Hoppa till innehåll

Grym gäddnatt.


karki

Recommended Posts

Snacket med polaren hade gått i veckan om en satsning på gädda i sthlms skärgård. Det kändes som våren bara hade glidit förbi utan någon vettig fisk. Vart var gäddorna? Var dom redan ute på djupet. . . ?

Värt ett test var det iallfall.

Nåväl. Tanken var och testa nattfiske. Blev ju ljust redan vid 02,30 tiden så jaktförutsättningarna för stor gädda kändes bra. . . Tanken var att köra ett strömsatt sund med kuperad botten tång och vass. Där jag tidigare år har haft ett schysst sommarfiske. . . .

Planerade även in en grumlig mar fullproppad med fet brax och sånt.

Vaknade vid 1 tiden på natten av klockan... Käkade lite frulle och så. Polaren hämtade upp mig med skåpbilen vid 2tiden. Perfekt och ha flytringarna uppumpade bak i skåpet :D.

Hade en bra känsla i kroppen.

Väl framme vid maren så var sinnesjuka mängder brax. Vattnet var klarare än vad jag trodde det skulle vara. Växtligehten var tät. Ibland fastande dom nästintill viktlösa flashisarna i guldiga/silvriga färger....

Vi lyckas endast landa 2 små gäddor och en felkrokad brax på första stället.

Jag bränner en gädda på ca 3-4kg (uppskattningsvis) som glider igenom braxenstimmet och fullkomligt käkar sönder. . . Ca 2 meter från min fluga ser jag hur den exploderar och går från 0 till 100 och smackar på min fluga helt brutalt. . . Missar mothugget och 2 meter bredvid klipper den en brax minst lika hårt som den klippte min fluga. . . . Adrenalinet pumpade i kroppen . . .

Vi bestämmer oss för att testa sundet istället. Det var svårt för våra flugor att konkurerra med all brax. . .

Det hinner bli gryning . . .

Hinner i stort sett bara lägga i ringen och kasta av en liten inbuktingen i sundet innan jag bränt 3 slemmisar som klivit upp visuellt och tuggat på flugan.

Polaren glider åt ena hållet, jag åt andra. Jag landar någon 3a som strider bra i det varma vattnet. . .

Nu syntes inte braxarna till. Utan det var typ löjjor eller strömming som var gäddornas föda just här.

Ser polaren vinka åt mig. Sen skriker han att jag ska komma. Jag ser att hans spö står i en rejäl båge. Paddlar fort som fan dit. Fattar att det är något stort på G. Hans tidigare PB var 2,5kg på fluga.

Efter ca 10-12 minuter kan jag gälgreppa en riktigt fin maddam. Känner direkt att den här är över 10kg. Den visar sig väga 11,1kg 114cm lång. Gäddan simmar tillbaka till sitt rätta element efter en liten stund.

Han lyckas även landa en 4a också :D

Båda på en grönflashig variant.

Lite mer smågäddor kliver på och vi avslutar med flaggan i topp efter 5-6 timmars intensivt gäddfiske med sjukt explosiva gäddor som fullkomligt mörschade sönder flashflugorna. .. . . .

Ibland är gäddflugfiske galet kul. Går inte och komma ifrån hur jävla visuellt det är med flytlina och en flashfluga intagen precis under ytan. . . . . . . .

/ Karki

post-7189-1275818164_thumb.jpg post-7189-1275818181_thumb.jpg

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att gratulera! :D Jag har en gäddmadam som stryker omkring runt en brygga här i kna (Karlskrona). En polare såg henne här om kvällen men inte jag. Jag själv såg henne första gången igår mitt på dagen i klart vatten, polbrillor på och lugn-vatten... hon var stor och jag började skaka o kontrollerat i hela kroppen. Hon högg klart alldrig utan bara följde efter flugan i en minut mer eller mindre... galet spännande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo riktigt grymt känns det för mig att bara ha varit med och landat den, troligtvis svävar fångstmannen på moln utan att han vet om det :D. Känns riktigt bra och få ett kvitto på att fluga är en bra metod. Har iofs alltid vetat att den är grym, men ändå. Känns som gäddorna har sjukt svårt och låta bli flashflugor/naturflugor som strippas hem i "kom och ta mig" takt.

Drillningsbilderna är det jag som drillar lite gröning medans polaren kör en fotosession. Förmedlar rätt bra hur explosivt det var inatt.

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ja det var fina efterlekstider :)

Det roliga är att fångstmannen mer än gärna bara pratar om flugfiske nuförtiden. Inge snack om jerkbaits eller så ;).

Nu verkar gäddfisket vara på G igen. Jag och polarn har landat runt 30 gäddor på 3 turer. Bränt en 25tal, minst lika många efterföljare. Toppfisk på ca 4,8kg endast. . . . Aja bara tempen kryper neråt lite så kanske någon fet maddam kliver in grunt. Men fan va kul det är med gäddfluga. Sinnessjukt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det var fina efterlekstider :)

Det roliga är att fångstmannen mer än gärna bara pratar om flugfiske nuförtiden. Inge snack om jerkbaits eller så ;).

Nu verkar gäddfisket vara på G igen. Jag och polarn har landat runt 30 gäddor på 3 turer. Bränt en 25tal, minst lika många efterföljare. Toppfisk på ca 4,8kg endast. . . . Aja bara tempen kryper neråt lite så kanske någon fet maddam kliver in grunt. Men fan va kul det är med gäddfluga. Sinnessjukt.

Tjena John! dags att vi tar en tur snart ... Fly Vs Jerk! Hehe. Vill du så kan jag ju ta flugfiske prylar oxå ... oavsett så spöar jag dig :D!

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...