Hoppa till innehåll

Sasse´s kastträning


Recommended Posts

Klurat ut kastningen på streamdance linan iaf. Kunde iof läst produktinfon på den innan o listat ut det...

Det är ju en klumplina :(

Med lagom längd (ca 15-20m) så skjuter man nå grymt. sträcker 32m lina lätt.

Troligtvis är denna grym o fiska med. Speciellt med större och tyngre flugor.

Men att sätta längdrekord går nog garanterat inte :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg videon, snyggt jobbat. Många spön och duktiga kastare.

Det med att testa olika linor är riktigt kul. Man lär sig massor av det.

Tackar Sasse!

Vi hade en trevlig kväll, kul att träffas, försökte bara få ihop lite på video, inget annat, kul att vi alla kan lära sig av varandra i kastningen = kanon!

Just linprövningen fick upp mina ögon (och Keesters), för just kombon med mitt spö kändes så mycket bättre med en annan lina och fick mig att stormtrivas med spöt, knäpper 30 meter inom kort, gäller bara att få ihop det nästa gång!

Ha det gott, mvh Kingen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar Sasse!

Vi hade en trevlig kväll, kul att träffas, försökte bara få ihop lite på video, inget annat, kul att vi alla kan lära sig av varandra i kastningen = kanon!

Just linprövningen fick upp mina ögon (och Keesters), för just kombon med mitt spö kändes så mycket bättre med en annan lina och fick mig att stormtrivas med spöt, knäpper 30 meter inom kort, gäller bara att få ihop det nästa gång!

Ha det gott, mvh Kingen

Som sagt, riktigt snyggt jobbat. Hoppas jag får ihop något likande i Kalmar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår blev det lite "live" träning. Vulgatafiske i en kvarndamm i närheten <_<

Snacka om att man fick lägga om kastningen. Sedan var streamdancelinan inte alls bra för torrflugefiske. Men det funkade med lite träning. Helt sjukt att man tycker det är korta kast när man knappt får ut linan, alltså till sista ringarna. Sedan tänker man på att streamdancelinan är 32m :)

Och att man står på fel ben...

Snacka om att träningen gör nytta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev lite träning idag också. Med 9´#7 crosscurrentspöt. Fick en ny lina levererad idag. Funkade bra men samma "problem" som streamdancelinan. Kort klump= lite lina i luften och skjuta mer. Lite för mycket lina och allt skiter sig.

Linan var en Vision target #7. Passade perfekt på crosscurrentspöt. Tanken bakom denna linan var att UH kasta, så vi får se hur den funkar då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu jäklar börjar det lossna.

Tog några kast på gräsmattan idag. Fortfarande på fel ben med fel viktfördelning och med "fiskelina", GL Highwater.

Låg och myskastade på 30m och det kändes riktigt bra. Tänkte pröva att öka på linan och det bara flöt på. Kast efter kast. När jag hade sjukt mycket lina ute så mätte jag upp det.

35,8m!!!!

:P

Då till fluglinans spets. Tafsen var inte sträckt så jag räknade inte den. Men med sträckt tafs på detta kastet och det hade varit över 37m :D

Ska ta itu med att skicka Snowbeelinan så Flyfishingmaster får byta ut den (grymt bra jobbat av dem) så jag får testa med "kastningslina"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gött! "Keep up the good work" Inte långt kvar till 40m :P

Har en Snowbee XS lina och kommer knappt 20-25m, pinsamt ;P

Tack tack.

40m ska vara mer eller mindre onåbart med en #5:a.

Men sätter jag stabila 35m så är jag mer än nöjd.

Tips, träna träna.

Förra året nådde jag knappt 25m heller.

5 min om dagen varannan dag ger underverk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kör med lite olika utrustning och att jämföra det skulle vara väldigt intressant.

Jag använder ett Winston BIIx 9 fot 4 delat för lina 6. Har testat lite olika linor men för mig är SA ED expert den bästa för detta spö och min teknik, enligt Stefan Siikavara är taperingen på denna lina och ED Competition lika det är bara linlängden som skiljer. Den jag har är 105 fötter alltså 30 meter cirka. Klumpen är i runda slängar 20 meter och den kan jag nu hålla i luften utan dubbeldrag och utan knutar på tafsen. Mitt dubbeldrag fungerar tyvärr inte som det skall drar för tidigt eller för sent annars skulle nog 25-27 meter vara möjligt även för en gammal gubbjävel som mig. Jag tränar varje dag inte länge max ½ timme det får räcka.

