Hoppa till innehåll

Hur få tillbaka fiskelusten?


lillefar

Recommended Posts

Efter förra sommarens sjukhusvistelse med allt därtill försvann ju all min fiskelust den sommaren.

Problemet är att jag inte känner nån gnista alls i år, har inte ens tittat i spögarderoben.

Detta är ju fasiken oroande, tänk om jag blivit fiskkramare eller nått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter förra sommarens sjukhusvistelse med allt därtill försvann ju all min fiskelust den sommaren.

Problemet är att jag inte känner nån gnista alls i år, har inte ens tittat i spögarderoben.

Detta är ju fasiken oroande, tänk om jag blivit fiskkramare eller nått?

Det kommer. Hade en sådan period för många år sedan men det gick över. Gör det som känns rätt :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knepet är att det måste vara kravlöst och kul. Komplicerar man sina fisken för mycket kanske det blir till en börda till slut? Själv gör jag i stort sett dagligen minst en fisketur men det är många gånger jag inte fiskar mer än 45 minuter...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knepet är att det måste vara kravlöst och kul. Komplicerar man sina fisken för mycket kanske det blir till en börda till slut? Själv gör jag i stort sett dagligen minst en fisketur men det är många gånger jag inte fiskar mer än 45 minuter...

Jonas, du är min idol.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett sätt som hjälper mig, när min energi lägger sig, är att umgås med folk som har den glöden jag för tillfället saknar. Det finns få saker som kan motivera mig så mycket som att vara med människor som brinner för det de gör.

Sen är det som med allting. Mina spön har stått i garderoben, orörda i flera år innan slutet av förra säsongen då lusten kom tillbaka, och det med råge. Nu vill jag fiska jämt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter förra sommarens sjukhusvistelse med allt därtill försvann ju all min fiskelust den sommaren.

Problemet är att jag inte känner nån gnista alls i år, har inte ens tittat i spögarderoben.

Detta är ju fasiken oroande, tänk om jag blivit fiskkramare eller nått?

Jag tror det bästa bara är att låta det vara. Var ute så mycket som möjligt istället. Ta nån promenad längs älven. Utan sugrörsblick på själva fiskeplatserna ser man overkligt mycket annat.

När du minst anar det kommer lusten smygande igen. Att stressa fram den kommer bara göra det hela värre.

Jag fiskade nästan noll under de två år efter jag slutat med konsultandet upp på Kola. Satsade all glöd på att bygga upp firman. Det var overkligt skönt med en time-out. Innan hade jag fiskat lax minst 8-12 veckor per år under 25 år......

Lite som att bli av med ett missbruk och sedan lära sig hantera det.

Vi som har fisket som en tatuering i själen blir aldrig av med det.

Snart hör du hur spöna rasslar dískret i garderoben. Flugaskar öppnar sig, och du är på räls igen.

Lycka till!

Marlodge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör som jag o "kustis" ....köp,köp,köp,köp spön , rullar ,linor o en djä.... massa annat .....Bind massor med flugor .....MEN ÅK INTE UT O FISKA ..... :wub:

Då kommer fiske suget som ett brev på posten ...... ;)

Jag o "KUSTIS" kör ju en tävling .....KÖP MEST PRYLAR MEN FISKA MINST ! .....Jag har ett fantastiskt fiske sug hela tiden o han med ........ :wub:

( vi e looosers ) :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör som jag o "kustis" ....köp,köp,köp,köp spön , rullar ,linor o en djä.... massa annat .....Bind massor med flugor .....MEN ÅK INTE UT O FISKA ..... :wub:

Då kommer fiske suget som ett brev på posten ...... :P

Jag o "KUSTIS" kör ju en tävling .....KÖP MEST PRYLAR MEN FISKA MINST ! .....Jag har ett fantastiskt fiske sug hela tiden o han med ........ ;)

( vi e looosers ) :D

Jo jo, svartmåla mig du bara............ :wub:

Hade inte sambon planterat bakterier i mitt stackars lilla knä hade jag varit uppe vid sjön istället för att ligga under droppflaskan, det kan du vara säker på! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter förra sommarens sjukhusvistelse med allt därtill försvann ju all min fiskelust den sommaren.

Problemet är att jag inte känner nån gnista alls i år, har inte ens tittat i spögarderoben.

Detta är ju fasiken oroande, tänk om jag blivit fiskkramare eller nått?

Du kanske bara har insett att fiske inte är roligt.

Det finns ju golf, origami och annat viktigt som du kanske skulle ta upp.

eller varför inte måla en tavla eller fläta en näverkont :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör som jag o "kustis" ....köp,köp,köp,köp spön , rullar ,linor o en djä.... massa annat .....Bind massor med flugor .....MEN ÅK INTE UT O FISKA ..... :wub:

Då kommer fiske suget som ett brev på posten ...... :D

Jag o "KUSTIS" kör ju en tävling .....KÖP MEST PRYLAR MEN FISKA MINST ! .....Jag har ett fantastiskt fiske sug hela tiden o han med ........ ;)

( vi e looosers ) :D

Frågan är väl om man inte får dubbelågren då... först ågren för att man inte fiskar... sen ågren för att man konsumerar... :wub:

Lillefar, planera in en fisketur som du tror är värd att se fram emot (nåt rejält typ "storöring i juli") och lägg sedan upp en plan att göra lite småturer som träning...? Då har du nåt rejält att se fram emot och dessutom motivation att komma igång...?

:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strunta i att försöka få tillbaka fiskelusten. Gör något närliggande som sakteliga leder mot fiske.

Min återkomst till flugfisket började med att jag återupptog mitt intresse för enkelt friluftsliv (sova i hängmatta i skogen, leta ätliga växter, visa barnen hur man gör när man går vilse...)

Helt plötsligt började jag titta på porlande bäckar och undra om man nästa gång skulle ta med sig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett "glapp" i fisket på straxt över ett år efter min bil olycka. Eftersom jag visste att Lax och HÖ fisket i älv var kört, så kände jag ingen lust att fiska alls. Men en dag, i brist på annat, så tog jag fram grejorna ur garderoben och gjorde "vapen vård". Och då fick jag plötsligt lust att dra ner till mitt favvo P&T för en stunds spö svingande. Och i och med det, så var jag igång igen. Tror också att göra fisket litet svårare för sig genom att t.ex. bara fiska torrt och nymf. Eller att köra riktigt vek utrustning kan göra susen.

Redigerad med Jock Scott
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter förra sommarens sjukhusvistelse med allt därtill försvann ju all min fiskelust den sommaren.

Problemet är att jag inte känner nån gnista alls i år, har inte ens tittat i spögarderoben.

Detta är ju fasiken oroande, tänk om jag blivit fiskkramare eller nått?

Är det samma med Jakten,Du jagar väl

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...