Jump to content

Recommended Posts

Posted

Han ÄR en riktig älvräddare!

:D

Och miljökämpe på alla vis, visar att det går att kombinera med en kul och spännande hobby, inte mycket "tråk" där som en del beskyller miljövänner för...

Christer

Posted

Nu ska ni höra!

Ringde till Miljödepartementet idag för att höra lite om ett rykte som sa att frågan om fiskvägar (riksdagsbeslutet från 2006) var lagt i arkiv!

Skandal i så fall, får svar på måndag. Trodde i min enfald att riksdagens beslut skulle verkställas av regeringen, det står så i grundlagen i alla fall... inte läggas i arkiv...

Men nåja, det löser vi!

Passade då på att fråga om de fått några brev. Vi har ju haft en kampanj här på Edge, en Facebook-gruppen och nu också som sagt också i Fiskejournalen.

De har fått runt 300 brev! Det är faktiskt en mindre storm...

Så nu skulle jag vilja påminna er som inte skickat brevet med frågan till Andreas Carlgren att skicka den.

I kommande vecka tänkte jag kolla siffran igen och sedan går vi ut med ett pressmeddelande. Skulle TT ta det och göra en notis blir det fullt genomslag, så enkelt är det! Och detta i så fall i en fråga som regeringen försökt hålla undan sedan 2006 i sin iver att gynna kraftintressena...

Så skriv!

Här är en mall, skriv om den om ni vill, huvudsaken ni skickar den!

MER ÄN 98 PROCENT av alla svenska kraftverk och dammar saknar vandringsvägar. Detta trots att riksdagen redan 2006 beslutade att sådana ska finnas och att kraftbolagen bär ansvaret. Riksdagen påpekade dessutom att ärendet var brådskande.

Kraftbolagen har resurser

Det borde vara självklart att den som stänger av ett vattendrag i vinstdrivande syfte, också ska se till att det finns en fungerande vandringsväg för fiskar och andra vattenorganismer. Men ingenting händer! Varför? Det politiska beslutet är fattat, tekniken finns, kraftbolagen har resurserna och fiskarna och livet i vattendragen har väntat länge nog.

Svar före valet

Nu vänder jag mig till er, miljöminister Andreas Carlgren och statssekreterare Åsa-Britt Karlsson och vill ha ett svar. Gärna snart, så att jag kan få besked före valet.

//Christer