Jump to content

Reatråden - Billigt just nu!

Recommended Posts

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
50 minutes ago meek sa:

för den som vill experimentera lite?
linorna är iaf en halv klass tyngre, lite som en RIO Gold typ.
anledning enl. säljare är att de skall vara mer lättkastade/ladda enklare för nybörjare.
perfekt för oss som är lite kassa på att kasta :)
priset är en 1/20-del på 890:- (standard RIO och LOOP pris idag) vid köp av moss grön.

coatingen är säkert inte super men bör hålla en sesse iaf, kanske fler?
40 spänn är ju inget att bråka om, inkl frakt.
jag testar iaf en #6:a i moss grönt, så visar det sig i vår hur den känns :) 

länk:

s-l1600.jpg

*********************************************************************************************************************

köpte ett #4, 10ft spö på skoj på Ali för 239:- inkl frakt i våras.
tänkte ha det i flytringen va tanken, och spöt kastar helt okey.
snakeroll med backhand eller forehand skickar iväg linan fint.
överhandskast tjongar iväg flugan som fan.
linan är en Trout LT kopia för 89:- så det går att få iväg en fluga utan att det behöver kosta skjortan ;)

fiskar här med spöt och tungsten nymf (blood worm), dock ingen plats för överhandskast här:

här med överhandskast, dock lite ovant att drilla på 10ft mot 8,6ft som man är van med
men det är ju för flytringsfiske det va tänkt spöt ;)

vet inte hur gammalt IM12 teknologin är men det kastar helt okey för 200 spänn :) 

För att vara en som tycker att han platsar bland de "som är lite kassa på att kasta" tycker jag du har väldigt bra linkontroll. Och att bara prata om "snakeroll med backhand" tyder på att din blygsamhet är större än dina kastkunskaper är små... :)

Den erfarenhet jag har av "kinalinor" är i första hand kärnan. De jag testat, och jag tror att de är från samma tillverkare som du länkar till, är att de är så fantastiskt elastiska, som gummiband. När jag tog en meter mellan händerna kunde jag töja linan bortåt 15-20 cm. Om det är bra eller dåligt kan vi säkert diskutera i en annan tråd, men jag gillar det inte.

Det ska bli intressant att ta del av dina erfarenheter efter testfiske.

På 19 januari 2018 at 11:29 meek sa:

billigt just nu, dyrt som fan snart...
men trevligt så länge det varade ;)

https://www.dn.se/ekonomi/postnord-infor-avgifter-pa-kinapaket/

Intresseorganisationen Svensk Handel jublar över beskedet;

https://www.breakit.se/artikel/11050/svensk-handel-jublar-over-postnords-besked

fast en hel del kineser har ett stort lager i Tyskland.
dom finner nog en väg runt detta, en får hoppas :)

Jag tror också att kreativa människor kommer att se nya affärsmöjligheter och vägar runt detta. Vi får se. En gemensam shop i EU kanske.

Det är tydligen Tullverket som har tagit initiativet...

http://tullverket.se/nyheter/nyheter/tullverketbegarhandlingsplanfranpostnord.5.1595a16515ebddfed512b7a.html

...så har vi tur kanske våra prylar kan slinka igenom innan eländet implementeras, handlingsplanen ska ju presenteras senast 1 mars. 

Moms kommer att tas ut från första kronan och det kommer att kosta. Jag har köpt grejor från US ibland och som jag minns det är det momsbiten som kostar mest

http://tullverket.se/tullochskattefriavaror.4.7df61c5915510cfe9e710955.html

• 4 weeks later...
På Sat Jan 20 2018 at 14:53 hö&gös sa:

Jag tror också att kreativa människor kommer att se nya affärsmöjligheter och vägar runt detta. Vi får se. En gemensam shop i EU kanske.

