Hoppa till innehåll

Går det att läsa vatten?


Laxarnas prins

Recommended Posts

Så är det faktiskt hemma i klarälven också ;)

Frågan är om det är så att själva elledningarna som på något vis attraherar fisken, eller om det är så enkelt att den omkringliggande naturens beskaffenhet är så utformad att den är ett lämpligt område både för lax och öring, och för att dra kabel över älven...

Märklig iaktagelse :D

I Lögde finns ett ställe där man tagit bort en kraftledning :unsure:

Det är en av de få pooler i älven där jag sett fisk både när ledningen fanns kvar och där jag fick min senaste lax i älven :)

//age

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Glöm om bort elledningarna :unsure: Helt sjukt faktiskt, men finns det en kraftledning som går över älven, är det nästan alltid ett giftigt ställe. I gaula går det ledningar kors och tvärs, och lustigt nog är det alltid bra just under ledningarna. Jag vet inte vad det beror på?

Antingen så drar de ledningarna över de bra platserna, eller så stanna fisken under ledningarna, eller så blir det helt enkelt bra för att man tror lite extra på kasten under ledningarna :)

Genom åren har jag fiskat av många laxvall med just dessa el-ledningar som hänger över älven. Ja här finnst huggplatser, som jag inbillar mig beror på skuggan / konturerna från kabelen. Laxen bliver lite misstänksam och stannar upp lite. Tycker inte detta är samma för högspänt linjor, dessa är ju monterade mkt högre över vattenytan.

Teorien om nogot kraftfält från dessa kablar tror jag har liten substans. Alt är ju bara teorier fram til nogot kan bevisas, men behöver man bevisa alt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Genom åren har jag fiskat av många laxvall med just dessa el-ledningar som hänger över älven. Ja här finnst huggplatser, som jag inbillar mig beror på skuggan / konturerna från kabelen. Laxen bliver lite misstänksam och stannar upp lite. Tycker inte detta är samma för högspänt linjor, dessa är ju monterade mkt högre över vattenytan.

Teorien om nogot kraftfält från dessa kablar tror jag har liten substans. Alt är ju bara teorier fram til nogot kan bevisas, men behöver man bevisa alt?

Har samma erfarenhet vid gäddfiske. Har alltid haft en grymt fiske under en kraftledning. Förvånansvärt ofta högg det just under ledningen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så är det faktiskt hemma i klarälven också :unsure:

Frågan är om det är så att själva elledningarna som på något vis attraherar fisken, eller om det är så enkelt att den omkringliggande naturens beskaffenhet är så utformad att den är ett lämpligt område både för lax och öring, och för att dra kabel över älven...

Tror på det senare. Samma i Ätran och de älvar jag fiskat i Norge. Där leningen går över är det nästan alltid en biteplats. Samma gäller för broar (hur många Bruhölen har man fiskat i?). Ska vi gissa att man drar kablar där älven klämmer ihop för att få en så kort bit över älven som möjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste i en fisketidning om elsanering av trollingbåtar om båten "läckte" ström fick dom ingen lax däremot fanns det en låda som hette nåt med magic box eller nåt där dom satte kontrollerad mängd ström ner i djupriggs wiren om man hade rätt mängd så kunde dom bevisa att man fick mer lax,,,kanske nån som fiskar lax här kan prova att binda in batteri och sätta ström på flugorna :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror på det senare. Samma i Ätran och de älvar jag fiskat i Norge. Där leningen går över är det nästan alltid en biteplats. Samma gäller för broar (hur många Bruhölen har man fiskat i?). Ska vi gissa att man drar kablar där älven klämmer ihop för att få en så kort bit över älven som möjligt.

Jo, det låter som en tänkbar förklaring, det kan också vara att bottens struktur eller likande, det finns ju ett antal tänkbara variabler...

Jag upplever bra bitställen både vid kablar som är spända över älven och där det ligger kabel på botten :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det låter som en tänkbar förklaring, det kan också vara att bottens struktur eller likande, det finns ju ett antal tänkbara variabler...

