Hoppa till innehåll

Fiskekajaker


Recommended Posts

Hej! Jag ska skaffa en hobiekajak. Revolution i båda längderna har de hemma för test, men inte outback. Nån som testat båda modellerna? Revolution är lite lättare och lockar mer. Får man träsmak efter lite fiske(Har en lite benig bak)? Ska tilägga att jag är 189 cm och väger 85 kg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en outback och har fiskat hårt med den i snart 5 år. Jag har också provat revon i den långa längden. Om jag skulle köpa en ny idag så blev det revon. Den har längre skrov och går snabbare. Jag tycker den är stabil även om den är lite smalare än outbacken. Den väger också 5-6 kg mindre så den är lättare att hantera. Jag skulle gärna köpa revo som komplement men trots att min Hobie gått så hårt under dessa år är den som ny dvss. kvaliteten är suberb så det känns lite fel att köpa en till. Träsmak har jag inte upplevt men ibland har jag lagt en extra stolsdyna på sitsen (från trägårdsmöblerna) fastän det har mest varit för att komma upp i högre sittställning när man ligger stilla och fiskar. När man kör vill man ju ha låg tyngdpunkt. Undrar om inte Sasse här på Edge har en revo? Han kanske kan komplettera med info.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minsta ankaret med ca 30cm kedja och sedan enkelt smalt rep. Jag har fäst en liten "båtgrej" med rulle bakom mig till vänster som linan löper ut igenom. Jag fäster den i handtaget brevid mig. Tanken är att jag lägger mig med vinden snett in från vänster och med ankaret i samma riktning ligger man perfekt och man kastar lätt med vinden bakifrån. När jag använder pedalerna så är det enklast att ligga rakt mot vinden och trampa långsamt för att hålla position. Annars är det kul att bara drifta eftersom det är så lätt att ta ny position genom att trampa tillbaka. Glömde att tillägga att jag ofta kör med drivankare. Dels är det perfekt för sakta drift och dels är det en säkerhetsgrej då jag oftast är ute på havet helt ensam. Om man lägger drivankaret på akterdäck så fungerar det som ett "död mans handtag" om man välter dvs. drivankaret förhindrar att kajaken driftar iväg innan du hunnit sätta dig i den igen. Tro mig....en tom kajak driver iväg snabbt på havet.

Redigerad med ford4000
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du testat den nyare modellen av Outback SUV? (kom typ 2008-2009 tror jag)

Jag köpte mina första två outback 2005 och skrovet på de är inte lika bra som på de nyare. Den äldre modellen är instabilare och har en annan lösning på skrovet. Jag tyckte det var stor skillnad när jag bytte upp mig till den nya SUV'n.

Jag har även kompletterat min SUV med turbofenor och stora rodret, det gör också stor skillnad mot en standardutrustad. Jag fiskar inomskärs, i strömmande vatten samt i sjöar och jag väljer lätt en SUV framför en Revo. Visst är revon fin och har sina fördelar om man vill paddla distans eller hård sjö men som ren fiske kajak är den inte en lika bra produkt tycker jag. Revon saknar flera av de utrymmen för fiske som SUV har. Det är kanonbra med den bredare sargen på SUV och där får man exempelvis plats med vesäntligheter som ekolod, markörbojjer, spöhållare, verktyg osv osv...

Jag har en outback och har fiskat hårt med den i snart 5 år. Jag har också provat revon i den långa längden. Om jag skulle köpa en ny idag så blev det revon. Den har längre skrov och går snabbare. Jag tycker den är stabil även om den är lite smalare än outbacken. Den väger också 5-6 kg mindre så den är lättare att hantera. Jag skulle gärna köpa revo som komplement men trots att min Hobie gått så hårt under dessa år är den som ny dvss. kvaliteten är suberb så det känns lite fel att köpa en till. Träsmak har jag inte upplevt men ibland har jag lagt en extra stolsdyna på sitsen (från trägårdsmöblerna) fastän det har mest varit för att komma upp i högre sittställning när man ligger stilla och fiskar. När man kör vill man ju ha låg tyngdpunkt. Undrar om inte Sasse här på Edge har en revo? Han kanske kan komplettera med info.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2007:a så jag har nog nya skrovet. Jag kör också med turbofenor och stora rodret som jag använder mest för att det bidrar till kursstabiliteten. Senaste uppdateringen jag gjorde häromdagen var att byta upp till ett v2 sprocket kit så jag numera har gängade master.

Jag håller ju med om allt du säger...det är bara det att jag vill ha en revo också :D. Det bästa för Vaket är nog att testa båda men jag håller med om att han ska testa en "uppgraderad" outback dvs. turbofenor och stora rodret.

