Jump to content

Recommended Posts

Tjenare Sasse!

Jag beställde en Snowbeelina för ett tag sedan, som jag hämtade hos min lokala handlare för ett par dagar sedan!

Jag har en liten fråga bara!!!!!

Linan i sig ser ut som man kan tänka sig att en normal fluglina ska se ut!

När jag spolade på den, och började närma mig frontaperingen, smalnade linan av mot tippen som vanligt! Sedan blev den till min stora förvåning grövre igen (ca. 50 cm), för att slutligen smalna av igen!!!!!

Vad är detta för ngt? Är det ngt fel på linan?

Såg att du hade en likadan lina! Ser din ut på samma vis?????? ;)

Jag har fiskat med fluga i 25 års tid, och aldrig varit med om detta förr, på ngt annat fabrikat!!!!!!

På förhand, tack för svar!!!!! :)

Kolla taperingen på nätet och se jämför, kolla också längden på fronttaperingen, det verkar nästan som den inte kapats på rätt ställe. Finns säkert en bild på kartongen också

vh

staffan

• Replies 2.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nu äntligen funkar kamera och dator så nu går det inte att klaga på filmkvalitén nå mer  

Lycka till , kul att du är så målmedveten. Ola

Nej fan men jag kastar rätt så långt med en Method 5a;-)

Posted Images

Tack för svaret Staffan! :)

(Det var verkligen inte min mening att kapa din tråd Sasse!!!!!)

Skickade ett meddelande till Palmer, på flyfishingmasters som säljer snowbee, och fick detta till svar på min fråga!!!!! ;) :

"Det skall vara så. Du har en klump på 20 meter som har samma vikt som en standard lina med en klump på 10 meter.För att man överhuvudtaget skall ha någon vikt i främre delan av klumpen är taperingen mycket speciell här.Linan du har köpt är en lina som främst används när man skall göra extremt långa överhandsskast.Prova linan skall du se. Om du inte är en mycket rutinerad kastare är denna linan "overkill". Först när man håller hela klumpen i luften (20m) kommer linan riktigt till sin rätt."

Tittar man på snowbees linprofil, så ser man verkligen ingen "extraklump" på 50 cm!

Har då aldrig varit med om det förr, på ngn annan lina! Det finns ju dessutom linor med ännu längre klump, som inte har denna extraklump, om nu det skulle vara argumentet!

Tyckte själv att det verkade väldigt märkligt! Men vad ska man tro då en som säljer Snowbee säger att det ska vara så!!!!!!

Har du en "extraklump" på din ED-lina Sasse??????

Tjena Stefan!

Jo, det blir väl till att göra det!!!!

Robban på Fritid och Vildmarksliv har beställt en ny! Den Kommer i början av nästa vecka!

Tack för att du bryr dig! :)

Mvh Fredrik!

Magnus!

Förstår att du inte har ngn extraklump på din ED-lina, för det ska nog förbanneme inte vara det!

Blir bara konfunderad då Herr Palmer påstår det!!!!!! ;)

Tack för dit svar!!!! :)

Hej Sasse!

Vilken underbar rehabilitering du valt, kasta fluga, borde finnas speciella kliniker för detta så att alla fick känna på känslan när man får det att stämma.

Skall bli kul att följa dina framsteg.

Krya på dig!

MVH Roger.

He he. Det vore något. Man skulle ha en ställning så man avlastade benet helt bara ;)

Kul att det uppskattas när man delar med sig :)

Tjena Stefan!

Jo, det blir väl till att göra det!!!!

Robban på Fritid och Vildmarksliv har beställt en ny! Den Kommer i början av nästa vecka!

Tack för att du bryr dig! :)

Mvh Fredrik!

Magnus!

Förstår att du inte har ngn extraklump på din ED-lina, för det ska nog förbanneme inte vara det!

Blir bara konfunderad då Herr Palmer påstår det!!!!!! ;)

Tack för dit svar!!!! :)

Inga problem.

Skönt att det löste sig.

Bilder från gårdagens kastträning. Om ni undrar varför min hållning ser konstig utså har jag 99% av vikten på bakbenet och bara balanserar med det gipsade benet. Kan inte belasta det något alls.

