Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Då jag snart har en lite finare kniv i min ägo så ska jag vårda den med omsorg.

Bryna, slipa.....hur gör ni och vilka brynen passar till de olika stålsorterna?

Att slipa sina knivar i en bandslip vet t.o.m jag att det är mindre bra. :blush:

Edited by Hannu
Posted
Då jag snart har en lite finare kniv i min ägo så ska jag vårda den med omsorg.

Bryna, slipa.....hur gör ni och vilka brynen passar till de olika stålsorterna?

Att slipa sina knivar i en bandsåg vet t.o.m jag att det är mindre bra. :blush:

Har haft ett Lappstone diamantbryne i snart 10 år.

Funkar perfekt.

Då jag använder knivarna hela tiden och slipar dem ofta så brukar jag inte lyxa till den och "finslipa" men om jag får för mig det så har jag ett läderband som jag blöter och slipar emot för att ta bort det sista av rtåeggen.

Posted
Då jag snart har en lite finare kniv i min ägo så ska jag vårda den med omsorg.

Bryna, slipa.....hur gör ni och vilka brynen passar till de olika stålsorterna?

Att slipa sina knivar i en bandsåg vet t.o.m jag att det är mindre bra. :D

Om man slipar knivar i en bandsåg kan jag också förstå att det är mindre bra :blush: men du menar säkert

bandslip........... men det är i och för sig inte bättre.

Jag har tillverkat en del knivar ( både bruksknivar och "fin"knivar ) och har jobbat som kock i många år och jag personligen

tycker att ett vanligt slipstål är det bästa. Det gör att bladet får upp vass råegg fort.

Om man sedan drar kniven genom tidningspapper så brukar råeggen försvinna och kniven blir sylvass.

Sedan är det lättare att få ett blad tillverkat i kolstål vassare än ett i rostfritt

/ Snoxam

Posted
Har haft ett Lappstone diamantbryne i snart 10 år.

Funkar perfekt.

Då jag använder knivarna hela tiden och slipar dem ofta så brukar jag inte lyxa till den och "finslipa" men om jag får för mig det så har jag ett läderband som jag blöter och slipar emot för att ta bort det sista av rtåeggen.

det kallas att strigla bladet :blush: ..men det funkar oxå att dra ett snitt i en träbit!....

slipning gör man bäst på olika slipstenar i fallande grovlekar...vad man inte ska glömma är att man inte ska snåla med oljan...

Posted
det kallas att strigla bladet :D ..men det funkar oxå att dra ett snitt i en träbit!....

slipning gör man bäst på olika slipstenar i fallande grovlekar...vad man inte ska glömma är att man inte ska snåla med oljan...

Tack, då fick man lära sig något nytt idag också. Aldrig hört det ordet förut :blush:

Posted (edited)
Om man slipar knivar i en bandsåg kan jag också förstå att det är mindre bra :blush: men du menar säkert

bandslip........... men det är i och för sig inte bättre.

Jag har tillverkat en del knivar ( både bruksknivar och "fin"knivar ) och har jobbat som kock i många år och jag personligen

tycker att ett vanligt slipstål är det bästa. Det gör att bladet får upp vass råegg fort.

Om man sedan drar kniven genom tidningspapper så brukar råeggen försvinna och kniven blir sylvass.

Sedan är det lättare att få ett blad tillverkat i kolstål vassare än ett i rostfritt

/ Snoxam

Bandslip...så klart. :D

Rostfritt blad är det som är aktuellt för mig.

Edited by Hannu
Posted

Om du hade sett dokumentären om tillverkning av samurajsvärd igår på Kunskapskanalen så hade du vetat att det tar ca tre veckor, att en bra sten kostar tiotusen och att din familj bör ha hållit på med knivslipning i ca 800 år för att resultatet ska bli bra.

  • Like 6
Posted
Om du hade sett dokumentären om tillverkning av samurajsvärd igår på Kunskapskanalen så hade du vetat att det tar ca tre veckor, att en bra sten kostar tiotusen och att din familj bör ha hållit på med knivslipning i ca 800 år för att resultatet ska bli bra.