Var bor du Vaket?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Enköping, kommer att bli främst mälarfiske, men även nån tur i skärgården. Jag ska ta mig till Nacka på lördag och prova. Tyvärr har de inte SUV för provning just nu...Ser helt klart fördelarna med SUV. Sen kan jag tänka mig att bara ta en paddeltur oxå, då känns revon btr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några frågor till Jonas ang Ekolod(vilket jag antar du har), vad kör du med för sort, hur monterar du givaren och vilken typ av batteri driver det? Inte nått man kör till flugfiske direkt, men ekolod kan bli intressant i framtiden om jag ska ut och vertikala gös.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag hoppar in... Jag har också ekolod fastän jag flugfiskar till 99%. Jag använder det för att kolla djup och temp särskilt på kustmarer som kan vara 50 cm grunda i inloppet men här och där ha 2-3 meters gropar. Tillbaka till frågan om infästning av givare. Det finns flera sätt att göra detta på och bästa platsen att få sbs är på hobies forum i USA. Jag har provat med givaren innombords dvs. fastgjuten innanför skrovet. Nackdelen är att man missar temp samt tappar lite känslighet. Numera kör jag med givaren i ett av dräneringhålen till akterdäck dvs. bakom sätet. Givarsladden går upp genom dräneringshålet och sladden fortsätter längs relingen fastsatt med buntband och/eller smältlim fram till displayen som är fastsatt på en "pinne" i masthålet. Sladden som fortsätter till batteriet går ned under locket till framluckan och ned till främre lastrummet där batteriet sitter i en batterilåda som är fäst vid masthållarens nedre del. Iden är att jag har ett ekolod utan ett enda borrhål genom skrovet som dessutom går att ta bort på några minuter när jag inte behöver det, t.ex. vid badtur med ungarna. Jag har ett inbyggt motstånd mot att borra i skrovet så jag har fixat alla delar utan borrning. Förutom ekolod så har jag ankare och scotty flugspöhållare. Hör av dig om du vill ha bilder eller ännu bätttre ta kajaken och kom upp till Tierp så ska vi ut och fiska. Det är väl bara 15 mil från Enköping :). Just ja batteri...använder ett biltema gelbatteri som är ungefär 15x10x7 cm. Laddar batteriet ungefär vart 3:de gång.

Redigerad med ford4000
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Numera stolt ägare av en Revo. Blev den då jag kunde få med mig direkt mot 6v leveranstid på en SUV...man vill ju inte missa hela maj. Dessutom är det 2011 modell och den var drygt 3000 kr billigare. Turbofenor och stort roder köptes även...lite sniket och märkligt av Hobie att inte ha de som standard då hon som sålde grejorna rekommenderade det stark. Frugan är inte lika övertygad som jag, hoppas hon ändrar sig när hon får prova och att barnen förhoppningvis har gjädje av den.

Kommer gärna till Tierp och fiskar :) , var och vad fiskar du efter? Du får gärna visa en bild oxå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 3 months later...

Vad är fördelen med mirage drive jämfört med vanlig propeller som på typ denna:

 

3089638090.jpg

 

Jag tänker, propeller borde man ju t.ex kunna backa med. Vilket är rätt användbart om man fiskar av ett grund eller så?

Redigerad med Lethul
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är fördelen med mirage drive jämfört med vanlig propeller som på typ denna:

 

3089638090.jpg

 

Jag tänker, propeller borde man ju t.ex kunna backa med. Vilket är rätt användbart om man fiskar av ett grund eller så?

Intressant!

 

Vet inte om det är  Mirage drive som har fördel.

Fanns en del jämförelser på nätet, men en del verkar vara direkt reklam.

Propellern verkade ge hygglig fart vilket var min första fundering.

 

http://www.headwaterskayak.com/Blog/native-slayer-propel-vs-hobie-outback-comparison-review

 

https://www.google.se/search?q=hobie+vs+native+kayak&rlz=1C1AVSX_enSE419SE420&oq=hoobie+vs+&aqs=chrome.4.69i57j0l5.12664j0j8&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är fördelen med mirage drive jämfört med vanlig propeller som på typ denna:

 

3089638090.jpg

 

Jag tänker, propeller borde man ju t.ex kunna backa med. Vilket är rätt användbart om man fiskar av ett grund eller så?

Mirage drive kan man backa med också.Man vänder på driven bara.Ibland användbar när man fiskar i strömmen och vill behålla platsen man fiskar på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mirage drive kan man backa med också.Man vänder på driven bara.Ibland användbar när man fiskar i strömmen och vill behålla platsen man fiskar på.

 

Hur snabbt går det? Låter som det är lite meck?

Med propeller är det ju trots allt bara att trampa åt andra hållet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fördelen med miragen kontra propeller är given på grunt vatten. Miragen kräver i stort sett inget utrymme under kajaken för att driva kajaken framåt. Tippar att man kan paddla runt 40cm grundare med en Mirage?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...