Hoppa till innehåll

KAFFE för fiskeresan


Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag kör också helst på kokekaffe, men det är ju inte överallt man kan elda. Gasolkök skulle ju iof vara en lösning på det problemet...

Annars när det gäller termoskaffet varvar jag två för tillfället, gevalia ebony och löfbergs lila cresendo (synd bara att man sponsrar FBK!).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör också helst på kokekaffe, men det är ju inte överallt man kan elda. Gasolkök skulle ju iof vara en lösning på det problemet...

Annars när det gäller termoskaffet varvar jag två för tillfället, gevalia ebony och löfbergs lila cresendo (synd bara att man sponsrar FBK!).

Ja, det bär ju emot något fruktansvärt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte prova att koka i grytan till mini-trangiat, för att minimera köksutrustnngen. Har testat på balkongen och det funkade fint, annars har det blivit trangias kaffepanna till det stora köket. Kaffet blir allt som oftast Gevalias mellanrostade kok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör också helst på kokekaffe, men det är ju inte överallt man kan elda. Gasolkök skulle ju iof vara en lösning på det problemet...

Annars när det gäller termoskaffet varvar jag två för tillfället, gevalia ebony och löfbergs lila cresendo (synd bara att man sponsrar FBK!).

Kanske vi ska investera i detta http://www.odx.se/technotrailkit-p-485.html

Det var nån här på Edge som hade liknande kit och rekomenderade den varmt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte prova att koka i grytan till mini-trangiat, för att minimera köksutrustnngen. Har testat på balkongen och det funkade fint, annars har det blivit trangias kaffepanna till det stora köket. Kaffet blir allt som oftast Gevalias mellanrostade kok.

Ifall du har tröttnat så kan man allt som oftast mala zoega bönor (de flesta sorter) på ica, bara att ställa in grovleken på kokekaffe...

Utbudet av mörkrostat färdigpacketerat kokkaffe är ju nästan obefintligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske vi ska investera i detta http://www.odx.se/technotrailkit-p-485.html

Det var nån här på Edge som hade liknande kit och rekomenderade den varmt.

Såg ju riktigt nice ut! Själv kör jag på försvarmaktens spritkök, sätter jag på triangas kaffekittel på den så kvävs lågan ;) Kankse borde investera...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte prova att koka i grytan till mini-trangiat, för att minimera köksutrustnngen. Har testat på balkongen och det funkade fint, annars har det blivit trangias kaffepanna till det stora köket. Kaffet blir allt som oftast Gevalias mellanrostade kok.

Jag var på resande fot i europa förra året, med mig hade jag spritkök från jula. Kokade kaffet i grytan varje dag och det var lika gott som hemma, om inte bättre ;-) Bara man lärde sig måtta rätt så man slapp hårresande kaffe.

Enda problemet var sot, med tillgång till vatten så bör det inte vara nått problem.

Ska ta och köpa en ny termos denna vecka =)

Åker till Sysslebäck under helgen och blir borta så länge fiskesuget och harmonin finns där, ingen tidsbegränsning mao. Bara slappa och utforska nya vatten runt omkring där. Trysil är iaf inplanerad, flytringsfiske efter öring under vulgata

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var på resande fot i europa förra året, med mig hade jag spritkök från jula. Kokade kaffet i grytan varje dag och det var lika gott som hemma, om inte bättre ;-) Bara man lärde sig måtta rätt så man slapp hårresande kaffe.

Enda problemet var sot, med tillgång till vatten så bör det inte vara nått problem.

Ska ta och köpa en ny termos denna vecka =)

Åker till Sysslebäck under helgen och blir borta så länge fiskesuget och harmonin finns där, ingen tidsbegränsning mao. Bara slappa och utforska nya vatten runt omkring där. Trysil är iaf inplanerad, flytringsfiske efter öring under vulgata

Ja, jag märkte då ingen skillnad mot det jag kokat på spisen i kok-kannan. Dock är det klart charmigare med en riktig sotpanna, men en sån äger jag inte ännu. ;)

