Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Kommentera gärna sakligt och uppbyggande som ni brukar!

Det har regnat bannemig hela tiden tills jag bestämde mig för att göra nåt åt min kaststil. Hittade ett ställe att filma på med kameran under tak på skolgården. Här kommer ett klipp på orsaken till att jag vill göra nåt åt mitt kastande. Ett "standard" fiskekast i min värld utan speciell fokus på kastandet. Flugan skall ut.

Upp med snöret, mjölka lite och så iväg med tofsen. Det är så här det ser ut om jag inte medvetet skärper mig. Vill jobba in en sundare grundstil.

Självdiagnos... <_<

-Open stance har jag tydligen... men övre kroppen är i princip låst så att kastarmen blir låses mot bröstkorgen i framkastet.

(i finland kastar vi spjut inte dart)

-Hela armen jobbar i princip som vingen på en kråka i flykten. Kastet sker i en vinkel på 45 grader ut från kroppen med armbågen högt.

(är inlärt i misstag pga en blandning av krokskräck och hög kant på fiskekajaken. Armbågen ryms hur bra som helst innanför kajakkanten dock... :lol:

-Syns inte i bild men loopen i framkastet står lodrät men i bakkastet ligger den vågrät :lol: Det är som en kombination av kast och sidkast.

-Stop, timing och dubbeldrag struntar jag i just nu. Tänkte börja riktigt från början. Stance och kroppshållning.

Även om gäddorna inte bryr sig så är jag nu på jakt efter en stil som får ut den där jämrans tofsen utan att man blir genomsvettig! :) Tycker gunnar Rask Nielsens skola ser lös och ledig och passligt "skandinaviskt" elegant ut. Men... Var skall jag börja?

Här har jag visserligen ett 5/6 spö men det ser likadant ut med vilken spö/lina som helst från #5 till #10 Det är detta snöre som jag tycker minst om så därför skall det långsamt plågas till döds på gräs och grus... he, he...

http://www.youtube.com/watch?v=aFQmDtt0lLs

Edited by Fredrik-flugarn
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Fullt så där illa är det ju inte... (så inte jocke går och skjuter sig)

-Det är dock så där det såg ut före jocke eller när jag blir trött eller frustrerad. Alltså då gäddpudeln borde flyga 30m ut från land, gång på gång och och gäddjäveln simmar precis ytterom räckhåll. Det är då detta jävelskap dyker upp från ryggmärgen någonstans <_< . Man borde inte få lösa ut ett flugspö utan en snabbkurs :lol:

Nu söker jag effektiva sätt att nöta in örsnibbsdraget så grundligt att det inte faller bort i misstag.

-Hittills, sedan fredag då projektet inleddes... har det tomkastats utan pinne rätt mycket. För att inte verka helt sinnes och gå omkring och dra mig i örat hela tiden har jag börjat vinka på folk. Lite "Prinsessan Viktoria" varning men jag har iaf. distinktare stopp i vinken än hon :lol:

-knep två. Snodde brudens ridspö. (långsam helaktion) och knöt fast 2m platt "kantband" i toppen. Funkar klockers. Med så kort lina kräver det monstertiming och väldigt distinkta stopp för att få snygga loopar. Minsta fel i trackingen i höjdled öppnar loopen så mycket att hela kastet kollapsar. Väldigt oförlåtande verktyg. Frekvensen eller hastigheten är absurd förstås. Lyckan är dock total då små söta loopar på 5cm rullar av och an. Det är långt från ett flugspö men det går att köra i vardagsrummet när jag vaktar 3åringen. Missar jag en mikrosekund för sent faller linan "ur kastplanet" och allt blir en rejäl härva. Är jag för snabb smäller det till som satan.

Tyvärr vill ungen också låna "micro"-echo-mpr rätt mycket men hon tröttnar väl fort får jag hoppas...

