Hoppa till innehåll

Kläckningstabell?


Cristoffer

Recommended Posts

Är det någon som ligger inne med någon form av kläckningstabell?

Typ temperaturer, väder etc?

Du kanske har en egenkomponerad sådan som Du vill dela med dig?

Sören Lindroths "Dagsländor - från nymf till spent spinner" innehåller några översiktliga tabeller för dagsländor i Norden. Kanske kan vara nåt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant ämne!

Som sagt Sören Lindroth har ju en översiktlig tabell i den boken för dagsländor. Den rör tider (på säsong) när specifika arter kläcker inom olika zoner av vårt land.

Vattentemperaturen är ju ett rekvisit för kläckning (och detta torde det kunna finnas någon form av översiktlig sammanställning av). Frågan är om någon gjort det och om det finns ett tillräckligt stort behov av att veta det. Väder skulle jag säga har en väldigt liten direkt betydelse, det som triggar en "mogen insekt" (en larv/nymf/puppa som är fullt utvecklad), när vattentemperaturen är inom temp-spannet (rekvisit) att kläcka är främst ljusförändring/ljusförhållande. I det hänseendet kan ju vädret ha en betydelse. likväl som årstid och tid på dygnet.

/Fredrik

Redigerad med hinlis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars-Åke Olssons tabell var ju rätt bra, enkel och informativ -även om den är lokal så kan den nog i stort användas/översättas på andra vatten i närligganden områden. En mycket märklig detalj dock är den inritade gula forssländans mycket korta säsong i idsjöströmmen, annars är den känd för att kläcka över en mycket stor del av säsongen, kläcker tom ända in i September betydligt längre norrut och i fjäll/fjällnära vatten.

Christoffer: Kolla Lindrtoths bok, den är mer generell o över hela landet (indelad i zoner). Har du den inte, eller svårt att låna den så kanske någon kan kopiera tabellen och skicka till dig (den gäller bara dagsländor dock)

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I "Dagsländor i öringvatten", Bengtsson & Boström har de angett ungefärliga kläckningstider för varje familj/art för olika delar av Norden - men om jag inte missminnner mig så ligger den till grund för Lindroths tabell.

Generellt måste det vara skitsvårt att ge några exaktare hålltider för insekters kläckningar i olika delar av landet. Kläckningstidpunkt och -intensitet beror ju på hur framgångsrik förra årets äggläggning var, hur väl larver /nymfer tillväxt under året, antalet dygnsgrader som nymfer / puppor utsatts för, att det finns lämpliga kläckningsförhållanden, luft- och vattentemperatur vid kläckningstillfället samt hur blåsigt det är när insekterna ska till att kläckas.

Vet att jag under de senaste 14 åren sett danican komma igång i nedre Vojmån som tidigast kring nationaldagen och som senast ett par dagar - veckan efter midsommar. En diff på närmare 4 veckor. I vissa fall har kläckningen varit över på en vecka och andra säsonger har det kläckt i nästan en månad.

Kul men svårt ämne!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Luftförhållanden (eller andra ovan-vatten-förhållanden förutom ljusförhållanden) lär väl ändå inte kunna påverka kläckningen såtillvida att det styr när en kläckning sker. Däremot kan det påverka själva kläckningsförloppet i/på ytan. Som till exempel att blött o kallt väder ofta ger dagsländor som vilar längre tid på ytan som dun till följd av att det tar längre tid att torka vingarna innan de kan lyfta.

Jag kanske missförstod dig där "jonnipuma"!?

/Fredrik

Redigerad med hinlis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Luftförhållanden (eller andra ovan-vatten-förhållanden förutom ljusförhållanden) lär väl ändå inte kunna påverka kläckningen såtillvida att det styr när en kläckning sker. Däremot kan det påverka själva kläckningsförloppet i/på ytan. Som till exempel att blött o kallt väder ofta ger dagsländor som vilar längre tid på ytan som dun till följd av att det tar längre tid att torka vingarna innan de kan lyfta.

Jag kanske missförstod dig där "jonnipuma"!?

/Fredrik

Jepp, det gjorde du... de är ju inte så "sugna" på att kläcka när det blåser "styv kalling" (som Papphammer skulle sagt...) och så vill man ju att det ska vara halvgrisigt väder för får man dom där utdragna kläckningarna som skapar steady risers. Dessutom får man ju fler fiskedagar om inte alla kläcker ut på en vecka!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har du hittat nåt bra i ämnet Cristoffer?

