Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Multe på gång?

Featured Replies

Är det någon som sett någon multe än?

Funderar på att ta mig en seriös spaningsrunda under eftermiddagen i Halmstad. Återkommer med rapport i så fall.

Skitfiske

  • Replies 273
  • Views 110.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Är det någon som sett någon multe än?

Funderar på att ta mig en seriös spaningsrunda under eftermiddagen i Halmstad. Återkommer med rapport i så fall.

Skitfiske

Vart ska man leta? B)

Vart ska man leta? B)

Hamnar, bryggor och där vattnet är lite varmare...

...varmvattenutsläpp.

Nyss hemkommen efter en runda. Inga multar i sikte, bara en massa horngäddor.

För kallt i vattnet ännu eller?

  • Author

Det är nog några grader för kallt känns det som. Jag är lite osäker på när multarna brukar börja dyka upp, någon som har koll?

Vet inte exakt, men jag har hört runt 10 april i england vilket inte direkt är varmt...

Så det är nog inte omöjligt att de är här nu.

Det är nog några grader för kallt känns det som. Jag är lite osäker på när multarna brukar börja dyka upp, någon som har koll?

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot. ~Steven Wright

Nocke

Vet inte exakt, men jag har hört runt 10 april i england vilket inte direkt är varmt...

Så det är nog inte omöjligt att de är här nu. Ytvattentemperatur.

Edited by ulrik

wise use and limit your catch

HÅVAR.se

Det låter tidigt... får vi en rapport?

Idag har jag bestämt att multarna kommit.

Återstår att se om så är fallet:)

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

  • Author

Jag såg de första den 22:a, dock bara ett fåtal fiskar. Idag var jag ute en sväng och såg ett par st "beta" på en sten.

Känns som det behövs en liten värmebölja innan det tar fart på riktigt.

Hmm... klart värt ett försök med andra ord... såg du dem vid halmstad eller? Jag ska på mässan i varberg i helgen och blev plötsligt sugen att testa det i någon hamn istället för h-öring som var grundplanen. Annars brukar jag fiska utanför gbg runt v 30. Jag trodde inte de var inne så här snart på året?

Jag såg de första den 22:a, dock bara ett fåtal fiskar. Idag var jag ute en sväng och såg ett par st "beta" på en sten.

Känns som det behövs en liten värmebölja innan det tar fart på riktigt.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

  • Author
Hmm... klart värt ett försök med andra ord... såg du dem vid halmstad eller? Jag ska på mässan i varberg i helgen och blev plötsligt sugen att testa det i någon hamn istället för h-öring som var grundplanen. Annars brukar jag fiska utanför gbg runt v 30. Jag trodde inte de var inne så här snart på året?

Japp, jag har varit ute i Halmstad, dock inte vid någon hamn. Jag vet att det sågs multe för drygt en vecka sedan i Helsingborg också.

Multarna jag sett hittils har enbart betat på stenar, ett beteende som jag personligen avskyr. Jag "inbillar" mig att dom är lättare att få till hugg när dom rör på sig mer.

Dom första brukar nog dyka upp kring denna tiden, men det är inte alls samma mängder som det är senare.

Japp, jag har varit ute i Halmstad, dock inte vid någon hamn. Jag vet att det sågs multe för drygt en vecka sedan i Helsingborg också.

Multarna jag sett hittils har enbart betat på stenar, ett beteende som jag personligen avskyr. Jag "inbillar" mig att dom är lättare att få till hugg när dom rör på sig mer.

Dom första brukar nog dyka upp kring denna tiden, men det är inte alls samma mängder som det är senare.

Vart ska man fiska efter multe kring halmstad då? Har aldrig ens sett en multe så det vore skoj att få en på kroken, fast du kanske inte vill avslöja dina hemliga ställen :o

Ursäkta en dum fråga från en novis på Multe.

Jag har läst mycket att Multe är en häftig fisk att kroka..

Skulle gärna lägga lite tid på Multe fiske, men jag har lång väg att åka från Dalarna.

Efter att försökt förkovra mig lite och gått igenom dom trådar jag hittat på Edge, kommer frågan!!

Hur många är det som lyckas fånga Multe? tycker jag läser mest att dom suger lite i flugan och sen inget mer..

Hur stor chans har man på Multe om man är där vid rätt tid, och hur stor är en "stor" Multe på västkusten?

