May 18, 201016 yr comment_1288127 Är det någon som sett någon multe än? Funderar på att ta mig en seriös spaningsrunda under eftermiddagen i Halmstad. Återkommer med rapport i så fall. Skitfiske http://www.guldskalle.se Report
May 18, 201016 yr comment_1288131 Är det någon som sett någon multe än? Funderar på att ta mig en seriös spaningsrunda under eftermiddagen i Halmstad. Återkommer med rapport i så fall. Skitfiske Vart ska man leta? Report
May 18, 201016 yr comment_1288132 Vart ska man leta? I havet www.flyfishingslovenia.com www.flyfishingslovenia.se www.medfluga.se Report
May 18, 201016 yr comment_1288136 Vart ska man leta? Hamnar, bryggor och där vattnet är lite varmare... ...varmvattenutsläpp. Report
May 18, 201016 yr Author comment_1288237 Nyss hemkommen efter en runda. Inga multar i sikte, bara en massa horngäddor. http://www.guldskalle.se Report
May 19, 201016 yr comment_1288389 Nyss hemkommen efter en runda. Inga multar i sikte, bara en massa horngäddor. För kallt i vattnet ännu eller? Report
May 19, 201016 yr Author comment_1288558 Det är nog några grader för kallt känns det som. Jag är lite osäker på när multarna brukar börja dyka upp, någon som har koll? http://www.guldskalle.se Report
May 19, 201016 yr comment_1288566 Vet inte exakt, men jag har hört runt 10 april i england vilket inte direkt är varmt... Så det är nog inte omöjligt att de är här nu. Det är nog några grader för kallt känns det som. Jag är lite osäker på när multarna brukar börja dyka upp, någon som har koll? There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot. ~Steven Wright Nocke Report
May 19, 201016 yr comment_1288608 Vet inte exakt, men jag har hört runt 10 april i england vilket inte direkt är varmt...Så det är nog inte omöjligt att de är här nu. Ytvattentemperatur. Edited May 20, 201016 yr by ulrik wise use and limit your catch HÅVAR.se Report
May 22, 201016 yr Author comment_1289923 Idag har jag bestämt att multarna kommit. Återstår att se om så är fallet:) http://www.guldskalle.se Report
May 26, 201016 yr comment_1292178 Det låter tidigt... får vi en rapport? Idag har jag bestämt att multarna kommit.Återstår att se om så är fallet:) Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
May 26, 201016 yr Author comment_1292194 Jag såg de första den 22:a, dock bara ett fåtal fiskar. Idag var jag ute en sväng och såg ett par st "beta" på en sten. Känns som det behövs en liten värmebölja innan det tar fart på riktigt. http://www.guldskalle.se Report
May 26, 201016 yr comment_1292200 Hmm... klart värt ett försök med andra ord... såg du dem vid halmstad eller? Jag ska på mässan i varberg i helgen och blev plötsligt sugen att testa det i någon hamn istället för h-öring som var grundplanen. Annars brukar jag fiska utanför gbg runt v 30. Jag trodde inte de var inne så här snart på året? Jag såg de första den 22:a, dock bara ett fåtal fiskar. Idag var jag ute en sväng och såg ett par st "beta" på en sten.Känns som det behövs en liten värmebölja innan det tar fart på riktigt. Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
May 26, 201016 yr Author comment_1292208 Hmm... klart värt ett försök med andra ord... såg du dem vid halmstad eller? Jag ska på mässan i varberg i helgen och blev plötsligt sugen att testa det i någon hamn istället för h-öring som var grundplanen. Annars brukar jag fiska utanför gbg runt v 30. Jag trodde inte de var inne så här snart på året? Japp, jag har varit ute i Halmstad, dock inte vid någon hamn. Jag vet att det sågs multe för drygt en vecka sedan i Helsingborg också. Multarna jag sett hittils har enbart betat på stenar, ett beteende som jag personligen avskyr. Jag "inbillar" mig att dom är lättare att få till hugg när dom rör på sig mer. Dom första brukar nog dyka upp kring denna tiden, men det är inte alls samma mängder som det är senare. http://www.guldskalle.se Report
May 26, 201016 yr comment_1292252 Japp, jag har varit ute i Halmstad, dock inte vid någon hamn. Jag vet att det sågs multe för drygt en vecka sedan i Helsingborg också. Multarna jag sett hittils har enbart betat på stenar, ett beteende som jag personligen avskyr. Jag "inbillar" mig att dom är lättare att få till hugg när dom rör på sig mer. Dom första brukar nog dyka upp kring denna tiden, men det är inte alls samma mängder som det är senare. Vart ska man fiska efter multe kring halmstad då? Har aldrig ens sett en multe så det vore skoj att få en på kroken, fast du kanske inte vill avslöja dina hemliga ställen Report