Jani: jag är av övertygelsen att de små liven nere på botten i vattenmiljö inte har någon större möjlighet att känna av hur många sekundmeter det blåser i luften -eller bedöma andra "ovan-vatten" förhållanden för den delen. Jag känner inte till att de skulle ha nåt sådant organ för att kunna göra det i den miljö de befinner sig i, jag tror de bara känner av sin egen miljö (vattenmiljön) och därtill triggas kläckningarna främst av ljusförändring/ljusförhållande är jag ganska förvissad om. De är enkla varelser i min värld.

Insekterna kläcker i 5 grader och duggregn, 8 grader och styv kuling, 17 grader och vindstillla, torr som blöt väderlek, i vindstilla väder likväl som i hårda vindar o.s.v. o.s.v. -däremot styr vädret i en annan grad insekternas äggläggande och såtillvida skapar väder och andra omständigheter variationer i hela insektens cykel från larv till bevingad slända.

Detta är ett rätt intressant ämne som jag tror är, likt annat i fiskarens värld, förknippat med en del myter (fiskarsanningar) som det inte finns några belägg för.

Vänliga hälsningar

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du hittat nåt bra i ämnet Cristoffer?

Jani: jag är av övertygelsen att de små liven nere på botten i vattenmiljö inte har någon större möjlighet att känna av hur många sekundmeter det blåser i luften -eller bedöma andra "ovan-vatten" förhållanden för den delen. Jag känner inte till att de skulle ha nåt sådant organ för att kunna göra det i den miljö de befinner sig i, jag tror de bara känner av sin egen miljö (vattenmiljön) och därtill triggas kläckningarna främst av ljusförändring/ljusförhållande är jag ganska förvissad om. De är enkla varelser i min värld.

Insekterna kläcker i 5 grader och duggregn, 8 grader och styv kuling, 17 grader och vindstillla, torr som blöt väderlek, i vindstilla väder likväl som i hårda vindar o.s.v. o.s.v. -däremot styr vädret i en annan grad insekternas äggläggande och såtillvida skapar väder och andra omständigheter variationer i hela insektens cykel från larv till bevingad slända.

Detta är ett rätt intressant ämne som jag tror är, likt annat i fiskarens värld, förknippat med en del myter (fiskarsanningar) som det inte finns några belägg för.

Vänliga hälsningar

/Fredrik

Fredrik: Å givetvis borde det vara så att de inte har några sensorer till vindmätare eller barometrar nånstans ovan vattenytan inbyggda i sina små enkla kroppar. Ej heller har de möjligheten att göra nyktra bedömningar av läget ovan vattenytan. Däremot så drabbas de av vindarna i kläckningsögonblicket varvid många havererar och blir lätta offer åt t.ex. fiskar eller misslyckas av andra skäl med sin parning/äggläggning. Rent evolutionärt så borde detta ju vara ett beteende som snabbt undertrycks i genbanken. Men just nåt sug till att kläckas då eller senare har väl de knappast. Har absolut inga belägg för mitt påstående men tycker inte att det är orimligt att de dagsländor som triggas igång till att kläcka vid ostörd vattenyta (=lugnt väder) borde ha större reproduktionsframgång än de som kläcker vid en väldigt orolig vattenyta (=blåsigt väder). Därvid borde de som kläcker i lugna förhållanden dominera i genbanken.

Tycker mig se en klar skillnad på kläckningsintesitet då det är 5 grader och styv iskall nordan och då det är lugnt, 16 grader och mulet. Har flera gånger observerat dagsländenymfer simma upp och ner i vattnet i dagar innan de passat på och slå till - och då det mojnat har kläckningarna kommit igång. Varför de utsatt sig för risken till att simma upp och ner genom vattenlagren och varför de ej kläckt då det var lite jävligare väder kan jag absolut inte svara på. Kanske var det ljusförhållanden eller den där sista tiondelens höjning av vattentemperaturen som triggade igång kläckningarna? Det kan ju ha handlat om att vattenytan inte vat tillräckligt klar!? Hur som helst har möstret upprepats vid flertal tillfällen. Är medveten om att det inte finns rön som förklarar hur kläckningarna igångsätts - men det mest intressanta för min del är att det under de där lugna, mulna +16-dagarna brukar bli som bäst fiske enligt min erfarenhet. Min hobbyflugfiskaranalys är att det det under de kalla, riktigt blåsiga dagarna kläcks för få samt att de som kläcks gör detta på en ororlig vattenyta och att de där är mer svårupptäckta. Då det är klart och lugnt väder med +25 under längre perioder värms ofta vattnet upp så att kläckningarna blir snabba och intensiva - och det blir svårfiskat eftersom flugan försvinner bland de riktiga. Dessutom så kan den aktuella sländan i sådana lägen kläcka ut på några få intesiva dagar. Men i frågan om varför dagslädor kläcker när de gör och kanske framförallt hur alla vet att det är dags har inte ens de mest rutinerade forskare på området jag talat med velat försöka gissa sig till.

