Hoppa till innehåll

Mellanljusnan!


_tobbe_

Recommended Posts

Jag bor vid mellanljusnan i Färila och fiskar en del där men man träffar sällan på folk utifrån vid älven.

Är det någon här på forumet som brukar eller har varit hit och fiskat någongång?

Vad tyckte ni om att fiska här?

Vart var ni och provade och hur var fisket?

Själv hade jag ett riktigt roligt fiske där för ett par dagar sedan. Bl.a harr på 43 och 44 cm på en stripande muddler. Satan vad kul det var.

Är inte så ofta faktiskt att man får harr på över ca 42 cm då harren här är lite småväxt. Lite synd tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Mellanljusnan har varit mitt "hemmavatten" innan jag flytade till Piteå i våras. Jag gillar fisket vid Kasteln och Kölströmmens övre delar. Rekordet var för fem år sedan då jag fick fem harrar över 47 cm på en säsong. Men sedan kom ju "lågvatten sommaren" och efter den har medelstorleken sjunkit betydligt i Mellanljusnan.

Leffe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Mellanljusnan har varit mitt "hemmavatten" innan jag flytade till Piteå i våras. Jag gillar fisket vid Kasteln och Kölströmmens övre delar. Rekordet var för fem år sedan då jag fick fem harrar över 47 cm på en säsong. Men sedan kom ju "lågvatten sommaren" och efter den har medelstorleken sjunkit betydligt i Mellanljusnan.

Leffe

Vart var du när du fick dom harrarna och på vad? Själv är 46 cm min största harr i mellenljusnan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar där varje sommar sedan 5-6 år tillbaka. Har samma erfarenheter vad det gäller snittlängden. Mycket fisk, men mest smått. Har fått bäst i september uppe vid Laforsen, både vad det gäller mängd och storlek. Tycker vattenregleringen är väldigt ojämn, och det är inte ofta de tappar så "jämnlite vatten" (100-120 kubik känns optimalt) att man kan vada ut till de ställen man skulle önska.

Önskar också tips på bra ställen där man kan komma ner på ett någorlunda lugnt sätt med bilen. Har stor familj, och bil därefter... :mellow:

Fiskar mest Strannan och Hovrahällarna från Färilahållet, samt Kasteln från Fönehållet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat mycket i strömmen mellan Kasteln och Kölströmmen där finns en bra djupfåra som det brukar stå fin harr i kanten på. Men som sagt sedan den sommaren för fem sex år sedan då vattnet var riktigt lågt så har jag inte fått någon stor harr där mer. Hörde på ryktes vägar att det var folk som håvade harr i groparna vid lågvattnet men hoppas att det var fel.

Det är även bra vid Laforsen, där finns en grusbank man kan vada ut på vid normalvatten och då når man huvudfåran lätt. Både fin harr och öring där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har fiskat mycket i strömmen mellan Kasteln och Kölströmmen där finns en bra djupfåra som det brukar stå fin harr i kanten på. Men som sagt sedan den sommaren för fem sex år sedan då vattnet var riktigt lågt så har jag inte fått någon stor harr där mer. Hörde på ryktes vägar att det var folk som håvade harr i groparna vid lågvattnet men hoppas att det var fel.

Det är även bra vid Laforsen, där finns en grusbank man kan vada ut på vid normalvatten och då når man huvudfåran lätt. Både fin harr och öring där.

Väcker en gammal tråd.

Från vilken sida fiskar du när du är vid den strömmen? Har du varit till Ljusnan något mer sen den här tråden skapades? Hur har det gått?

Det där med håvningen av fisk har jag oxå hört men vet inte hur mycket sanning det är. Men att det rovfiskades med mask i hålorna den sommaren vet jag. Folk tog hem kassvis med fisk. Det var väl därför FFVO stängde av fisket den sommaren så folk inte skulle fortsätta.

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit ut ett par gånger iår och har fått relativt mycket harr men det är ingen storlek på dom direkt, Fast i söndags fick vi öring en på 1kg och en på 1.6kg.