May 26, 201016 yr comment_1292261 Ursäkta en dum fråga från en novis på Multe. Jag har läst mycket att Multe är en häftig fisk att kroka.. Skulle gärna lägga lite tid på Multe fiske, men jag har lång väg att åka från Dalarna. Efter att försökt förkovra mig lite och gått igenom dom trådar jag hittat på Edge, kommer frågan!! Hur många är det som lyckas fånga Multe? tycker jag läser mest att dom suger lite i flugan och sen inget mer.. Hur stor chans har man på Multe om man är där vid rätt tid, och hur stor är en "stor" Multe på västkusten? Mvh//Novis Peter "There he stands, draped in more equipment than a telephone lineman, trying to outwit an organism with a brain no bigger than a breadcrumb, and getting licked in the process." ~by Paul O'Neil, 1965~ Report
May 27, 201016 yr Author comment_1292398 Ursäkta en dum fråga från en novis på Multe.Jag har läst mycket att Multe är en häftig fisk att kroka.. Skulle gärna lägga lite tid på Multe fiske, men jag har lång väg att åka från Dalarna. Efter att försökt förkovra mig lite och gått igenom dom trådar jag hittat på Edge, kommer frågan!! Hur många är det som lyckas fånga Multe? tycker jag läser mest att dom suger lite i flugan och sen inget mer.. Hur stor chans har man på Multe om man är där vid rätt tid, och hur stor är en "stor" Multe på västkusten? Mvh//Novis Peter Du har helt rätt i att det är häftiga fighter. Man ska ha klart för sig att det finns lättare fiskar att fånga:) Jag kämpade på under 3 säsonger innan jag fick min första förra sommaren, sen lossnade det ordentligt ett par veckor. Dock kan tilläggas att jag haft störst framgång med flytande bröd. Det blir som torrflugefiske med rejält höjd puls när det kommer en feting plogande mot brödet. Hur stor chansen är att fånga en multe, omöjligt vissa dagar, möjligt andra:) Dom uppvisar en stor skillnad i beteende mellan olika dagar, så det gäller att träffa rätt. Hur stor en "stor" multe är, allting är ju relativt, men det simmar ju rätt många bitar runt 5 kg. De flesta jag fått har vägt runt 2-2,5 kg och den största ca 3,5kg. Det är bara på dom jäklarna:) http://www.guldskalle.se Report
May 27, 201016 yr comment_1292407 Du har helt rätt i att det är häftiga fighter. Man ska ha klart för sig att det finns lättare fiskar att fånga:) Jag kämpade på under 3 säsonger innan jag fick min första förra sommaren, sen lossnade det ordentligt ett par veckor. Dock kan tilläggas att jag haft störst framgång med flytande bröd. Det blir som torrflugefiske med rejält höjd puls när det kommer en feting plogande mot brödet. Hur stor chansen är att fånga en multe, omöjligt vissa dagar, möjligt andra:) Dom uppvisar en stor skillnad i beteende mellan olika dagar, så det gäller att träffa rätt. Hur stor en "stor" multe är, allting är ju relativt, men det simmar ju rätt många bitar runt 5 kg. De flesta jag fått har vägt runt 2-2,5 kg och den största ca 3,5kg. Det är bara på dom jäklarna:) Bröd?! http://shantifly.blogg.se Report
May 27, 201016 yr Author comment_1292412 Bröd?! Det är väl ungefär som att fiska lax med förtyngda flugor:) Efter 3 års torka (en tappad och några missade hugg) valde jag mellan bröd eller repet..... http://www.guldskalle.se Report
May 27, 201016 yr comment_1292418 Bröd?! Ja det är ju inget levande agn! Hur kul är det att fiska med en tångimitation? Då kan man likväl köra med bröd tycker jag. Multarna är jäkligt nyckfulla och vissa perioder så är dom väldigt passiva och äter varken grönsaker eller bröd. Vid andra tillfällen kan dom vara i stöten och verkar äta allt som visas för dom. Numera är det inte ovanligt med multefångster som bifångst vid havsöringfiske. Största hittils är ju tagen på drag vi just havsöringfiske! Någon snäckimitation kanske borde provas? Report
May 27, 201016 yr comment_1292433 Det är väl ungefär som att fiska lax med förtyngda flugor:) Efter 3 års torka (en tappad och några missade hugg) valde jag mellan bröd eller repet..... Det är helt OK, jag bara fular mig. Du får visa mig hur multefiske går till nån gång! http://shantifly.blogg.se Report
May 27, 201016 yr comment_1292440 Det är helt OK, jag bara fular mig.Du får visa mig hur multefiske går till nån gång! vi får ta några tripper i sommar.. har ett par säkra ställen för multe... Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör! Report
May 27, 201016 yr comment_1292464 vi får ta några tripper i sommar.. har ett par säkra ställen för multe... Om man bor i varberg så finns det ju ett säkert ställe...men där är det ju förbjudet att fiska Report
May 27, 201016 yr comment_1292473 Om man bor i varberg så finns det ju ett säkert ställe...men där är det ju förbjudet att fiska nej då finns flera om man bara letar lite... Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör! Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.