Jump to content

CTS afinity X eller MX

Recommended Posts

Jag har en fråga, ingen enkel eftersom det är högst personlig med spöval men vad säger ni andra om Just CTS Affinity X eller MX. Är i färd med att köpa något av dess. Har ni ett beskriv spöt, aktion styvhet hur det är att drilla fisk på mmm.

Tack på förhand, Ola

Jag har ett 9,6´#6 AffinityX och ett 9´#5 Affinity MX. AX känns styvare och lite toppigare än MX(inte bara pga den är en klass högre). Båda är snabba lätta o känsliga men att drilla fisk är lite roligare på MX. Har båda till kustfiske på havsöring och om det blåser så brukar det bli AX. Lugna dagar och sommarnätter blir det MX.

Jag anser att AX9,6"#6 ger mig känslan av att vara mellan MX9"#6 och X9"#6 i rapphet.

Det blir mer klinga i kastet på 9,6" vilket gör att det kanske inte känns lika snabbt som X9"#6.Men toppen rör sig säkerligen lika fort om inte fortare.

Alla #6 är känsligare och roligare att drilla med än nån #8

#8 ska man ha och kasta med........

På bilden är det #8 och sjuan

post-2518-013205000 1284313289_thumb.jpg

Edited by elmer

Jag har en 10" #5 och en 10" #3 men båda MX.

Är jättemöjd med spöna!

Kan dock inte ge dig mycket input till valet!

det är alltid lika kul att höra om vad folk säger om sina spön. Jag är väl fortfarande osäker på om jag ska ha en 9 fot 6:a eller 9 fot 7:a. Tror det lutar åt en 6:a eftersom jag ska ha det att kasta på gräs med. Kan säkert bli bra med en longbelly på 18-20 m på ett sådant spö?

Får väl åka till malmö och prova hos Renè

Om jag bara skulle ha ett svärd till kusten skulle det bli #7.

Det är väldigt roligt att reta detta spö.

Jag tycker det har så många sidor att visa upp.

Bestämmer du dig för #6 så hör av dig.

post-2518-007175100 1284749528_thumb.jpg

Edited by elmer

• 3 years later...

Skakar liv i den här gamla tråden...

Har tänk skaffa en CTS klinga #7 för att bygga ett kustspö.

Affinity X och MX verkar båda vara bra klingor. Men här är dilemmat;

MX har en djupare, mer progressiv aktion - skön fiskekänsla (men saknar en växel?)

X har muskler och en topporienterad aktion - kastar långt (men saknar fiske känsla?)

Hur skulle ni beskriva kastegenskaper och generell 'feel' på dom här klingorna?

Lika lite som man vill offra 10m+ i kastlängd vill man ju offra all känsla när man drillar fisk.

Klarar MX vanligt dubbeldrag/distanskast. Eller viker det sig vid högre belastning?

X; omvänt, måste man ta i med våld för att få flex i klingan, och hur är drillegenskaperna?

Måste man kroka trofé-fisk för spöt spöt ska ge den där helhetsupplevelsen?

/Sakamoto

Slänger du på en tyngre lina lugnar aktionen ner sig. Så man kan gå ner en klass med ett toppigt spö för att få 'bättre fiskekänsla' eller vise versa.

Om jag tex skulle betrakta mitt Sage One 390 som en #5 (inge problem att kasta #5 linor med den) är den väldigt fin att både drilla fisk och kasta med. Om jag betraktar den som en #3 är det en pinne (jämfört med tex Winston).

När jag skulle komplettera mina #3 Winstons med ett spö för blåsiga dagar och streamers valde jag ett One 390 före tex ett (mjuk) Winston #5. Tror att mitt One 390 är mer allround än ett Winston #5 skulle vara, den kan göra precis allt (av denna anledning är jag grymt nöjd). Men är inte helt säker eftersom jag inte har fiskat med Winston #5. Är nyfiken på vad andra tror om detta?