:D

Och då blir det bara bra. Ska det bli perfekt, då jäklar :blush:

Posted
Om du hade sett dokumentären om tillverkning av samurajsvärd igår på Kunskapskanalen så hade du vetat att det tar ca tre veckor, att en bra sten kostar tiotusen och att din familj bör ha hållit på med knivslipning i ca 800 år för att resultatet ska bli bra.

jo, jag såg det programmet.....jag e själv nästan där...har inga brottslingar att pröva bladet på dock :blush: ...grymmt intressant program, dom där bladen karvar man inte till veden till brasan eller skär upp limpbiten...underbart hantverk!!

Posted

Jag fastnade för gubben som vaktade brasan där stålämnet togs fram. 70 bast, ingen sömn på fyra dygn, och när dom rev ugnen rök det om honom och han sa att det var som att få ett barn. Hur kan man bli så dedikerad och tacksam över nåt så värdsligt?

Det är väl det som är så fascinerande med Japan. Hantverk och religion sitter fortfarande ihop.

  • Like 1
Posted (edited)
Om du hade sett dokumentären om tillverkning av samurajsvärd igår på Kunskapskanalen så hade du vetat att det tar ca tre veckor, att en bra sten kostar tiotusen och att din familj bör ha hållit på med knivslipning i ca 800 år för att resultatet ska bli bra.

Om man ska klyva en människa ja...., men om man inte ar det jobbet eller hobbyn... :D

Brukar använda dessa olika beroende på slipbehovet:

Roterande slipsten +vatten - Då eggen behöver totalrenoveras

Diamantslipstenar (grov och medium) - Då eggen är sliten och jag snabbt vill ha skärpa

Keramikbrynen (medium, fin och extra fin) +olja - Då eggen behöver underhållas

Strigel - Då jag vill ha en riktigt vass egg

Mjuk träbit - Att skära ett litet snitt i för att få bort skägg (kniven, inte mitt...)

Finns många sätt och troligen många åsikter om detta kan jag tänka mig :blush:

Edited by No.9
Posted

Jag är ganska intresserad av att mina knivar är vassa. (Sjukligt intresserad hävdar min fru.)

http://s140.photobucket.com/albums/r2/mipe...ent=vass_02.flv

Jag använder lite olika metoder men grundfrågan till hannu är, vad är det för typ av kniv? Bladtjocklek och sådant...

Slipar gör jag i min Tormek med våtsten (och läderrulle).

Bryner gör jag oftast med ett bryne från Fällkniven, DC4. Ett riktigt bra bryne (som du använder torrt).

Och jag bryner oftast "omvänt" uppifrån och ned. Jag har nämligen en träkloss jag sågat i vinkel så jag kan luta brynet mot klossen (vertikalt) i en vinkel av 15° eller 20° (beror på kniv).

Här en bild från när jag provade ut "prototypen":

5479849.jpg

Posted

Ett riktigt bra fattigmansbryne är våtslippapper på en glasskiva...

Grovlek 600 för att "slipa" kniven och 1200 för att bryna den.

Fördelen med den metoden är att du kan få ett stort "bryne".

Posted
Jag fastnade för gubben som vaktade brasan där stålämnet togs fram. 70 bast, ingen sömn på fyra dygn, och när dom rev ugnen rök det om honom och han sa att det var som att få ett barn. Hur kan man bli så dedikerad och tacksam över nåt så värdsligt?

Det är väl det som är så fascinerande med Japan. Hantverk och religion sitter fortfarande ihop.

ja verkligen fashinerande...sen så hade dom inte ens en thermometer ....allt sitter i tidigare erfarenheter och ärvda kunskaper!!! att sen säga att det bara kanske blir bra!! och allt är gjort för hand!!! :blush:

Posted
Jag är ganska intresserad av att mina knivar är vassa. (Sjukligt intresserad hävdar min fru.)

http://s140.photobucket.com/albums/r2/mipe...ent=vass_02.flv

Jag använder lite olika metoder men grundfrågan till hannu är, vad är det för typ av kniv? Bladtjocklek och sådant...

Slipar gör jag i min Tormek med våtsten (och läderrulle).

Bryner gör jag oftast med ett bryne från Fällkniven, DC4. Ett riktigt bra bryne (som du använder torrt).

Och jag bryner oftast "omvänt" uppifrån och ned. Jag har nämligen en träkloss jag sågat i vinkel så jag kan luta brynet mot klossen (vertikalt) i en vinkel av 15° eller 20° (beror på kniv).

