Jump to content

Tips för Ammarnäs-Sorsele v.28

Emil.F

Recommended Posts

Jag ska spendera vecka 28 i området kring Ammarnäs och Sorsele och tar tacksamt emot tips på vatten( stilla/rinnande, flytring medtages) som är värda att besöka.

Jag kommer att stanna ett par dagar vid Juktån, men i övrigt är det fortfarande öppet. Vatten som jag sneglat på hittills är vid Ammarnäs; Geppejaure, Karsbäcken, Näsbergstjärn och Tjulån. Kring Juktån; Atjeken/Mertsjaure och Dulkajaure.

Ni som känner till området ser att det är relativt lättillgängliga vatten. Är det bättre att satsa på nåt annat som ligger lite mer avsides? Rödingträsket/Lomträsket? Sjöarna öster om Juktån? Garnoken?Bissajaure/Bärtejaure?...eller nåt annat?

Nån med erfarenhet av kontakt med kanadaröding i Stor-Tjulträsket eller Överst-Juktan. Enligt fiskecentrums hemsida verkar det inte omöjligt att få dem på grunt vatten och kanske till och med på popper???

Självklart kommer jag kontakta fiskecentrum för tips, men tänkte att det kan vara kul om nån ville dela med sig av nåt här på forumet.

En dag med fint väder så är geppejaur enormt fint.Tjulån är fin att traska längs fina lungna ställen o fina forsar.

På fiskecentrum får du all tänk bar info om allt som rör ammarnäs med omnejd,dom är super trevliga dessutom.

Ha en fin vecka där uppe

Nicke

Jag ska spendera vecka 28 i området kring Ammarnäs och Sorsele och tar tacksamt emot tips på vatten( stilla/rinnande, flytring medtages) som är värda att besöka.

Jag kommer att stanna ett par dagar vid Juktån, men i övrigt är det fortfarande öppet. Vatten som jag sneglat på hittills är vid Ammarnäs; Geppejaure, Karsbäcken, Näsbergstjärn och Tjulån. Kring Juktån; Atjeken/Mertsjaure och Dulkajaure.

Ni som känner till området ser att det är relativt lättillgängliga vatten. Är det bättre att satsa på nåt annat som ligger lite mer avsides? Rödingträsket/Lomträsket? Sjöarna öster om Juktån? Garnoken?Bissajaure/Bärtejaure?...eller nåt annat?

Nån med erfarenhet av kontakt med kanadaröding i Stor-Tjulträsket eller Överst-Juktan. Enligt fiskecentrums hemsida verkar det inte omöjligt att få dem på grunt vatten och kanske till och med på popper???

Självklart kommer jag kontakta fiskecentrum för tips, men tänkte att det kan vara kul om nån ville dela med sig av nåt här på forumet.

Jag kan rekommendera Laisälven. Åk till Björklidens fiskeområde och lägg dig vid Bäckstugan. Trevligt relativt vägnära fiske.

Hur stort är fisketrycket på Geppejaure? Hur är tjärnarna runt omkring och hur ser förbindelsen ut ner mot Karsbäcken?

Jag hade tänkt hålla mig till det allmänna fiskekortet och då är det ju bara en liten del av Tjulån som ingår. Därför blir det väl lite av ett vatten som testas i förbifarten. Det finns ju inte så många andra närbelägna alternativ med undantag för Näsbergstjärn och Ruotatstjärnarna, om inte Tjulträsket är värt att pröva?

Vad jag försöker komma till är om det är värt att köra upp till Ammarnäs för att i första hand fiska i Geppejaure, eller är det kanske bättre att stanna kvar i området kring Juktån och testa sjöarna/tjärnarna där?

Trycket på geppejaur varierar från dag till dag. Du kan fiska en hel dag minst på de allmäna kortet i tjulån sträckan är ju inte så kort. Är du i sorsele så tycker ja du ska lägga en eftermidda o kväll i vindelälven o stensundsforsen.

Stensundsforsen låter intressant och ligger som sagt på vägen. Hur är det i Olsbäcken och sjöarna däromkring (Snorsen, St. Harrträsket osv). Nån med erfarenhet därifrån?

• 1 month later...

Jag kan rekomendera ett besök i kirjesån, det är en mycket trevlig och lättillgänglig å som stundtals bjuder på ett mycket bra fiske. Hälst den övre delen där boksjön rinner ut. Ska själv ditt vecka 29.

Bestämmer du dig för att gå upp till Lomträsket/rödingträsket så är flytring ett måste. Det är två trevliga sjöar men jag håller nog lomträsket som en favorit. Det är gannska bökigt att ta sig dit på sommaren men det går. Själv så tycker jag att ta en båt över magasjön och gå leden upp är den bästa vägen. Leden är bra men det är ganska mycket sten och sly runt sjön.

• 3 weeks later...

Var upp förra helgen och testade bla. Kirjesån. Vi började vid utloppet från Boksjön som låg helt spegelblank i solnedgången. Testade nacken, men då vi inte såg några vak så långt ögat kunde nå drog vi vidare nedströms mot utloppet till Atjeken. Till skillnad från Kirjesån var det full aktivitet och mycket vakande fisk i de sjöar och tjärnar som avverkades. Såg gott om både öring och röding som var i farten. Fick mängder med smått och en hel del fisk kring halvkilot (största på ca 1 kg)

Drar upp på fredag igen och stannar en vecka!