Hoppa till innehåll

Hur upplever ni era medfiskare?


Staffan Dahlbom

Recommended Posts

Jag hatar mina medfiskare. Det är inget jag bara säger, utan jag hatar dem verkligen. Faktum är att jag även hatar motfiskare... ja alla fiskare faktiskt, utom mig själv. Det borde bara vara jag som fiskar. Alla andra kan få binda flugor åt mig, men de borde inte få fiska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag hatar mina medfiskare. Det är inget jag bara säger, utan jag hatar dem verkligen. Faktum är att jag även hatar motfiskare... ja alla fiskare faktiskt, utom mig själv. Det borde bara vara jag som fiskar. Alla andra kan få binda flugor åt mig, men de borde inte få fiska.

:);):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag har aldrig blivit hånad av nån vid sjöarna / strömmarna.. inte ens av andra flugfiskare jag stått ganska nära ( menar avstånd) , utan de frågar bara vad man har på tafsen och är trevliga och så..

Däremot har jag märkt snarare tvärt om en gång i fyrväpplingen ; jag har blivit berömd av en gammal flugfiskare . han sa : vad långt och snyggt du kastar för att vara så ung! , det var roligt att få ett ´´godkännande´´ av en äldre i gemet :wub::D

Redigerad med Flugfiskarn_95
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar bara på beröm. Som gubbarna vid regnbågssjön i våras som viskade till varandra (... underhandskast... ...kul att se ett proffs...) Och när jag tänker efter så tillhör jag nog de tvåtusen bästa kastarna i Sverige.

Men som sextonåring blev jag en gång hånad av ett gäng "gubbar" i Ljungskileviken, de stod där med sina 28 grams skeddrag som de snabbt vevade in med 0,35 linor (med stora ryck).

Jag klev ut bakom dem och tog tre öringar på en kvart (Mickey Finn), sedan cyklade jag hem igen (18 km).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte upplevt något negativt bemötande, tvärtom. Har fått fantastiskt mycket hjälp in i den här världen -en värld jag bara befunnit mig nått år i. Här på Edge har jag fått kontakt med flera som verkligen har hjälpt mig framåt i min utveckling som flugfiskare. Ingen nämnd ingen klämd så att säga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade olyckan att landa en 1,2 kilos regnbåge med mitt första kast med et flugspö någonsin och då satte man fast i flugfisket och den vägen är det. :)

Jag hade fått krånglat ut linan några meter ifrån mig och skulle dra ut lite löslina för nu skulle det fiskas fluga men det hade inte regnbågen tid med utan högg direkt.

Till saken hör också att stolt som man var för stunden och lyckan över fångsten så nu drog man ut lite till lina för nu skulle flugan landas på andra sidan av den lilla viken och så drog jag på med allt jag hade i kastarmen....ett smack hördes och så for det en himla massa lina huller och buller ut några meter ut i vattnet...och så den fina fiskehatten efter.

Det låg lina över hela trakten och hatten skulle räddas för flugan satte på den tydligen. Började ta hem linan med bägge händerna och så kunde jag höra ett gäng knappt hundra meter längre på storvråla hystetriska och en av dem stod och pekade på mig och sa...titta grabbar....två kast...två napp!!!!! Och det ekade i skogen så jag tyckte det var bäst att snabbt dra ner hatten djupt över örona den här gången :D:D:D

Och så tyckte jag att det fick räcka med en regnbåge för att börja med för det fanns flera småsjöar bara några hundra meter längre bort. Jag blir på gott humör varje gång jag tänker på den starten för mjag var ju definitivt för stolt för att be om lite starthjälp där.

Jag var ju en inbiten spinnfiskare sedan inga åren men nu hade det varit indiansommar i Göteborg och spinnfisket gick trögt efter regnbåge och öring så jag gav upp den morgonen och åkte till stan och skulle handla in flugfiskeutrustningen och så blev det ju. Jag ville ha en mellanting som skulle passa för regnbåge men även funka för laxfiske efter mindre laxar.

Det fick jag också...en #7 utrustning...men eftersom jag ville snåla så då blev det glasfiberspö i 9` klass7 tvådelat...skulle ju ha billigt också.

Det gick lite bättre den dagen med kastandet...kom väl 15 meter ut efter mycket och många svettiga försök. Senare på kvällen tog krafterna slut och jag satte mig och började fundera allvarligt över detta med att bli flugfiskare.

