Hoppa till innehåll

Resultat edgeflyfishing switchcast competition


Recommended Posts

Resultat edgeflyfishing switchcast competition

1. Joakim Karlsson (flyfisher666) -27,9 meter

2. Magnus Uhr (Sasse) - 25,1 meter

3. Christer Appelgren (C A) - 23,9 meter

4. Roger Håkansson (Roger H) - 23,5 meter

Stort grattis till Joakim som tog hem förstapriset, stort grattis till tvåan och trean som vågade ställa upp, även de presterade bra. Jag är väldigt imponerad av ditt resultat Joakim. Skulle de nu finnas intresse för någon annan att kvala in i tävlingen och där slåss om de 5000 kronorna så är det bara att slå er in, ni ser vilka längder som presterats. Resultatet/kvalplatserna i tävlingen kommer inte att justeras men kvalplatser finns kvar.

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 140
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tack! :rolleyes:

Men att det inte var fler som ställde upp!? -_-

Tack Prinsviggo/Staffan. Har följt din Switchblogg med intresse!

Hoppas att det blir fler såna här tävlingar i framtiden. :D

Mvh Joakim

Tack sjäv Joakim och alla andra som ställt upp. Vi har ytterligare en som ställt upp och det är Sasse, pga av ett litet missförstånd så hittade jag inte resultatet men Sasse har minst kastat 25,1 meter så han är också välkommen i gänget som ges chans att kvala in i finalen i Sundsvall. Grattis till honom med. Om ni andra inte misstycker klämmer jag in honom på en andraplats, det spelar ingen roll för priserna -_- Detta är skoj!

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Switchkastare!

Oj, vilka resultat! Jocke har satt ett rikitigt dunderkast men det är riktigt, riktigt imponerande av alla deltagarna! Allt över 20 meter är riktigt bra, det har nog alla som provat mäta blivit varse. :rolleyes: Grattis!!

Jag gissar på att jag bara sett tre uppmätta kast live över 27 meter med en 5:a hittills. Ett av dem satte jag i perfekt vind från en ganska hög position för några år sedan när jag jobbade som sjutton på det kastet. Günter Feuerstein satte ett från en brygga i Umeå när jag certade mig till CI och Ben Dixon satte ett i Skottland förra våren. Ben var utvadad i till knäna en sjö och hade sidvind, det var ett grymt kast ska jag säga!! Sen har jag nog inte sett fler ännu. Hoppas vi får se ett eller ett par i Sundsvall, det kommer många riktigt duktiga till den tävlingen.

Hur långt är 27 meter? Jo, oftast är en pool på en mässa i Sverige 24-25 meter lång. Sen måste man stå nån meter fram lite vid sidan om den för att kunna ankra bra. Ett 27 meters kast är alltså en bra bit av spetsen på linan och hela tafsen över plexit på de Flugfiskemässor eller Sportfiskemässor som jag varit på. Det är inte många som sätter ett sånt kast, speciellt inte på tid och framför publik.

Ett annat sätt att höfta ett kast på 27 meter är att skjuta till backingknuten på en "vanlig" fluglina och få det att landa spikrakt. Jag har inte mätt Highwatern men den är nog kring den längden och oftast brukar man få räkna bort 2-3 meter i slack (tafsens längd brukar stämma ganska bra). Vad säger ni som har satt kast över 26 med den, är hela linan ute då?

Mycket imponerande! Men ni kommer att behöva det, det kommer några riktigt vassa och väl förberedda deltagare. Och jag är inte en av dem, hade mitt första enhandspass på vatten idag och det känns snävt om tid att komma i switchform. Ska försöka få bort lite rost imorgon.

Mvh

Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Switchkastare!

Oj, vilka resultat! Jocke har satt ett rikitigt dunderkast men det är riktigt, riktigt imponerande av alla deltagarna! Allt över 20 meter är riktigt bra, det har nog alla som provat mäta blivit varse. :rolleyes: Grattis!!

Jag gissar på att jag bara sett tre uppmätta kast live över 27 meter med en 5:a hittills. Ett av dem satte jag i perfekt vind från en ganska hög position för några år sedan när jag jobbade som sjutton på det kastet. Günter Feuerstein satte ett från en brygga i Umeå när jag certade mig till CI och Ben Dixon satte ett i Skottland förra våren. Ben var utvadad i till knäna en sjö och hade sidvind, det var ett grymt kast ska jag säga!! Sen har jag nog inte sett fler ännu. Hoppas vi får se ett eller ett par i Sundsvall, det kommer många riktigt duktiga till den tävlingen.

