Jump to content

fiasko resan

holk36

Recommended Posts

Det skulle bli en drömresa till sandåslandet men allt, nästan i alla fall, blev bara skit.

Då man kommit fram och slagit upp tältet började regnet fullkomligt ösa ner och gjorde så i ett och ett halvt dygn, sedan kom stormen med vindbyar upp mot 25 m/s. Man satt i tältet de tre första dygnen. Men en eftermiddag sken solen och vinden var nästan perfekt och ett besök till en av rödingsjöarna blev de timmar som räddade en annars katastrofal resa.

Under tre timmar vakade röding över precis hela sjön, nattsländor kläckte och jag fiskade med en liten ljus F-fly.

När kvällen och kylan tagit över stod det klart att det blivit tio rödingar, ingen jätte men väl en på nästan exakt kilot.

Det är de tre timmarna jag kommer minnas och inte de drygt åttio som nästan uteslutande spenderats i tältet. Bara enstaka kortare fisken i strömmarna under de timmar vinden inte sög i så hemskt men det ändå vräkregnade. Vattnet var väldigt högt, enligt de som varit här förr så var det ca 4dm för högt vatten i strömmarna. Fisket var därefter, inga vak och bara enstaka fina harrar steg till flugorna. Jag tror det blev tre eller fyra harrar över fyrtio cm och resten smått. Missade en finöring mitt under värsta regnskuren men fick säkert ett tjugotal mindre runt tjugofem cm.

post-3824-089504700 1280163071_thumb.gif

post-3824-099743200 1280163082_thumb.gif

post-3824-072686000 1280163099_thumb.gif

post-3824-037480500 1280163157_thumb.gif

Fjäll, Röding, Svensk sommar.....så är det ju för det mesta utom i fisketidningar. ^_^

Trist att du blev inblåst, men då du fick chansen så gick det ju riktigt bra.

Har varit på fjällfiske där jag inte varit i närheten av dom fiskar du fick under en hel vecka trots bättre väder,

och rödingfiske är ju lite av ett lotteri iaf under en så kort resa som du var på.

Så grattis till kilosrödingen. :)

Jo det är väl kanske lite gnäll :lol:

Och det kanske är så att vädret verkligen är så här på fjället. Och till nästa gång ska jag vara bättre rustad med det nu beställda Bergans Compact3.

Jag hörde ev en gubbe som håller till nere efter Laisälven och enligt honom så steg vattnet nere hos dem med dryga halvmetern under några dagar så det var inget litet skitoväder utan det var rejält. Men som sagt röding fisket räddade resan.

Men nu blir det sikta in sig på en vecka i Arjeplog i mitten av augusti.

Och så klart ikväll blir det en tripp till Byske älven.

Vi var tre par på vår katastrofväderresa i fjällen -08. jag o min flickvän var de enda paret som kände till bergrepp som Gore-tex kläder och fyrsäsonsgstält. Galonregnrockar och Statoils silvriga kupoltält pallade liksom inte riktigt trycket. För våra vänner tog det en natt för att all deras utrustning skulle bli fulltändigt genomvåt, detta inkluderar tälten där vattnet stog upp till dragkedjan. Som lök på laxen blev det en bonusnatt med samma väder pga. det inte finns nått Cessna plan som vågar göra en vattenlandning med >20m/sek.

Lärdomarna blev två; på fjället går vädert från strålande till skit innan man hinner säga dallassallad baklänges samt att bra kläder, en bok, en panna whisky och bra tält kan göra ett riktigt oväder ganska spännande.

Ja mitt tält var väl inte av den bästa kvalliteten direkt och nu ska det få bli ett såkallat party/festival tält då barnen ska få ärva detta och använda på lite mer bekväma platser.Ska bara se till at kommer hem nya pinnar och en liten reva i duken ska lagas.

Annars var det bara boken som fattades och naturligtvis sällskap. Jag gjorde blundern att dra iväg ensam då min sambo fått förhinder och inte kunde följa med. Att sitta själv i ett litet kupol tält på fjället i det vädret var inte det roligaste. Men det är så det ska va ibland för att man ska uppskatta de bra stunderna.