Angående kaffevalet har jag alltid dragit mig för de där mal-själv-maskinen eftersom jag inte kan kaffe så bra. Vilket ju inte gör att jag lär mig så mycket mer. Kanske får testa det trots allt, även om jag oftast brukar göra kaffet alldeles för starkt ute i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.handpresso.com/

den här livsnödvändiga bryggarn kan man inte vara utan :D

alltid gott kaffe :)

Den såg absolut intressant ut. Jag brukar ha med minsta pressobryggaren men dom är ju lite ömtåliga. Brukar använda rejält många skopor zoega pressokaffe för att få det närmast espressostarkt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svenskar är helt galna i sitt kaffe :) . När jag åker utomlands tar jag alltid med snabbkaffe för att undvika irritation när kaffet är för vekt. Personligen har jag väldigt svårt för kokkaffe då jag upplever det som för svagt.Verkar också vara rätt stora regionella skillnader vad som helst dricks och hur det ska tillagas. Men mysfaktorn är helt klart större med kaffepannan.... ;)

Redigerad med M.Fall
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag märkte då ingen skillnad mot det jag kokat på spisen i kok-kannan. Dock är det klart charmigare med en riktig sotpanna, men en sån äger jag inte ännu. ;)

Angående kaffevalet har jag alltid dragit mig för de där mal-själv-maskinen eftersom jag inte kan kaffe så bra. Vilket ju inte gör att jag lär mig så mycket mer. Kanske får testa det trots allt, även om jag oftast brukar göra kaffet alldeles för starkt ute i skogen.

Känner igen detta. Finns det någon som har en bra tumregel att gå efter? Det är sällan jag lyckas...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner igen detta. Finns det någon som har en bra tumregel att gå efter? Det är sällan jag lyckas...

Till 1 liter vatten använde jag 7st matskedar med presso kaffe från Zoegas.

Vet inte riktigt hur mycket kaffe det blir per matsked då jag ej använde mått utan bokstavligen matsked till att mäta upp kaffet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner igen detta. Finns det någon som har en bra tumregel att gå efter? Det är sällan jag lyckas...

Rikligt med kaffe :) När du har på så mycket kaffe att du upplever det starkt så är du nära, ta lite mindre nästa gång :D

Koka alltid upp vattnet först och sen i med kaffet, när vattnet sköljt över kaffet i några sekunder, ta bort pannan från elden och vänta.

under tiden kan du hälla upp en liten Ardbeg som kan intagas i hop med kaffet när det sjunkit klart.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rikligt med kaffe :) När du har på så mycket kaffe att du upplever det starkt så är du nära, ta lite mindre nästa gång :D

Koka alltid upp vattnet först och sen i med kaffet, när vattnet sköljt över kaffet i några sekunder, ta bort pannan från elden och vänta.

under tiden kan du hälla upp en liten Ardbeg som kan intagas i hop med kaffet när det sjunkit klart.. ;)

Jag har lite problem med att jag får sump med kaffet i koppen, har ni några tips på att kaffesumpen stanar i kaffepannan.

Redigerad med Purjo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner igen detta. Finns det någon som har en bra tumregel att gå efter? Det är sällan jag lyckas...

Jag har försökt mäta upp hur mycket min kåsa tar, samt hur mycket kaffe jag tar i en näve och försökt matcha det i fält, men jag brukar glömma och öser på tills jag är sker på att det inte är för svagt.. Kanske skulle skriva upp måtten nån gång ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lite problem med att jag får sump med kaffet i koppen, har ni några tips på att kaffesumpen stanar i kaffepannan.

man skulle ju kunna klämma på ett sånt nät som är kring hållare för löste kring pipen. Jag har glömt av vad de heter men ni förstår säkert...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lite problem med att jag får sump med kaffet i koppen, har ni några tips på att kaffesumpen stanar i kaffepannan.

Det går inte att förhindra med kok-kaffe så länge du inte använder ett filter till. Men de norrländska tanterna brukar hälla upp en kopp som de sedan häller tillbaka i pannan för att klarna kaffet. Det är tänkt att de grovmana kaffet skall sjunka till botten med sin tyngd, men det brusar upp väldigt lätt. Du kan ju också vänta ett bra tag innan du häller upp kaffet, och hälla försiktigt. ;)

Annars är det sila mellan framtänderna som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...