Det kom en flugfiskare förbi och stannade till så vi pratade lite och så tittade han på min utrustning och så frågade jag honom rakt ut om han inte kunde testa grejorna jag just hade köpt så jag fick lite tips ocjh så. Han tog spöt och lugnt började mata ut lina och lade ut hela linan och den sträckta tafsen ut och sä sa han...du skulle ha 2 klasser lättare grejor för den här lär du inte orka kasta hela dan med. Och så ville han se mig kasta, men det fick han inte. JAg hade ju blivit totalt knäckt av hans kunnande. Stolt och dum som man var. Han erbjöd mig gratis hjälp och definitivt också visste vad han pratade om men jag ville inte visa hur dålig jag var på att kasta med ett flugspö.

Träffade honom där vid sjön flera gånger och han brukade komma och ge lite tips om kastteknik och flugfisket där och senare förstod man ju att de flesta flugfiskare var rejält trevliga typer och hjälpsamma på alla sätt angående kastteknik och flugfisket och det hade räckt med att man bara ville ta emot den hjälpen.

Ofta träffar man unga flugfiskare vilka är otroligt skickliga på att kasta fluga och även fiska med fluga och jag blir då extra glad över det för antagligen har de varit även duktiga på att be om hjälp i början för den hjälpen får man ju som regel också om man bara frågar.

Aldrig nånsin har man så nytta av lite experthjälp till kastandet som just i början av karriären så man hamnar rätt och inte håller på med felaktig teknik alltför länge för det brukar bli tuffare att finslipa bort sådant senare...och man kanske tröttnar på flugfisket eftersom linan inte flyger som man kjanske hade trott från början.

Jag har nästan uteslutande bara träffat trevligt folk bland flugfiskare och de har varit hjälpsamma bara man frågat dem.

Man behöver inte gå längre till forumet här...hit längtar man dagligen och vill hitta svar på det mesta man letar efter.

Så tack ni allesammans för att ni är som ni är! :)

God fortsättning på alla sätt!

Tight lines!

MVH//Eki

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir beklämd när man läser detta!

Vi gamla uvar inom (flug) fisket ska väl för tusan hjälpa istället för att odla egot på nybörjarnas bekostnad!!!

Har förvisso självt stött på ett par sådana typer. Som tittade över näs tippen på min teknik och glas fiber spö på den tiden, på 70 - talet när jag var ung och grön. Och "riktiga flug fiskare" hade splitcane spön och Hardy Marquis rullar. Men eftersom det var vid Fyrväpplingen. Så var det väl Lidingö eller Östermalms "adeln" som var på rymmen antar jag? :lol:

Men tror också att stöddona flockas mest vid de s.k. fina vattnen. Där de kan gå och sprätta.

Nä, tacka vet jag genom hjälpsamma / jätte trevliga och ödmjuka fiskare som Rolf Smedman, salig i åminnelse.

Redigerad med Jock Scott
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kan berätta om en händelse i Orkla.Vi var 8 man från samma ort,uppdelade på några pooler.

Vi fiskade 2 man på varje pool.Jag och min kompis tog beslutet att vila våran pool och fiska den efter lunchen.

När vi står på gårdsplanen och skall gå in och käka,kommer 2st av våra kompisar tutande i sin bil.Stannar till

och visar upp en lax,som dom tagit på min och kompisens sträcka när vi lät den vila.Vi ställde naturligtvis frågan

varför dom fiskade våran pool,och inte fiskade poolen dom var tilldelade.Fick till svar att vi inte var på plats och

då tyckte dom att det var helt okej att göra så,trots att poolerna var indelade på 6 timmars skift.

Gör man så?

Hälsningar

RiverDee.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kan berätta om en händelse i Orkla.Vi var 8 man från samma ort,uppdelade på några pooler.

Vi fiskade 2 man på varje pool.Jag och min kompis tog beslutet att vila våran pool och fiska den efter lunchen.

När vi står på gårdsplanen och skall gå in och käka,kommer 2st av våra kompisar tutande i sin bil.Stannar till

och visar upp en lax,som dom tagit på min och kompisens sträcka när vi lät den vila.Vi ställde naturligtvis frågan

varför dom fiskade våran pool,och inte fiskade poolen dom var tilldelade.Fick till svar att vi inte var på plats och

då tyckte dom att det var helt okej att göra så,trots att poolerna var indelade på 6 timmars skift.

Gör man så?

Hälsningar

RiverDee.

