Hoppa till innehåll

Inplantering av öring i gädd/abborre sjö


Mr Merkel

Recommended Posts

Hej vi satte förra året in lite öring i en sjö som består av mest gädda och abborre , och det var enligt mig idiotiskt för jag anser att gäddorna och abborren tar alla öringar men eftersom jag inte är nån expert och kan för lite så undrar jag om öringen har nån chans om dom väger ca 0,5-1kg .

Dom som var för det hävdade att om öringen är minst 0,5kg stor så brukar den klara sig bra samt att gäddorna är små så dom är inte så stort hot men vad säger ni har öringen nån chans eller kastar dom pengarna till gäddorna.

Jag vet inte snittvikten på gäddorna men dom har tagit en på 5kg samt merparten är 1kg och abborren verkar nu öka mer än gäddorna dom tog en abborre på 1,2kg nyligen.

Vill ha lite fakta från er så jag inte sitter på nästa möte och pratar om sånt jag vet för lite om som dom mesta brukar göra.

Redigerad med Mr Merkel
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt hitta lite forskningsavhandlingar i ämnet men konstigt

nog inte lyckats. Frågan har ju debatterats flitigt på de flesta fiskeforumen

och det finns två huvudaspekter. Den etiska och den praktiska.

Jag har aldrig funnit några raka svar på frågorna i de debatter jag följt.

Utan att vara någon expert på området så antar jag att öringen och

gäddan kommer att leva sida vid sida så länge sjön är stor nog.

Jag tror inte det är möjligt att utrota gäddan ur någon sjö såvida

man inte tar till miljövidriga metoder. Många har försökt.

Det finns teorier om att nätfiske efter gädda ger motsatt effekt eftersom

det skulle gynna andra arter som då skulle sätta efter öringsmolten i sin tur

eller att smågäddorna skulle slippa genom maskorna det skulle vara dom värsta

och så vidare bla bla bla... Teorierna går i det oändliga eftersom allt är ett kretslopp.

Hade jag varit du hade jag låtit öringen simma omkring där i två-tre år

utan att bonka den och helt enkelt se hur saker och ting utvecklas.

Personligen hade jag nog i första hand försökt acceptera gäddans närvaro

och hoppats på öringens överlevnadsförmåga.

Lycka till!

Redigerad med Husky
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte vilja garantera utgången av ett försök pga många olika påverkande faktorer. Det finns i min närhet (västerbottens inland) många sjöar där fiskarna lever sida vid sida naturligt och reproducerande (eller åtminstone sedan väldigt länge). Närmare kusten är det gädda mf.l. som dominerar och här får man nästan aldrig reproducerande öringstammar. Delvis pga dåliga lekplatser (strömmar), men även de vatten som har lekplatser i närheten verkar fungera dåligt. Snackar vi put-n-take så verkar det fungera bäst i små vatten med måttlig tillgång på gädda. Abborre verkar inte vara något stort problem om det ändå inte ska lekas. De tar väl lite mat, men blir ju också öring mat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Min filosofi är enkel. Det naturliga beståndet är det som skall finnas i vattnet, laborera inte med naturen, låt den sköta sig själv utan påverkan.

 

ok, själv tycker jag likadant :)

 

men hur mycket öring är rimligt att sätta ?

 

det ska väl kunna gå att fiska direkt, men det är til 95% ett långsiktigt projekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej vi satte förra året in lite öring i en sjö som består av mest gädda och abborre , och det var enligt mig idiotiskt för jag anser att gäddorna och abborren tar alla öringar men eftersom jag inte är nån expert och kan för lite så undrar jag om öringen har nån chans om dom väger ca 0,5-1kg .

Dom som var för det hävdade att om öringen är minst 0,5kg stor så brukar den klara sig bra samt att gäddorna är små så dom är inte så stort hot men vad säger ni har öringen nån chans eller kastar dom pengarna till gäddorna.

Jag vet inte snittvikten på gäddorna men dom har tagit en på 5kg samt merparten är 1kg och abborren verkar nu öka mer än gäddorna dom tog en abborre på 1,2kg nyligen.

Vill ha lite fakta från er så jag inte sitter på nästa möte och pratar om sånt jag vet för lite om som dom mesta brukar göra

 

 

Hej!

 

Det har väl lite med vad du/ni är inne på...? Har ni för avsikt att skapa ett reproducerande bestånd? Hur stor är vattnet? Finns det lekmöjligheter i någon bäck? Finns det bytesfiskar?