Jag upplever bra bitställen både vid kablar som är spända över älven och där det ligger kabel på botten :wub:

ofta har dom juh grävt när det är kabel på botten , iaf på flera ställen jag vet av så där mitt i sommaren hugger det juh alltid , tror dock inte på det där med el-ledningar det MÅSTE vara slumpen eller att dom dumpat i älven när dom byggt lite massor eller nåt liknande ! haha jag vägrar tro på vad ni säger :wub: men varje gång jag går förbi en el-ledning nu måste jag juh fiska under den så tack för det grabbar , FY FAN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ofta har dom juh grävt när det är kabel på botten , iaf på flera ställen jag vet av så där mitt i sommaren hugger det juh alltid , tror dock inte på det där med el-ledningar det MÅSTE vara slumpen eller att dom dumpat i älven när dom byggt lite massor eller nåt liknande ! haha jag vägrar tro på vad ni säger :wub: men varje gång jag går förbi en el-ledning nu måste jag juh fiska under den så tack för det grabbar , FY FAN

Byggt ledningar över smalaste delen av älvarna = ofta laxpool. Och så tycker man att det biter "under ledningen" fast det egentligen är både 5-10 meter ovan eller nedan. Alltså är det i själva verket så att det tas fisk nånstans på en 20-25 meter lång sträcka av en laxpool, inte så konstigt alls egentligen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nejmen jag måste nog ta en paus från skrivandet ett tag, eller fundera både en och två gånger över vad jag skriver. Min avsikt är inte att skriva provocerande, men tydligen retar jag alla till höger och vänster för tillfället. Sorry :D

Min avsikt med att dra upp "tur-tråden" var bara att syfta på precis samma typ av diskussion som vi krigade om då. Ena sidan är djupt övertygad om sin tro, och andra sidan tvärt om. Hur mycket man än diskuterar, kommer ingen att bli omvänd, hur gärna någon än vill. Ingen kommer någonsin kunna övertyga mig om att man kan stövla ut i en laxälv, och ha samma chans oavsett var man fiskar.

Visst, jag är bara 25, har bara kastat med tvåhandsgrejjer i femton år, och fiskade första gången i norge år 2000. Har möjligtvis fiskat en aning mer per säsong än vissa :wub: , men visst det finns säkert de som tillbringat hela livet utmed laxälvarna, och har tusenfallt mer erfarenhet än mig. Det innebär dock inte nödvändigtsvis att mina kunskaper är helt fel och galna...

Önskar att diskussionen kan fortsätta på ett vettigt sätt, trots att folk kanske blev provocerade över att jag drog upp tur-tråden igen.

ah visst :wub:

Den här har man hört förr: "jag har fiskat lax i 25 år, det är hela din livslängd pojkjävel"

Men i själva verket så är det 1 vecka om året i 25 år!

Finns många gubbar/rävar/laxprofeter som behöver svälja lite stolthet, för det finns yngre som har betydligt fler dagars erfarenhet än många år äldre!

Samma på byggena.. finns gubbar som vart 20 år i branchen som har tummen mitt i handen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ah visst :wub:

Den här har man hört förr: "jag har fiskat lax i 25 år, det är hela din livslängd pojkjävel"

Men i själva verket så är det 1 vecka om året i 25 år!

Finns många gubbar/rävar/laxprofeter som behöver svälja lite stolthet, för det finns yngre som har betydligt fler dagars erfarenhet än många år äldre!

Samma på byggena.. finns gubbar som vart 20 år i branchen som har tummen mitt i handen.

dom har något dom andra inte har förstår du ÅLDERN! den vise gamle mannen vet alltid bäst och är roligast att lyssna på :wub: även om dom inte har rätt så kan dom prata så man tror på dom i vilket fall det är en sann fiskar-gubbe i mina ögon :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ah visst :wub:

Den här har man hört förr: "jag har fiskat lax i 25 år, det är hela din livslängd pojkjävel"

Men i själva verket så är det 1 vecka om året i 25 år!

