Jump to content

Recommended Posts

Posted
Är det någon som sett någon multe än?

Funderar på att ta mig en seriös spaningsrunda under eftermiddagen i Halmstad. Återkommer med rapport i så fall.

Skitfiske

Vart ska man leta? B)

• Like 1
Posted

Vet inte exakt, men jag har hört runt 10 april i england vilket inte direkt är varmt...

Så det är nog inte omöjligt att de är här nu.

Det är nog några grader för kallt känns det som. Jag är lite osäker på när multarna brukar börja dyka upp, någon som har koll?
Posted

Det låter tidigt... får vi en rapport?

Idag har jag bestämt att multarna kommit.

Återstår att se om så är fallet:)

Posted

Jag såg de första den 22:a, dock bara ett fåtal fiskar. Idag var jag ute en sväng och såg ett par st "beta" på en sten.

Känns som det behövs en liten värmebölja innan det tar fart på riktigt.

Posted

Hmm... klart värt ett försök med andra ord... såg du dem vid halmstad eller? Jag ska på mässan i varberg i helgen och blev plötsligt sugen att testa det i någon hamn istället för h-öring som var grundplanen. Annars brukar jag fiska utanför gbg runt v 30. Jag trodde inte de var inne så här snart på året?

Jag såg de första den 22:a, dock bara ett fåtal fiskar. Idag var jag ute en sväng och såg ett par st "beta" på en sten.

Känns som det behövs en liten värmebölja innan det tar fart på riktigt.

Posted
Hmm... klart värt ett försök med andra ord... såg du dem vid halmstad eller? Jag ska på mässan i varberg i helgen och blev plötsligt sugen att testa det i någon hamn istället för h-öring som var grundplanen. Annars brukar jag fiska utanför gbg runt v 30. Jag trodde inte de var inne så här snart på året?

Japp, jag har varit ute i Halmstad, dock inte vid någon hamn. Jag vet att det sågs multe för drygt en vecka sedan i Helsingborg också.

Multarna jag sett hittils har enbart betat på stenar, ett beteende som jag personligen avskyr. Jag "inbillar" mig att dom är lättare att få till hugg när dom rör på sig mer.

Dom första brukar nog dyka upp kring denna tiden, men det är inte alls samma mängder som det är senare.

Posted
Japp, jag har varit ute i Halmstad, dock inte vid någon hamn. Jag vet att det sågs multe för drygt en vecka sedan i Helsingborg också.

Multarna jag sett hittils har enbart betat på stenar, ett beteende som jag personligen avskyr. Jag "inbillar" mig att dom är lättare att få till hugg när dom rör på sig mer.

Dom första brukar nog dyka upp kring denna tiden, men det är inte alls samma mängder som det är senare.

Vart ska man fiska efter multe kring halmstad då? Har aldrig ens sett en multe så det vore skoj att få en på kroken, fast du kanske inte vill avslöja dina hemliga ställen :o

Posted

Ursäkta en dum fråga från en novis på Multe.

Jag har läst mycket att Multe är en häftig fisk att kroka..

Skulle gärna lägga lite tid på Multe fiske, men jag har lång väg att åka från Dalarna.

Efter att försökt förkovra mig lite och gått igenom dom trådar jag hittat på Edge, kommer frågan!!

Hur många är det som lyckas fånga Multe? tycker jag läser mest att dom suger lite i flugan och sen inget mer..

Hur stor chans har man på Multe om man är där vid rätt tid, och hur stor är en "stor" Multe på västkusten?

Mvh//Novis Peter

Posted
Ursäkta en dum fråga från en novis på Multe.

Jag har läst mycket att Multe är en häftig fisk att kroka..

Skulle gärna lägga lite tid på Multe fiske, men jag har lång väg att åka från Dalarna.

Efter att försökt förkovra mig lite och gått igenom dom trådar jag hittat på Edge, kommer frågan!!

Hur många är det som lyckas fånga Multe? tycker jag läser mest att dom suger lite i flugan och sen inget mer..

Hur stor chans har man på Multe om man är där vid rätt tid, och hur stor är en "stor" Multe på västkusten?

Mvh//Novis Peter

Du har helt rätt i att det är häftiga fighter.

Man ska ha klart för sig att det finns lättare fiskar att fånga:) Jag kämpade på under 3 säsonger innan jag fick min första förra sommaren, sen lossnade det ordentligt ett par veckor. Dock kan tilläggas att jag haft störst framgång med flytande bröd. Det blir som torrflugefiske med rejält höjd puls när det kommer en feting plogande mot brödet.

Hur stor chansen är att fånga en multe, omöjligt vissa dagar, möjligt andra:) Dom uppvisar en stor skillnad i beteende mellan olika dagar, så det gäller att träffa rätt.

Hur stor en "stor" multe är, allting är ju relativt, men det simmar ju rätt många bitar runt 5 kg. De flesta jag fått har vägt runt 2-2,5 kg och den största ca 3,5kg.

Det är bara på dom jäklarna:)

Posted
Du har helt rätt i att det är häftiga fighter.

Man ska ha klart för sig att det finns lättare fiskar att fånga:) Jag kämpade på under 3 säsonger innan jag fick min första förra sommaren, sen lossnade det ordentligt ett par veckor. Dock kan tilläggas att jag haft störst framgång med flytande bröd. Det blir som torrflugefiske med rejält höjd puls när det kommer en feting plogande mot brödet.

Hur stor chansen är att fånga en multe, omöjligt vissa dagar, möjligt andra:) Dom uppvisar en stor skillnad i beteende mellan olika dagar, så det gäller att träffa rätt.

Hur stor en "stor" multe är, allting är ju relativt, men det simmar ju rätt många bitar runt 5 kg. De flesta jag fått har vägt runt 2-2,5 kg och den största ca 3,5kg.

Det är bara på dom jäklarna:)

Bröd?! :o

:D

Posted
Bröd?! :o

:lol:

Ja det är ju inget levande agn! Hur kul är det att fiska med en tångimitation? :D Då kan man likväl köra med bröd tycker jag. Multarna är jäkligt nyckfulla och vissa perioder så är dom väldigt passiva och äter varken grönsaker eller bröd. Vid andra tillfällen kan dom vara i stöten och verkar äta allt som visas för dom. Numera är det inte ovanligt med multefångster som bifångst vid havsöringfiske. Största hittils är ju tagen på drag vi just havsöringfiske! Någon snäckimitation kanske borde provas?

Posted
Det är väl ungefär som att fiska lax med förtyngda flugor:)

Efter 3 års torka (en tappad och några missade hugg) valde jag mellan bröd eller repet.....

Det är helt OK, jag bara fular mig.

Du får visa mig hur multefiske går till nån gång!

Posted
Det är helt OK, jag bara fular mig.

Du får visa mig hur multefiske går till nån gång!

vi får ta några tripper i sommar.. har ett par säkra ställen för multe... :o

Posted
vi får ta några tripper i sommar.. har ett par säkra ställen för multe... :D

Om man bor i varberg så finns det ju ett säkert ställe...men där är det ju förbjudet att fiska :o