Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mellanljusnan!

Featured Replies

• Author

Är det någon som har varit till mellanljusnan i år och prövat. Har tyvär inte hunnit dit så många gånger men ska försöka ta mej iväg när vattenståndet blir bättre.

bug.gif

• Replies 103
  • Views 50k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev en liten tur ikväll. Några känningar men fick bara en liten harr. En riktigt fin kväll men väldigt kallt i vattnet. 

• Här ser du hur mycket vatten som släpps vid kraftverket i Laforsen: https://login.vattenreglering.se/vattenforing_pub.asp?screen_height=768#ljusnan Stabil tappning är såklart att föredra och det

• Riktigt roligt torrflugefiske i älven idag. Fick inte jättemånga, ca 10-15 harr. Bara 2 inom fångsfönstret resten låg över. Största runt 35 cm. Men dom som tog hög i rejält. Tog reda på en harr som ja

Var uppe vid Laforsbankarna igår och det var hyfsat fiske. några Harrar på typ 35-40cm sen något stort som slet av tafsen på direkten. trögt fram till 22 sen kom det igång

• Author

Jag var ner till flugfiskesträckan en sväng i förrgår. Dåligt fiske. Fick ca 15 st. Största på strax över 30 cm. 

Idag bär det av upp till Laforsen en sväng. På vilken av platserna det blir vet jag inte än. 

bug.gif

Tänkte åka upp till mellanljusnan i helgen. Har nån koll på läget?

Det är väl öppet till 15/10? 

Pip

• Author

Har inte fiskat på 1 vecka i ljusnan så jag vet inte hur fisket är just nu men sist jag var ut så hade jag ett bra fiske men tyvärr nästan bara småfisk. Men vattenståndet verkar lovande inför helgen. Är själv sugen på en tur om jag blir hemma.

bug.gif

• Author

Känns som evigheter till premiären i mellanljusnan. I år har jag och min far pratat om att gå lite efter öring när älven öppnar för fiske. Detta ser jag fram i mot då jag sällen går efter enbart öring. 

Är det någon som planerat att fiska i mellanljusnan i sommar? 

bug.gif

• Author

Är man medveten om att älven inte håller så stor fisk så är det en trevlig älv att fiska i. För några år sedan flyttade jag så jag bor närmare älven så jag kan ta cykeln dit och även gå om jag vill det och jag är glad att jag har så fint vatten nära mig. Och vet man var man ska leta så kan man få finare fisk.

bug.gif

• Author

Tog en tur ner till hällan igår kväll och åkte efter kanten för att reka för öringfisket i vår. Riktigt fint där. Konstigt att man inte fiskar där oftare.

Flugfiskesträckan.

post-8673-14270101528817_thumb.jpg

bug.gif

Hej! en liten fråga om enån, går det att flugfiska i den ån? Den rinner ju ut precis ovanför Hoppströmmen. Och då kommer en fråga till, hur är fisket vid Hoppströmmen?

Mvh

Nu är det några år sedan jag fiskade i Ljusnan, men Hoppströmmen ska vara bra generellt. 
Hade ett bra senhöstfiske vid den strömmen ett år minns jag. Tror det var bara någon dag innan fiskeförbudet under vintern trädde i kraft. 
Vi fick gott om harr på fridriftande nymfer på en liten strömnacke (södra sidan), jag minns inte exakt var längs sträckan tyvärr. 

http://www.flugfiskemellanljusnan.se/

http://www.farila.se/index.php/farilas-forsar/hoppstrommen

http://www.ljusdalsfvo.se/hoppstrommen/

Edited by Jonas_P

"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" - Bob Lawless

Okej, tack för svar! Får se om man ger sig uppåt nåt iår! :)

• Author

Dålig aktivitet i denna tråd förra säsongen. Någon som planerar att besöka mellanljusnan i år?

Jag tog premiärturen igår. En kort sväng ner till hovrahällan med sikte på öring. Blev en på 2-3 hg och 3 påslag. Lite mycket vatten men fullt fiskbart. Harren ska vara på gång men tror inte dom lekt färdigt här än så harrfisket får vänta ett tag till.

bug.gif

Det var allt för länge sedan jag fiskade där nu, måste göra en repa när jag är "hemöver" något i sommar!

Det går ju att ha ett riktigt bra harrfiske om man har lite koll. Som tur är känner jag några som har det, för själv är jag ganska lost :)

"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" - Bob Lawless

• Author

Blev en snabbtur till hällan ikväll. Blåste halv storm uppströms så det var svårt att kasta. Ingen öring men en harr på ca 30 cm fastnade på min mickey finn.

bug.gif

Hur är vattenståndet i älven Tobbe? 

• Author

Hur är vattenståndet i älven Tobbe?

Lite högt men fiskbart.

bug.gif

Ok, kör Fortum en sedvanlig jättehöjning nu när det nalkas premiär i Ljusdal tro? :) 

• Author

Ok, kör Fortum en sedvanlig jättehöjning nu när det nalkas premiär i Ljusdal tro? :)

Det är inte så högt som det brukar. Får se hur det blir senare.

bug.gif

Ser ut som det stiger snabbt i Svegssjön nu enligt PÅ sida så kommer väl snart gå högt igen. Hoppas kunna göra några vändor iår då det vart väldigt få förra året.

• Author
På Thursday, May 12, 2016 at 15:48 mange203 sa:

Ser ut som det stiger snabbt i Svegssjön nu enligt PÅ sida så kommer väl snart gå högt igen. Hoppas kunna göra några vändor iår då det vart väldigt få förra året.

Det är bra med snö i fjällen än så man får nog räkna med en ökning snart. sist jag var till älven var vattenståndet rätt bra. Fiskade gädda då det blåste en del så det var lättare att kasta med gäddspöt. En på ca 2,5-3 kg blev resultatet. 

bug.gif

Vi var där förra hösten(2015). Första dan var det bra vattenföring och vi fick några småharrar och en liten öring. Dagen efter var det så högt vatten att det bara var att gå tillbaka till bilen.

Ska testa en fiskehelg där igen nu om en vecka så det är väl bara att hoppas att vattnet är ok, det är efter öringsförbudet så vi hoppas på några ok harrar iaf...

Någon som fiskat mellanljusnan denna säsong?

• Author

Jag har tyvärr inte hunnit ut än. Men funderar på en tur efter öring någon kväll. Mycket lågt vatten i älven just nu. Hoppas på lite regn så det inte blir extremt lågt så dom måste stänga. 

bug.gif

• Author

Det blev en liten tur ikväll. Några känningar men fick bara en liten harr. En riktigt fin kväll men väldigt kallt i vattnet. 

20170518_210330.jpg

bug.gif

Körde också lite i helgen, en fin öring vid Laforsen i fredags följt av lite harr lördag och söndag. Inget toppenfiske men skönt att vara igång!