Nu kommer mitt nya tält vilken dag som helst och sedan får jag se till att ha någon med nästa gång så att man kan tjata på/med nå´n om ovädret drar in igen :)

Har ett par liknande resor...

Minns ett sjukt regn vi Pirtimysjokk.

Tänk dig det värsta ösregnet i mannaminne...

Och det höll på i tre dygn!!! (Kan det varit runt 2002?)

Det gick inte ens att åka bil ut till flýgbasen i Kurravara.

Kraftverket i Vittangi höll visst på att flytta till Torneå.

Båthusen var översvämmade till dörrarnas överkant.

En 80-årig gubbe sa sig aldrig sett Torneälv så hög.. Han bodde vi älven!

Noll fiskar från att regnet starta. Lyckligtvis hade vi ett par bra dagar innan. :wub:

Var iväg i närheten av Råsto 13 dagar. Blåste sällan under 15 m/s. Ibland 32 m/s.

Första tolv dagarna! Men jävlar vilket fiske vi hade under de sista timmarna innan flyghämtningen..

Nu för tiden har vi Tentipikåta, sjumanna, för oss fyra som fiskar tillsammans.

Ovärderligt vid liknande situationer! Då hade vi Fjällräven Akka.

Några andra vi träffa vid flygbasen vid Pirtimysveckan hade trasigt tält tillbaka.

Blöta tre dagar i rad..

Har även träffat några som åkt på snöstorm som trasat sönder tält på sommaren.

Har ett par liknande resor...

Minns ett sjukt regn vi Pirtimysjokk.

Tänk dig det värsta ösregnet i mannaminne...

Och det höll på i tre dygn!!! (Kan det varit runt 2002?)

Det gick inte ens att åka bil ut till flýgbasen i Kurravara.

Kraftverket i Vittangi höll visst på att flytta till Torneå.

Båthusen var översvämmade till dörrarnas överkant.

En 80-årig gubbe sa sig aldrig sett Torneälv så hög.. Han bodde vi älven!

Noll fiskar från att regnet starta. Lyckligtvis hade vi ett par bra dagar innan. :wub:

Var iväg i närheten av Råsto 13 dagar. Blåste sällan under 15 m/s. Ibland 32 m/s.

Första tolv dagarna! Men jävlar vilket fiske vi hade under de sista timmarna innan flyghämtningen..

Nu för tiden har vi Tentipikåta, sjumanna, för oss fyra som fiskar tillsammans.

Ovärderligt vid liknande situationer! Då hade vi Fjällräven Akka.

Några andra vi träffa vid flygbasen vid Pirtimysveckan hade trasigt tält tillbaka.

Blöta tre dagar i rad..

Har även träffat några som åkt på snöstorm som trasat sönder tält på sommaren.

..finns det Kraftverk i Vittangi? :blink:

..men det var nog sattttttans! ..högt det året en stund,sjukt högt!

(är inte fullt säker det var det året, kanske nått år senare)..

Edited by Ismo

Här kommer en fråga liite OT (sorry att jag kniper din tråd holk36).

Drar iväg till Kaitum på lördag, har ett tremanna tält från Jula som vi tänkt bo i (ca. 500 spänn på Jula). Blir orolig när jag läser denna tråd... Det ska regna en del, ej blåsa speciellt mycket dock enligt rapporterna. Bör vi fixa ett annat tält innan vi åker, i så fall vad är viktigt att tänka på vid köp av tält för den här typen av resor?

Drar iväg till Kaitum på lördag, har ett tremanna tält från Jula som vi tänkt bo i (ca. 500 spänn på Jula). Blir orolig när jag läser denna tråd... Det ska regna en del, ej blåsa speciellt mycket dock enligt rapporterna. Bör vi fixa ett annat tält innan vi åker, i så fall vad är viktigt att tänka på vid köp av tält för den här typen av resor?

Det här tycker jag är coolt! Berätta om hur det var att bo i det billiga tältet sen när ni kommer tillbaka.