Fast å andra sidan så vet jag om en nattslända som endast kläcker vid riktigt ruskväder och en av de allra häftigaste danicafisken jag upplevt var i ett riktigt grisväder. Det gick inte ens kasta utan flugorna fick släppas ner till fisken... :rolleyes:

Att detta är klurigt och att det inte finns några enkla svar är väl det som är det roliga!? Om du har mer info än vad jag lyckats ta del av så får du gärna dela med dig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att du också funderat på detta Jani.

Nej, som du säger så finns det nog väldigt lite vetenskapliga rön som kan ge stöd för ens iakttagelser vid vattnet. Jag håller med om att viss väderlek tillsynes verkar "trigga" kläckningar (ex lagom varmt och mulet), huruvida det bara är ljusförhållanden eller om även andra indirekta faktorer spelar in skall jag låta vara osagt. Sen spelar ju vädret stor roll för hur själva kläckningen blir, där lite blött och kallt väder ofta ger fisken fördelar då kläckningsförloppet fölängs. Indirekt tror jag att väder kan påverka genom att exempelvis ändra vattenföring, vattentemp. En av de grymmaste kläckningarna jag sett var i ett helvetes sommarväder (som inte var bra för insektens överlevnad/fortplantning, men kanske desto bättre för fisken), det var typ 5-6 grader och regn -man frös hur man än klädde sig trots att det var nästintill vindstilla för stunden. Den stora strömsländan kläckte MASSIVT och fisken var helt galen, stora öringar i parti och minut som inte ens behagade att gå ner till ståndplats mellan vaken utan stod i ytan hela tiden. Det var helt galet! Det finns även en rad andra tillfällen då det tillsynes är mycket dåliga förutsättningar för insekten att kläckas ur ett fortplantnings- och överlevnadsperspektiv, men de gör det ändå. Man frågar sig då varför om de har förutsättningar att som nymf göra någon form av sådan bedömning av väderlek ovan ytan. Jag har sett insekter som kläcker och far iväg hjälplöst i vinden, som fastnar i ytan på grund av kraftigt regn och så vidare. Jag är ganska övertygade om att när de är "klara"/mogna att kläckas så gör de så (baserat på individbasis) om rekvisiten är uppfyllda (ex vattentemp) och de får en trigger (ex ljusförhållande). Naturens nyckfullhet ser till att kläckningar sprids, olika nymfer av samma art når mognad vid lite olika tillfällen och så vidare.

Det är ju vanligt att nymfer blir aktiva och stiger (ofta någon timme före den själva kläckningen, inte helt ovanligt i skydd av mörker) och sedan faller tillbaka till botten, sen upprepas proceduren flertalet gånger. Det brukar följas av själva kläckningen som kommer senare. Jag har läst teorier om att de "tränar" och "testar" om de är redo. De kanske är redo men inväntar kanske en "trigger" för att den verkliga kläckningen skall äga rum.

Jag har också tyckt mig se tendenser att vinden spelar viss roll för hur intensiteten på en kläckning blir, om det är så eller min hjärna bara som spelar mig ett spratt skall jag låta vara osagt för jag kan inte tänka mig hur nymfen skalll göra den bedömningen och varför vissa ändå kläcker när det är väldigt "dåliga" förhållanden, ibland dessutom massiva kläckningar även då. Vind och ljusförhållandet/ljusförändring hör ju dessutom inte helt ovanligt ihop där vinden ofta mojnar vid/i närheten av solens nedgång som exempel.

Hälsningar

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att du också funderat på detta Jani.