Här en bild från när jag provade ut "prototypen":

5479849.jpg

Hej!

Det är ett sånt här blad på kniven.

https://www.nordellknives.com/portal/index....amp;language=se

Posted

Med ett sådant "standardformat" blad fungerar de vanliga metoderna utmärkt.

Ett tips på en pryl som inte är dum är Edepal basic. Jag har ett sådant (förvarar det i en gammal dragask) och är nöjd. Använder det hemma, på semestern och i skogen.

http://www.edgepal.com/

En sak som ibland ställer till det när man använder edgepal är att väldigt många blad är slarvigt slipade, vinkeln ändras och blir brantare närmare spetsen/buken.

Förmodligen ett mänskligt fel, man vinklar lite annorlunda när man svänger bladet vid slipning.

Någon gång har jag fått jobba med grovsidan av brynet för att ge den delen av bladet samma vinkel som resten av bladet...

Posted (edited)

Jag har byggt en liten jigg för att få bre koll på vinklarna!

-funkar kanoners :blush:

Här är det kompisen som får sig en grundslipning. Jag brukar slipa knivarna rätt tunna, en vinkel på 15-20 grader. Sen bryner/polerar jag ihop eggen till en vinkel på kanske 30 grader. Då håller den bra och blir inte genast slö. Läderlappen tar hand om den sista finpoleringen och då trubbar jag av den ytterligare till ungefär 35grader. Jag inbillar mig att jag på detta vis får en egg som inte är spikrak utan snarare lite kuperad så att det finns rejält med material bakom som backar upp den för ökad hållfasthet. Den blir lätt att underhålla också då det inte är mycket material som behöver poleras bort om den börjar bita dåligt. Skulle säga att det nästan ger en täljknivs bett och kontroll men en jaktknivs tålighet. Grundslipningen suger dock rejält för hand. 1-2 timmar t.o.m. med biltemas brutalaste grovdiamantbryne. Tur att man har varit ungkarl långa perioder i livet så att man är snabb i handen.

Jag gjorde faktiskt ett litet tidningsreportage om knivvässning till en liten och bra finlandssvensk jakttidning som heter trapper. Tyvärr går den inte att läsa på nätet men www.trapper.fi är adressen.Måste kolla ifall Jonas skulle vara snål på att publicera den på edge kanske? Det finns ju många "sanningar" om hur den perfekta eggen skall se ut :D .

post-5728-1270813374_thumb.jpg

post-5728-1270813432_thumb.jpg

Edited by Fredrik-flugarn
  • Like 1
Posted

Snygg jigg! Me like.

Nu är du snart inne på konvext slipad egg... De vässar jag med musmatta (eller annat som sittunderlag) med våtslippapper på. Tryck ned sidan av bladet mot papperet -som formar sig efter befintlig egg- och dra (inte tälja, du vill inte skära sönder papperet) bladet några gånger. Bladet skall vara nästan platt mot papperet.

musmatta_179.jpg

  • Like 1
Posted
Snygg jigg! Me like.

Nu är du snart inne på konvext slipad egg...

tackar! :D

Jag håller faktiskt på och provar ut böjda rundjärnsstänger istället för trästavarna för att styra brynet till en perfekt konvex egg också, men har inte vågat prova live ännu... :blush:

Vänta bara...

Musmatteknepet var ju skönt! Får säkert vara försiktig och jämn i trycket som tusan bara. Själv har jag bara mousepad :DB)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
























