Jump to content

Recommended Posts

Posted

Älvräddarna har idag anmält ägaren av kraftstationen till

Miljöskyddsenheten på Länstyrelsen i Gävleborgs Län.

Älvräddarna kräver ett återkallande av tillstånden att bedriva

kraftverket. Vi återkommer när det finns nytt att rapportera.

Posted

Mycket bra att det uppmärksammas. Denna Nilsson har under många år bedrivit sin verksamhet på gränsen till vad som är tillåtet. Tydligen också över gränsen. Jag har bott i Norrsundet, 3,5 mil norr om Gävle, hela mitt liv och jobbat inom Hamrånge FVO med strömmande vatten som arbetsområde. Denne Nilsson driver ett kraftverk inom området och håller på att starta ett nytt. Otaliga är de gånger vi påpekat att en hel del felaktigheter funnits vid kraftverken och vi har försökt få till en bättre vandringsväg för havsöringen men det är omöjligt.

Jag ser fram mot resultatet av detta ämne. Bra gjort Christer Borg.

Posted

Mycket bra att det uppmärksammas. Denna Nilsson har under många år bedrivit sin verksamhet på gränsen till vad som är tillåtet. Tydligen också över gränsen. Jag har bott i Norrsundet, 3,5 mil norr om Gävle, hela mitt liv och jobbat inom Hamrånge FVO med strömmande vatten som arbetsområde. Denne Nilsson driver ett kraftverk inom området och håller på att starta ett nytt. Otaliga är de gånger vi påpekat att en hel del felaktigheter funnits vid kraftverken och vi har försökt få till en bättre vandringsväg för havsöringen men det är omöjligt.

Jag ser fram mot resultatet av detta ämne. Bra gjort Christer Borg.

Är hans nya kraftverk redan klubbade och godkända?

Annars skulle man kunna överklaga och försöka förhindra

bygget.

Posted (edited)

Har precis skickat in ännu en anmälan mot Nilsson Kraft AB, nu för Viksjö kraftverk, där han bryter mot tillståndsreglerna.

I domen står att han ska ha fiskvägar, men de är inte ens halvfärdiga. Trots det kör han kraftverket, vilket alltså är ett brott mot tillstånden som är meddelade genom Miljöbalken.

Christer

Edited by Jagaren
Posted (edited)

Äsch då!... :-)

Men det är faktiskt KUL att naila dem, ni andra borde prova på... :-)

Folk som inte sköter sina åtaganden och bryter mot lagen och förstör naturen ska sättas åt!

Uppmanar er andra att OM ni ser eller hör talas om kraftbolag som missköter sig, släng in en tråd här, gärna med kontaktuppgifter.

Saken är den att myndigheterna inte hänger med, de har alldeles för små resurser...

Vi behöver hjälpa dem helt enkelt!

Trevlig helg på er!

Christer

Edited by Jagaren
Posted

Äsch då!... :-)

Men det är faktiskt KUL att naila dem, ni andra borde prova på... :-)

Folk som inte sköter sina åtaganden och bryter mot lagen och förstör naturen ska sättas åt!

Uppmanar er andra att OM ni ser eller hör talas om kraftbolag som missköter sig, släng in en tråd här, gärna med kontaktuppgifter.

Saken är den att myndigheterna inte hänger med, de har alldeles för små resurser...

Vi behöver hjälpa dem helt enkelt!

Trevlig helg på er!

Christer

Väl talat! Vi måste öka medvetenheten att man faktiskt kan sätta dit

dom som inte sköter sina kraftverk.

• 3 weeks later...
Posted

Nu har länsstyrelsen i Gävleborg äntligen förlagt Nilssons kraft med omedelbart förbud att köra kraftverket i Viksjö. Nilsson själv tycker att det hela är ett missförstånd. Länsstyrelsen skall idag fredag se över hans kraftverk i Strömsborg Gavleån samt fatta beslut om han måste avsluta driften där med.

Posted

Nu har länsstyrelsen i Gävleborg äntligen förlagt Nilssons kraft med omedelbart förbud att köra kraftverket i Viksjö. Nilsson själv tycker att det hela är ett missförstånd. Länsstyrelsen skall idag fredag se över hans kraftverk i Strömsborg Gavleån samt fatta beslut om han måste avsluta driften där med.

Underbart.

Hoppas att han inte lyckas snacka ig ur det.