Så om man skall utgå från linan och fisket kanske du skulle kunna ha ett #7 MX eller ett #6 X och få ut ungefär samma sak (med en #7 lina). Men det är säker mer komplicerat än så...

/Petri

• Like 1

Jag har cts spön i affinity x och i deras switch serie.

Mina spön är alla 10.6 fot och i klass 5 och 8.

Switch serien påminner nog om mx serien men vet ej säkert då jag inte testat den serien.

För mig är det affinity x som gäller, kraftfullt snabbt med känsla.

Switch serien är mjukare med djupare aktion och har inte samma kraft i sig.

X-serien har en progressiv toppaktion= toppen börjar jobba sen böjer sig spöt längre allt eftersom kraften ökar, det har förövrigt rejält med kraft i botten.

Switch serien börjar mer i mitten och går djupare ner i klingan än x-serien samt med en långsammare aktion.

Vilket spö du kastar längst med beror på vem som håller i det men x-serien är det snabbare av dom men ställer mer krav på kastaren, men kan man hantera dom belönar de en rejält.

Nu vet jag inte vilken längd du är ute efter och klingorna kanske beter sig annorlunda vid andra längder men hoppas att det här hjälper något.

Mvh Danne

Jag har ett cts mx 590 jag tycker inte att det citat "saknas muskler" å du kastar definitivt inte 10 m längre med ett x.

Gillar mx, både nog med muskler å samtidigt känslan kvar vid drillning

Ganska likt sage z-axis som jag haft i samma klass.

Har aldrig hållit i en CTS-klinga, så parenteserna var mest farhågor baserat på vad tillverkaren skriver om dom och dåliga erfarenheter från andra spön....

Hur hanterar MX dubbeldrag?

...och hur upplever ni att X och MX spöna matchar aftm-klassningen?

Låter som att valet av klinga här mest handlar om vilken typ av aktion man föredrar??

//Sakamoto

Edited by Sakamoto

har MX #5-7-9 alla 9fot, bara för dom har djup aktion betyder inte att det är sladderpåkar,

har så gott som helaktion med snabb återhämting, skulle tro dom ligger ganska

lika i ern som sage Z-axis men dom har toppigare aktion..

har provat med allt från wf5 lina till tung wf7 lina på min 7a, saknar inte kraft i botten fast dom flexar ner till handtaget

med tung lina, vinden inga problem om du har rätt lina och framförallt tekniken..

X beskriver en del att vara liknande sage tcx och du har koll på sage  spöna :)

många köper Aff X och matchar med en klass tyngre lina och då kan man ju lika gärna

köra på mx med lina i samma klass :)

Edited by diesel82

Jag har några cts.

Både x och mx i klass 5 bland annat.

X 5:använder jag på kusten med coastal klass 6 lina, tajta linbågar, hög linhastighet och trevligt att drilla fisk på, även såna under kilot.

Mx 5:an används i regnbågssjön, lite långsammare, lite djupare men jag kastar nog lika långtmed det. X funkar dock bättre när det är lite vind som det ofta är på kusten.

Har även en x klass 6 men den får ofta stanna hemma då 5:an helt klart fyller sin funktion på kusten.

Har även en mx klass 3 som jag tycker funkar bäst med en rio 4:a.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

jag tycker meningen med en snabb 6a försvinner om man lastar på en tyngre lina för att få långsammare aktion,

spö utvecklarna har ju konstruerat Aff X #6 att vara snabbt med klass 6 linor

då kan man lika gärna köra på en mx #7 och klass 7 linor om det är en 7a man vill ha :)

jag kör med en mx #7 på östkusten och fiskar med sixth sense 6/7 85% av tiden resten

när det blåser som fan funkar en coastal #7 bra men lite väl tung men bra när det blåser mycket..

Och du lastar definitivt inte ner ett mx med dubbeldrag, duger att kasta lååångt med om man behärskar tekniken..

• Like 1