Posted (edited)

Helt optimalt fungerar pinnen inte sett i suddig gratistilverkad slowmotion som konverterats av och an tusen gånger mellan programmen för att få till det. Men en liten hint om vad som händer i snöret när man rör handen ger det ändå. Måste hitta mjukare "spö". Spötoppsbanan blir konvex vad man än gör...

Var tvungen att sätta på mig imagotröjan. Det går säkert bättre då... :lol: Här går det ungefär tre gånger långsammare än live... Så det är ganska friska tag i verkligheten. Ridspöet har en gåtfull tyngd?!? i änden som gör att det blir underliga efterslag i pinnen. Men på den nivå mitt kastande är har jag inte råd att skylla på grejerna! :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=uylfXHlgRdo

Och nej... Jag har inte blitt hjärndöd eller fått fejan stelopererad. Jädrar vad jag måste koncentrera sig med detta fenomenala fiskekit <_<

Råddigt? Flickvännen kommer hem först i kväll. Jag hinner nog städa ... senare... :)

Posted (edited)

Hörrni, borde hinna leka lite i veckan.

För att få vettiga filmsnuttar som det går att ge ordentlig feedback på...

Vad skall rymmas med minst för att ni skall ha det lättare att analysera eländet?

Bra bakgrund så linan syns

Looparna i båda ändor

Spöet

Jag har väldigt fina fötter men kan man beskära själva gubben vid kulorna ungefär.

Det är ju inte så mycket Muhammed Ali i benen ifall jag siktar på några raggar-sessioner med mest "pick-up & lay-down"

Går det att fuska ihop med film snett framifrån eller försvinner trackingen i sidled från filmen då

Är det en kul grej med slowmotion i fall jag hittar ett bättre program som inte smetar ut allt till en jazztobaksvision?

-Har nån nåt gratistips på lager så tar jag gärna emot! <_<

mvh.FF (Fenomenal Flugkastare, i framtiden, kanske. Nuere allvar :lol: )

Posted

I det första klippet anar jag tjuvstart i bägge riktningar. I stället för att helt stanna eller i bästa fall fortsätta rörelsen med spöhanden ytterligare efter att du roterat tycks du tjuvstarta framåt/bakåt.

Finns att läsa lite om fenomenet här.

Mvh Andreas

Posted

Hej FF,

Jepp du creepar i både framkast och bakkast som Andreas sa.

Måste vara jobbigt i längden och ha armen så långt ute.

Bakkastet ser ut att ta vägen ut till höger när du sen gör framkastet

drar du in armen.

Dina dubbeldrag behöver justeras, dra sent och fjuta inte utan dra ut dem

ordentligt.

Börja med att korta in linan och kasta utan dubbeldrag det kan du lägga till sedan.

Kör pick upp and lay down.

Slappna av och ta ett lugnt.

Jobba på din tracking, prova släpp lina i bakkastet och se hur den hamnar,

optimalt är rakt bakom dig.

Creep tar du bort med att drifta efter ditt stopp, följa med i bakkast/framkast.

//Christer

Posted (edited)

Spännande ämne Fredrik! Jag följer det med stort intresse. Jag var själv ute på gräsmattan i dag och är inte nöjd med det jag presterar. Jag följa Christers råd och gå "back to basics". Jag tror inte min grundteknik är bra nog att bygga något hållbart på. Men sen vill jag ha mycket också: Långt, effektivt och helst estetiskt tilltalande! <_<

Jesper

Edited by Joppjopp
Posted

Tusen tack pöjkar!

-Det blev en alldeles lagom munsbit till onsdagens filmsession :lol:

dubbeldraget lägger jag åt sidan ett tag.

1) trackingen i sidled (p.s.Det är jobbigt att ha armen så där långt ut c_a)

2) någon sorts stopp som stannar och står still. "hyfsat creepfritt" är målet.

Blir 50/50 pick&lay och falskkast.