Verkar väldigt märkligt.. trist att det ska hända :S

Har faktiskt under några gånger i Byske då jag fiskat själv stött på ett antal personer som när jag kommit ner till ett spot varken hälsat eller sagt ett ord då man frågat något.. Blir så omåttligt less.. Inte enns ett hej...Något spec. med laxfiske?!

Självklart har man träffat på några riktigt trevliga typer också. Det är alltid roligt att sitta och snacka lite. :) Behöver ju inte berätta all sin kunskap de lärt sig om ett vatten. Känner inte det som intressant, utan vill nog hellst lära mig det själv.. kanske man hittar något eget guldspot :)

Har dock lärt känna ett antal personer via fisket som jag har mycket utbyte av. Både personligt samt fiskemässigt.. Mycket detta som gör att jag fortfarande tycker det är roligt.. Folk jag kan glädjas åt för deras fångst, att de kan glädjas över min osv. + (lite gliringar ;))

Hur roligt skulle det vara att sitta hemma med en lax (eller vilken firre som helst) själv utan att kunna snacka med någon om just fångstögonblicket som är just det bästa som hänt en för tillfället :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kan berätta om en händelse i Orkla.Vi var 8 man från samma ort,uppdelade på några pooler.

Vi fiskade 2 man på varje pool.Jag och min kompis tog beslutet att vila våran pool och fiska den efter lunchen.

När vi står på gårdsplanen och skall gå in och käka,kommer 2st av våra kompisar tutande i sin bil.Stannar till

och visar upp en lax,som dom tagit på min och kompisens sträcka när vi lät den vila.Vi ställde naturligtvis frågan

varför dom fiskade våran pool,och inte fiskade poolen dom var tilldelade.Fick till svar att vi inte var på plats och

då tyckte dom att det var helt okej att göra så,trots att poolerna var indelade på 6 timmars skift.

Gör man så?

Hälsningar

RiverDee.

Jag tror allt för många fiskare inte förstått det här med att låta vattnet vila. Låter fruktansvärt trist att behöva sitta och "vakta" sin pool om man betalt för den. Hur man sen utnyttjar den tiden är upp till var och en, det som du beskriver anser jag vara likvärdigt med stöld!

Går din kompis in till sina grannar och lånar deras fruar när karln inte är hemma också? :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt och läste i en annan tråd som handlade om gamla gubbar som skrockar lite retfullt och mer eller mindre hånar de som är nybörjare. Jag kan säga att jag känner igen det där, det var länge sedan men ändå. Äldre och mer erfarna flugfiskare som mer eller mindre skrattar lite åt de som inte är så erfarna, speciellt kasttekniken hånas har jag en känsla av. Det är ju det som märks om man är ny på banan, flugvalet eller fisketekniken syns inte lika bra. Det glädjer mig att jag inte upplevt något sådan sedan jag kom i kontakt med folk som verkligen kan kasta, där hittar jag bara glädje. Glädje över att få dela med sig, glädje över framgång hos dem de hjälper, glädje över att själv få utöva det man verkligen gillar. Vad har ni för erfarenhet av de missunsamma besserwissarna?

VH

Staffan

Jag tycker det är väldigt sällan nu för tiden jag träffar på "sådana" men dom skulle få 2 val. Hålla käften och gå eller syna botten. Noga. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Satt och läste i en annan tråd som handlade om gamla gubbar som skrockar lite retfullt och mer eller mindre hånar de som är nybörjare. Jag kan säga att jag känner igen det där, det var länge sedan men ändå. Äldre och mer erfarna flugfiskare som mer eller mindre skrattar lite åt de som inte är så erfarna, speciellt kasttekniken hånas har jag en känsla av. Det är ju det som märks om man är ny på banan, flugvalet eller fisketekniken syns inte lika bra. Det glädjer mig att jag inte upplevt något sådan sedan jag kom i kontakt med folk som verkligen kan kasta, där hittar jag bara glädje. Glädje över att få dela med sig, glädje över framgång hos dem de hjälper, glädje över att själv få utöva det man verkligen gillar. Vad har ni för erfarenhet av de missunsamma besserwissarna?

VH

Staffan

Hej Staffan!

Håller med dej det var nog värre förr men det finns ju en och annan som kommer med gliringar, speciellt om denna person inte får någon fisk , då kan en viss avundsjuka hitta fram . På det hela taget så tycker jag att det finns en bra stämning bland fiskare.

Jag har speciellt god erfarenhet med de killar jag har varit och kastat med. Väldigt duktiga, ödmjuka och hjälpsamma.

