Jump to content

Recommended Posts

Jag drog detta mail till ansvariga på Länsstyrelsen ang ovanstående:

Hej på er !

Såg inslaget i SVT Rapport och har även läst en artikel NSD där ni inte avser att göra något åt det olagliga fisket utan hänvisar till att personal är på semester.

Så ni menar på fullt allvar att länsstyrelsen stänger 7 veckor på sommaren eftersom det är ju det ni har så lång semester inskrivet i erat anställningsavtal.

Mycket märkligt.

Jag jobbbar inom privata sektorn och där har vi krav ställföreträdare och finns inte det så får vi faktiskt avbryta vår semester för att jobba vid extra ordinära tillfällen.

Eftersom nu det finns folk som har som sin näring att bedriva service åt laxfiskare i Kalixälven

så är det er plikt som skattefinansierad inrättning och serva oss medborgare och inte tvärt om.

Detta kallar jag ett extra ordinärt tillfälle.

Det vore bra med ett svar hur ni tänker göra i fortsättningen. eller om det skall fortsätta så här.

Mvh

Jan D

Bra jobbat Jan :)

Ska bli kul o se om de svarar.

• Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 5 months later...

Kastar mig in i debatten om kalixälven. Jag är ny här på Edge och har bara bott i Kalix några år men brinner verkligen för älven trots att jag fått åka hem i 4 års tid utan fisk trots att jag i stort sett bor vid älvkanten. (usel på att fiska kanske?) Haha. Nu i höstas fick jag nog och gav mig i debatten som pågick på NSD`s insändarsidor om hur fritidsnätfiskarna hävdade sin rätt till fiske som pågått i generationer trots att öringen i stort sett är utrotad i älven. Dom påstod att dom sammanlagt fångar ca 500 kg lax tillsammans på en säsong och inte 3500kg som Glenn Douglas påstod, nåja om man går ungefär halva vägen var så 1500kg på 45 fällor. Dom behöver då inte ta nå Omega 3 tillskott om man ligger inne med 33 kg lax i frysen..Nä nu får det vara slut på att älven bara ses som en smolt producent åt yrkesfisket.. Ronny, en fond var ett riktigt bra förslag som ska spinnas vidare på tycker jag. K. Bergenstråle

• 4 months later...

Till vad då? :blink:

Till tomten kommer!! förhoppningsvis med lite lax i säcken.

Önska kan man ju i alla fall ;)

Om inte annat kommer det väl och stå en hel del tomtar utmed stranden och önska.

Edited by jonne!!!!
  • 3 weeks later...

Har dragits ganska många sådana under våren

men det har krigats med en rejäl en i veckan

som vann, dock på spinn från båt men ändå.. det börjar nog röra på sig.

Ja och våra grannar från öster har också börja röra på sig. Var 3 st i kamlunge igår!

Hörde ett rykte om att det skulle ha tagits en lax i Kamlunge ?!

Någon som vet ?

Har också hört de ryktet. Har inte hört nånting att de skulle vara sant, rykten säger även att ska vara en över vintrare..

Ett annat rykte säjer att besökarna från vårt östliga grannland inte ens lämnat en enda knycklad ölburk i eldstaden...stämmer det? :)

Haha låter ortoligt, men de kanske faktiskt är sant :P Tror inte ens dom drack nå öl :o

Om nån saknar sin fräcka tafsklippare efter gårdagens tur till Kamlunge så har jag den tills jag slarvat bort den ordentligt åt dej :)

Återfås givetvis om du hinner innan jag slarvat bort den...

Edited by Danne...

Om nån saknar sin fräcka tafsklippare efter gårdagens tur till Kamlunge så har jag den tills jag slarvat bort den ordentligt åt dej :)

Återfås givetvis om du hinner innan jag slarvat bort den...

Tack Danne ! En svart lite halv slö sak som låg på bänkarna :) Hände det någonting för dig ?

Träffade Mats under bron. Han hade sett en lax på nacken nedanför hans stuga..

Det var nog det mest spännande som har hänt i älven på några veckor :/

Tack Danne ! En svart lite halv slö sak som låg på bänkarna :) Hände det någonting för dig ?

Träffade Mats under bron. Han hade sett en lax på nacken nedanför hans stuga..

Det var nog det mest spännande som har hänt i älven på några veckor :/

Jupp...

Hände som förväntat inget :)