Jump to content
Sign in to follow this  
DraupneR

Kvotering.

Recommended Posts

Jahapp då fick man besked om kvoteringar man sökt och helt otippat blev de inget i år heller heh, någon lyckligt lottad här som fått?

Peace.

/DraupneR

Jahapp då fick man besked om kvoteringar man sökt och helt otippat blev de inget i år heller heh, någon lyckligt lottad här som fått?

Peace.

/DraupneR

Nej ingenting i år. Ifjol fick vi Tavvaätno och i år sökte vi Gobdok men blev utan. Var hade du sökt om man får vara nyfiken? :lol:

Inget i år som vanligt.. är det någon som vinner dessa kvoteringar , det är som lemmel-tåg , jag känner ingen som känner någon som sett ett lemmel-tåg , tror det är en myt <_<

Det blev Tavvaätno i år,men vet inte om vi ska åka,hört att det har blivit sämre på senare år.

Stämmer det?

Ingen tilldelning detta år heller. Hade sökt Vojmåns översta delar...

Tydligen är många av dom som får åka dit är samma personer år efter år.

Har en kompis som sökt dit väldigt många gånger och dessutom krävt att få vara närvarande vid lottningen. Vilket han såklart inte har fått vara.

Nått känns lite skumt eller så har vissa bara en helt osannolik tur.

Nej ingenting i år. Ifjol fick vi Tavvaätno och i år sökte vi Gobdok men blev utan. Var hade du sökt om man får vara nyfiken? <_<

Hade sökt pirttimys och Terttojåkka.

Tydligen är många av dom som får åka dit är samma personer år efter år.

Har en kompis som sökt dit väldigt många gånger och dessutom krävt att få vara närvarande vid lottningen. Vilket han såklart inte har fått vara.

Nått känns lite skumt eller så har vissa bara en helt osannolik tur.

Jag har tidigare år dragit en nit och en vinst på övre (näst översta) vojmån. Har inte sökt på översta. Vet utöver det inget om hur lottdragningen går till, men gissar att söktrycket är rekordhögt nu pga viss exponering.

Fick ett annat, bättre men mindre populärt tillstånd i år <_<

Hade sökt pirttimys och Terttojåkka.

Terttojåkka tittade vi på också men valde annat denna gång. Har du någon erfarenhet från stället? Verkar onekligen intressant.

Jag har tidigare år dragit en nit och en vinst på övre (näst översta) vojmån. Har inte sökt på översta. Vet utöver det inget om hur lottdragningen går till, men gissar att söktrycket är rekordhögt nu pga viss exponering.

Fick ett annat, bättre men mindre populärt tillstånd i år :rolleyes:

Ja det (näst översta) vet jag folk som åkt till. Men det som ligger allra längst upp verkar betydligt svårare att få komma till, och det är även på den sträckan det är samma personer som huserar år efter år.

Tillstånd från länsstyrelsen det med eller annat? :D

Ja det (näst översta) vet jag folk som åkt till. Men det som ligger allra längst upp verkar betydligt svårare att få komma till, och det är även på den sträckan det är samma personer som huserar år efter år.

Tillstånd från länsstyrelsen det med eller annat? :rolleyes:

Väldigt tråkigt om det är som du antyder. Inte för att jag tänkt åka dit, men surnar till lite ändå. Borde inte lottdragningen lyda under offentlighetsprincipen?

Väldigt tråkigt om det är som du antyder. Inte för att jag tänkt åka dit, men surnar till lite ändå. Borde inte lottdragningen lyda under offentlighetsprincipen?

Har själv sökt i många år på några ställen men det har hänt otroligt många ggr att samma gäng hamnat där.. man blir misstänksam.

har börjat ge upp det där , känns uppgjort nästan på vissa sträckor.

En sak jag har funderat på ang. kvoteringen i Luoitaure är att sjöarna och strömmarna runt omkring är kvoterade under sommarhalvåret, men mellan 1a januari och 1a maj är det ingen kvotering....

Betydligt enklare att ta sig dit på vintern än på sommaren, eller hur?

På länstyrelsen säger dom:

"Kvoteringen är till för att gynna öringstammen, dom som fiskar där på vintern får nästan uteslutande röding och den finns det gott om"

Så är nu inte fallet, dom som vinterfiskar där får MINST lika mycket öring som röding.

