Jump to content
Sign in to follow this  
roccster

Hur fiskar man regnbåge under högsommaren?

Recommended Posts

Ja hur gör ni?

Fiskar ni morgon / kväll eller kanske inte alls.

Om ni fiskar vad brukar ni använda för strategier?

Sjunklina? Tunga nymfer / streamers etc.

Allt är av intresse så spamma på bare :)

Boobie på sjunklina, nattsländor och fjädermygg.

De två sistnämnda om du har vakande fisk.

Men allra helst får bågen vänta till oktober!!

Det gör man inte, satsa på borre, öring eller nåt annat istället :)

Så öringen är bättre att ge sig på alltså, fast då kanske du snackar rinnande vatten?

Så öringen är bättre att ge sig på alltså, fast då kanske du snackar rinnande vatten?

Ne där är det väl för varmt, HÖ under nätterna tänkte jag. Om det nu finns vettigt HÖ-fiske där du bor annars skulle jag satsa på borre och gädda :)

Själv har jag gjort en överenskommelse med mig själv att fiska minimalt med RB och att aldrig fiska det under den heta sommaren eftersom det fisket suger ganska rejält enligt mina erfarenheter.

Edited by Gustav Fröléen

Havsöringsfiske under natten kan vara väldigt givande, men det var ju inte frågan:

Regnbågsfiske:

Morgonfiske - Streamerfiske

Dagsfiske - Sjunklina & Booby

Kvällsfiske - E-12:a

Att poppa solstekt gädda är ju kul!wub.gif

-Funkar hela dagen med en liten topp från 20.30-22.30 här hos mig just nu.

Har inte provat morgonfiske, det är skönt att sovahappy.gif

(förlåt spammet, har ingen RB-pöl här hos migblush.gif)

Edited by Fredrik-flugarn

Har haft ganska trögt HÖ-fiske så jag gav mig på en tidig morgon i regnbågssjön, men utan ett enda nafs. Därav min fråga hur ni brukar göra, men jag antar att jag får satsa på poppa abborre istället för havsöringarna lyser med sin frånvara både på natten och morgonen (för mig alltså) :)

Boobies ska jag testa nästa gång, har en gammal sjunklina som jag ska se om den funkar fortfarande ;)

Edited by Richard

Fråga, varför inte fiske regnbåge då det är varmt, den har ju bra mycket högre toleranstemperatur än vad öringen har?

Det beror helt o hållet på om det blåser/regnar eller om värmen bara står o dallrar..osv..mitt i den tryckande sommarhettan öppnas det upp luckor då o då..idag tog vi en rb på torrt mitt på eftermiddagen i en av mina sjöar..den var allt annat än slö kan tilläggas o vi har haft det riktigt obekvämt varmt alldeles för länge :P..men rent generellt innebär nog sommarfiske när det är som varmast o mitt på dagen sjunklina, men det är inte min area of expertise..jag skulle nog iaf rek kvälls/nattfiske med nattslända o flytande lina..kul och spännande! :DB)

Fråga, varför inte fiske regnbåge då det är varmt, den har ju bra mycket högre toleranstemperatur än vad öringen har?

Inte mycket högre utan något högre. Om man nu skall ge sig på det där med regnbågsfiske under varma perioder så har jag ett (gammalt) tips som dock tyvärr liknar bottenmete. Snabbsjunkande lina med en lång flytande polytafs och en oförtyngd nymf som man fiskar hem väldigt långsamt. Ibland kommer huggen då man pausar intagningen. Flugan "svävar" väl rätt nära botten.

Edited by magnolia

Tackar för alla tips och delande av erfarenheter.

Ska testa mig ett kvällsfiske i klubbsjön när temperaturen ser ok. ut.

Skicka på mer tips bara, jag suger i mig allt jag kan :)

Edited by Richard

Jag brukar inte fiska så mycket RB när det som varmast men gör jag det tycker jag en liten svart boobiefly med några strån pärlflash brukar funka bäst när det inte vakar.

Krok: Kamasan B820 #10 (eller B400 #10 om man vill ha den kortare)

Stjärt: Svart marabou plus två strån pärlflash på varje sida

Kropp: Dubbad marabou

Vinge: Svart marabou

Ögon: foamcylinder, kör med svart vit eller röd, oftast svart.