Hur långt är 27 meter? Jo, oftast är en pool på en mässa i Sverige 24-25 meter lång. Sen måste man stå nån meter fram lite vid sidan om den för att kunna ankra bra. Ett 27 meters kast är alltså en bra bit av spetsen på linan och hela tafsen över plexit på de Flugfiskemässor eller Sportfiskemässor som jag varit på. Det är inte många som sätter ett sånt kast, speciellt inte på tid och framför publik.

Ett annat sätt att höfta ett kast på 27 meter är att skjuta till backingknuten på en "vanlig" fluglina och få det att landa spikrakt. Jag har inte mätt Highwatern men den är nog kring den längden och oftast brukar man få räkna bort 2-3 meter i slack (tafsens längd brukar stämma ganska bra). Vad säger ni som har satt kast över 26 med den, är hela linan ute då?

Mycket imponerande! Men ni kommer att behöva det, det kommer några riktigt vassa och väl förberedda deltagare. Och jag är inte en av dem, hade mitt första enhandspass på vatten idag och det känns snävt om tid att komma i switchform. Ska försöka få bort lite rost imorgon.

Mvh

Stefan

Stämmer bra.

Jag hade hela linan + 3-4m backing på vision attacklinan när jag ligger på 25m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min highwaterlina är inte riktigt ute när jag satt mina bästa kast.... jag har också kastat ut hela linan men det har inte varit mitt längsta kast. Mycket slack kan gömma sig beroende på hur man kastar. Highwatern är specad till 27,5, min är inte långt ifrån. Ha en bra dag alla :rolleyes:

vh

staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några reflektioner kring denna tävling och kring tävlingsformen. Grundidéen har alltid varit att göra kastning till något kul, att avdramatisera det hela genom att låta okända kastare möta erkänt duktiga kastare, sådana som hunnit göra sig ett namn inom området. Trots detta tror jag ändå att det finns en chans för de mindre etablerade kastarna att hävda sig om de bara tränar hårt. Jag ser själv hur mina resultat har förbättrats och jag vet ju vad de bästa brukar prestera. Kommer man in i en final genom ett kval har man egentligen allt att vinna och inget att förlora. Även om vi har kastare som är otroligt duktiga som ställer upp så har de annat att göra än att ligga i hårdträning som t.ex. jag själv gjort. Tränar man mycket på ett enda kast så kan man bli ganska duktig under en vår. Det, samt att man inte ska glömma bort att den sociala dimensionen är i mitt tycke viktigare än att vinna är två incitament att ställa upp. Man har möjlighet att kasta tillsammans med seedade kastare och samtidigt få värdefulla tips och lära känna nya människor. Hur kul som helst :rolleyes:

Så, om någon till känner för att vilja kvala in i tävlingen så är det bara att testa och skicka in resultat, minst en till kan vi klämma in i en semifinal där man tävlar tillsammans mot de som tar sig vidare från mässgolvet. De fem bästa där kommer att ha en plats i finalen där de seedade kastarna gör entre. Jag tror personligen att det kommer att vara lite svårare att kasta inomhus men också att edge representerar kastare som är bättre än gemene man/kvinna. Tar man sig vidare från edge så är nog chansen att ta sig vidare till final ganska stor, bara en gissning givetvis. 10 kastare i finalen och samma utrustning/regler för alla. Ett helikopterlyft värt 5000:- i första pris.

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Otroligt fina resultat.. Jag vet inte vad Pitäää gänget lyckats med, men måste medge att jag åtminstone känner mig slagen på förhand. Jag känner mig själv inte helt säker på hur kastbanan kommer att utformas på tävlingsdagen, men utifrån vad jag tror så har jag arrangerat min egen kast-pool med ett hinder 7 m bakom linjen där jag står. Dels har jag provat att stå vid kastdammens slut med hinder 7 m bakom och då är jag inte ens i närheten av hindret. När jag flyttar fram startlinjen två meter vid sidan av kastdammens slut och ställer hindret 7 m bakom den punkten så träffar D-loopen hindret vid vissa kast..... Hur som helst så har inget av mina försök, utifrån de förutsättningar som jag kastade varit över 27 m med "tävlingsutrustningen"... Så Stefan! Jag kunde inte sträcka grejerna och se backingknuten...