Linan funkar toppen men coatingen trillade av igår ;)

Tyvärr blåste det hela kvällen men stabila 32m kast gick att fixa iaf :)

post-1939-1275629905_thumb.jpg

post-1939-1275629920_thumb.jpg

post-1939-1275629978_thumb.jpg

post-1939-1275629993_thumb.jpg

Bilder från gårdagens kastträning. Om ni undrar varför min hållning ser konstig utså har jag 99% av vikten på bakbenet och bara balanserar med det gipsade benet. Kan inte belasta det något alls.

Linan funkar toppen men coatingen trillade av igår ;)

Va eh de för jävla skräp ja skickat till dig? Borde fan reklamera linan, den eh bara använd en gång innan ja skicka den till dig så... :)

Det är linan som lurar kameran o ögat ;)

Bra :)

Det är kul att se att det går så bra för dig, trotts benet och allt. Det är bara å köra på.

Ska starta en sån här tråd jag också, nu när jag äntligen har köpt en ny kamera. Men det dröjer några veckor, för snart är det dax för fiske. :)

Va eh de för jävla skräp ja skickat till dig? Borde fan reklamera linan, den eh bara använd en gång innan ja skicka den till dig så... :)

Ja, lite ledsen blev jag. Vi kan höras på tele sedan så löser vi det ;)

Bra :)

Det är kul att se att det går så bra för dig, trotts benet och allt. Det är bara å köra på.

Ska starta en sån här tråd jag också, nu när jag äntligen har köpt en ny kamera. Men det dröjer några veckor, för snart är det dax för fiske. :(

Jupp, längtar tills gipset ska bort ;)

Starta tråd, är skitkul o kolla o följa andra :)

Linan funkar toppen men coatingen trillade av igår :)

Wow vad fint linan ligger på"rälsen"! ;)

Nåt jag funderade på om inte du kunde testa lägga det bakre stoppet ännu tidigare och drifta iväg sedan...skulle vara intressant att få höra hur draget känns då.

Känner mig bra missmodig över att överhuvudtaget komma med tips men vågar mig ändå på!

Inte alls svårt att förstå varför du hamnar högt upp på prispallarna när man tittar på dina foton!

Verkligen givande att få titta på foton som de här! :(

...bara du får ordning på det där med gipset så... vi håller tummarna allihopa vill jag nog säga ihop med alla de andra edgare!

God fortsättning!

MVH//Eki

Wow vad fint linan ligger på"rälsen"! ;)

Nåt jag funderade på om inte du kunde testa lägga det bakre stoppet ännu tidigare och drifta iväg sedan...skulle vara intressant att få höra hur draget känns då.

Känner mig bra missmodig över att överhuvudtaget komma med tips men vågar mig ändå på!

Inte alls svårt att förstå varför du hamnar högt upp på prispallarna när man tittar på dina foton!

Verkligen givande att få titta på foton som de här! :)

...bara du får ordning på det där med gipset så... vi håller tummarna allihopa vill jag nog säga ihop med alla de andra edgare!

God fortsättning!

MVH//Eki

Klart du ska komma med tips. Tyvärr fick jag inte med där jag stoppar. Jag stoppar mycket tidigare men jag följer sedan med i bakkastet för att kunna hämta upp mer lina.

En liten korrektion, prispallen. Än så länge iaf :)

Blev 30min kastträning i morse innan vinden ökade. Tyvärr blir linan sämre och sämre. Verkar som hela coatingen bara dör ;)

Riktigt tråkigt då jag gillar linan.

Men de kastet som blev mellan avskalningen av coatingen gick bra. Tränade på att kasta rakt och få snygga linbågar på långa kast (mycket lina i luften)

Blev 30min kastträning i morse innan vinden ökade. Tyvärr blir linan sämre och sämre. Verkar som hela coatingen bara dör :D

Riktigt tråkigt då jag gillar linan.