Finns många gubbar/rävar/laxprofeter som behöver svälja lite stolthet, för det finns yngre som har betydligt fler dagars erfarenhet än många år äldre!

Samma på byggena.. finns gubbar som vart 20 år i branchen som har tummen mitt i handen.

Om man får fråga hur långe har du fiskat efter lax, och hur många veckor pr år?

Jag kan deklarera mitt fiske för dig, men inget uppsiktsväkkande bland Norrbaggar (norska laxfiskare)

I mitt vuxna liv (över 18) har jag genom 33 år tagit mig fram til fiskeplatser "för egen maskin" i snitt 6 veckor varje sommar (hela dagar), i tillägg kommer kveldspass. Närmaste laxförande älv ligger 15 minuter rask promenad från min bostad. Närmaste älv med storlax ligger 40minuters bilkörning från min bostad.

I tillegg fiskade jag ochså som pojk ( under 18), men reknar inte detta inn i denna deklarasjonen.

Inte tycker jag du skal bjuda upp til pisskonkurrans, spesielt inte om du fortfarande har blöjorna på.

I övrigt är jag viss på at der finnst killar på detta forum som har långt mer att fara med änn mig, faktisk så lär iaf jag nogot nytt ibland. Jag har ochså en gång vore 30 år och världsmästare. (både i fiske och arbete) :wub:

Man bliver lite mera ödmjuk med åren, och upptecker at så är inte alltid rätt, spesielt när man är mer död enn levande (så att säga)

Möjlingen vi har börjat glömma, ja glömt bort det mesta som ni forsöker lära bort. :D

Redigerad med Norrbaggen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ochså en gång vore 30 år och världsmästare. (både i fiske och arbete) :P

Man bliver lite mera ödmjuk med åren, och upptecker at så är inte alltid rätt, spesielt när man är mer död enn levande (så att säga)

Precis :D

Erfarenhet genom många år gör att man inte alltid är helt så säker på att det hela alltid är så enkelt som det ibland kann se ut som det är.

Att läsa vatten är ju i princip oftast enkelt om man har erfarenheten, men enddå döljar många platser sig som inte kann läsas som en öppen bok.

Om man bara fiskar lätt läsbara platser då hitter man inte ofta sin egen lilla plats, men fiskar på samma platser som alla andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man får fråga hur långe har du fiskat efter lax, och hur många veckor pr år?

Jag kan deklarera mitt fiske för dig, men inget uppsiktsväkkande bland Norrbaggar (norska laxfiskare)

I mitt vuxna liv (över 18) har jag genom 33 år tagit mig fram til fiskeplatser "för egen maskin" i snitt 6 veckor varje sommar (hela dagar), i tillägg kommer kveldspass. Närmaste laxförande älv ligger 15 minuter rask promenad från min bostad. Närmaste älv med storlax ligger 40minuters bilkörning från min bostad.

I tillegg fiskade jag ochså som pojk ( under 18), men reknar inte detta inn i denna deklarasjonen.

Inte tycker jag du skal bjuda upp til pisskonkurrans, spesielt inte om du fortfarande har blöjorna på.

I övrigt är jag viss på at der finnst killar på detta forum som har långt mer att fara med änn mig, faktisk så lär iaf jag nogot nytt ibland. Jag har ochså en gång vore 30 år och världsmästare. (både i fiske och arbete) :P

Man bliver lite mera ödmjuk med åren, och upptecker at så är inte alltid rätt, spesielt när man är mer död enn levande (så att säga)

Möjlingen vi har börjat glömma, ja glömt bort det mesta som ni forsöker lära bort. :D

Kära norsken.

Det är bara ett exempel.

Inte behöver du bli grinig för det!

Ha det bäst, må bäst och glöm ej att vi fiskare emellan har minst en sak gemensamt!