Om man nu ska gnälla över något så är det etik och moral längs vattnen man fiskar iblan. Jag har fiskat i över trettio år snart och när det kommer fisk i en å eller älv då är det en hel del som glömmer att det finns andra som oxå vill ha en del av kakan. Man går ut framför någon annan som redan fiskar i poolen eller sitter o väntar på sin tur. Speciellt irriterande är det när folk som fiskat i många år tänker på sej själ och inte kan glädjas med andra.

Men som sagt man behöver ju inte hänga upp sej påp en dålig händelse när man upplever så många positiva.

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog finns det ett visst behov av att syna andra och jämföra oss... vi har också alla varit nybörjare någon gång och på nåt sätt så skrattar man iaf inombords i nåt sorts igenkännade när man ser dem vid vattnet. Att däremot öppet visa sann skadeglädje tycker jag inte om. Det är ju roligare att vara en hjälpande hand om man har nåt att tillföra. Jag tror ändå att fenomenet är ganska ovanligt idag. I specifika grupper kan sånt beteende dock ofta ses (gäller många saker), grupper eller samlingar av människsor "för inbördes beundran" uppvisar sådana tendenser i olika sammanhang. Vi är bra o coola -du/ni platsar inte här!

Att det är just kastandet vi bedömer våra flugfiskebröder o sytrar på faller sig naturligt, känner vi inte dem så är det allt vi kan se på avstånd. Det är naturligtvis långt ifrån hela sanningen, och bara en del av flugfiskets sköna konst. Jag vet folk som kastar som gudar, men som inte är speciellt vassa fiskare och vice versa. Det viktiga för mig är att vi visar varandra respekt vid vattnet och framförallt bedömer jag mina bröder o systrar utifrån deras syn på fisken och den omgivande miljön. Respektfulla och ansvarstagande individer kort o gott.

Folk ser till ens kastteknik, möjligen kollar de in hur fräckt spö o ball rulle man har. Och byter man några ord så kanske de dristar sig till att fråga vilken fluga man har (om de inte försöker att kika i smyg).. Det viktigaste snackar man inte ens om, knappt ens på forum likt detta. Och det är HUR:et -hur fiskar du den flugan, hur, hur, hur o.s.v spelar ju ingen roll hur ballt spö och fräck fluga jag har om jag inte vet hur att presentera skiten. jag brukar i många sammanhang påstå att vi är alldeles för fixerade vid hårdvara (spö, lina, flugmönster osv) idag istället för att snacka fisketeknik. Man talar ju ganska mycket om kastteknik idag (och det är väldigt bra), men väldigt lite om fisketeknik, tillvägagångssätt, presentation o.s.v. Fisket blir aldrig bättre än hur, vart o när betet (rätt bete) presenteras. Och framförallt så snackar vi väldigt lite om vårt bytes (fiskens) beteende m.m. -Märkligt i min värld, det finns ju otroligt mycket erfarenheter att utbyta och mycket mer att lära sig och snacka om i denna viktiga del av fisket än på något annat område. Eller är det på det området som man håller på sina egna kunskaper idag, vill man inte dela med sig av denna kunskap i samma utsträckning som på andra områden...eller är det mycket okunskap på området?

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som glad nybörjaramatör har ännu inte fått annat än vettiga tips och råd när jag stått och viftat

som en förtvivlad trafikpolis och försökt få ut flugan till fiskarna som bara väntar under ytan.

Som flera andra skrivit tidigare så är ju kasttekniken bara en del av flugfiskande.

Av den lilla erfarenhet jag har så gäller det att försöka se vad som rör sig i luften och nära

ytan för att välja rätt fluga, och placera den rätt är inte heller alltid lätt, även om man kastar

25 meter utan att anstränga sig.

För min egen del försöker jag gå på flugval och välplacerade korta kast istället för längd.

Det har fungerat bra hittils med 5 landade på två helger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som glad nybörjaramatör har ännu inte fått annat än vettiga tips och råd när jag stått och viftat

som en förtvivlad trafikpolis och försökt få ut flugan till fiskarna som bara väntar under ytan.

Som flera andra skrivit tidigare så är ju kasttekniken bara en del av flugfiskande.

Av den lilla erfarenhet jag har så gäller det att försöka se vad som rör sig i luften och nära

ytan för att välja rätt fluga, och placera den rätt är inte heller alltid lätt, även om man kastar

25 meter utan att anstränga sig.

För min egen del försöker jag gå på flugval och välplacerade korta kast istället för längd.

Det har fungerat bra hittils med 5 landade på två helger.

