Jump to content
Sign in to follow this  
Musti

Flugan faller ner i bakkastet

Recommended Posts

Har börjat kasta lite med gäddflugor senaste tiden på mitt 7 klassade spö. Men har en del problem, jag är på väg att kroka mig i nacken vid varje kast.

Anledningen: När jag gör bakkastet så faller flugan ner mot marken istället för att flyga i luften, och det är en hårsmån från att kroka min nacke. Är det kasttekniken det hänger

på eller kanske att flugan är för tung för min klass?. Spöt jag använder är ett Ron Thompson och jag använder mig utav en vanlig Intermediate lina klass 7.

Har ni en lösning?

Ha de'

Pontus

Edited by Musti

Hej!

Vinkla inte butten mot dig vid kastet.

Om det blir fel i bak kastet med stor loop, så kan det gå illa!

Mvh Juha

Förmodligen går du in med/vinklar spötoppen bakom huvudet/ryggen i bakkastet. Då följer även linan efter och träffar dig i huvudet/ryggen i framkastet.

Ta inte i så mycket. Gör precis som när du kastar någon liten tönt fluga.

Tips från en döv till en blind ;)

du kanske har tunga flugor ? (mot vad du e van med i din teknik) .... isåf ingen förtyning (el lite) använd sjunktafs (lina) istället... för kan du kasta fluga för övrigt så e det nog inte tekniken som är felet.......

tack för mig...

Undrar om du inte påbörjar framkastet för tidigt!..

du kanske har tunga flugor ? (mot vad du e van med i din teknik) .... isåf ingen förtyning (el lite) använd sjunktafs (lina) istället... för kan du kasta fluga för övrigt så e det nog inte tekniken som är felet.......

tack för mig...

Jo, jag tror ändå att de är något för stora, man kan ju för f*n kasta dom med haspelspö när de är blöta!. Ska försöka ta hem lite grejer så jag kan binda flugor själv istället!

Får se ifall det hjälper ;)

Jag brukar ha blyertspennan som mått. Är flugan blöt skall den vara lika lång och grov som en vanlig blyertspenna. Då går den att kasta hur långt som helst.

Blir den görvre/längre eller oftast både och :blush: Så är jag beredd på att den kanske inte flyger 20+.

Men det låter nog som nåt tjorr i kasttekniken... Jag har själv förvridit hela min kaststil med ihärdigt vejande för krokar. Framkastet är nästan ett framkast bakkastet ett sidkast. Det är visserligen omöjligt att kroka sig själv men utvecklingen som kastare är rätt låst... Skjut iväg flugan uppåt, högre i bakkastet och korta av tafsen till 1m nylon och wire sammanlagt.

Eller så postar du en video så att de kloka pojkarna får en chans att komma med en rättare diagnos... :D

Edited by Fredrik-flugarn

Kan komma med en lite update;

Jag la på sjunkande lina på rullen och till det 1 meter wire och nylon sammanlagt, funkar nu hur bra som helst!

Tack för all hjälp!