Hoppa till innehåll

Är det enkelt att byta vevriktning på en Danielsson-rulle?


revholes

Recommended Posts

Jätte enkelt , kan inte bli lättare nästan :)

Behöver man nåt verktyg. I den manualen jag hittade på nätet så stod det om en insexnyckel som ska ingå men behöver man nåt annat? Funderar på att fynda en L3W 5seven som jag vill byta till vänstervevad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanon! Det ska jag göra.

Tack för all respons! :o

//Henrik

sportfiskedepån har BÅDE höger och vänster , det är en insex nyckel , det är ALLT som behövs :D och du får med instruktions papper om du köper rulle.

flera som säljer ut för 30% billigare just nu verkar det som.

det är riktig dagis-nivå på att byta sida , klarar jag det klarar ni alla det ! hej

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan beställa vilken sida du vill veva på om du beställer rullen på Danielssons hemsida! :o

/A

Ja idag ja. :D I går kväll när jag skulle göra beställningen fanns endast högervevade. De har tydlingen fixat till det nu. Beställde dock från Sportfiskedepån då de hade samma rea.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vet inte hur det skulle bli lättare , jo det är om man kan skruva bort för hand och byta på det viset utan "verktyg" om man kan kalla det det ens.

Enklare rullar med vanlig skivbroms är väll i alla fall enklare än Danielssons rullar. t.ex vision koma o liknande.

Det fina med Danielsson är att man kan ringa upp dem om man skulle få problem när man byter sida, så förklarar dom :o

Har f.ö manualer till Danielssons rullar som pdf. Bara att slå ett PM om någon vill ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har bytt vevrikning på många rullar och Danielsson är nog den lättaste ändå. Ok , demontera nr 5 täcklock och du har spolen lös. Vänd på rullen och demontera nr 19 med insexnyckeln . Skruva ur nr 18 certrumskruv och du har alla delar lösa ,ytterst brickfjäder,kullager , stållamell  och du har kommit  till spärrkopplingen som du helt sonika vänder på och du har den vevriktning du vill ha.  För övrigt så vill jag medela att jag vevar hem både öringar och laxar med HÖGER, SÅ DE SÅ !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt vevrikning på många rullar och Danielsson är nog den lättaste ändå. Ok , demontera nr 5 täcklock och du har spolen lös. Vänd på rullen och demontera nr 19 med insexnyckeln . Skruva ur nr 18 certrumskruv och du har alla delar lösa ,ytterst brickfjäder,kullager , stållamell  och du har kommit  till spärrkopplingen som du helt sonika vänder på och du har den vevriktning du vill ha.  För övrigt så vill jag medela att jag vevar hem både öringar och laxar med HÖGER, SÅ DE SÅ !!

Samma här :D!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...