Grattis! :)

Naturligtvis går ju fiske ut på att få fisk, och det får du.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Efter att ha haft ett ganska långt uppehåll i fisket tycker jag kanske att vi som flugfiskare då och då bör reflektera över etiken vid våra fiskevatten. Vi tar enligt min uppfattning hänsyn till miljö och fisk. I den mening att vi förstår värdet, bland annat av att släppa tillbaks fisk. Samtidigt tycker jag att vi i minimal utsträckning tar hänsyn till våra medfiskare.

Flugfisket förbrödrar heter det, men ibland vill jag inte annat än att slänga en sten i skallen på en del av de som fiskar i samma vatten som jag....Skulle med dessa ord vilja skapa en dialog vars syfte vore att vi i större utsträckning tog hänsyn till våra medfiskare,...

Vad är er erfarenhet av detta? Är det bara jag som ser det som ett problem med medfiskare som inte bryr sig om han lägger sin fluga i bakfickan på dig, bara han får fiska där mest fisk står??

Om jag någon gång hamnar i den situationen att jag KAN störa någon annan fiskebroder, frågar jag alltid om det är OK att fiska ett visst parti av en å, eller en vik i en sjö. Är det bara jag som tänker så eller har vi flugfiskare påverkats så av "roffarsamhälllet" att det anses som OK att bete sig på det här sättet?

Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har mött avundsjuka överklass muppar på mina fiskebravader och tycker att det kan vara ganska roligt med sånna typer oxå..

Kan tillägga att jag flugfiska 25år men ledsna för några år sen,när en av hundarna gått lös på flugbindnings prylarna så dyra tuppnackarna låg i tusen bitar över hela huset då såldes alla dyra sage/loomis spöna o rullarna som man köpt med sista slantarna..

Efter några års dvala så i sommras köpte jag nya grejjor fast "billiga" för att kolla om fiskegnistan tänds igen,flugspöt blev en Ron Thompson Axelerator 5-6# 5del och sen hitta jag min gamla Loop Gafiitrulle ej CLW utan första modellen som skoddes på med REApris linor= Rio DT lina som kapades till klump med en Rio SlickShooter...

Spö/Fluglina för 1200kr + min gamla LoopGraphite rulle,sen bar det iväg till Kilsbergen/Karlskoga med några polare och det va 6st till snubbar vid sjön och fiska var av två riktiga prylbögar såm såg ut som jävla julgranar med grejjer fråt topp till tå och viiidrigt fliiin!! när dom gick förbi och glodde på mina fina klenoder... B) Oki att man förut haft spö och rulle som kostar 10000-15000kr på fisketuren men det är väl det enda,har bara spö rulle och vanlig andas jacka/byxor från ITAB = billigt,1st rulle taffsmaterial+flugask i fickan och vandringskängor som håller fötterna torra... använder mkt sällan mina andasvadare!!

Nu till det roliga :P Satt och tackla upp mina fina klenoooder vid grillplatsen och ena snubben skriker från andra sidan pölen och undrar om jag inte vågar fiska med mina antika grejjor,blev lite förvånad på komentaren från en vuxen karl så jag va bara tvungen och skrika till baka och fråga HAR DU FÅTT MJÖLKTÄNDER????? fick inge svar av han :rolleyes:

Bastämde mig stt gå över till hans sida och ställde mig ca20 meter från han och fiska av kanten först och då börja han glappa igen och fråga vad antikvärdet ligger på liknade spön nuförtiden... nya antikpriset är ca 1200kr när jag köpte de i veckan så dom borde va lite mer värda nu då de gått några dagar redan svara jag..

Precis då vakade de en fick 23m framför han och karlhelvet kommer fan inte fram så jag säger att jag provar med antik prylarna och får till ett kast på 30m och krokar fisken framför han... Fyyfaaan va sur snubben blir!!!

Skit skoj de där!!!! :P

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har mött avundsjuka överklass muppar på mina fiskebravader och tycker att det kan vara ganska roligt med sånna typer oxå..

Kan tillägga att jag flugfiska 25år men ledsna för några år sen,när en av hundarna gått lös på flugbindnings prylarna så dyra tuppnackarna låg i tusen bitar över hela huset då såldes alla dyra sage/loomis spöna o rullarna som man köpt med sista slantarna..

