Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag hittade precis en bit mylarslang och tänkte binda några såna här: Tobisen

Har aldrig använt en sån här slang förut och jag ser att det är ett gäng garntrådar inuti den. Jag har hittat lite info på nätet och det verkar som att dessa trådar ska avlägsnas. Hur får jag sen till kroppsformen på ett bra sätt? Den ser nästan stel ut?

Nattahjälp någon? :)

Posted
Fan nu känns det nästan som att garnet ska vara kvar inuti slangen ändå....då har jag ju min kropp, och då den blir blöt lär den ju bli tung också, hmmmmmmmmmmm..... Tips någon? :)

Ta ut bomullsgarnet!!!

Mylarslang kan vara lite trixig och fransa upp sig när man själv ej vill att den ska göra det, så var lite varsam med den. Bomullsgarnet inuti ska bort, men Du kan ju ha annat under slangen. Ibland tar jag en vanlig tunn plastbit och klipper som en droppe och delar den längs med så den blir till två "halvdroppar" och limmar fast den ena halvan under kroken. Ett lager lack på slangen på den fädiga flugan får också flugan att behålla formen.

Med just Tobisen har jag upplevt att den har för lite luftmotstånd och det blir som att kasta med en tom tafs, lite svårt och med pisksnärttendens. Fast jag är en ganska usel kastare oxå...

Lycka till!

Rickard.

Posted
Ta ut bomullsgarnet!!!

Mylarslang kan vara lite trixig och fransa upp sig när man själv ej vill att den ska göra det, så var lite varsam med den. Bomullsgarnet inuti ska bort, men Du kan ju ha annat under slangen. Ibland tar jag en vanlig tunn plastbit och klipper som en droppe och delar den längs med så den blir till två "halvdroppar" och limmar fast den ena halvan under kroken. Ett lager lack på slangen på den fädiga flugan får också flugan att behålla formen.

Med just Tobisen har jag upplevt att den har för lite luftmotstånd och det blir som att kasta med en tom tafs, lite svårt och med pisksnärttendens. Fast jag är en ganska usel kastare oxå...

Lycka till!

Rickard.

Tack for svaret, Rickard! Da ska jag laborera lite ikvall :) Thx!

Posted
Ja, så här blev den iaf. Sparade ca hälften av garnet inuti, då känns kroppen varken för stel eller för sladdrig - får väl se hur den funkar :huh:

post-6923-1272471117_thumb.png

Jag har några liknande i asken, fast utan påfågel!

Sätt dit några ögon och täck med lite epoxy så blir den ännu fränare, mest kanske för din egen skull dock...

Posted
Ja, så här blev den iaf. Sparade ca hälften av garnet inuti, då känns kroppen varken för stel eller för sladdrig - får väl se hur den funkar :D

post-6923-1272471117_thumb.png

Stolliga karl!!!

Först gör du inte som jag säger, sen blir resultatet lysande ändå!

B) Rickard.

Posted

Bra tips FlyFly, tack!

Salmo>> Haha ja jag vet, sorry! Men iom att kroppen "hänger i luften" på den här flugan så tänkte jag att garnet kanske stabiliserar kroppen bra. Däremot om en mylarflugas kropp binds på själva krokskaftet så bör man nog ta ur garnet och istället göra någon form av kropp på krokskaftet och sedan trä över mylarslangen. Ska prova någon sådan fluga sen också. Tack iallafall! B)