Jag har träffat tillräckligt många fiskare genom åren som knappt hejjar ute vid vattnet.. så kom ihåg att vi alla är kamrater.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Erfarenhet är alltid erfarenhet vad det än gäller. Man har fått lära sig att det finns kämpefina år, bra år, mindre bra år och dåliga år. Man har tokfiskat 23 timmar per dygn utan att fattat att det nästan är omöjligt att få lax. Man köper nya kort och kollar in strömmar och hålor men laxen tar inte för den finns inte vissa veckor. Sen några år har jag börjat att läsa av min laxfiskaromgivning. Man märker när det börjar komma lax då det är tomt på campingen och folk börjar väga in lax. Just då är det bra att ha krafter kvar. Man tar sig till sin hotspot och där är en kö på 8-10 man, känner ni igen senariot? Då är det att välja om man ska ta en kölapp eller eller gå på de mindre heta ställerna? Jag är ju i älven för att fiska så oftast väljer jag att fiska av de sämre sträckorna. Då tycker jag mig att det här med att läsa vatten ställer sig på sin spets. Ändrar sig strömmen något någonstans, är det något bakvatten, kan man upptäcka stenar, djuphålor, finns det en ränna? Ofta då man får gå på sämre sträckor nyper det inte på men i bland har jag fått lax på ett "kasst" ställe och döm om min förvåning då någon som sett detta snart går en repa där :P

Att läsa en jävligt bra laxpool kan ju anses lättare än att läsa en sämre laxpool inte sant? Men det är en grej i grejen.

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
ah visst :D

Den här har man hört förr: "jag har fiskat lax i 25 år, det är hela din livslängd pojkjävel"

Men i själva verket så är det 1 vecka om året i 25 år!

Finns många gubbar/rävar/laxprofeter som behöver svälja lite stolthet, för det finns yngre som har betydligt fler dagars erfarenhet än många år äldre!

Samma på byggena.. finns gubbar som vart 20 år i branchen som har tummen mitt i handen.

Håller med till 100% här.

Är det antal säsonger eller dagar vid älven som ger erfarenhet B):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Visst är det så att det finns bättre och sämre pooler. Att "läsa" ett vatten är ett uttryck som vi ofta hör. Men vad är det vi läser? Om man kommer till en ny sträcka som man inte vet något om så tittar man efter vissa generella saker som strömmar, djup med mera. De flesta av oss har sett filmer om laxfiske och där upprepas samma visor om konsten att läsa vatten, de får lax på lax men ska sanningen fram görs dessa produktioner på som ovan nämnt riktigt bra pooler, där det mer handlar om att kasta ut flugan än om att "läsa" vatten.

En norsk vän som växt upp vid älven och fiskat där sedan 50 år säger bestämt att laxen hugger i hela älven oavsett hur det ser ut. Denne man vet verkligen vad han pratar om och därav tror jag att vi i bland blir lite förblindade då vi ratar vissa sträckor som i våra ögon inte ser så intressanta ut.

Min frågor denna gång blir således: Är det vi som läser vatten eller har någon sagt åt oss hur vi ska läsa vatten? Och visst nyper laxen på där vi minst anar och även minst fiskar? ^_^

Liten fundering: Om man nu kan läsa vattnet, varför (oftast) börjar man då överst i poolen och fiskar sig nedströms i stället för att fiska fiska av dom heta ställena direkt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liten fundering: Om man nu kan läsa vattnet, varför (oftast) börjar man då överst i poolen och fiskar sig nedströms i stället för att fiska fiska av dom heta ställena direkt?

Om du inte hade kunnat läsa vatten hade du inte vetat om att där finns en pool... Om det nu inte varit skyltat med zongränser förstås, vilket iofs förutsätter en annan typ av läskunnighet... Men ja... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du inte hade kunnat läsa vatten hade du inte vetat om att där finns en pool... Om det nu inte varit skyltat med zongränser förstås, vilket iofs förutsätter en annan typ av läskunnighet... Men ja... ^_^

Om man nu börjar överst i poolen och inte på de "heta"ställena har man troligen vattendyslexi. :lol:-_--_-

Redigerad med 01 Hakan
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...