Mvh//Novis Peter

"There he stands, draped in more equipment than a telephone lineman, trying to outwit an organism with a brain no bigger than a breadcrumb, and getting licked in the process."

~by Paul O'Neil, 1965~

  • Author
Ursäkta en dum fråga från en novis på Multe.

Jag har läst mycket att Multe är en häftig fisk att kroka..

Skulle gärna lägga lite tid på Multe fiske, men jag har lång väg att åka från Dalarna.

Efter att försökt förkovra mig lite och gått igenom dom trådar jag hittat på Edge, kommer frågan!!

Hur många är det som lyckas fånga Multe? tycker jag läser mest att dom suger lite i flugan och sen inget mer..

Hur stor chans har man på Multe om man är där vid rätt tid, och hur stor är en "stor" Multe på västkusten?

Mvh//Novis Peter

Du har helt rätt i att det är häftiga fighter.

Man ska ha klart för sig att det finns lättare fiskar att fånga:) Jag kämpade på under 3 säsonger innan jag fick min första förra sommaren, sen lossnade det ordentligt ett par veckor. Dock kan tilläggas att jag haft störst framgång med flytande bröd. Det blir som torrflugefiske med rejält höjd puls när det kommer en feting plogande mot brödet.

Hur stor chansen är att fånga en multe, omöjligt vissa dagar, möjligt andra:) Dom uppvisar en stor skillnad i beteende mellan olika dagar, så det gäller att träffa rätt.

Hur stor en "stor" multe är, allting är ju relativt, men det simmar ju rätt många bitar runt 5 kg. De flesta jag fått har vägt runt 2-2,5 kg och den största ca 3,5kg.

Det är bara på dom jäklarna:)

Du har helt rätt i att det är häftiga fighter.

Man ska ha klart för sig att det finns lättare fiskar att fånga:) Jag kämpade på under 3 säsonger innan jag fick min första förra sommaren, sen lossnade det ordentligt ett par veckor. Dock kan tilläggas att jag haft störst framgång med flytande bröd. Det blir som torrflugefiske med rejält höjd puls när det kommer en feting plogande mot brödet.

Hur stor chansen är att fånga en multe, omöjligt vissa dagar, möjligt andra:) Dom uppvisar en stor skillnad i beteende mellan olika dagar, så det gäller att träffa rätt.

Hur stor en "stor" multe är, allting är ju relativt, men det simmar ju rätt många bitar runt 5 kg. De flesta jag fått har vägt runt 2-2,5 kg och den största ca 3,5kg.

Det är bara på dom jäklarna:)

Bröd?! :o

:D

  • Author
Bröd?! :o

:D

Det är väl ungefär som att fiska lax med förtyngda flugor:)

Efter 3 års torka (en tappad och några missade hugg) valde jag mellan bröd eller repet.....

Bröd?! :o

:lol:

Ja det är ju inget levande agn! Hur kul är det att fiska med en tångimitation? :D Då kan man likväl köra med bröd tycker jag. Multarna är jäkligt nyckfulla och vissa perioder så är dom väldigt passiva och äter varken grönsaker eller bröd. Vid andra tillfällen kan dom vara i stöten och verkar äta allt som visas för dom. Numera är det inte ovanligt med multefångster som bifångst vid havsöringfiske. Största hittils är ju tagen på drag vi just havsöringfiske! Någon snäckimitation kanske borde provas?

Det är väl ungefär som att fiska lax med förtyngda flugor:)

Efter 3 års torka (en tappad och några missade hugg) valde jag mellan bröd eller repet.....

Det är helt OK, jag bara fular mig.

Du får visa mig hur multefiske går till nån gång!

Det är helt OK, jag bara fular mig.

Du får visa mig hur multefiske går till nån gång!

vi får ta några tripper i sommar.. har ett par säkra ställen för multe... :o

Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

vi får ta några tripper i sommar.. har ett par säkra ställen för multe... :D

Om man bor i varberg så finns det ju ett säkert ställe...men där är det ju förbjudet att fiska :o

Om man bor i varberg så finns det ju ett säkert ställe...men där är det ju förbjudet att fiska :o

nej då finns flera om man bara letar lite... :D

Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

nej då finns flera om man bara letar lite... :o

me too

:D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.