Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Utöver mina barn som jag älskar över allt annat, så älskar jag mitt spöbyggande. Jag tycker det är en trevlig och kreativ hobby som blir en extra dimension av flugfiskeintresset. Jag ser det även som terapi mot dagens hets och jäkt. Ett spö tar den tid det behöver i anspråk för att bli bra.

Denna hobby genererar också i förlängningen att jag lär känna en massa människor som är så likasinnade och vansinniga att de bygger flugspön i bambu. Människor över hela världen, eftersom spöbyggandet har en förmåga att knyta samman över gränserna.

Inte nog med det, jag får även lära känna de som jag bygger dessa spön till. Det blir en personlig relation vilket jag ser som ett previlegium. Dessa människor kretsar ständigt i mina tankar när jag rätar, härdar, hyvlar, lackar och sedan provkastar det spö jag bygger till dem. De finns där i mitt huvud under byggandet för att jag vill att de ska bli nöjda och få glädje av det jag gjort till dem. Blir de inte det, så är det ingenting värt.

Scandinavian Split Cane är arbetsnamnet på min och min kollega Stefan Broms hobbyverksamhet att bygga splitcanespön. Vi har båda heltidsjobb för vår inkomst på annat håll och spön bygger vi för att vi gillar det. Hemsidan, som förövrigt är tvåspråkig, är utformad tillsammans med min gode vän och Edgeflyfishings grundare Mats Larsson.Tack för hjälpen Mats.

Jag vill också passa på att framföra ett tack till vännen Thommy Gustavsson för att han låtit mig använda hans välgjorda och vackra akvareller och målningar som dekoration på sidan, samt till byggarkollegan och fiskekompisen Chris Carlin för korrekturläsning på den Engelskspråkiga delen av sidan.

Välkommen att kika in: www.scandcane.com

Edited by Mats Öberg
Posted
Utöver mina barn som jag älskar över allt annat, så älskar jag mitt spöbyggande. Jag tycker det är en trevlig och kreativ hobby som blir en extra dimension av flugfiskeintresset. Jag ser det även som terapi mot dagens hets och jäkt. Ett spö tar den tid det behöver i anspråk för att bli bra.

Denna hobby genererar också i förlängningen att jag lär känna en massa människor som är så likasinnade och vansinniga att de lägger ner hela sin själ i detta med att bygga flugspön av bambu. Människor över hela världen, eftersom spöbyggandet har en förmåga att knyta samman över gränserna.

Inte nog med det, jag får även lära känna de som jag bygger dessa spön till. Det blir en personlig relation vilket jag ser som ett previlegium. Dessa människor kretsar ständigt i mina tankar när jag rätar, härdar, hyvlar, lackar och sedan provkastar det spö jag bygger till dem. De finns där i mitt huvud under byggandet för att jag vill att de ska bli nöjda och få glädje av det jag gjort till dem. Blir de inte det, så är det ingenting värt.

Sedan är det lön för mödan att få ett telefonsamtal eller ett email där en glad fiskare redogör hur han eller hon fångat den där alldeles speciella fisken, den där alldeles speciella dagen på spöt jag byggt till honom eller henne. En sådan kommentar gör alla timmar vid byggarbänken extra motiverade.

// Matte

http://www.scandcane.com/

Matte....Det är precis det Du beskriver, som gör ägandet/användandet av ett splitcanespö så otrolig överlägset ett fabriksgjort kolfiberspö. Inget ont om kolfiber,men den där känslan som man relaterar till den "gubben" som suttit och filat på just mitt spö är i alla fall för mig, som är hantverkare långt in i själen, en helt fantastisk känsla.

Och hur jävla vackert är inte ett välgjort canespö..... ;)

Jag är ju lycklig ägare av ett Öberg spö......"a fine piece of art" skulle jag vilja säga, det och givetvis mina andra bambupinnar kommer inte att lämna mitt hus innan jag "muckar"

Till himlen lär jag inte komma....Men vem vet ? Kanske Djävulen fiskar med cane...... :D:D:D

Posted

Eftersom det är poppis med bloggar så ska väl jag inte vara sämre... ;)

Här är en tråd på forumet på den Engelska delen av hemsidan där jag bloggar byggandet av ett 12 fots #8 spö just nu:

http://www.scandcane.com/forum_eng/index.php?topic=67.0

Och här bloggar min son Anders sin montering och slutfinish av en klinga han fått av en byggarbekant:

http://www.scandcane.com/forum_eng/index.php?topic=43.0

Posted
Tack Leif! Om alla spön jag byggt användes lika flitigt som det du har skulle ingen vara gladare än jag. ;)

Klart dom ska användas......På vintern utgör dom en prydnad på väggen.......Då njuter man av dom året runt :D:D

• 9 months later...
Posted (edited)

Lite nyheter från ett frostbitet Håtuna: Vi (Stefan Broms och jag själv) har från i vinter nöjet att välkomna unge Herr Anders Öberg till byggarbänken hos Scandinavian Split Cane.

Välkommen Anders! :D

011-1.jpg

044.jpg

005-4.jpg

015small.jpg

Edited by Mats Öberg
Posted

Lite nyheter från ett frostbitet Håtuna: Vi (Stefan Broms och jag själv) har från i vinter nöjet att välkomna unge Herr Anders Öberg till byggarbänken hos Scandinavian Split Cane.

Välkommen Anders! :D

011-1.jpg

044.jpg

005-4.jpg

015small.jpg

Härligt!

Häsla Anders så gott från mig.

Kanske skulle lägga in en beställning, fyller ju 50 om fyra år.

Posted

Tack för din blogg Mats. Jisses vad jag lärde mig mycket om att bygga ett canespö. smile.gif

Tidigare har jag typ förstått i grova drag hur man gör men nu känns det fullt förståeligt.

• 1 year later...
Posted (edited)

Snygg hemsida, väldigt passande. Och verkstan ser jättetrevlig ut. Måste vara en ynnest att få ha sin son som byggarkollega. Ser fram emot ett besök där!

Edited by Linsell
Posted

Tack ska ni ha!

Jodå, både Stefan och jag tycker det är hur trevligt som helst och Anders är riktigt duktig och lämnar ingenting åt slumpen. Problemet vi har är att han är den som är mest noggrann av oss allihop.. :D

Mipert.

Du ser, det är inte nån rymdforskning direkt men bör ha en del tålamod, annars är det svårt att få till ett bra spö.

Linsell.

Hör bara av dig när du har vägarna förbi så provar vi ut en taper till dig.

Ha det gött alla och skitfiske,

Hälsar Stefan, Matte och Anders