Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla och tack för en trevlig helg.

Vi skulle vilja ha lite feedback på vad ni tyckte om arrangemanget ?

Är det nåt ni saknande, eller som ni tycker skulle ändras eller läggas till inför nästa gathering ?

Mvh.

Mats Larsson

Edgeflyfishing

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Fiskebutiken
Posted

Hej Mats tack för en trevlig helg, arrangemanget var kanon dock var vattnet ur fiskesynpunkt Kalle Anka.

Guest Niklas
Posted

Jag tyckte att det var livsomvälvande upplevelse  ;). Det kommer bli svårt att koncentrera sig enbart på Gäddorna framöver.  ;D

Det märktes att det fanns mycket arbete bakom arrangemanget. (Tack Jonas!) Det var ett härligt gäng "puppmetare" som plaskade runt i bäcken.  :D

Tack allihopa!  :-*

Guest Håkke
Posted

Arrangemanget var kanon!! Bra mat, bra fisketips, chans att prova lite olika spön och kolla in kanoter samt fantastiska priser!!

Fisket var väl sådär. Ska väl inte gå så långt som Id-Jonas då Ogströmmen har en viss charm, men för mig som kanske inte är den mest tekniske fiskaren så känns chansen att fånga något över 25cm som rätt liten. Ska väl sägas att ett #5 spö i Ogströmmen inte är någon hit ... Kul att prova på Gäddfiske dock!

Lägger ni även nästa Gathering i Ogströmmen så vore det skoj med lite alternativ. Tex flytringsfiske i någon sjö. Malungs Fvof har ju många fina vatten  :D

På det stora hela var upplägget kanon så kör på med det konceptet!

/Håkan

Guest Fiskebutiken
Posted

Jo Håkke du har så rätt Ogströmmen hade sin charm som vattendrag, vackert var det allt.

Guest diver1
Posted

Det negativa med denna var nog att den sociala biten med korvgrillning och fiskehistorier på kvällarna saknades.

För övrigt var det en kanonevent och jag hänger gärna med på fler i framtiden.

Namnlappar på deltagarna med Namn/Handle nästa gång?

Posted

Håller med övriga.

Boende- och matarrangemanget var bra såväl som möjligheten testa prylar (...om än från Loop    ;D  Bästa spöt var dock ett gult spö från Lamiglass...). Fisket har jag inga större åsikter om eftersom jag ändå inte får ngt ändå... Gillar dock att smyga runt i mindre vattendrag så nu får man väl köpa ett #3-4, 4-delat (...så man slipper Id-Jonas tjat om långa spötuber...  ;D ).

Det som var mindre bra var väl att man inte riktigt fick kläm på vilka alla var (...och då menar jag här på Edge...). Lite av syftet var ju att träffa personerna bakom alla alias här men det var inte så många man listade ut vilka de var. Namnlappar eller fåniga namnlekar eller en sk-tdyr Loop-skjorta med aliaset broderat på bröstet...

Korvgrillning är alltid en hit..!

Vad gäller boende hade man kanske kunnat organisera det bättre. Det är förvisso trevligt att dela rum med andra än de man åkte upp för att inte alla bara skall umgås med sitt resesällskap men då bör alla vara informerade om detta innan. Nu ledde det ju till att vissa grupper tog privata små initiativ och resultatet blev att andra  när de skulle gå och lägga sig upptäckte att sängen redan var upptagen (Jamenar, hur svårt är det att vid t.ex middagen lösa detta i bästa samförstånd snarare än att komma med en glad överaskning sent på natten...  ??? >:( ).

Sammanfattningsvis dock en mycket trevlig helg som jag kan tänka mig göra om .

Posted

Halloj id-jonas mfl!

Kul att du och ni andra gillade arrangemanget, det är dock lite tråkigt att du tyckte fisket var kalle anka...

Personligen tycker jag att vi hade ett bra fiske där alla fick mycket fisk, att lura stor fisk kräver några års erfarenhet av vattentypen om man inte har flyt. Fast självklart hade det varit skoj med fler firrar över 40 men Ogströmmen har som sagt inte så många harrar i den kalibern ännu, fast det kommer med åren. Vi fick ju riktigt många mellan 35-38cm och några fina över 40 med en topp på mats öring på 45, jag tycker det är ett mycket bra resultat med tanke på att många var ovana vid vattenkaraktären och flera hade aldrig fiskat i fors ens.

Sammanfattningsvis tycker jag det har varit en kanohelg och det är verkligen ett riktigt härligt gäng som har umgåtts i helgen, skitkul rent ut sagt.