Hoppas bara att det blir bättre vattenföring denna sommar mot vad det var förra året

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roligt att det visar sig lite bättre öringar. Var ni på Färilas område eller nere på Ljusdals?

Själv har jag inte hunnit fiska i Ljusnan än i år. Ringde pegeln nu och vattnet är på väg upp igen så jag väntar nog tills det sjunker igen innan jag prövar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte fiskat där på länge, men minns första gången ca. 1977?

Jag frågade Rolf Smedman och han sa "vi ringer Loodh"

Svenerics dialekt var inte lätt för en 08 så hans beskrivning att åka

till skithusvallen!! Nåväl jag hittade dit(skytesvallen), och började fiska.

Då kom Loodh (det var ju nästgårds!)(Hassela)

Nymf skulle det vara nu på hösten, men jag fick inget.

Då såg jag ett par vak och satte på en Europea 12(det var det som gällde då)

och poff så hade jag fått 2 harrar.

Looden muttrade "ja ser att du fiskat med Smedman"

Det var en riktigt fin komplimang!

Sedan dess har jag fiskat lite vid Forsänget (liten öring), Laforsen norra sidan (en plastkulefiskare tog en 1,5kg öring)

Men mina erfarenheter har passerat bäst före datum. Blir dock sugen igen.

Pip

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har inte varit dit i år men väl i fjol. Var där under Rockenkläckningen. Såg massor av sländor och nymfskal men inte ett vak på hela dagen. Jag fiskar oftast från vägsidan (västra). Från Kölströmmen upp en bit ovanför Kasteln. Som sgat så var det riktigt dåligt den dagen jag var dit i fjol. Hoppas att det är bättre i sommar, tänkte dra dit och testa ett par gånger i sommar.

Har fått bekräftat av en ortsbo att håvningen av harr lågvattensommaren var sann, TYVÄRR.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag cyklade ner till Hovrahällarna och kollade igår kväll och det såg ut att vara fiskbart vattenstånd. Det var dåligt med insekter. Ända jag såg var en danica och en harkrank + en fiskljuse.

Har jag tid ska jag prova Ljusnan i helgen fast då blir det nog något ställe närmare Laforsen.

holk36. Vad fick du på för fluga när du var iväg? Var du till Kölströmmen?

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskade vid Kölströmmen och Kasteln. Fisken tog på "fjollhammaren". En lila klink med rosa butt.

Den flugan lät intressant. Har du någon bild eller bindbeskrivning på den?

Själv var jag och en kompis till Lassekrogsgrundet i lördags. Dåligt fiske. Vi hade några som var efter flugan men dom verka inte vara nå på hugget. Jag fick en harr på ca 37 och kompisen fick en som var lite över 30 och det var allt vi fick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är denna fast med en liten rosa garntuss som butt. Har ingen bild här då jag sitter på jobbet.

post-3824-0-18244400-1341240397_thumb.jp

Detta är originalet som jag gjorde 2005 men har tröttnat på att virka kroppar och dubbar alltid kropparna nu.

post-3824-0-84144300-1341240269_thumb.jp

Redigerad med holk36
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja den såg ju inte så dum ut. Man kanske ska ta och binda något liknande till nästa tur. Jag ska nog pröva en röd butt och ett annat hackel då jag inte har dom färger du har använt.

Funkar lika bra med Grizzly men jag är så nördig så jag färgar mitt material själv :P .

Röd butt funkar också bra det brukar jag sätta dit ibland. Men just lila är "medusinen" för Ljusnanharren. Prova en lila nymf med guldskalle också. Jag gör även myror med lila dubbing och lila hackel "Lövgrens lila". Sjukt bra mellanåt.

Här är några bilder på Ljusnan favoriter.

post-3824-0-57939300-1341336726_thumb.jp

post-3824-0-67341800-1341336735_thumb.jp

post-3824-0-61096800-1341336742_thumb.jp

post-3824-0-21847300-1341336755_thumb.jp

Redigerad med holk36
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...