Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fiasko resan

Featured Replies

Ett tips kan vara att hyra ett ordentligt tält (läs hilleberg... ;) ) om man bara är ute nån vecka per år. Lite synd att köpa på sig ett dyrt tält som mest blir liggande

Eller varför inte gå i hop med fiskekompisarna och dela på kostnaden för ett ordentligt tält (läs hellsport... ;) )

Vilse på fjället & Rödingkåt !

Här är ett läge på ett kanontält, har själv ett likadant.

Skillnaden på detta och det allra senaste är bara att ventilationen har förbättrats något på det nya, men det kan kvitta, det här är ett kanontält!

Pruta ner det till 2000:- om det finns kvar... B)

http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=47462

Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

 

 

Kom själv hem från Härjedalen igår. 5 dagar med regn och blåst. Sovsäcken gick sönder. Ena tältstaget gick av. Satte bort min enda sjunklina i ett bottennapp.Avslutade med att bryta av spöt när vi bröt kamp. Men kompisen lyckades ta en röding på 53 cm sista kvällen.Delad glädje är ju dubbel glädje säger dom...

/halimink

Kom ner från sydvästra Kirunafjällen igår.

Hade 2 mycket blåsiga dygn under min vecka men mitt Hilleberg stod som tur pall.

På Sandås för 5 år sedan vek "grannens" lågbudgettält ner sig och då blåste det mindre.

Snåla inte på tält!

Lika viktigt är att välja en bra placering när du slår upp tältet.

Inte högst upp på åsen utan en bit ner där det läar bättre.

Rödingfisket var för övrigt fint :)

Håller med. Snåla inte på tält! Mitt Northface har jag haft i 15 år utan problem, förutom nu då där jag bröt av ett stag. Se det som en långvarig investering. Svunna är dom tider då man låg som en sköldpadda och badade i tältet samtidigt som man med alla ben och armar försökte hålla ihop 300 kronors tältet från att blåsa ihop totalt.

Jag har ett Ferrino Svalbard som jag är jäkligt nöjd med. Bra takhöjd vilket jag som lång uppskattar. Det är schysst när man är inblåst o inregnad ett par dagar som det nästan alltid blir på en fjälltur. Svalbard-tältet har stått emot både hårda vindar och mer än dygnslånga regnväder fint. Vill man inte investera i ett Hilleberg så finns det alternativ menar jag...

Vill bara påpeka att det inte går att lita på väderprognoserna där uppe på fjället.

När man förlitar sig på de sk. prognoserna är man illa ute.

Jag har varit där uppe så många gånger nu så jag borde ha lite hum om detta.

Ankra för storm!

Det innebär även att man inte åker till fjälls med ett tält från Rusta/Jula.

Oavsett hur mycket man än hatar "prylbögeri", så kan man inte chansa.

Det kan sluta illa. Se bara på alla utryckningar som görs i Kebne pga personer med bristfällig utr. och okunskap.

Prata med folk som har erfarenhet.

www.utsidan.se är en bra att läsa innan man ger sig ut på sin första tur.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Det här tycker jag är coolt! Berätta om hur det var att bo i det billiga tältet sen när ni kommer tillbaka.

Det är sån jäkla hysteri med prylar och det är klart att det känns bra att ha "bra" grejer, men hur bra är egentligen bra grejer jämfört med "vanliga" grejer. Så länge tältet inte läcker så kommer ni säkert ha en kanonresa.

Fördelen med ett dyrt tält, antar jag, är t.ex att det är lätt,det har en bra konstruktion, t.ex att man fäller upp inner och yttertält i ett enda moment och att det går snabbt att sätta upp och ta ner det om man överraskas av ett oväder i den ombytliga fjällvärlden. Sen tror jag det är med tält som med allt annat...Man betalar en del för att tältet är i nåt sjukt häftigt rymdmaterial som NASA använder, och frågan är om man egentligen behöver det.

Du får rapportera sen!

