Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag tyckte at Ismo Puppan var lite för mycket job at göra, så innför sista årets fjällfiskeresa gjorde jag et forsök på at lage en liknande fluga, fast lite snabbare.

Det blev en Ismo Puppa i foam och betyget från Nordkalottens harr och öring var "klart godkänt!".

Än så længe liggar den på min hemsida, men jag håller på med at göra en sbs om hur man måste klippa foamen och den kommar jag även at ligga här på forum.

Se flugan på http://www.bananfluerne.dk/rred-stallingfl...am-varfluepuppe

Mvh.

Jesper DK

Posted

Hehehe, visst är den inte lika fin at titta på som originalet, men funtionaliteten er ungefär den samma.

Idéen med den smalare underste foam bit är at konstruere en køl (som på et skep) och därmed säkra at flugan står rätt på vatnet även når man drar i den rejält - och det funkar.

hoppas at andra kommar at prova den!

Jesper

Posted

Jag upptäckte själv att hjorthårspuppan fungerade bra sedan harren bitit sönder mina ismo dito. Inför i år har jag bundit på ben. Borde gå bra att färga rätt med tusch, även om det inte gjorde någon skillnad sist.

Men foam verkar vara en smart och bra lösning! Ännu enklare!

Posted
..en kan ju faktiskt använda 2st foam-cylindrar(grön/gul & brun t ex.),dela dom..bakändan binds ihop,knipsa bort strax bakom..då borde det bli en rätt naturlig avsmalning...

Ska nog själv trixa ihop några.

Bra jobbat!..

// Ismo

Hej Ismo,

Ja, det hade jag inte tänkt på. om möjligt vill jag gärna se resultatet om du forsöker - har inte själv nån foam cylinder for tiden.

Jesper DK

Posted
Foam cylinder den längst ner, klippt till 2/3-delar..friserad bakdel,bara fotad fr. undersidan..såg fördjävlig ut fr. ovan..pga. att färgen inte ville sätta sig, finns säkert bättre pennor...men saknar betydelse om den bara fiskas torrt!

Går att fixas snyggare, kollade dock hur det skulle kunna se ut..dom är rätt stora..ca:20mm/kroppen...

Den övre är av 2st foam-block..

Lysande Ismo! :D Hur mkt fortare går det att göra en foam var? Och hur mkt större? Och fr a hur billigt blir det? :D

//age

Posted
I grund å botten så vinner en klart i tid pga. den uteblivna torktiden för aralditlimmet!...men frågan är hur pass stryktålig denna variant är?...skulle en limma med liquisoul(med snabbhärdare) lr. liknande, så blir den nog bra!..men då blir det trots en väntan på torktid igen.

Sålänge en bara gör till en själv, så kvittar det.

Gör orginalet med kroppar i 17-18mm & 14-15mm....undantag 10-11mm...

men 14-15mm i foam helt klart fix-bara..då block mot block.

Laxpuppa!!! :D

//age

Posted

Hej Ismo,

Detta såg ju också bra ut - jag tycker om den mere runda formen du får till med foamcylinder. Även om min utggåva funkade bra, så skal jag købe mej foamcylinder och prova detta också.

Dom sista foamcylinder jag hade hade tyvärr lit for stora bublar med luft inuti, så dom var inte så stryktåliga, så jag skal forsöka hitta en annan sort.

Den foam jag har användt er rimligt hård och har små luftbublar (nästan mikroskopiske), så dom tål mycket.

Dom första limade jag ihop med Liquisole eller loop knot-preserver, men fannt snabt ut av att det var lika bra (och mycke snabbare) med sekund-lim.

Jesper

• 7 years later...
Posted
På ‎20‎-‎10‎-‎2017 at 18:59 Ismo sa:

Kanon! ..bara en personlig reflektion!!!..hade valt lite ljusare grön/färg..med samma bindtråd. Men det är jag det.

Som(färgen) bakgrunden i bilden.:) ..ja &!!! brunare ben.

Nu skrev jag galet FEL!! Röva på "Puppan" ..skall ha den bakgrundsfärg(ljust-grön) jag menar. Förläng kroppen lite!....fr kroken/böjen å fram till huvet..så bör den vara lite mörkare ..typ! brun..nått. Den färgen skall börja/starta fr. krokböjen...till/mot huvet.

// Ismo

Hej Ismo,

Din modifikation med en foam-cylinder som man skär/klippar till är ju smidigare änn min modifikation - och använder man en ljus foam-cylinder, är du ju bara att färge den i önskat mönster och färger.

Ska köpa foam-cylinder nästa gång jag shoppar flugbinding!

Skitt fiske från Danmark

Jesper DK