Det är tydligen Tullverket som har tagit initiativet...

http://tullverket.se/nyheter/nyheter/tullverketbegarhandlingsplanfranpostnord.5.1595a16515ebddfed512b7a.html

...så har vi tur kanske våra prylar kan slinka igenom innan eländet implementeras, handlingsplanen ska ju presenteras senast 1 mars. 

Moms kommer att tas ut från första kronan och det kommer att kosta. Jag har köpt grejor från US ibland och som jag minns det är det momsbiten som kostar mest

http://tullverket.se/tullochskattefriavaror.4.7df61c5915510cfe9e710955.html

Moms är inte så farlig, värre med avgiften för hanteringen. 

Men det går att skriva och säga att de gjort fel om avgiften är för hög. Jag skickade ett mail så fick jag justerad moms eftersom de hade bara hittat på ett belopp för paketet.  

2 hours ago laxhenke sa:

Moms är inte så farlig, värre med avgiften för hanteringen. 

Men det går att skriva och säga att de gjort fel om avgiften är för hög. Jag skickade ett mail så fick jag justerad moms eftersom de hade bara hittat på ett belopp för paketet.  

Håller med om avgiften för hanteringen. Idag fick jag hem kvarvarande prylar från ali  och de gick igenom utan några som helst avgifter.

Den nya avgiften blir 75 kr för försändelser värda mindre än 1500 kr from 1a mars enligt nedan:

https://www.postnord.se/information/om-postnord/en-foranderlig-varld/moms-pa-kinapaket/sa-hog-blir-nya-avgiften-pa-kinapaketen?inpn_c=kinapaket&inpn_i=priv-cs3

(För försändelser värda över 1500 kvarstår den gamla avgiften på 125 kr.)

38 minutes ago meek sa:

men när det blir klargjort värdet så borde väl staten träda in och skrika MOMS, MOMS.
och då kommer det uppe på.

tacka vet jag M.I.L.F's det är mkt bättre :P

Yes, momsen tillkommer självklart. MILFs? Enligt Petra Mede i en gammal melodifestivalsändning ska detta uttolkas Massor av Intresserade Lilli och Sussi Fans. :D Hänger inte med hur detta kommer in i diskussionen. Kan du utveckla? :P

5 minutes ago Andersson sa:

Åker man på tullavgift varje gång man beställer från USA? Fundar på att beställa ett par Simms vadare därifrån.

Ja, tullavgift åker man på varje gång värdet är över ett visst värde (vadare hamnar garanterat över den gränsen). Tullavgift är dock ett rätt litet "problem" när du beställer från USA. Frakt och framförallt momsen gör att det sällan blir billigare jämfört med att köpa i Sverige. 

Googla "avgiftsguiden" så kan du simulera slutpriser. 

21 minutes ago Sahlberg sa:

Ja, tullavgift åker man på varje gång värdet är över ett visst värde (vadare hamnar garanterat över den gränsen). Tullavgift är dock ett rätt litet "problem" när du beställer från USA. Frakt och framförallt momsen gör att det sällan blir billigare jämfört med att köpa i Sverige. 

Yes, men prylar som är små i formatet kan fraktas billigt, då kan det löna sig. Prylar som är stora i formatet som tex vadare kommer att vara dyyyra i frakt på riktigt. Tex hittade jag en billig matta i USA till mitt kikarfältskytte för en del år sedan. Kostade bara 60 USD. När jag beställde upptäckte jag att frakten hit skulle gå på lika mycket, så det bidde ingen matta.

46 minutes ago Andersson sa:

Åker man på tullavgift varje gång man beställer från USA? Fundar på att beställa ett par Simms vadare därifrån.

Kan vara värt att veta tullavgiften på textilier är väldigt hög ca 12-13% "mot normala för fiskeprylar ca 3-5%" och sedan momsen 25% på det så blir höga avgifter

Edited by diesel82

1 hour ago Sahlberg sa:

Tack för tipset!

Frakt+tullavgift+moms skulle totalt gå på 1600kr så jag avstår att beställa från USA

• 2 weeks later...