Efter några års dvala så i sommras köpte jag nya grejjor fast "billiga" för att kolla om fiskegnistan tänds igen,flugspöt blev en Ron Thompson Axelerator 5-6# 5del och sen hitta jag min gamla Loop Gafiitrulle ej CLW utan första modellen som skoddes på med REApris linor= Rio DT lina som kapades till klump med en Rio SlickShooter...

Spö/Fluglina för 1200kr + min gamla LoopGraphite rulle,sen bar det iväg till Kilsbergen/Karlskoga med några polare och det va 6st till snubbar vid sjön och fiska var av två riktiga prylbögar såm såg ut som jävla julgranar med grejjer fråt topp till tå och viiidrigt fliiin!! när dom gick förbi och glodde på mina fina klenoder... B) Oki att man förut haft spö och rulle som kostar 10000-15000kr på fisketuren men det är väl det enda,har bara spö rulle och vanlig andas jacka/byxor från ITAB = billigt,1st rulle taffsmaterial+flugask i fickan och vandringskängor som håller fötterna torra... använder mkt sällan mina andasvadare!!

Nu till det roliga :P Satt och tackla upp mina fina klenoooder vid grillplatsen och ena snubben skriker från andra sidan pölen och undrar om jag inte vågar fiska med mina antika grejjor,blev lite förvånad på komentaren från en vuxen karl så jag va bara tvungen och skrika till baka och fråga HAR DU FÅTT MJÖLKTÄNDER????? fick inge svar av han :rolleyes:

Bastämde mig stt gå över till hans sida och ställde mig ca20 meter från han och fiska av kanten först och då börja han glappa igen och fråga vad antikvärdet ligger på liknade spön nuförtiden... nya antikpriset är ca 1200kr när jag köpte de i veckan så dom borde va lite mer värda nu då de gått några dagar redan svara jag..

Precis då vakade de en fick 23m framför han och karlhelvet kommer fan inte fram så jag säger att jag provar med antik prylarna och får till ett kast på 30m och krokar fisken framför han... Fyyfaaan va sur snubben blir!!!

Skit skoj de där!!!! :P

Snyggt :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har mött avundsjuka överklass muppar på mina fiskebravader och tycker att det kan vara ganska roligt med sånna typer oxå..

Kan tillägga att jag flugfiska 25år men ledsna för några år sen,när en av hundarna gått lös på flugbindnings prylarna så dyra tuppnackarna låg i tusen bitar över hela huset då såldes alla dyra sage/loomis spöna o rullarna som man köpt med sista slantarna..

Efter några års dvala så i sommras köpte jag nya grejjor fast "billiga" för att kolla om fiskegnistan tänds igen,flugspöt blev en Ron Thompson Axelerator 5-6# 5del och sen hitta jag min gamla Loop Gafiitrulle ej CLW utan första modellen som skoddes på med REApris linor= Rio DT lina som kapades till klump med en Rio SlickShooter...

Spö/Fluglina för 1200kr + min gamla LoopGraphite rulle,sen bar det iväg till Kilsbergen/Karlskoga med några polare och det va 6st till snubbar vid sjön och fiska var av två riktiga prylbögar såm såg ut som jävla julgranar med grejjer fråt topp till tå och viiidrigt fliiin!! när dom gick förbi och glodde på mina fina klenoder... B) Oki att man förut haft spö och rulle som kostar 10000-15000kr på fisketuren men det är väl det enda,har bara spö rulle och vanlig andas jacka/byxor från ITAB = billigt,1st rulle taffsmaterial+flugask i fickan och vandringskängor som håller fötterna torra... använder mkt sällan mina andasvadare!!

Nu till det roliga :P Satt och tackla upp mina fina klenoooder vid grillplatsen och ena snubben skriker från andra sidan pölen och undrar om jag inte vågar fiska med mina antika grejjor,blev lite förvånad på komentaren från en vuxen karl så jag va bara tvungen och skrika till baka och fråga HAR DU FÅTT MJÖLKTÄNDER????? fick inge svar av han :rolleyes:

Bastämde mig stt gå över till hans sida och ställde mig ca20 meter från han och fiska av kanten först och då börja han glappa igen och fråga vad antikvärdet ligger på liknade spön nuförtiden... nya antikpriset är ca 1200kr när jag köpte de i veckan så dom borde va lite mer värda nu då de gått några dagar redan svara jag..

Precis då vakade de en fick 23m framför han och karlhelvet kommer fan inte fram så jag säger att jag provar med antik prylarna och får till ett kast på 30m och krokar fisken framför han... Fyyfaaan va sur snubben blir!!!

Skit skoj de där!!!! :P

Snyggt :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...