Nej, som du säger så finns det nog väldigt lite vetenskapliga rön som kan ge stöd för ens iakttagelser vid vattnet. Jag håller med om att viss väderlek tillsynes verkar "trigga" kläckningar (ex lagom varmt och mulet), huruvida det bara är ljusförhållanden eller om även andra indirekta faktorer spelar in skall jag låta vara osagt. Sen spelar ju vädret stor roll för hur själva kläckningen blir, där lite blött och kallt väder ofta ger fisken fördelar då kläckningsförloppet fölängs. Indirekt tror jag att väder kan påverka genom att exempelvis ändra vattenföring, vattentemp. En av de grymmaste kläckningarna jag sett var i ett helvetes sommarväder (som inte var bra för insektens överlevnad/fortplantning, men kanske desto bättre för fisken), det var typ 5-6 grader och regn -man frös hur man än klädde sig trots att det var nästintill vindstilla för stunden. Den stora strömsländan kläckte MASSIVT och fisken var helt galen, stora öringar i parti och minut som inte ens behagade att gå ner till ståndplats mellan vaken utan stod i ytan hela tiden. Det var helt galet! Det finns även en rad andra tillfällen då det tillsynes är mycket dåliga förutsättningar för insekten att kläckas ur ett fortplantnings- och överlevnadsperspektiv, men de gör det ändå. Man frågar sig då varför om de har förutsättningar att som nymf göra någon form av sådan bedömning av väderlek ovan ytan. Jag har sett insekter som kläcker och far iväg hjälplöst i vinden, som fastnar i ytan på grund av kraftigt regn och så vidare. Jag är ganska övertygade om att när de är "klara"/mogna att kläckas så gör de så (baserat på individbasis) om rekvisiten är uppfyllda (ex vattentemp) och de får en trigger (ex ljusförhållande). Naturens nyckfullhet ser till att kläckningar sprids, olika nymfer av samma art når mognad vid lite olika tillfällen och så vidare. Helt klart! Som jag sa tidigare så upplevde jag en av de massivaste danicakläckningarna jag varit med om mitt i ett midsommaråskväder. På andra sidan ån välte flera granar av blåsten, men kläckningen blev bara intensivare ju mer haglen föll. Under stormen fick vi öringar och harrar mellan 40-50 cm på löpande band, men före och efter fick vi bara småharr och några sikar. Kläckningen minskade i intensitet alltefter vinden bedarrade och när det väl det mojnat och solen tittade fram så dog fisket. Det blev heller ingen svärmning att tala om den kvällen, trots att vädret såg ypperligt ut. :rolleyes:

Det är ju vanligt att nymfer blir aktiva och stiger (ofta någon timme före den själva kläckningen, inte helt ovanligt i skydd av mörker) och sedan faller tillbaka till botten, sen upprepas proceduren flertalet gånger. Det brukar följas av själva kläckningen som kommer senare. Jag har läst teorier om att de "tränar" och "testar" om de är redo. De kanske är redo men inväntar kanske en "trigger" för att den verkliga kläckningen skall äga rum. Har dykt på samma förklaring, men om man tänker på detta ur ett evolutionärt perspektiv så blir det ju grymt ologiskt att exponera sig så där uppenbart. Man tycker ju att ett sånt beteende borde straffa sig ganska hårt. Speciellt om detta sker under ljusa timmar - har sett leptophlebior och baetis bete sig på detta vis mitt på ljusa dan... <_<

Jag har också tyckt mig se tendenser att vinden spelar viss roll för hur intensiteten på en kläckning blir, om det är så eller min hjärna bara som spelar mig ett spratt skall jag låta vara osagt för jag kan inte tänka mig hur nymfen skalll göra den bedömningen och varför vissa ändå kläcker när det är väldigt "dåliga" förhållanden, ibland dessutom massiva kläckningar även då. Vind och ljusförhållandet/ljusförändring hör ju dessutom inte helt ovanligt ihop där vinden ofta mojnar vid/i närheten av solens nedgång som exempel. Vinden kan väl göra att vi upplever att det inte kläcker just nåt? För det är ju inte lätt att se de nykläckta på vattnet när ytan är orolig... Tror att ens hjärna spelar en gode stora spratt i denna fråga och att vi förmodligen aldrig kommer finna de svar på våra frågor - lyckligtvis!! :D Sen är det ju bara så härligt att fiska under dagsländeperioden - och snart kör det igång!!!! :P

Hälsningar

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som ligger inne med någon form av kläckningstabell?

Typ temperaturer, väder etc?

Du kanske har en egenkomponerad sådan som Du vill dela med dig?

