Hoppa till innehåll

Regnbågsfiske i Svartedalen.


kenfag

Recommended Posts

  • 1 month later...

Är det någon som har varit uppe i Svartedalen vid Romelanda och kollat om det är någon fart på bågarna?

Vilka sjöar är bäst ?

jag har hört rykten om att dom kanske ska sluta att sätta i fisk i svartedalen men som sagt bara rykten prova timmervattnet i svartedalen för ett par årsen var timmervattnet väldigt bra...........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många år sedan jag fiskade där nu men såg en som tog en RB i översjön för nån månad sen.

Timmervatten ligger ju precis bredvid.

Förånar mig inte om de skall sluta med att plantera in fisk där, konstigt nog är det nästan aldrig folk där längre men det beror antagligen på att det är så dåligt med fisk. Förr (typ 20 år sedan...) var det massa folk och massa fisk med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har spenderat otaliga somrar där uppe.

Precis som du säger så var fisket fantastiskt för 20 år sedan, ja till och med 10 år sedan.

Sen har det gått utför.

Det sätts idag ingen fisk i varesig Korsvatten, klarevatten, övre långevatten eller St. äggdalssjön pga gyrodactylus problemet.

De får helt enkelt inte tag på ( eller orkar inte leta ) efter gyro-fri odlad båge att sätta ut.

Vilket är synd då Korsvatten stod för merparten av tonnaget vi satte ut varannan vecka, Klarevatten fick även den en större del av tonnaget då den hade högst fisketryck och ansågs vara barnvänlig.

Lindesjön fick man plantera med hink i vilket gjorde att vi satte endast 70talet bågar där normalt.

Detta när fiskekortet låg på 80:- dygnet.

Idag har tonnaget mest troligt minskat iom att de mest populära och största sjöarna inte får sättas något i, vilket leder till lägre kostnader, men kortpriserna har gått upp...

Var uppe själv på premiären och lyckades lura tre bågar på torrt i Lindesjön som jag gör varje år för att se om det händer något positivt.

Fenskadade och rätt tråkig storlek tyvärr, så ingen förbättring alls.

Om jag skulle åka upp idag och ge det ett nytt försök, nej.

Dels för att jag inte anser det vara värt 160:- och dels för att jag inte vill stödja Sporfiskarna Göteborg när de i mina ögon missköter sitt uppdrag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många år sedan jag fiskade där nu men såg en som tog en RB i översjön för nån månad sen.

Timmervatten ligger ju precis bredvid.

Förånar mig inte om de skall sluta med att plantera in fisk där, konstigt nog är det nästan aldrig folk där längre men det beror antagligen på att det är så dåligt med fisk. Förr (typ 20 år sedan...) var det massa folk och massa fisk med.

Är rätt så ofta i Svartedalen och fiskar i våran klubbsjö som ligger där. Däremot kommer det nog dröja tills jag fiskar i Sportfiskarnas sjöar igen.

Har faktiskt aldrig fått en fisk med fina fenor i deras sjöar.

Men det är ett högt fisketryck i några av sjöarna och en medlem i klubben som även är tillsyningsman för Sportfiskarnas sjöar har berättat om ett utbrett tjuvfiske.

Vilket även förekommer i vår sjö :angry:

Jag tror att fisken som sätts i kommer upp rätt så fort igen, vilket kanske förklarar varför det är så dåligt med vak. Fisken hinner väl aldrig lära sig att äta insekter! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är rätt så ofta i Svartedalen och fiskar i våran klubbsjö som ligger där. Däremot kommer det nog dröja tills jag fiskar i Sportfiskarnas sjöar igen.

Har faktiskt aldrig fått en fisk med fina fenor i deras sjöar.

Men det är ett högt fisketryck i några av sjöarna och en medlem i klubben som även är tillsyningsman för Sportfiskarnas sjöar har berättat om ett utbrett tjuvfiske.

Vilket även förekommer i vår sjö :angry:

Jag tror att fisken som sätts i kommer upp rätt så fort igen, vilket kanske förklarar varför det är så dåligt med vak. Fisken hinner väl aldrig lära sig att äta insekter! ;)

Intressant Raj Raj, tjuvfiske är väl något som alla sjöar drabbas av tyvärr. Kanske inte att folk "glömmer" lösa kort, men mer att det åker upp fler fiskar än vad som reglerna tillåter?

Eller handlar det om folk som åker dit och drar upp fisk utan att lösa kort alls, är det så borde det ju vara relativt enkelt att stävja?

Den stora sjö är också bra att prova i höst.

Om det är korsvatten du menar med den stora sjön, så bör du läsa på sportfiskarna Göteborgs hemsida innan.

Det har inte satts fisk där på minst 3 år och om tjuvfisket är utbrett som Raj Raj säger så kan du glömma att någon båge lyckats undkomma bottenmetarmaffian.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en bra flugfiske sjö så åk upp till Böljesjön i ryd, riktigt bra fisk och en bra förening som sköter om stället

Får hålla med om att det är en ganska fin sjö. Fina bågar och Öringar som simmar runt i den. Var där uppe för ett par veckor sedan och fick en jättefin Öring på torrfluga, rejäl paddel till stjärtfena, hade antagit samma färg som vattnet så den hade nog gått där länge. Tyvärr gick tafsen av precis när den skulle upp på land:/

Fick en tröstbåge sen som var riktigt fin den också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får hålla med om att det är en ganska fin sjö. Fina bågar och Öringar som simmar runt i den. Var där uppe för ett par veckor sedan och fick en jättefin Öring på torrfluga, rejäl paddel till stjärtfena, hade antagit samma färg som vattnet så den hade nog gått där länge. Tyvärr gick tafsen av precis när den skulle upp på land:/

Fick en tröstbåge sen som var riktigt fin den också.

Underbart eller hur =) Om jag har fattat rätt när jag pratat med medlemmarna så har dom inte placerat in någon öring en i år. Så öringen du fick va nog minst ett år gammal. Själv fick jag en öring föra veckan men inte större en 800g ca men den växer nog till sig hoppas jag =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant Raj Raj, tjuvfiske är väl något som alla sjöar drabbas av tyvärr. Kanske inte att folk "glömmer" lösa kort, men mer att det åker upp fler fiskar än vad som reglerna tillåter?

Eller handlar det om folk som åker dit och drar upp fisk utan att lösa kort alls, är det så borde det ju vara relativt enkelt att stävja?

Om det är korsvatten du menar med den stora sjön, så bör du läsa på sportfiskarna Göteborgs hemsida innan.

Det har inte satts fisk där på minst 3 år och om tjuvfisket är utbrett som Raj Raj säger så kan du glömma att någon båge lyckats undkomma bottenmetarmaffian.

Kan ju bara berätta vad vi har sett i vår sjö.

Hittat linor som varit bundna runt trädstammar med en massa krokar på kortare tafsar som dom slänger i vattnet och antagligen kommer tillbaka efteråt och vittjar.

Har fått fisk som slitit sig från dessa och simmar runt med en liten krok dom svalt och en 0.40 lina som hänger ut från svalget. Även fått fisk som varit insnodda runt kroppen med tjock nylonlina med stora skador som följd.

Så nog är det ett utstuderat tjuvfiske av vidrigaste sort!

Då ligger ändå Sportfiskarnas sjöar mer lättillgängligt till så det ser säkert likandant ut där...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...