Jump to content

Recommended Posts

Posted

Provkastade ett nyinhandlat flextec spö i vintras. -15 grader ute, telefonsladd, blåa fingrar etc... Upplevde spöet som "pinnigt" och stelt. Looparna såg ut som folk ändå och linan slamrade sig genom ringarna så fint som "stålwire" kan göra. Nu 20 grader varmare känns spöet riktigt skönt men gör feta tailingloops i varje kast (spöet alltså B) )

Förutom att jag är en synnerligen "utvecklingsbar" kastare då... Kan spöet ha förvandlats så till den milda grad, mjuknat, av värmen att jag överbelastar det och får toppen att göra en "dip" i stroken. Vägde upp linan och märkte att det var en klockren #9 på 16g. Spöet är en 7/8 på tio fot...

Tänkte bara... :lol:

-När skall SA börja sälja antitailingloop-dressing? :lol:

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hej Fredrik!

Sauna, puuko ja liha! B)

Har du provat att lägga ner spöet på backen och kolla hur det kastar? Ibland kan det hjälpa!

-När skall SA börja sälja antitailingloop-dressing?

Du kan köpa MegaDonker Distance Lotion av mig! En fruktig och lagom fet hudkräm som ger dig längre kast och fixar alla dina tailing loops. Tillverkas av Elisabeth Arden, Pauls syrra alltså.

Endast 750 kr för en burk som innehåller två smörjelser. Iggy Pop brukar använda den, bara en sån sak!

Mvh

Stefan

Posted

Angående "känslan" i spöet...

Kastade du med något annat spö innan du provade det nån av gångerna? Kan det vara att du då omedvetet jämförde med det spöet?

Ex. Pinnigt och stelt "jämfört" med #3an jag kastade nyss...

eller: Riktigt behagligt "jämfört" med det toppbrutna jag kastade med nyss.. B)

Mvh Joakim

Posted

Den stora gåtan kvarstår alltså. Kan ett spö ändra egenskaper så att man kan upptäcka det med människans sinnen då spöets temperatur ändrar 20 grader?

Inte råkade du stefan missa den diskreta smilisen "(spöet alltså B) )"?

Skall genast smörja Iggy då jag träffar honom!

Posted

Hej Fredrik!

Nej! B) Du ser ju att jag bara svamlar. :lol:

Jag tror det beror på vad spöet är tillverkat av. Glass ändrar sig radikalt mellan -20 och +20 grader. Kolfiber? Inte mycket skulle jag gissa om ens något.

Det är nog inte grejerna den här gången heller Fredrik. :lol:

Mvh

Stefan

Posted

Tjena Fredrik.

Tror för egen del att det möjligen kan ha att göra med att det var 15 minus ute och att du själv påverkades av kylan och därför kastade på ett annat sätt mot nu som gör att du upplever spöt annorlunda...hm?

Mvh Kingen

Posted (edited)
Den stora gåtan kvarstår alltså. Kan ett spö ändra egenskaper så att man kan upptäcka det med människans sinnen då spöets temperatur ändrar 20 grader?

Inte råkade du stefan missa den diskreta smilisen "(spöet alltså B) )"?

Skall genast smörja Iggy då jag träffar honom!

Hej Fredrik,

Jag har själv haft samma funderingar men har inte kunnat konstatera någon märkbar skillnad i -10 grader. Även om det skulle vara en liten skillnad så påverkar det ju endast ett fåtal galningar. Det är ju inte direkt högsäsong i -15 :lol::lol:.

Idag gick det förresten en dam förbi när jag stod och tränade och jag kunde inte hålla mig den här gången.

- Blir det någon fisk?

- Nej, då måste jag nog gå ner till vattnet.

[Total tystnad]

mvh

//Magnus

Edited by Magnus T
Posted
Hej Magnus!

Prova Jockes nån gång.

"Får du nån fisk?"

"Nej, jag fiskar katt. De är goda i grytor."

Mvh

Stefan

B):lol::lol: .. Den ska jag absolut ta nästa gång!

Posted
Bra, bra! Då skall jag bara klappa mig på axeln och gratulera mig till ett spö som känns riktigt trevligt i förhållande till pengen. Och klura ut vad sjutton jag gör annorlunda...

Brukar du kasta med den längden på spön? Jag är också en "utvecklingsbar" kastare, och upplever att ju längre spö jag har, desto exaktare måste jag vara i timingen!

/ C

Posted

Det är definitivt en poäng!

Jag är van med 8,6-9 fot normalt

10fotarn så behöver man ju bara titta på så är man uppe i rätt häftig linhastighet.

Det som överraskar mest just nu är hur "känslan" förändrats så enormt i mitt tycke. Har kasttränat 50 timmar med andra spön sedan förra gången så det kan ju vara att det är nåt litet i den egna tekniken som förändrats. Hur som helst är jag nöjd och belåten. Tänk om pinnen hade känts överjävlig i stället. Det hade ju inte varit nåt kul. tror pinnen är designad för fina presentationer ungefär eller vad de nu lite halvluddigt skrivit på flexis hemsida. Skall försöka hinna ut i solen och fixa bort tailinglooparna snarast och sånt är ju roligare om man känner att man trivs med pinnen B)

mvh.FF

Posted
Du kan köpa MegaDonker Distance Lotion av mig! En fruktig och lagom fet hudkräm som ger dig längre kast och fixar alla dina tailing loops. Tillverkas av Elisabeth Arden, Pauls syrra alltså.