När jag ställer hindret 10 m bakom går det lite bättre, men då tycks inte hindret spela någon roll eftersom jag aldrig är i närheten av att slå i d-loopen.

Jag skulle vilja påstå att alla som har kastat 25 m eller bättre har definitivt en vinstchans...

Staffan! Har bestämt för mig att jag sett en skiss på hur kastbanan kommer att vara utformad, men kan inte hitta den nu. Hur är det med detaljerna för kastbanan för tävlingsdagen??? Vart blir startlinjen (kastpunkten) i förhållande till kastdammen? Vart står hindret i förhållande till startlinjen?

MVH//TB

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Otroligt fina resultat.. Jag vet inte vad Pitäää gänget lyckats med, men måste medge att jag åtminstone känner mig slagen på förhand. Jag känner mig själv inte helt säker på hur kastbanan kommer att utformas på tävlingsdagen, men utifrån vad jag tror så har jag arrangerat min egen kast-pool med ett hinder 7 m bakom linjen där jag står. Dels har jag provat att stå vid kastdammens slut med hinder 7 m bakom och då är jag inte ens i närheten av hindret. När jag flyttar fram startlinjen två meter vid sidan av kastdammens slut och ställer hindret 7 m bakom den punkten så träffar D-loopen hindret vid vissa kast..... Hur som helst så har inget av mina försök, utifrån de förutsättningar som jag kastade varit över 27 m med "tävlingsutrustningen"... Så Stefan! Jag kunde inte sträcka grejerna och se backingknuten...

När jag ställer hindret 10 m bakom går det lite bättre, men då tycks inte hindret spela någon roll eftersom jag aldrig är i närheten av att slå i d-loopen.

Jag skulle vilja påstå att alla som har kastat 25 m eller bättre har definitivt en vinstchans...

Staffan! Har bestämt för mig att jag sett en skiss på hur kastbanan kommer att vara utformad, men kan inte hitta den nu. Hur är det med detaljerna för kastbanan för tävlingsdagen??? Vart blir startlinjen (kastpunkten) i förhållande till kastdammen? Vart står hindret i förhållande till startlinjen?

MVH//TB

Hej Thomas... Jag har funderat på detta och mina tankar har alltid gått i banor kring en vattenspegel som sträcker sig en bit bakom kastaren. Det blir roligare så! Jag ska åka upp till Sundsvall den 3 maj med Agneta Brunell och & för att bygga banorna, efter det vet jag med bestämdhet men jag lovar att lobba för minst en helst två meter vatten bakom kastaren. Sedan får man själv välja om man vill stå på vänster eller höger sida om pölen. Hindret får större betydelse också om man kan ankra längre bak, det blir bara roligare så. Hursomhelst, ingen vet idag mer än jag och det enda vi kan vara säkra på är att det blir lika för alla, må bäste man eller kvinna vinna :rolleyes:)

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

Men vi är ju cool så vi sätter 20 meter framför publik. Det kanske räcker till ett tröstpris i alla fall. En mjuk nalle att gråta ut i kanske. -_--_-

Jag tänker då i alla fall kasta oavsett hur förberedd jag är. Det här är en kul grej som man bara måste stötta. Och jag hoppas att så många som möjligt ställer upp i kvalet. Det är lärorikt, roligt och intressant att hiva tillsammans med andra. Var inte blyg! Hiva på bara! Det är på skoj.

Pitegrabbarna är bra, men det är samma där. Max någon timme på vatten hittills i år för hela gänget. Vi ska preppa lite i helgen och under veckan så får vi se. Ni har ingen klass för att kasta cack-handed? Då vet jag en Baldwin som nog hade tagit hem hela rasket. :rolleyes:

Mvh

Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

Men vi är ju cool så vi sätter 20 meter framför publik. Det kanske räcker till ett tröstpris i alla fall. En mjuk nalle att gråta ut i kanske. :D:D

Jag tänker då i alla fall kasta oavsett hur förberedd jag är. Det här är en kul grej som man bara måste stötta. Och jag hoppas att så många som möjligt ställer upp i kvalet. Det är lärorikt, roligt och intressant att hiva tillsammans med andra. Var inte blyg! Hiva på bara! Det är på skoj.

