag alltid på ett absurt fuldrag som aldrig tagit något och lämnar kitet väl synligt i båten långt före start -_- )

Posted (edited)

Inget jag känner igen, det blir att man slår sig ner och man börjar att prata om flugval,platser,insekter osv jag har iaf bara positiva minnen.

I sommras tex sjösättning vid örnvik där var det 3 killar som oxå skulle sjösätta sin båt, diskutionerna började omedelbart vart vi/dom skulle hur länge man skulle stanna osv, sen sprang vi på varandra på en ö där Ahnu vella ligger, ner satt vi oss o ölen åkte fram o timmarna gick mycket trevligt, dessutom var dom spinnfiskare :)

Sen handlar det nog lite om hur man e själv.....

Edited by Asplund
Posted

Jag instämmer med de flesta, har inte mött nån trist attityd av det slaget vid vattnet. Däremot verkar en del ha fördomar mot fiskare som hänger på forum, att man inte är lika mycket fiskare då... DET är en trist gubbattityd. Delad kunskap är dubbel kunskap, oavsett om det sker över en kaffe eller över wifi.

Posted
Jag har bara stött på vänlighet och hjälpsamhet sedan jag började.

Däremot så är ju lite gliringar kompisar emellan oundvikligt, men det gäller ju allt, från min vadning till mina slarviga kast.

Det ser jag inte som något annat än en del av den vanliga kompisjargongen.

Det kan jag skriva under på helt Ulf. -_-:)

Det är ju en väldig skillnad och retas lite mellan

goa vänner, än att retas med en ung nybörjare

som inte har så gött självförtroende inom fisket.

All kritik svider ju så mycket mer i början.

Mvh P-A

Posted (edited)

I Mörrum, i Ätran i Viskan, i Norge, på kusten, i danska åar finns det väl folk som visar tydlig avundsjuka. Det finns inom fotboll, hästsport, golf, dans, ishockey med mera. Oftast utsätts väl nybörjare. Inom roteringsfiske förekommer ofta meningsskillnader som kan yttra sig på olika sätt. Här på forumet kan vissa mobba någon som har en egen åsikt, det har hänt många gånger... Jag har själv och andra med mig upplevt att folk glirar och visar avund. Jag förstår inte varför detta inte skulle gälla inom flugfisket. :)

Att jag sedan förespråkar en trevlig omgivning är en annan sak.

Edited by Laxarnas prins
Posted

Det finns en som alltid hånar mig när jag fastnar i en buske, gör ett kasst mothugg eller skrämmer fisk.

Ibland skymtar han till på badrummet strax ovanför handfatet. Riktigt otrevlig är han ibland, stilig karl dock.

Posted
Det finns en som alltid hånar mig när jag fastnar i en buske, gör ett kasst mothugg eller skrämmer fisk.

Ibland skymtar han till på badrummet strax ovanför handfatet. Riktigt otrevlig är han ibland, stilig karl dock.

:)