Hittade en Kombinerad Kläcknings- och Födovalstabell över Hökensås av en slump

http://www.tordsfiske.dinstudio.se/empty_56.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Ajuste - har fiskat med en Loop Grafit samt en Flymax 356. Den senare passar perfekt;)
    • Hopp. Det dröjde ett tag med uppdatering - då jag inte har rört flugprylarna förrens nu... Oaktat, Har kastat en del på kusten (men inte fått fisk på det än) med SA Sonar Emerger resp. Infinity, bägge 6wt. Jag för enkelt ut hela klumpen + fem meter tafs med infinityn (som ju väger som en sjua). Även emerger tippen i 6wt (väger också som en sjua) med 10 fot Versileader samt 2 meter 0.35 Stroft går ypperligt, men är kanske i tyngsta laget med den tafsen. Har kastat singelmärla, samt märla droppad en halvmeter efter en balsapopper (i rätt liten storlek) som skall agera attraktor och flöte... Har även testat poppern med en droppas San Juan Worm - och då behöver man ju flöte... Spöt har en behaglig metronomaktion och är extremt förutsägbart. Halvaktion ungefär (nederdelen är lite märklig för att kunna bära skapligt vindfångande dropper-riggar). Och det kastar enkelt med 5,5 meter från lina till dropper. -- Men - det är trots allt ganska vindkänsligt. Så undantaget fina dagar med sub-3-m/s kommer jag att köra Radian 6&7 wt på kusten. 
    • Spö i fint skick. Bytes mot en annan sexa i samma prisklass. Pm
    • Spön: Finns ett Meridian 6wt 9' som släpps för ett vettigt bud (eller intressant bytesförslag e.g. Radian 6wt/7wt eller Alpha + 5wt/6wt). Dra pm vid intresse så diskuterar vi. Spöt samlar just nu mest damm - till förmån för Radian-sjuan. Undanber mig dock skambud. Kan göras som kit med en Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - har två så jag kan släppa den ena. Kan även ta ett separat bud på rullen. -- Finns ett Scott Flex, oreggat - fiskat tre dagar -  9' 7wt - 3000:- + frakt.  --   Rullar: Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - bud. Jag har två, så jag kan släppa den ena. Undanber mig dock skambud. Finns en Loop CLW 2-6, bromsad grafitrulle - 500:- + frakt. -- Finns en Loop grafit/seatrout (första modeller) - ofiskad i grönt - 500:- + frakt. -- Finns en Lamson Liquid i något slitet skick med tre spolar (storleken som passar 6wt/7wt ) - dra ett pm med bud om intresse finns. Finns en Loop 2w + spole - bytes mot en dryfly (+ frakt då jag skickar med en x-spole) i bra skick. Eller då 1895:- som en dryfly kostar mig;) --   Linor: Fint skick: Rio Seatrout 6wt, fiskad tre dagar. Alldeles för kort för mig. 350:- + frakt. -- Blandat i använt skick (fullt fungerande) - 250:- + frakt RIO Long Outbound 5wt (en halv säsong) SA Sonar 7wt (hel säsong - finns flera stycken liggandes) SA Sonar 6wt (hel säsong - fick ta bort öglan, kan eventuellt finnas fler liggandes) Wulff TT+ 7wt (inte jättemycket fiskad) Wulff TT+ 6wt (inte jättemycket fiskad) -- 'Flugaskar' - lite missvisande, men flytande och vattentäta. -- Har även ett par flytande genomskinliga vision 'dubbelsakar' - säg 200:- för bägge + frakt. Har även en flytande vit C&F Bonefish som passar bra för öringflugor - säg 400:- + frakt. -- Är just nu ute och ränner på kusten, blir hypotermisk, motionerar mina Radians samt delar ut gratis läpp-piercing till hugade öringar - så det kan ta någon dag innan det kommer ett svar. Men: Dra ett pm, så skickar jag bilder (dock ej på linjävlarna)      
    • Fladen Urban UV400 polariserande solglasögon brun kamouflage, blå lins. Polariserande solglasögon. UV400 skydd. Polariserande solglasögon tar bort störande reflexer som till exempel blänk från vatten, blöt asfalt, snö och andra plana reflekterande ytor. Därför är de det perfekta valet vid aktiviteter som fiske, bilkörning, skidåkning och andra utomhusaktiviteter.   Pris: 250:- + frakt
    • Hopp. Finns en splitter ny grön (ofiskad) - 500:- + frakt (alltså den första modellen, som ser ut som en orginal). Finns även en CLW2-6 (småfiskad) - alltså den andra serien med broms. Samma pris för den. Dra ett pm om du är intresserad.
    • Har ett Cross sw 9' #7 till försäljning. Spöt är i nyskick och aldrig använt. Med original tub och strumpa. Plast kvar på handtag!  Nytt! Superfint spö för kusten eller streamer fisket efter stor vandringsöring mm Säljes för 3500:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
    • Har ett Cross S1 9' #6 MF till försäljning. Spöt är i princip nyskick och knappt blivit använt. Med original tub men med annan strumpa. Inga skador eller skavanker. Mycket fint skick!  En av de bättre sexorna på marknaden.  Säljes för 3300:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...