Det är sån jäkla hysteri med prylar och det är klart att det känns bra att ha "bra" grejer, men hur bra är egentligen bra grejer jämfört med "vanliga" grejer. Så länge tältet inte läcker så kommer ni säkert ha en kanonresa.

Fördelen med ett dyrt tält, antar jag, är t.ex att det är lätt,det har en bra konstruktion, t.ex att man fäller upp inner och yttertält i ett enda moment och att det går snabbt att sätta upp och ta ner det om man överraskas av ett oväder i den ombytliga fjällvärlden. Sen tror jag det är med tält som med allt annat...Man betalar en del för att tältet är i nåt sjukt häftigt rymdmaterial som NASA använder, och frågan är om man egentligen behöver det.

Du får rapportera sen!

Stackars jävlar säger jag bara för dig och dina kompisar om der börjar blåsa och regna ni kommer garanterat att bli blöta och frysa. Jag kom hem från Kiruna i går och han som hjälpte oss med bokning av helikopter/fiskekort berättade en rolig sak om ett gäng som hade fått ge upp sitt fiske på grund av för dåligt tält och lite mat. De hade ett Rusta tält för 800:- som inte höll måttet för blåst och regn, de hade vandrat i 6 timmar för att söka hjälp pga att allt de hade var blött. Så mitt råd är att lämna 500:- tältet hemma för tältning hemma på gräsmattan.

Jag tycker verkligen ni ska tänka om för ni spenderar väl en hel del pengar för att resa och fiska i Kaitum och så kör ni en jävla snikbudget på det viktigaste utav allt på resan. Ni kanske kan hyra nåt tält på nån fiskeaffär som är betydligt bättre än det som ni köpt på Jula.

Stackars jävlar säger jag bara för dig och dina kompisar om der börjar blåsa och regna ni kommer garanterat att bli blöta och frysa. Jag kom hem från Kiruna i går och han som hjälpte oss med bokning av helikopter/fiskekort berättade en rolig sak om ett gäng som hade fått ge upp sitt fiske på grund av för dåligt tält och lite mat. De hade ett Rusta tält för 800:- som inte höll måttet för blåst och regn, de hade vandrat i 6 timmar för att söka hjälp pga att allt de hade var blött. Så mitt råd är att lämna 500:- tältet hemma för tältning hemma på gräsmattan.

Hahaha, jag vet vem den ena snubben är som fick gå en bra bit.

Vädret sista dagen var tydligen bra, tältet var av undermålig kvalitet och läckte som ett såll, hahaha. Innan helikoptern kom så beslutade de att elda upp tältet...!? :blink: ...bara för att senare inse att vädret slagit om helt och att helikoptern inte kunde lyfta från Kiruna, de blev strandsatta i skitvädret, utan tält och mat, och beslutade sig för att gå mot E10:an...där de blev upphämtade. :lol::D

Jag åker inte utan nåt av mina Hilleberg!! -_-

Kaitum är fjäll och där kan vädret bli riktigt elakt om man har otur. Tältet är betydligt viktigare än allt annat då det är det som är grunden för att man ska kunna ha skön och framför allt säker vistelse. Går tältet sönder kan ni ju i värsta fall förstöra alla era förutsättningar för en fortsatt god tur precis som någon beskrev ovan?

Låna eller hyr ett tätt och stormsäkert tält är mitt tips. Jag skulle inte ens fundera på att ge mig ut i den delen av sverige utan ett riktigt tält.

Lycka till med turen, Kaitum är ett underbart vatten. :)

Du säger att det inte ska bli dåligt väder enligt rapporterna? Regn men ingen vind. Vill bara påpeka att enligt alla rapporter inför min resa så skulle det kunna komma upp till 5mm regn under tiden och det skulle blåsa max 4m/sk. Det blev ungefär det tiodubbla av allt. För det första så lita inte på rapporterna om vädret när det gäller fjället. Det kan naturligtvis gå bra men risken är stor att det blir en allt annat än angenäm tripp. Det tält ni har är i samma kaliber som det jag hade. Tänk på att ha en riktigt bra sovsäck om ni ändå drar iväg med det tältet, jag tror inte det är så bra om det kryper ner runt nollan.