-Ev. arvode utbetalas i gäddflugor som blivit för lättkastade <_<

mvh.FF

Posted
Spännande ämne Fredrik! Jag följer det med stort intresse. Jag var själv ute på gräsmattan i dag och är inte nöjd med det jag presterar. Jag följa Christers råd och gå "back to basics". Jag tror inte min grundteknik är bra nog att bygga något hållbart på. Men sen vill jag ha mycket också: Långt, effektivt och helst estetiskt tilltalande! :lol:

Jesper

Välkommen att åka snålskjuts! :lol:

-Filma dig och posta <_< ! (eller filma och titta åtminstone :) )

mvh.FF

Posted

Hej Fredrik!

Det du gör med MPR:en är kanonträning för allt. Allt bra är applicerbart till allt. Men en fluga stor som en hamster på en klass 9 fjuttar man inte om kring med enbart armbågen speciellt effektivt (eller skadefritt...). De som kastar tyngre grejer brukar använda fler leder och större muskler.

Skandinavisk stil är inte det jag i första hand hade lärt dig till ditt gäddfiske. Vi kanske hade börjar kolla på hur Lefty Kreh använder kroppen eller tagit inspiration från någon annan saltvattensfiskare.

Peter Morse är saltvattensguru från Australien. Mycket inspirerat av Lefty Kreh här.

Redan vid kortare kast är fler leder och muskelgrupper inblandade för de flesta goda kastare.

Att isolera ut en sak i sänder som du gör i MPR-videon är bra. Men jag är inte säker på att du har valt de bästa stil-förebilderna för ditt tunga fiske.

Mvh

Stefan

Posted

Hej igen,

Jag passar på att ställa en kompletterande fråga (jag hoppas du tycker att den tillför något Fredrik): Finns det någon klass på flugspö som är extra lämplig att träna "allmän teknik" på? Själv är jag dragen åt klass 5 och 6, delvis eftersom jag fiskar mest med dessa klasser men också för att de orkar med dubbeldrag utan att för den skull vara alltför tunga för långa träningspass. Vad säger ni andra?

Posted
Hej igen,

Jag passar på att ställa en kompletterande fråga (jag hoppas du tycker att den tillför något Fredrik): Finns det någon klass på flugspö som är extra lämplig att träna "allmän teknik" på? Själv är jag dragen åt klass 5 och 6, delvis eftersom jag fiskar mest med dessa klasser men också för att de orkar med dubbeldrag utan att för den skull vara alltför tunga för långa träningspass. Vad säger ni andra?

Hej!

Jag tycker också att #5 är mysigt. Lätt och lagom på nåt sätt. Blåser det mycket passar en sexa bättre.

En annan sak som spelar stor roll är hur mycket den övriga utrustning väger. Lätt rulle och spö underlättar och man kan träna längre utan att bli trött.

Fredrik

Posted

Hej Fredrik (flugarn) :D

Jag har sett dig vandra lite som en katt runt het gröt och nu kom så klippet, modigt och bra. Jag tycker mig se ett ökat intresse för själva kastningen, ni anar inte hur glad detta gör mig. Till ditt kastande då, du har ju fått en del bra tips redan.

Jag kan se att du sitter mycket i kajak när du fiskar, överkroppen är fixerad som du själv skriver och så nära vattenytan (jag paddlar själv havskajak ibland) är det svårare att kasta, lite att jämföra som att stå ganska djupt utvadad fast vingligare. Balansen vill man inte förlora och lite krokrädd blir man också till och från ;) Din stil är driven och det är en helt ok fiskestil du har där, jag är alldeles övertygad om att den fungerar i din(a) kajaker. Desto roligare då att du tagit klivet upp på land, precis som våra förfäder en gång gjorde. För om du vill träna effektivt och skapa en stroke (kaströrelse) som arbetar i samma plan och är effektiv så tror jag inte på fiske i kajak utan träning på land men det visste du redan.

Jag ska ge dig några tips som du kan tänka på över en längre tidsperiod, ha dem bara där och känn inte att du måste fixa allt på en gång.