Hej Vesof föresten det var längesedan. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kör med lite olika utrustning och att jämföra det skulle vara väldigt intressant.

Jag använder ett Winston BIIx 9 fot 4 delat för lina 6. Har testat lite olika linor men för mig är SA ED expert den bästa för detta spö och min teknik, enligt Stefan Siikavara är taperingen på denna lina och ED Competition lika det är bara linlängden som skiljer. Den jag har är 105 fötter alltså 30 meter cirka. Klumpen är i runda slängar 20 meter och den kan jag nu hålla i luften utan dubbeldrag och utan knutar på tafsen. Mitt dubbeldrag fungerar tyvärr inte som det skall drar för tidigt eller för sent annars skulle nog 25-27 meter vara möjligt även för en gammal gubbjävel som mig. Jag tränar varje dag inte länge max ½ timme det får räcka.

Hej Vesof föresten det var längesedan. :P

Japp, vi får ta en dag när det passar. Skulle gärna komma på besök någon gång och kolla och kasta lite.

20m i luften är inte kattskit, definitivt inte utan dubbeldrag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick lite bilder av Pär på Normark från Sportfiskemässan och Switchtävlingen.

Tycker detta är en bra bild på vad träning gör. För några år sedan inskränkte min enhandskastning sig till 1-5 dagar om året.

För ca 1,5 år sedan började jag träna lite mer efter att ha fått en kort kurs av Jocke

Sedan blev det mer eller mindre träning för att för ett år sedan lite mer frekvent. Och det gav en pallplats i en stor tävling med många duktiga kastare.

Tycker det säger allt av vikten att "skämma" bort sig på gräsmattan :P

post-1939-1277284206_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att ni får en likadan groda som bruden min värpte! I början sov hon 3h i sträck i vagnen medan pappa stod i vassen och flugade gäddabiggrin.gif. Sen när grodan tutade i sjunglådan skulle man antingen hälla i mera mat eller skyffla ut gammal. Sen kunde man köra 3h igen om det var en bra dag! Snacka win-win-win. Ungen får frisk luft, morsan får lite tid för sig själv och själv får du kasta.

(de fyra första månaderna skall vi inte tala om. Då hade vi kolik och körde slut två omgångar hjul till emmaljungavagnen för ungen sov int nån annanstans än i rullande vagn...ph34r.gif)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att ni får en likadan groda som bruden min värpte! I början sov hon 3h i sträck i vagnen medan pappa stod i vassen och flugade gäddabiggrin.gif. Sen när grodan tutade i sjunglådan skulle man antingen hälla i mera mat eller skyffla ut gammal. Sen kunde man köra 3h igen om det var en bra dag! Snacka win-win-win. Ungen får frisk luft, morsan får lite tid för sig själv och själv får du kasta.

(de fyra första månaderna skall vi inte tala om. Då hade vi kolik och körde slut två omgångar hjul till emmaljungavagnen för ungen sov int nån annanstans än i rullande vagn...ph34r.gif)

Tack. Hoppas på det med. Vore underbart. Men man får ta det som det kommer. Kastträningen borde jag iaf kunna hinna med. Har ju ca 10sekunder till träningen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite bättre bilder på träningsutrustningen.

Körde ett pass idag. hade en loop #4 på 24m. Gick bra att hålla hela den i luften.

Mätte inga kast men det borde ha varit klart över 30m+ iaf.

Ska testa ikväll igen utan gips och när det inte blåser :)

post-1939-090478800 1277890176_thumb.jpg

post-1939-023682800 1277890188_thumb.jpg

post-1939-043127400 1277890200_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tydligen kunde man få till något lyckokast för 2 år sedan också :)

Vilket fint foto, Magnus!

Den där känslan är ju ädel och äkta när man i tidigt skede i kastet ser att nu gjorde man nåt rätt och det bara bär iväg och bär iväg!

Thight lines!

MVH//Eki

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev ett morgonpass. Första passet på bägge benen. Svårt att lägga om men på slutet gick det ok. Lite vingligt och dant men ok.

Satte ett par på 35m så det är ju helt ok.

Testade lite med vänstern som jag nästan alltid gör för att träna upp den och det gick bra. 24m med ganska bra linbågar. Börjar ta sig :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...