Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Någon som har info/erfarenhet av havsöringsfiske på Sydkoster. Skall dit nästa helg och tänkte ta med flugspöt.

Finns där någon havsöring alls. Finns väll inga lekbäckar på Koster? Eller går öring ut från fastlandet för att äta runt Koster under sommaren?

Info, info, info... Någon som vet? :)

/Per

Edited by grilsen
Posted

Hej!

Någon som har info/erfarenhet av havsöringsfiske på Sydkoster. Skall dit nästa helg och tänkte ta med flugspöt.

Finns där någon havsöring alls. Finns väll inga lekbäckar på Koster? Eller går öring ut från fastlandet för att äta runt Koster under sommaren?

/Per

Klart det finns öring på Koster! Bland de finaste platserna längst hela norra bohuskusten, utan tvekan.

Och självklart går öringen "ut från fastlandet", det är inte längre ut än att en öring korsar Kosterfjorden på en timme eller två om den skulle ha lust till det.

De stora öringarna, "sillätarna", går ju och jagar i frivattnet betydligt mycket längre ut från kusten än så, även om de väl börjar dra sig in mot lekbäckarna nu snart. ( om de inte redan gått upp för länge sedan. Finns det bara vatten så stiger det rejält mycket öring redan i Juli)

Skitfiske på dig!

/ PJ

Posted

Hej!

/Per

Har själv tänkt att dra dit och undersöka men inte hunnit än .

Så jag är också nyfiken om stället

Posted

Tack, Snabbt svar!

Några tips var på Sydkoster det kan vara bra fiske?

/P

Rent allmänt så är "insidan", alltså östra sidan, mest lämpad tycker jag själv. Men hela ön är så sönderbruten av uddar och småvikar att det är läge nästan överallt. Du känner säkert igen ett bra öringställe när du ser det. ^_^

Posted

Rent allmänt så är "insidan", alltså östra sidan, mest lämpad tycker jag själv. Men hela ön är så sönderbruten av uddar och småvikar att det är läge nästan överallt. Du känner säkert igen ett bra öringställe när du ser det. ^_^

Tackar!

Jag rapporterar om hur det gick i mitten av nästa vecka.

/P

• 2 weeks later...
Posted

Kort rapport:

Mkt fina platser som såg riktigt heta ut. Men kraftig nordlig vind dagen jag fiskade... Ingen fisk för mig eller kollegor som fiskade fluga (var där med jobbet). En kille som fiskade med "tryckomatic" och spinnare hade 2 öringar på! Dom behövde tydligen väckas upp i den deprimerande nordan.

/Per

• 12 years later...