 

Jag känner till ngra vatten i Bergslagen som hade ett fantastiskt öringbestånd en gång i tiden. Öringen växte sig stor (1,5-2 kg) (stort i Bergslagsmått) Tjärnarna rotenbehandlades på 50-60 talet och det byggdes ett vandringshinder i utloppsbäcken. (för gäddan)

För 15 år sedan märkte vi att fisket började började bli sämre och sämre... Vakaktiviteterna i tjärnarna blev mindre och mindre. Vad hade hänt?

En höst var jag upp och skulle kolla på leken och såg att man hade lagt ut en ryssja i bäckmynningen. (Visste att man brukade fånga in avelsfisk och krama dem på rom i fiskevårdssyfte..´). Jag var lite nyfiken på om det hade gått in ngn fisk i ryssjan...men blev väldigt snopen av att det låg en "GÄDDA" på ca 1 kg i ryssjan. (ja det var höst och gäddan leker på våren, men det det var en gädda i ryssjan) Året därpå gick jag efter stranden runt hela tjärnen och det pilade iväg gäddsnipor lite här och var stans...! Jag hade aldrig sett detta tidigare...! Något var def. fel! Det året var jag upp till tjärnen flera gånger och titta utan att fiska...! "Tjärnen var helt steril" (på öring) Inga vak syntes, träffade på folk som fiskade och det var inga som hade fått öringar, men däremot gädda..

Idag är öringen ett minne blott i dessa vatten. Försök att återfå en öringbestå igen är döfött om man tyvärr inte rotenonbehandlar dessa vatten igen. Men det går markägaren inte med på, fast man från fiskeriverket (numera HAV-myndigheten) skulle kunna tänka sig gå med på detta eftersom öringstammen var så unik för området.

 

En självreproducerande öringstam i tjärn med gädda tror jag INTE på. Gäddan vinner i längden, Däremot så fungerar säkert P&T i tjärn...

I en sjö med gott om bytesfiskar fungerar säkert oxå bra, men blir nog ganska snabbt "fiskätare", vilket försvårar fisket om man nu inte fiskar med streamer!

 

/Flugfiskarn

Redigerad med Flugfiskarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det har väl lite med vad du/ni är inne på...? Har ni för avsikt att skapa ett reproducerande bestånd? Hur stor är vattnet? Finns det lekmöjligheter i någon bäck? Finns det bytesfiskar?

 

Jag känner till ngra vatten i Bergslagen som hade ett fantastiskt öringbestånd en gång i tiden. Öringen växte sig stor (1,5-2 kg) (stort i Bergslagsmått) Tjärnarna rotenbehandlades på 50-60 talet och det byggdes ett vandringshinder i utloppsbäcken. (för gäddan)

För 15 år sedan märkte vi att fisket började började bli sämre och sämre... Vakaktiviteterna i tjärnarna blev mindre och mindre. Vad hade hänt?

En höst var jag upp och skulle kolla på leken och såg att man hade lagt ut en ryssja i bäckmynningen. (Visste att man brukade fånga in avelsfisk och krama dem på rom i fiskevårdssyfte..´). Jag var lite nyfiken på om det hade gått in ngn fisk i ryssjan...men blev väldigt snopen av att det låg en "GÄDDA" på ca 1 kg i ryssjan. (ja det var höst och gäddan leker på våren, men det det var en gädda i ryssjan) Året därpå gick jag efter stranden runt hela tjärnen och det pilade iväg gäddsnipor lite här och var stans...! Jag hade aldrig sett detta tidigare...! Något var def. fel! Det året var jag upp till tjärnen flera gånger och titta utan att fiska...! "Tjärnen var helt steril" (på öring) Inga vak syntes, träffade på folk som fiskade och det var inga som hade fått öringar, men däremot gädda..

Idag är öringen ett minne blott i dessa vatten. Försök att återfå en öringbestå igen är döfött om man tyvärr inte rotenonbehandlar dessa vatten igen. Men det går markägaren inte med på, fast man från fiskeriverket (numera HAV-myndigheten) skulle kunna tänka sig gå med på detta eftersom öringstammen var så unik för området.

 

En självreproducerande öringstam i tjärn med gädda tror jag INTE på. Gäddan vinner i längden, Däremot så fungerar säkert P&T i tjärn...

I en sjö med gott om bytesfiskar fungerar säkert oxå bra, men blir nog ganska snabbt "fiskätare", vilket försvårar fisket om man nu inte fiskar med streamer!

 

/Flugfiskarn

Ja jävlar Roger! Minns när jag tog med kompisar från Västerås och Sandviken dit under Rockenkläckningen. En underbar dag, iaf för

mig. 10-0-0-0 till mig, snittade drygt halvkilot och de var tokigt starka. Jag tog dem i  X... tjärnen. Allt hände efter en misslyckad morgonstund i

den andra.

Redigerad med tårta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...