  • Inlägg

    • Vad var det för rulle du skulle fått?
    • If you willing to sell, please PM
    • Seeking: hardy LRH reel   If you have one for no use, please PM
    • Super skick!    3500 ink spårbarfrakt. Säljes åt en vän.
    • Det här är lite klurigt med underklassning. Radian är enligt Bartschi true-to-weight, och jag är benägen att hålla med. Jag tycker en 6,5 lina är optimal för Radian 7wt. Samtidigt kan man på kusten ladda bra med en 6,5-lina (MPX) på ett Radian 9' 6wt och en 7,5 (MPX) på sagda Radian 9' 7wt... Men - kastet är inte lika behagligt, krispt och snärtigt som med en lättare lina, trots att jag kommer längre. Den tyngre linan laddar klingan mer/enklare och hjälper även till att bita i vinden. Men MPX är för mig en streamer/skater/foamgammarus-lina snarare en en presentationslina. En Infinity 6wt kändes för tung på Radian-sexan, och ganska lagom på sjuan. Gold är väl marginellt lättare än Infinity. Lustigt nog sväljer G/S i 6wt (bägge längderna) Infinity-sexan utan vidare betänkligheter. Så man får skilja på vad som är behaglig/harmonisktt att kasta med med lagom ansträngning och vad som är ett 'full-power'-kast. Behöver jag tillgång till mycket kastlängd väljer jag en lina som hjälper mig ladda klingan fullt för att kunna skjuta 'aslångt' - detta på bekostnad av presentationen vilken i regel blir ett jävla spektakel med fullt laddade kast...  Kan jag nöja mig med ett par meter kortare distans väljer jag alla dagar i veckan en lättare lina och kastar med snabbare linbåge istället. Jag når lite kortare, men orkar kasta betydligt fler timmar. Samma sak med 8'8" 8wt T&T-spöt jag bytte mig till. Det har en ganska snabb progressiv aktion men laddar djupt. På den passar en 8wt Gold/Infinity perfekt när jag kustfiskar i vind upp tiill 10m/s - jag kastar enkla behagliga 20m + 12' tafs med en klump på 15 meter och behöver inte anstränga armen det minsta. Aktionen och vikten i linan gör att det kastar mest av sig själv. Den korta klingan gör att vinden inte märks särskilt mycket. En fisketraktor...  den fixar mörkerkastandet bara man håller det under minimal överseende. -- Sen kring flugstorlekar/vindkänslighet - en femma är jämte en sexa en ganska vek klinga i termer av backbone alldeles oaktat hur snabb/djup den är. Så även ett modernt snabbt 5wt spö med en 5,5-lina kommer att svikta i ryggraden om man lastar på en tung/luftig-fluga (kastet blir stötigt i vändningen och fuckar precisionen/siktet) och det kommer även att påverkas mer av sid och motvind (klingan flexar ur av vindmotståndet snarare än linan). En modern sexa kommer att klara det betydligt bättre. Så - i någon bemärkelse är moderna spön 'underklassade'. Men de flesta moderna femmor har problem med vind och stora/tunga flugor. -- För att runda av: Rationalen för jag kör 6wt 8'8" GS är som jag nömt tidigare att det är designat för att kasta stora torrflugor efter relativt grov fisk. Så det har bra med backbone och tål en hel del vind. När jag kände att jag kommit till vägs ände med kustfisket efter öring så ville jag ha en ren klassisk torrflugeutrustning för havsöring på kusten (jag började med Loop HM 8'6" 4wt + Flymax 56). Och ska man ha ett skapligt långsamt spö, som funkar skapligt på kusten för att kasta foammärlor (#6 F314) efter vakande fisk i soluppgången - och som tål saltvatten, så finns det inte så många att välja på... Och det funkade alldeles ypperligt tillsammans med en Flymax 56 och en Infinity 6wt. Så efter 30 år kan cirkeln sägas vara sluten. Jag är tillbaks till korta torrflugspön och små ABU-rullar. Vackert så.   -- Edit. Insåg att det var T&T-sexan i bild, Inte GS-sexan. Ah well...
    • Så rätt, men jag har upplevt dagens spö som underklassade. Därför jag frågar.  Kanske får tänka om ??
    • Oj, väldigt fint. Ja, får väl köpa ett förlåtande spö och göra några kast på vingliga ben 🤔😂 Tack för tipset 👍