Mitt var hyfsat tätt mot regnet men som sagt det havererade totalt i blåsten.

Nu har jag fått hem mitt nya tält som ska vara mycket bättre, BERGANS cmpact3 heter det. Ska testa det om ett par veckor upp efter Piteälven. Det kostade inte speciellt mycket heller under 3000:- inkl.frakt.

Det här tycker jag är coolt! Berätta om hur det var att bo i det billiga tältet sen när ni kommer tillbaka.

Det är sån jäkla hysteri med prylar och det är klart att det känns bra att ha "bra" grejer, men hur bra är egentligen bra grejer jämfört med "vanliga" grejer. Så länge tältet inte läcker så kommer ni säkert ha en kanonresa.

Fördelen med ett dyrt tält, antar jag, är t.ex att det är lätt,det har en bra konstruktion, t.ex att man fäller upp inner och yttertält i ett enda moment och att det går snabbt att sätta upp och ta ner det om man överraskas av ett oväder i den ombytliga fjällvärlden. Sen tror jag det är med tält som med allt annat...Man betalar en del för att tältet är i nåt sjukt häftigt rymdmaterial som NASA använder, och frågan är om man egentligen behöver det.

Du får rapportera sen!

Och din fiskeutrustning är väl köpt på Jula? ;-)

Det som brister när det gäller billiga prylar är att det kan skilja så mýcket i kvalité på samma produkt

Det skulle bli en drömresa till sandåslandet men allt, nästan i alla fall, blev bara skit.... tjugotal mindre runt tjugofem cm.

Gläder mig att ni fick några sjyssta timmar med rödingvak. Var själv uppe i Kirunafjällen v27 efter röding och vädret var inte heller något vidare. Hel del regn och blåst. Fick dock några en bra dag + en bra kväll på 5 dygn. Då passade min käre vän på att kroka 3 kanonfina rödingar strax under kilot. En annan fick nöja sig med mindre som avataren min avslöjar :P

Men, skam den som ger sig. Kom nyligen fram till att jag bara måste iväg röding-crusade igen och helt nu på en gång :P Precis ringt Mikko i Kiruna för att se om det går att hitta nödlösning för min abstinens kommande vecka. Spontant.

Någon som vill joina? Målsättning = hard core rödingfiske.

För övrigt är detta mitt första inlägg i detta forum. :)

/O

Tack för alla varningar! Blir att kolla på ett tält innan resan för säkerhets skull (om inte annat så kan man ju hoppas att vädret blir bra bara för att man lagt pengar på ett bättre tält som då inte behövs!).

Tror det är klokast. Som folk säger...tält tillhör den utrustning som man inte får kompromissa på när man ska ligga ute ett tag och inte kan knata till en bil och åka hem över dagen. Personligen anser jag också ryggsäck liksom sovsäck tillhöra den kategorin också. Skiter sig något av dessa när man behöver dem så blir det helt enkelt inte kul där uppe. Även om det är bra väder så skulle jag störa mig på osäkerheten kring vad som händer om det blir piss-väder som det ju så ofta blir en dag eller två där uppe. Vad tält beträffar så skickade jag mitt Helisport tält, som jag varit sjukt nöjd med, på service till Norge inför säsongen i år.

Lycka till och ha det super i Kaitum!

Angående tält snacket så har jag läst mycket gott om Arctic Alpine Design, WBT 3tältet det kostar ej så mycket heller, 3295kr,jag tror att man får mycket tält för pengarna.

så ett hyffsat tält behöver ej kosta skjortan.

det är bra mått på tältet med tycker jag,bra absid o bra höjd så man kan sitta i det m.m.som sagt så är det nog ett bra tält.

läst en del om det på utsidan.se

http://www.northstar.se/

nu är dom tyvär slut sålda.

Som många skriver så är tältet ett av dom viktigast grejorna på fjällturen det är ju ens hem när man är till fjälls då vill man ju

bo i något som håller tätt o klarar hårda vindar och känns tryggt o säkert.

själv så kör jag med HB nammatj tält som jag är kanon nöjd med.

/pette

Edited by pette