Kom till "lilla ån" utanför Enköping och fiska torrt på vakande regnbåge i 17-gradigt vatten. Extremt lågt vatten och mycket grönska, både i som bredvid ån gör det hela bara lite mer spännande ^_^

I andra vatten där temperaturen är högre brukar jag antingen använda mig av större torrflugor av attraktortyp (ex Stimulator) som raskt stripas över vattenytan eller långsamt hemtagna stornympher på eller vid botten.

Må Rocken sväva över oss alla!

undrar också lite över fisket efter regnbågen på sommaren, har länge funderar på o åka till en grundare sjö vi har (kallas örsjön) den e max typ 3,5 m tror jag det stod på hemsidan.. men har hört en grej men vet ej om det stämmer dessvärre : ´´regnbågen som står på botten av en frund sjö ser upp mot ytan och plockar oftast torra insekter osv så torrflugefiske bör /ska fungera i sjöar som e grunda´´

- tror ni det påståendet stämmer?

-hur fiskar man i ett p&t vatten om man ej har sjunklina nu i sommarhettan , bara o stanna hemma då eller :P ?

Edited by Marcus_1995

-hur fiskar man i ett p&t vatten om man ej har sjunklina nu i sommarhettan , bara o stanna hemma då eller :P ?

Börja med o förläng tafsen om du ska fiska dagtid, kvälls/nattetid kan du ha vanlig eller tom kortare tafs.Testa kvällsfiske o en bit in på natten alt riktigt tidigt på morgonen..läs kl 03-04..

Har du inte köpt boken än? ;):P

Edited by Andreas Jacobson

nej tyvärr .. varken hittat den eller nått.. :o men ska nog vänta lite med bågefisket tills augusti / sept iallafall! vill helst ta dem på nymf eller torrfluga och det går ju inte i denna hetta som råder runt / i regnbågssjön! de går vid botten enligt ägaren av sjöarna.

nej tyvärr .. varken hittat den eller nått.. :o men ska nog vänta lite med bågefisket tills augusti / sept iallafall! vill helst ta dem på nymf eller torrfluga och det går ju inte i denna hetta som råder runt / i regnbågssjön! de går vid botten enligt ägaren av sjöarna.

Jag hittade två stycken :P på bokbörsen nyss..en för 120kr o den andra för 150kr..det kanske är de bäst investerade slantarna du sätter det här året ^_^ ..skämt åsido..köp!

Edited by Andreas Jacobson

Ja, fisket mitt på dagen, suger ju regält under hög sommaren. Man ska nog enbart konsentrera sig på tidig morgon och kvälls fisket.

Ju grundare P&T pöl, ju pestigare är fisket nu. Längtar till hösten, när man har vettigare vatten temp och kan fiska torra Getingar, Natt sländor m.m.

Edited by Jock Scott

Jag hittade två stycken :P på bokbörsen nyss..en för 120kr o den andra för 150kr..det kanske är de bäst investerade slantarna du sätter det här året ^_^ ..skämt åsido..köp!

Fick fatt i en för 130:- på Bokbörsen, ny desutom. Längtar efter att plöja igenom den när jag ligger i solstolen på stranden. Imorrn blir det nog iofs. under ett parasol då jag som vanligt en gång om året blir övermodig med solskyddsfaktorn och bränner skiten ur kroppen...

Kanske skulle passa på med ett nattfiske när jag befarar att det inte blir mycket sömn i natt ändå :D

Hur stora streamers och boobies ska man köra med då? Några speciella färger (typ mörkt eller ljust)? Ska man fiska hem dom snabbt eller långsamt, eller lååååångsamt? :)

Om det är så varmt som det har varit, ska man då även fiska djupt (med sjunklina eller sjunktafs) på kvällen (och natten) om det inte vakar något?

Enligt en film jag har sett om Put n' Take regnbågsfiske (en dansk film, men dom fiskar i Harasjömåla - tror jag det heter - i Sverige på sommaren) så ska man bara fiska flytlina och små imitationer av nymfer och torrflugor, men det är alltså inte så värst smart när det är så här varmt?

Är det bättre med streamers?

Ska streamersen vara stora eller små?

Någon som håller med dom i filmen?

Jag är mycket tacksom för svar eftersom jag ska försöka få min pappa att ta sin första flugfångade regnbåge någonsin! :)

den filmen har jag också hemma här, den heter flugfiske efter regnbåge tror jag. ja dom säger som bornedal säger: att man ska lägga undan sjunklinan på sommaren och hösten och använda den på vintern och tidiga våren..