    • Kul att höra din förklaring och jag köper den, helt klart.  Jag har medvetet valt lägre klass för att moderna spön är för det mesta underklassade. Kan nämna ett exempel när jag fiskade havsöring i råån på sommaren. Det var fina förhållande och jag hade tur med det mesta så efter tre landade på sexan så tog jag femman. Kom upp till ett ställe där det stannar till fisk när det är lite mer vatten och turen höll i sej. Där var en hemma. Det var en stark fisk på 2,5-3 kilo och tänkte i samma stund som den högg, dumt att ta femman?? Vid ett tillfälle under drillen ville fisken in under lite rötter och jag satte emot och tänkte , får se om spöt orkar med. I detta fallet var det bra med en tuff botten i spöt men att en femma fixar en vild h-öring i den storleken tyckte jag var väl mycket. 
    • Man kanske ska sätta det i kontext. Jag har som flugfiskare i trettio+ år, varav de senaste 25 i Skåne fiskat betydligt mer havsöring på kusten än något annat så det präglar mitt kastande. Men, jag har fiskat en drös helsäsonger midsommar-mitten augusti i jämtland efter grov harr - så jag tycker personligen att en femma är för vispig och föredrar en sexa för harr och en sjua för öring. Min hemmaälv är en 'älv', inte en 'å' eller en 'bäck'. Det är fiske efter grov harr i hård ström på långa håll, med långa tafsar och långa mendningar. Det gör att jag föredrar en tiofotare om jag fiskar stora vatten/vadar djupt/kastar & mendar långt... Jag fiskar som regel med en droppad puppa efter en stor Ismo så även om det är oförtyngt så är det ganska bökiga riggar att kasta. Men, man bör notera att en harr på 1,5 kilo i det här vattnet är att betrakta som rätt vanlig. Det håller även rejält grov öring, så jag vill ha lite marginal. Jag höll Radian-sjuan som lite för styv för harr (som ju har diminutiva sikmunnar) men ypperligt för öring (vilka äga normal käkkonstruktion). Hade en sommar ett S4 10' 6wt som var ypperligt på alla sätt och vis, men det distanskastade betydligt sämre än Radian-sjuan. Som passus, kastade en 6,5wt Wulff Signature på bägge spöna - så Radian-sjuan på 10' är imo mer som en tung sexa;). -- Fiskar jag efter bäcköring eller #16 Adams efter vakande 12-tummare i kristallklart vatten är väl en femma alldeles förträfflig men om man aktivt fiskar efter grov fisk tycker jag det är i klenaste laget. Och, då jag gärna fiskar med skapligt vindfång i #4-#6 så blir det naturligt att inte gå lägre än 6wt. En muddler i storlek sex är inte kul på ett 5wt, imo. Jag har landat en 75+havsöring på mitt One 5wt vilket (det var ett jävla slit, milt sagt), samt två kanonblänkare mellan tre och fyra samma morgon på mitt Radian 6wt (vilket också var ett jävla slit). I bägge dessa situationer kände jag mig betänkligt 'undergunned' och var helt slut i spöarmen efteråt. Detta då i stilla vatten och bra vindförhållanden. Så, skulle jag välja ett allt-i-allo-spö för strömmande fiske efter harr skulle det bli en sexa, hade det avsett öring hade jag valt en sjua. I bägge fallen hade jag nog valt 9'6" snarare än 10' idag, för att göra spöt mer mångsidigt. Med de spön jag har i garderoben idag hade jag valt mitt 6wt switch eller radiansjuan på 9' för öring, och mitt 9' G 6wt för harr. Skulle jag välja ett mer klassiskt lagomsnabbt öringspö med mer torrflugefokus, utan att gå mod-slow hade jag nog som sagt kollat in Avant II (samt då Sky och Air2). För mig har det blivit ett T&T Horizon II 6wt 9' som täcker detta behov. Skulle jag mot förmodan behöva fler mod/slow-spön skulle jag sannolikt välja Tom Morgan eller GS över Pure.  -- Med denna långa textvägg sagt... under dessa trettio år har jag en gång upplevt att jag haft för grov utrustning. Det var när harren mitt i natten växlade från #12-puppor till #20-forsknott... det gick inte att landa harr över kilot med #20-krok på ett Radian 7wt... detta trots idoga försök;) Natten efter körde jag med en 8' 3wt och hade ett intressant fiske. Jag upplevde det dock som svårare att återutsätta grov fisk som man drillat på såpass klent spö. Så min devis är: En långsam sexa är en jättebra femma, en snabb sexa är en lite för klen sjua. Men en sexa kan utan problem kasta en bulkig fluga i #6, till skillnad från en femma. En snabb sjua är, precis som 6,5x55/.308 bra till det mesta utom småfisk. Dessutom excellerar den i hård vind. En lagomsnabb åtta är en praktisk arbetshäst om du ska blindfiska efter grövre fisk och inte behöver extrem precision. Linan och spöt gör jobbet och man slipper skjuta så förbannat. Men det är inte det jag skulle väla för precis torrflugspresentation...
  • Ämnen

  • Images

×
×
  • Create New...