------

Jag tror att man skall se Ogströmmen som ett lättillgängligt  kanonställe att dra mycket fisk på och att träna sig i forsfiske på, få strömmar erbjuder ett så varierat strömfiske. En annan fördel är att man kan göra ett ganska "exklusivt" arrangemang till ett mycket bra pris där vilket är svårt om man skall åka längre uppåt då bland annat resekostnaden ökar avsevärt.

Vi är dock sugna på att göra om det här både vid Ogströmmen men även vid andra ställen.

Vi har bland annat ett riktigt fint vatten med medel på runt 40 och mycket goda chanser på fisk över 45 i Norge som vi kulle kunna hitta på en grej vid till hösten om intresse finns. Prislappen kommer dock att bli några tusen till på det stället, fast fisket är ruggigt bra. Jag tror det stället skulle vara kanon att åka till med ca 12 personer och är ni intresserade så drar vi igång det, boendet blir hotell, maten gudomlig och fisket kalas i kristallklart vatten...

Farsan hälsar till alla btw (specielt till Herman och Göteborgsgänget) och jag tackar ännu en gång så hemskt mycket för den fina jiggen, den är kanon...;) ;D

Hej Mats tack för en trevlig helg, arrangemanget var kanon dock var vattnet ur fiskesynpunkt Kalle Anka.
Guest Niklas
Posted

Jag har upptäckt ett litet minus med resan.....

...JAG HAR FÅTT ABSTINENS!! Jag vill fiska mer harr & öring. :'(

Posted

Ogströmmen är ett svårt vatten att fiska i och det var lite därför vi valde detta vatten, då man blir tvungen att leta ordentligt för att hitta fisken. Jonas och jag diskuterade i ett tidigt skede att hålla en liten skola med vattnet som lärosal, där man gick ut i forsen för att lära sig att läsa ett vatten.

Inför nästa träff kanske detta kan vara av intresse ?

Denna Gathering var ett pilotprojekt för framtiden, och ni får mer än gärna komma med mängder av idéer och förslag

Guest Fiskebutiken
Posted

Jiggo, som sagt jag kan fiska öring, harr, gädda har så gjort i ett gäng år nu. För mig blir det andra vatten men Ogströmmen kan säkert vara skoj för rookies på just strömfiske. För mig skulle det vara mer intressant med fiske vid typ Byske, Orkla, Kola eller något annat skoj arrangemang dock krävs det ju då lite mer planering.

Guest Håkke
Posted

Jag personligen tycker det låter skoj med en träff i Norge  :D Fast prislappen för en träff med harr och öringfiske bör inte bli alltför stor. Jag tror de flesta gärna bor lite enklare för att hålla nere kostnaden. 5* hotell vid fiske känns lite överdrivet  ::)

Tanken med en "strömfiskarskola" tycker jag inte låter så dumt. Det finns säkerligen många på Edge som skulle uppskatta en sådan. Det kanske går att knyta ihop med någon dags kastkurs?

i övrigt så håller jag med Id-Jonas om något "exklusivare" vatten. Även det vore av intresse  :D

Guest Henke
Posted

Jag är helnöjd med helgen (att det numera står ett greyline spö innanför dörren gör ju inte saken sämre  ;D).

Arrangemanget tycker jag var klockrent, bra boende, bra mat och ett bra fiske. Tycker inte man kan klaga på fisket, att det inte skulle bli några rekordfiskar borde ha stått klart för de flesta. Att det däremot är bra med fisk runt 30 cm tycks vissa ha missat...

Jag kan lätt tänka mig att komma tillbaka till ogströmmen, antingen vid en gathering till eller "privat". Men visst vore det kul att träffas vid ett annat vatten om priset inte blir allt för blodigt.

Tack för en riktigt trevlig helg!

Henke

Guest Fiskebutiken
Posted

30cm i min värld är smått, ogillar att kroka mindre fisk. Jag blev dock väldigt glad över min ID :D

Posted

Vi kanske skulle rodda ihop en helg med enbart gädd och idfiske i Öje, det är ruggigt kul, är du sugen på det?

30cm i min värld är smått, ogillar att kroka mindre fisk. Jag blev dock väldigt glad över min ID :D
Guest Fiskebutiken
Posted
Vi kanske skulle rodda ihop en helg med enbart gädd och idfiske i Öje, det är ruggigt kul, är du sugen på det?

Lätt att jag är !!  ::)

Guest Fiskebutiken
Posted

iofs så finns det vatten lite närmre med garanterat 35-45 cm harr som vi fiskade på under 2,5 timme och vi fich 30st tillsammans och det på 100 meters sträcka det är fin fint fiske :D :D

Posted

Nähä det säger du... jag som missat det totalt  ;) Nå har du reggat www.idfiskerockarfett.nu ?  ;D

Guest Fiskebutiken
Posted
Nähä det säger du... jag som missat det totalt  ;) Nå har du reggat www.idfiskerockarfett.nu ?  ;D

Nä skriver just boken en vandring i stor idens dal :D

Guest Håkke
Posted
Nä skriver just boken en vandring i stor idens dal :D

;D ;D ;D

tokskalle

Guest Fiskebutiken
Posted
;D ;D ;D

tokskalle

Eller filmen Mörtfluga på mitt sätt :D, kanske något för FIN hur man fiskar efter tarpoon mört i dalarna.