Hur många fjällturer har du gjort?

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Att ge sig till fjälls utan ett riktigt tält är inget att rekommendera. 2007 blåste polarnas budgettält sönder på en resa söder om Råsto. Resultatet blev att vi fick sova 3 man i ett nammatj 2 i fyra nätter. Inte kul. Om de rest ensamma hade det blivit riktigt surt...

  • Author

Att ge sig till fjälls utan ett riktigt tält är inget att rekommendera. 2007 blåste polarnas budgettält sönder på en resa söder om Råsto. Resultatet blev att vi fick sova 3 man i ett nammatj 2 i fyra nätter. Inte kul. Om de rest ensamma hade det blivit riktigt surt...

I förra veckan var jag iväg upp efter Piteälven och invigde mitt nya tält, BERGANS compact3. Det var ett alldeles förträffligt tält och nu vågar jag mig nog ut på fjället igen. Nästa helg bär det av till Ammarnäs för lite fiske i de omgivningarna. Får se om det blir ett par tält dygn ute på fjället där vid någon sjö.

Förut använde jag bara billiga tält till runt 300 spänn i fjällen. Fördelen med det tältet var att det var alu på utsidan, så det blev aldrig så varmt i det. Det funkade hyffsat bra och vi hade alltid ett extra med som reserv.

Min tanke dengång var att jag kan köpa 10 tält till 300 i stället för ett till 3000,-

Vi hade ett 2 personers tunneltält med till grejor och mat och som back up om det skulle bli storm. Men det är inte kul att ligga 2 pers i ett 2 pers tält i längre tid.

För några år sedan lovade prognosen sol och lite regnskurar, så jag tog en hard core venda bara med min paraply och ingan tält i ett par dygn. Det blev värsta stormen, 7 grader i luften och horisontell regn. Fy fan vilket helvete... fik sova över i en kåte hos några samer första natten och torkat kläderne, men andra natten var under paraplyn i regn och kyla. Vandrade 3,5 mil under dom tvo dygn i stormen, det blåste så extremt att det var svårt att gå mot vinden i perioder... Fiskade och fiskade samtidigt, men fångade bara en öring...

Äfter det köpte jag ett North Face VE-25 som 2 pers tält och ett MSR hubba 2 pers som 1 mans till ensamvandring. Dåligt väder i fjällen är inte att leka med om det blir riktikt dåligt.

Kanske mitt Svenska inte är så bra, men...

http://www.rasmushansen.com

Har man upplevt plötslig snöstorm i mitten av juli så är det en bra påminnelse att fjällutrustning ska vara av hög kvalitet...det slår om på nolltid och vädret kan bli ungefär hur dåligt som helst, ungefär hur länge som helst. :)

Om det är någon utrustning man iinte ska chansa med är det tält, en billigt sovsäck eller liggunderlag ger på sin höjd dålig komfort,är tungt och bulkigt.

Men ett skittält för nån tusing är inget alternativ. Har spenderat månader över trädgränsen och fått både hilleberg, bergans och fjällräven tält sönder blåsta, skulle inte ens vilja veta hur det hade gått med ett biltema eller intersport tält.

Efter en stormig natt i Laddjuvaggi kom vi på förmiddan till fjällstation och mötte sopstationen fylld med diverse sönderblåsta tält. Inne på stationen satt det folk med köld & chockskador och väntade på heli tillbaks till tryggheten i Nikkaluokta. Under natten hade en tysk(?) ensamvandrare fått sitt tält(med honom i) nedblåst i en jokk chockad och blöt frös han ihjäl endast någon km från fjällsationen. Detta hände någon gång i andra halvan av juli.

Vi tältade i en dunge med fjällbjörk men det känndes som vi hade slagit upptältet på en luftmadrass till havs under en blåsig dag, hela marken gungade, farsan blev sjösjuk. Tält höll ihop, me gick i pension efter den turen.

yr.no

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.