Man kan ju undra hur dom tänker när dom kommer fram till vilka regler som ska gälla..... :rolleyes:

Edited by Lujk

Terttojåkka tittade vi på också men valde annat denna gång. Har du någon erfarenhet från stället? Verkar onekligen intressant.

Jo det är faktiskt ett av dom bättre öringvatten jag fiskat i så de är bra att de släpps så få dygn där

Det har återigen blivit vanligt med "kompisar" som skryter med att de inbjudits exklusivt till "lappvatten" :D

Hur är det egentligen? Är statens vatten ovan odlingsgränsen öppna för oss "svenskar" ??? :rolleyes:

//age

Ja det heter att det är en offentlig lottning, men dom kan inte säga vilket datum som lottningen ska vara och trots löften om att höra av sig när lottningen ska bli av så har dom inte gjort det. Han jag känner har ringt i princip varenda dag för att höra när lottningen ska vara. En dag så har helt plötsligt lottningen redan varit och han fick såklart inte åka det året heller.

Om allt gick sjyst till så borde det inte vara något problem att ange ett datum folk var välkommen för att se lottningen.

Ja det heter att det är en offentlig lottning, men dom kan inte säga vilket datum som lottningen ska vara och trots löften om att höra av sig när lottningen ska bli av så har dom inte gjort det. Han jag känner har ringt i princip varenda dag för att höra när lottningen ska vara. En dag så har helt plötsligt lottningen redan varit och han fick såklart inte åka det året heller.

Om allt gick sjyst till så borde det inte vara något problem att ange ett datum folk var välkommen för att se lottningen.

Tror också att det är mycket *fuffens* med dom där lotterierna :rolleyes:

Låter konstigt om det är så att samma gäng får sitt favoritvatten år efter år.

Inte för att jag tror att det fuskas med lottningen, men konspirationsteorier får ofta sin näring av slutet hemlighetsmakeri.

Varför inte turordning i stället för lottning, kanske skulle upplevas rättvisare ?

Låter konstigt om det är så att samma gäng får sitt favoritvatten år efter år.

Inte för att jag tror att det fuskas med lottningen, men konspirationsteorier får ofta sin näring av slutet hemlighetsmakeri.

Varför inte turordning i stället för lottning, kanske skulle upplevas rättvisare ?

Vad jag vet av dom som bor på trakten så är många av dom som åker dit samma från år till år. Men vad vet man om dom har fiskekort överhuvudtaget?

En offentlig lottning där man kan medverka under lottningen eller ett turordningssystem skulle eliminera alla spekulationer från min sida iaf. :rolleyes:

Jo det är faktiskt ett av dom bättre öringvatten jag fiskat i så de är bra att de släpps så få dygn där

Låter riktigt fint, blir nog att söka det nästa år då eventuellt. Även om en viss bitterhet uppstår när man inte själv får vattnet så håller jag helt med dig i att en hårdkvotering är bra i vissa vatten! Då får man lägga sin egen lycka åt sidan och glädjas åt de som får åka.

Vi sökte flera år i rad till vojmåns övre sträckor utan resultat.

Fick samma känsla som några av er beskriver.

Sen helt plötsligt i fjol fick vi tillstånd på Övre Vojmån i Västerbotten samt Taavaätno i Norrbotten.

Döm av min förvåning när vi även i år fick tillstånd både i Västerbotten och Norrbotten.

(Man kanske helt enkelt blivit "kompis" med de som lottar)

Det skulle onekligen vara intressant att åtminstone antalet sökande redovisades i samband med tillstånd/avslag

MVH

Greven

Det är hårt tryck på kvoteringarna,pratade länsstyrelsen i fjol om ett personbyte på en fiskestäcka vi hade fått,och på den hade ungefär 10 gånger fler sökande än platser.

Själv har vi haft tur,å det handlar inte om mutkolvar eller att jag känner nån på förvaltningen.

Måste ha lite flax helt enkelt..

Jag har bara sökt ett vatten en gång, och det fick jag. Men det var Sitoätno som kanske inte är så populärt.

I år gjordes inget försök.

Har fått plats i Storån (Dalarna) sökt utanför semmestertiden ska väll påpekas och enlig länstyrlesen är det inte några problem alls utanför vecka säg 28 till 33