Men de kastet som blev mellan avskalningen av coatingen gick bra. Tränade på att kasta rakt och få snygga linbågar på långa kast (mycket lina i luften)

Hur gammal är linan? Det finns trådar om dålig coating.. "se sexyloops" men jag trodde det var löst!! Hm väntar nog en stund till innan jag beställer en.. ;)

Hur gammal är linan? Det finns trådar om dålig coating.. "se sexyloops" men jag trodde det var löst!! Hm väntar nog en stund till innan jag beställer en.. ;)

Vet inte. Kan dock kolla upp det.

Bytte till mig den av Marr.

Köpte den i vintras, använde den i våras en gång på gräs :| Hittar inte kvittot....

Tråkigt. Vart köpte du den? Vi kanske kan kolla om de kan göra ett bra pris iaf? Gillade linan skarpt.

Äntligen en dag utan stormvindar :(

Körde ett 15min pass.

Kasta långt, kasta kontrollerat, kasta mjukt mm.

Körde med highwaterlinan nu när Snowbeen är död :huh:

Man får lägga om kastningen helt mellan dessa två.

Men det funkar bra. Lägger 30m + stabilt hela tiden o det är jag nöjd med.

Hoppas att jag får tag på en ny Snowbeelina snart så man kan träna mer på längdkastning.

Så snart benet är bra ska jag fixa lite mer precisionskastning :)

Tjena Sasse!

Vi hade tur i tisdags när vi hade kastträff i Solna, det blåste minimalt och det är inte gärna man går ut och tränar i storm...

Sedan har jag hört att man ska inte träna allt för mycket när det blåser, när jag tidigare spelade golf kunde man pajja svingen rejält vid för mycket träning i vind, det hände något med balansen, dock inte upplevt det på samma sätt nu när jag flugfiskar...

Just det här med linor blev intressant för mig i tisdags, prövade ett par nya kombos ihop med ett spö och jäklar vilken skillnad jag upplevde det som beroende på vilken lina som satt på, körde med ett klass 5, AEG, den kombon som kändes klart bäst var med en SA gpx i samma klass, då blev det liv i spöt och hade ett par kast runt mitt rekord på 27 meter, varav ett där linspetsen hamnade på 26 meter, med sträckt tafs på det så... :(

Så nu blir det nytt linköp innan kommande fjällresa...

Precision hade jag tänkt lägga upp lite med grabbarna vid nästa kastträff, så att vi inte bara står där och viftar oss trötta, hoppas du snart är uppe och hoppar och att läkandet går som det ska med det skadade benet!

Mvh Kingen

Tjena Sasse!

Vi hade tur i tisdags när vi hade kastträff i Solna, det blåste minimalt och det är inte gärna man går ut och tränar i storm...

Sedan har jag hört att man ska inte träna allt för mycket när det blåser, när jag tidigare spelade golf kunde man pajja svingen rejält vid för mycket träning i vind, det hände något med balansen, dock inte upplevt det på samma sätt nu när jag flugfiskar...

Just det här med linor blev intressant för mig i tisdags, prövade ett par nya kombos ihop med ett spö och jäklar vilken skillnad jag upplevde det som beroende på vilken lina som satt på, körde med ett klass 5, AEG, den kombon som kändes klart bäst var med en SA gpx i samma klass, då blev det liv i spöt och hade ett par kast runt mitt rekord på 27 meter, varav ett där linspetsen hamnade på 26 meter, med sträckt tafs på det så... :(

Så nu blir det nytt linköp innan kommande fjällresa...

Precision hade jag tänkt lägga upp lite med grabbarna vid nästa kastträff, så att vi inte bara står där och viftar oss trötta, hoppas du snart är uppe och hoppar och att läkandet går som det ska med det skadade benet!

Mvh Kingen

Såg videon, snyggt jobbat. Många spön och duktiga kastare.

Det är möjligt men vad ska man göra. Sedan är det bra att träna i vinden också, det blåser ju ganska ofta vid vattnet :)

Jag försöker alltid kasta mot vinden när jag tränar, för att inte bli "fuskglad" om man skulle få till ett bra kast.

Fast motvind i bakkastet är långt ifrån optimalt om man ska kasta långt.

Det med att tästa olika linor är riktigt kul. Man lär sig massor av det.

Bra längder, fortsätter du o träna så kommer 30m som ett brev på posten.