Posted

Jag tyckte att det var väldigt bra arrangerat av Jonas och Mats. Det var trevligt att för en gång skull träffa alla IRL. 

Vattnet och naturen i Ogströmmen var väldigt fint som ger möjliget till fina fiskebilder. Om fisket hade varit bättre så skulle resan varit fulländad. Tyvärr lyckades jag och många andra inte hittat harr och öring med någon värdig storlek. Att det finns större exemplarer är det ingen tvekan om vilket Mats och några få till hade bevisat. Jag har haft två större exemplar (40 cm) på innan de hoppade av. Det är heller ingen slump att de med bra lokalkännedom, dvs Jonas och Mats samt de som blev guidade, lyckades få de största fiskarna. Med god kännedom av ett vatten och flera års erfarenhet kan man även i en sjö med bestånd av tusenbröder lokalisera de större exemplaren. Vattnet i sig var inte så värst svårfiskat. Om man inte ute efter troféharr är Ogströmmen ett bra ställe att öva på presentation på. Det behövdes sällan långa kast och i de flesta fall och med tankte på storleken på fisken hade det varit tillräckligt med toppknuten lina. Doppa... låta Klinkhammer drifta... lyfta.. ett steg... doppa igen osv. Helgen förgylldes av Håkke som guidade oss till "hans" ställe utanför Ogströmmen. På två och en halv timme och på en sträcka på femtio meter drog jag tio harrar och bommade säkert tio till, samtliga större än de jag fick i Ogströmmen. Även Håkke, Ingarö-Jonas, Magnus och Kaptenen hade kanonfiske där. Dit kommer vi garantera att återvända.

Vad gäller rumsbokningen kunde man har förbättrat genom att tillfråga vilka som absolut ville sova i samma rum med varandra. Har man gjort lumpen borde det inte vara problem att dela rum med främmande Edge-soldater. Själv blev jag överraskad över att, halvtre på natten kliva in i det rummet som jag var inbokad och incheckad på, någon hade lagt sig i "min" säng. Så det var bara att ta med mig mitt pick och pack och knacka dörr efter en ledig säng. Zzzzz.

Tack alla för en trevlig helg!

Guest damien
Posted
Jag tyckte att det var väldigt bra arrangerat av Jonas och Mats. Det var trevligt att för en gång skull träffa alla IRL. 

Vattnet och naturen i Ogströmmen var väldigt fint som ger möjliget till fina fiskebilder. Om fisket hade varit bättre så skulle resan varit fulländad. Tyvärr lyckades jag och många andra inte hittat harr och öring med någon värdig storlek. Att det finns större exemplarer är det ingen tvekan om vilket Mats och några få till hade bevisat. Jag har haft två större exemplar (40 cm) på innan de hoppade av. Det är heller ingen slump att de med bra lokalkännedom, dvs Jonas och Mats samt de som blev guidade, lyckades få de största fiskarna. Med god kännedom av ett vatten och flera års erfarenhet kan man även i en sjö med bestånd av tusenbröder lokalisera de större exemplaren. Vattnet i sig var inte så värst svårfiskat. Om man inte ute efter troféharr är Ogströmmen ett bra ställe att öva på presentation på. Det behövdes sällan långa kast och i de flesta fall och med tankte på storleken på fisken hade det varit tillräckligt med toppknuten lina. Doppa... låta Klinkhammer drifta... lyfta.. ett steg... doppa igen osv. Helgen förgylldes av Håkke som guidade oss till "hans" ställe utanför Ogströmmen. På två och en halv timme och på en sträcka på femtio meter drog jag tio harrar och bommade säkert tio till, samtliga större än de jag fick i Ogströmmen. Även Håkke, Ingarö-Jonas, Magnus och Kaptenen hade kanonfiske där. Dit kommer vi garantera att återvända.

Vad gäller rumsbokningen kunde man har förbättrat genom att tillfråga vilka som absolut ville sova i samma rum med varandra. Har man gjort lumpen borde det inte vara problem att dela rum med främmande Edge-soldater. Själv blev jag överraskad över att, halvtre på natten kliva in i det rummet som jag var inbokad och incheckad på, någon hade lagt sig i "min" säng. Så det var bara att ta med mig mitt pick och pack och knacka dörr efter en ledig säng. Zzzzz.

Tack alla för en trevlig helg!

bla bla bla... släng upp bilderna i galleriet nu....