Endast 750 kr för en burk som innehåller två smörjelser. Iggy Pop brukar använda den, bara en sån sak!

Mvh

Stefan

B):lol: :lol:

Akta så inte nån går på det :P

Posted

Glömde nästan... Har en billig 5/6 kombo också som jag tyckt väldigt illa om då linan jag kört med var alldeles för lätt.

Nu är linan optimal. B) Man skall inte torrkasta så mycket. Det måste vara slitaget på prylarna som gör att de förändras...

Posted

Hej Fredrik!

Det första tecknet jag kommer ihåg från när jag började förstå kastet bättre var att mina linor började kännas mycket tyngre. Hela kastet blev mer laddat och spöet fick som en seghet, oljighet över sig. En känsla av kontakt med linan och böj på spöet. Ju bättre jag blev ju mer konstant känsla av kontakt, böjning och belastning.

Så det vara bara att resignera och börja använda 5-linor på 5 spöet. De överviktiga 6:ans och 7:ans linor som jag använt på spöet tidigare kändes som att spöet var en blöt socka och skulle gå av när som helst.

Och det var till och med före MegaDonker Distance Lotion!

Mvh

Stefan

Posted

Hmm... Det låter ju fullt möjligt. Har kastat mer på gräs i år än under de tidigare 5 åren sammanlagt.

Bara att ta fram videokameran och kolla varifrån de gåtfulla tailingloopsen kan tänkas komma.

Kanske en taperad tafs skulle minska problemet lite men det skall fanimej gå att kasta tail-fritt med en spölängd 0,25tafs också.

Posted

Hej Fredrik!

Alla linbågar, vare sig det är tails, öppna eller snäva kommer från dig. Olika grejer kräver att du anpassar dig, samma är det med olika längder och vikter av lina. Samma är det med att kasta samma längd lina i olika hastigheter.

Om du har några som helst ideér om att något alls i kastet är konstant mellan olika utrustningar eller olika linlängd/vikt, till exempel att man alltid ska stoppa spöet på samma ställe eller alltid använda lika mycket kraft så glöm det fort. Ju fortare desto bättre.

Mvh

Stefan

Posted

Fredrik, det är nog som Stefan skriver.... det är inte spöet som ändrar egenskaperna utan du :D Men du ska inte vara ledsen för det, får du mer tailing loops nu beror det på att du lyckas ladda spöet bättre utan att justera din kastsektor.

Trevlig helg

Staffan

Posted (edited)
Fredrik, det är nog som Stefan skriver.... det är inte spöet som ändrar egenskaperna utan du :D Men du ska inte vara ledsen för det, får du mer tailing loops nu beror det på att du lyckas ladda spöet bättre utan att justera din kastsektor.

Trevlig helg

Staffan

Jag är bara glad jag :D Att hatpinnen börjar kännas trevlig är roligt. Det är inte många varv lina kvar på rullen heller. Sen när jag lägger på det där "lilla extra" :D så tailar det förstås som bara den. Skall sluta med det där "lilla extra".... Väntar med spänning på att få höra hur backingknuten låter i spöringarna :lol:

Ett grymt lärorikt problem om man säger så. Utgångstänket är att det skall gå att kasta hyfsat snyggt med alla linor på alla spön. Förutom om pinnen går av då.

-Det tog några veckor linprovning med gäddspöet för att inse att det går att precis kasta allting från 4 till 12 med ett #9 spö. Nu ligger det roliga i att snabbt hitta "trollformeln". Hur man skall göra för att få ett snyggt kast med just det snöret som hänger i ringarna. Kom på att jag har en härlig blandning spön att lära mig med. Den korta gäddlianen får jag tokladda ända ner i rullfästet. Den här halvsnabba 10 fotarn så är en helt annan planet. Det är en stor kontrast till mitt tidiga tänk "grejerna passar inte ihop". Det går att slå in nästan alla sorters spik med både en liten hammare och med en slägga. Man får bara använda verktygen på lite olika sätt. Meeeen roligast är det förstås om grejerna passar hyfsat

Edited by Fredrik-flugarn
Posted
Hej Fredrik,

Jag har själv haft samma funderingar men har inte kunnat konstatera någon märkbar skillnad i -10 grader. Även om det skulle vara en liten skillnad så påverkar det ju endast ett fåtal galningar. Det är ju inte direkt högsäsong i -15 :lol::D.

Idag gick det förresten en dam förbi när jag stod och tränade och jag kunde inte hålla mig den här gången.

- Blir det någon fisk?

- Nej, då måste jag nog gå ner till vattnet.

[Total tystnad]

mvh

//Magnus

Brukar skälla ut dom som kommer och frågar dumma saker.

" Hur fan dum är du då? Ser du nån djäkla fisk på den här djäkla gräsmattan" ? :D

Posted

Hej Njord!

:lol:

Om ni kör på en fotbollsplan och fotbollsspelarna frågar om ni får något kan ni alltid köra Lasses "Nej, vinner ni något?"

Jag hörde också att när Paul Arden tappade håret och tränade upp sig sisådär 15 kilo så slutade folk att kommentera. :D

Strunta i folk som har dumma frågor. De vänjer sig och till slut kommer det vettiga frågor. Låt inte Jante bestämma hur kul ni ska ha när ni fiskar.

Mvh

Stefan