Pitegrabbarna är bra, men det är samma där. Max någon timme på vatten hittills i år för hela gänget. Vi ska preppa lite i helgen och under veckan så får vi se. Ni har ingen klass för att kasta cack-handed? Då vet jag en Baldwin som nog hade tagit hem hela rasket. :rolleyes:

Mvh

Stefan

Hej Stefan och alla andra, man får kasta hur man vill, bara skiten ankrar -_- Jag tar upp det eftersom det finns snaplifts och C-pick-ups, allt för showen och faktiskt för att komma längre också :D Ut å träna med er, ni har nog nått ess i rockärmen skulle jag tro, nån Ivan Drago från Lappmarken med två meter armar som med enkelhet lägger 28-29 meter utan dubbeldrag -_-

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det där hade varit kul faktiskt! Men med dom resultat jag ser ovan så har jag nog inte mycket att hämta, över 27 måste vara sanslöst långt. Nåja, jag får väl se om jag vågar, jag är ju förmodligen på mässan iallafall. Om inte annat ska det bli kul att se på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det där hade varit kul faktiskt! Men med dom resultat jag ser ovan så har jag nog inte mycket att hämta, över 27 måste vara sanslöst långt. Nåja, jag får väl se om jag vågar, jag är ju förmodligen på mässan iallafall. Om inte annat ska det bli kul att se på!

Klart du ska va med -_- Hornen växer nog ut med tiden ska du se :rolleyes:

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart du ska va med -_- Hornen växer nog ut med tiden ska du se :rolleyes:

S

Klenare tävlingsnerver än mina får man leta länge efter! -_- Usch, hatar att tävla. Men jag var faktiskt med på en UH-kasttävlign på flugfiskemässan i Stockholm för ett antal år sen. Det var svettigt, men jag vann faktiskt. Men det var då långt ifrån några 27 meter. Vi har nog betydligt högre standard på kastare idag än då! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Staffan!

Ivan Drago är dansk...

Klart du ska vara med och kasta Jakob!! Du är ju duktig som tusan. Nerver, jodu, de är du inte ensam om att ha... :D

Mvh

Stefan

Tävlingsnerver som sitter utanpå är jobbigt, det vet jag ALLT om men jag har funderat på det där... ju mer man utsätter sig för tävling ju bättre brukar det gå, lite mindre jobbigt för varje gång man ställer upp. Jag brukar alltid ta ut en förlust i förskott så att säga, då kan det kännas lite lättare när man förlorar -_- Fast å andra sidan vet jag inte om det är så bra heller :rolleyes: Ja ja, vi ses på mässan i början på Maj så ska vi se hur många Jag och Christer kommer att kasta upp på startpositionen, vi är nämligen ideellt arbetande inkastare -_-

vh

staffan

PS Stefan, ja, han kanske är Dansk iaf :D Den danska Ivan Drago verkar inte ha några nerver...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Switchisar!

Nu har jag äntligen testat Highwatern på vatten. Hugaligen den har en kort tapering. Ni måste ju skjuta lina som babianer för att komma över 22 meter med den!

Den är rätt bra dock, ett smart val av arrangörerna. Ligger i mellan en "vanlig" WF och en riktig longbelly någonstans, alla känner nog igen sig i den.

Mvh

Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå alla!

Kul det här. Grattis Joakim, Magnus och Christer som få stå högt däruppe på prispallen. Men jag är helnöjd med mitt resultat, har med vårens träning ökat min switch längd med minst två meter.

Men även jag tyckte det är lite få anmälningar i resultatlistan var det inte mer som tyckte detta var en kul tävlingsform.

Vi har som påpekats en fördel med öppet vatten tidigt här nere, kanske är det det.

Tack Christer!

MVH Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Switchisar!

Nu har jag äntligen testat Highwatern på vatten. Hugaligen den har en kort tapering. Ni måste ju skjuta lina som babianer för att komma över 22 meter med den!

Den är rätt bra dock, ett smart val av arrangörerna. Ligger i mellan en "vanlig" WF och en riktig longbelly någonstans, alla känner nog igen sig i den.

Mvh

Stefan

Sitter här med linan i handen. Nu blir man nervös <_<

Måste testa idag på jobbet :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...