1) Stefans Siikavaaras första tips till mig var att lyssna på ljudet, det var tre år sedan nu (kommer du ihåg Stefan?). I ditt bakkast låter det mycket mer än i ditt framkast. Man strävar ofta efter symmetri i flugkastning och symmetri visar sig på mer än ett sätt, även ljudet kan användas som instrument att analysera sin kastning. Då skrev Stefan till mig att i den bästa av världar ska det låta "chop" och inte "swooooosch". Ett "chop" är en distinkt rotation som börjar sent, ett "swooosch" är en för tidig rotation som inte är lika distinkt. Det här är inte skitenkelt att få till, kom ihåg det. Jag brottas fortfarande ibland med löjligt svåra problem där det skiljer sig lite mellan fram och bakkast.

2) Du skriver också att dina kast sker i olika plan, det stämmer säkert, i alla fall ser det så ut. De är nog inte förskjutna 90 grader men alldeles för mycket för att det ska vara en bra grund att gå vidare på. I klippet med MPR varianten så är din kastning riktigt bra, beror det på ullsnöret som inte kan göra ont eller på en kort lina? OK, tips 2 sammanfattat; Kasta i samma plan i fram och i bakkast. Du kan kasta horisontell eller vertikalt men gör det i samma plan mellan bak- och framkast.

3) Tempot :) Du kan kasta lugnare, och lugnare och lugnare. Det är inget stort problem hos dig men jag är sker på att i takt med att du blir bättre och när mängdträningen får göra sitt så komer du att lugna ner din stroke, ditt tempo.

4) Och till sist något som de andra varit inne på. Creep! Om creep tycker vi inte och det betyder att du blir okoncentrerad i pausen mellan bakkast och framkast, armen faller fram och flera decimetrar av värdefull kaströrelse går förlorad. Christer var inne på drift, det betyder att du i pausen gör något aktivt i ställer för vara okoncentrerad och röra armen framåt. Rör den i stället medvetet bakåt uppåt i loopens riktning. Stanna och invänta framkastet.

OK, over and out. Ser fram mot fler klipp.

MVH

Staffan

Posted (edited)
Skandinavisk stil är inte det jag i första hand hade lärt dig till ditt gäddfiske.

Där har du en poäng Stefan! Men samtidigt skulle en slipad skandinavisk stil sända iväg tofsen längre än vad jag presterar nu. I gäddfiske är faktiskt längden enormt viktig (för mig) fast alla, t.o.m. jag :) hävdar motsatsen då nybörjarna frågar. Jag fiskar en hel del från land och varenda en toppenhotspot ligger 25meter ut från de trevligaste kastplatserna om jag vill slippa vada. Det är precis maxdistans för mig just nu med en fetingfluga på tråden. Kommer att inleda torrisfiske i år med en liten #4 pinne förhoppningsvis så jag tänkte stöda upp skandinavträningen med torrisfiske. Känns hittills som om det är lättare att uppnå en hyfsad precision och kontroll över presentationerna som "skandinav", men jag kan förstås vara ute och yra igen :D

Istället för att slipa vidare på den öppna kråksvingen väljer jag att bryta tvärt och köra in en helt ny stil för att inte lika lätt slinta tillbaka i gamla spår. Med ökad kontroll och förståelse för hur kastet fungerar tror jag det är lättare att bygga upp en stil med fler leder och muskler senare. Det är 5 år gamla reptilreflexer som skall slås sönder så att jag medvetet kan pussla ihop gäddstilen igen.

Tack för engagemanget Stefan! -Måste youtuba lite mera på de stora saltvattenpojkarna. Den skandinaviska stilen är väl inte direkt skapt för att dra fram #10 snöre och 6/0 krok i orkan kanske...

mvh. FF

Posted (edited)

Dagens träning :D

-I morn lovar jag bättre material för analys :)

Erfarenheter av den skandinaviska stilen... Det är lätt att få god precision i sidled. Siktar man på kameran så träffar man också med hög sannolikhet kameran. Nu skall det städas lins. Tur att jag inte gjorde mothugg :P

Skall försöka filma i hall i morgon utan lera och träck... skall lägga en stor kudde framför stativet ;)