Hoppa till innehåll

DOGGY som kräftbete, funkar det bra?


Småland

Recommended Posts

Har läst lite varstans på nätet att DOGGY hundfoder kan funka som kräftbete istället för vitfisk.

Har också sett att TRAPPY har ett liknande bete som dom säljer för ändamålet.

Är det månne ngn som har gjort en test på detta och kan verifiera att det funkar.

Jag ska slänga i 30 burar på fredagskvällen direkt när jag kommer fram till sommarstugan och hinner/orkar inte fixa fram mört i tillräcklig mängd. Där jag förövrigt äntligen efter alla år av smygande i buskarna :blush: har fått reda på att jag FÅR fiska där :lol:

En annan tanke som jag har är att funkar DOGGY så borde väl vilket annat billigt torrfoder som helst funka.

Kanske kattfoder med fisksmak? Hehe.

Nåja, skulle i alla fall vara skönt att slippa dräpa och slabba med vitfisken om torrfoder går lika bra.

Om ingen kan svara så tänker jag i alla fall göra ett ovetenskapligt test på detta.

Redovisar detta efter helgen.

Ska fiska Signalisar i en bäck/å utan andra predatorer utom möjligen minken då.

Såååå, vad tror ni fungerar det lika bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut funkar bra:) Däremot kan jag tänka mig att hundfodret luckras upp, pulvriseras efter ett tag. Åtminstonde blir min vovves royal canin på det viset:)

Förra året hade jag bara prinskorv i en bur...fick lika bra i den som de som var agnade med mört.

Meddela dina erfarenheter efter försöket

Skitfiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kräftor är mer växtätare än asätare så det är inte så konstigt ;)

Tomater! Ja kanske det.

Jag hittade en tråd på flashback där det mesta om ämnet fanns att läsa.

Tydligen funkar nästan vad som helst beroende på vem man frågar.

Det blir ett test med en coctail av Korv, kassler och Icas billigaste kattmat på burk.

Kattmaten för att snabbt få dit dom och korv och kassler för att inte betet ska ta slut så snabbt.

Tack för svaren.

En rapport kommer som sagt efter helgen ;)

Redigerad med Småland
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

risk att man får fel art när man firrar me doggy o frolic!

gurkan fick en portugisisk vattenhund i buren när han hade proppat den me frolic. ..

o för att inte tala om pucken som fick en felkrokad bäver när han fyllt buren med björk i hopp om att få en bastufinne ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

risk att man får fel art när man firrar me doggy o frolic!

gurkan fick en portugisisk vattenhund i buren när han hade proppat den me frolic. ..

o för att inte tala om pucken som fick en felkrokad bäver när han fyllt buren med björk i hopp om att få en bastufinne ...

Ja, jag kan beKRÄFTA detta.

Vattenhunden smakade dock riktigt fint dillkokt och med mycket snaps.

Bävern fick dock gå tebax då pucken håller hårt på reglerna om felkrokat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter... (flodisar :wub:) från ett enda litet men stabilt kräftträsk.

Grissvål slår all vitfisk i hela världen. Bättre än det är dock fet strömming som legat ett år i frysen och inte längre luktar människomat ens som fryst. Körde ett försiktigt litet blindtest på 50 burar med polarn lade varannan mört varannan strömming.. 25 mört, 25 strömming. Det var polarn som skulle plocka upp dem på morgonen men jag körde ett race och bara lyfte och tittade på burarna efter 1,5 h från utläggningen. mörtburarna snittade 1 kräfta per bur. Strömmingen 7. Sug på den ni. Storleken var dock väldigt dålig då värmen här gjort att fettokräftorna tydligen bytte skal en extra gång mitt i premiären. Typiskt.

Redigerad med Fredrik-flugarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter... (flodisar :wub:) från ett enda litet men stabilt kräftträsk.

Grissvål slår all vitfisk i hela världen. Bättre än det är dock fet strömming som legat ett år i frysen och inte längre luktar människomat ens som fryst. Körde ett försiktigt litet blindtest på 50 burar med polarn lade varannan mört varannan strömming.. 25 mört, 25 strömming. Det var polarn som skulle plocka upp dem på morgonen men jag körde ett race och bara lyfte och tittade på burarna efter 1,5 h från utläggningen. mörtburarna snittade 1 kräfta per bur. Strömmingen 7. Sug på den ni. Storleken var dock väldigt dålig då värmen här gjort att fettokräftorna tydligen bytte skal en extra gång mitt i premiären. Typiskt.

Intressant min käre watson.

Men jag skulle ha tänkt på det för ett år sen då och lagt lite strömming i frysen ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter... (flodisar :wub:) från ett enda litet men stabilt kräftträsk.

Grissvål slår all vitfisk i hela världen. Bättre än det är dock fet strömming som legat ett år i frysen och inte längre luktar människomat ens som fryst. Körde ett försiktigt litet blindtest på 50 burar med polarn lade varannan mört varannan strömming.. 25 mört, 25 strömming. Det var polarn som skulle plocka upp dem på morgonen men jag körde ett race och bara lyfte och tittade på burarna efter 1,5 h från utläggningen. mörtburarna snittade 1 kräfta per bur. Strömmingen 7. Sug på den ni. Storleken var dock väldigt dålig då värmen här gjort att fettokräftorna tydligen bytte skal en extra gång mitt i premiären. Typiskt.

Intressant :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tomater! Ja kanske det.

Jag hittade en tråd på flashback där det mesta om ämnet fanns att läsa.

Tydligen funkar nästan vad som helst beroende på vem man frågar.

Det blir ett test med en coctail av Korv, kassler och Icas billigaste kattmat på burk.

Kattmaten för att snabbt få dit dom och korv och kassler för att inte betet ska ta slut så snabbt.

Tack för svaren.

En rapport kommer som sagt efter helgen ;)

Ska bli spännande o följa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag testat!

Det var otroligt besvärligt att få i burarna pga allt regnande på sistone. På dom bästa ställena gick det inte att ta sig fram överhuvudtaget.

Nåväl dom burarna jag pyttsade i levererade ca:4kg.

Ganska bra. Brukar inte kunna få mer än 2-3kg på en natt i denna bäcken.

Körde mest med coctails i burarna Euroshoppers kattmat på burk/mört/varmkorv ^_^

Hade även burar med bara det ena i vissa.

Det gick inte att märka någon skillnad i fångstresultat pga betet.

Det enda som gjorde någon skillnad var om jag lyckades att få buren att ligga bra i den hårda strömmen. Tricky värre. Hade behövt såna där burar som dom har på tv när dom fiskar kungskrabbor :lol:

Med andra ord enligt mig:

Det går lika bra med kattmat på burk.

Men använd det inte ändå för det luktar pecka och kletar som fan.

Varmkorv var smidigast och fiskade lika bra.

Zapp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...