Hoppa till innehåll

Testfiske av Tiveden flyfish


pikkenix

Recommended Posts

  • Svar 190
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Det gör du helt rätt i :-)..jag ska fiska både i Tiveden o på strömsträckan nu till helgen :-)

Hallå Andreas! Ska bli riktigt kul att ses igen. Jag är gött sugen på att testa strömmen denna gång. Hoppas vädret blir bättre bara för just nu blåser det typ 20 sekund utanför fönstret. Får nog hålla i hatten... :rolleyes: Ses på lördag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare!

Det skall bli grymt kul att fiska på strömsträckan!

Vädret ser ut att bli hyffsat, i alla fall på Lördagen....

Lucas, du lär få hålla i hatten till helgen....

det kommer bara "schwischa" till när min fluglina och backing dras ut av "störste-öringen"

//Andreas

Redigerad med Flyfiction
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sicken helg! Lördagen var fantastiskt bra med fina förhållanden. 17 bågar fördelat på tre man, alla med perfekta fenor och grym kondition. På söndagen regnade det tyvärr så vattennivån steg men varsin fisk lyckades vi lura upp i alla fall. Det blev enbart nymffiske denna gång men jag kan inte låta bli att tänka på vad som händer när Vulgatan kläcker. Måste komma tillbaka då... :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara hålla med föregående talare!

Det var en fantastisk Lördag med ett strömfiske i världsklass! :rolleyes:

Bågarna var med på noterna och mådde som "fisken i vattnet".

Söndagens fiske spoilerades lite grann av det kassa vädret!

Mer att läsa om detta äventyr på Flyfiction-bloggen!

Redigerad med Flyfiction
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

I nästa nummer av Allt om flugfiske,#1 2011, kommer ett reportage om Tiveden flyfish!

Skall bli roligt att läsa om de grabbarna hade det lika bra som vi under vårt besök!

Jaja, den kommer väl på posten vad det lider.....

//Andreas

Ska köpas direkt.

Längtar tills våren kommer då man ska dit o få uppleva det själv :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket vackra fiskar! Får man fråga vilken odling som levererar sådana? Dom får en guldstjärna.

Det verkar finnas en riktigt fin vildfiskstam både i sjöarna och i strömmen, hur påverkas den av bågarna, blir öringen bortmotad från ståndplatser och lekbottnar?

Lycka till, dåliga regnbågsvatten har vi nog med nu! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket vackra fiskar! Får man fråga vilken odling som levererar sådana? Dom får en guldstjärna.

Det verkar finnas en riktigt fin vildfiskstam både i sjöarna och i strömmen, hur påverkas den av bågarna, blir öringen bortmotad från ståndplatser och lekbottnar?

Lycka till, dåliga regnbågsvatten har vi nog med nu! :D

Fisken kommer från källefall, en av dom få odlingarna som satsar på kvallite

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

Det stämmer att det är Källefall som levererar all vår fisk och jag vill påstå att de ligger i det absoluta toppskiktet av odlare i Sverige. Ambition, rutin, kompetent personal o en bra anläggning genererar fin fisk :)

Konkurrens kan periodvis vara tuff för all fisk men till saken hör att trout area står inte bara för fin och välmående fisk utan oxå för ett sunt tankesätt rakt igenom från oss. Detta medför att vi aldrig kommer falla till föga och bara dumpa i fisk eller för den delen våldföra oss på naturen eller misskvotera våra vattnen. En god balans är vår ständiga strävan. :D

//Andreas J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

Det stämmer att det är Källefall som levererar all vår fisk och jag vill påstå att de ligger i det absoluta toppskiktet av odlare i Sverige. Ambition, rutin, kompetent personal o en bra anläggning genererar fin fisk :)

Konkurrens kan periodvis vara tuff för all fisk men till saken hör att trout area står inte bara för fin och välmående fisk utan oxå för ett sunt tankesätt rakt igenom från oss. Detta medför att vi aldrig kommer falla till föga och bara dumpa i fisk eller för den delen våldföra oss på naturen eller misskvotera våra vattnen. En god balans är vår ständiga strävan. :D

//Andreas J

Det här får du nog förklara närmare :unsure:

Ni våldför er inte på ett vatten med naturlig öring genom att peta dit regnbåge :mellow:

God balans...räknar ni med vilka parametrar?

/Danne

Naturromantiker :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Källefall har fin fisk, inget snack om den saken!

Det jag oroar mig lite över är att vattnen uppenbarligen har en riktigt fin stam av vild öring. Det gör att åtminstone jag blir lite fundersam när man introducerar regnbåge och bäckröding i samma vatten.

Hur fint fisket än blir i Tiveden är det ju ändå den vilda fisken som är viktigast.

Har Ni gjort någon undersökning avseende vildöringen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Danne och Flyguy...

Har ställt frågan tidigare i en annan tråd.

(Jag följer nu ämnet här ifrån)

Det ÄR verkligen riktigt kul och spännande, roligt och kreativt med detta fiske! Jag hoppas det faller väl ut!

(tro inget annat, det är dock oron för den vilda stammen av öring som jag grunnar på)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Josef och ni andra som är lite "neggo" eller frågande, åk dit å fiska till våren och skapa er en egen bild!

Jag lovar, ni blir inte besvikna. Det är så mycket vildmark man kan begära i väst!

Eller varför inte läsa nästa nummer av Allt om flugfiske!

Och så vitt jag vet så finns inte de tre arterna (Båge, öring, röding) i samma vatten.

Det är Regnåge å Öring i ena sjön samt Regnbåge å Röding i den andra!

//Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Josef och ni andra som är lite "neggo" eller frågande, åk dit å fiska till våren och skapa er en egen bild!

Jag lovar, ni blir inte besvikna. Det är så mycket vildmark man kan begära i väst!

Eller varför inte läsa nästa nummer av Allt om flugfiske!

Och så vitt jag vet så finns inte de tre arterna (Båge, öring, röding) i samma vatten.

Det är Regnåge å Öring i ena sjön samt Regnbåge å Röding i den andra!

//Andreas

Det är nog ingen som har invändningar mot regnbågen och bäckrödingen i sjöarna. Men som jag förstått det så har även regnbåge planterats ut i ett rinnande vattendrag som håller stationär öring. Själv har jag svårt att förstå hur länsstyrelsen kan fortsätta bevilja nya utsättningar av regnbåge i strömmande vatten som håller öring.

Jag betvivlar inte att vattnet i fråga kommer att bli ett mycket trevligt fiskevatten med vildmarkskänsla. Däremot tror jag att man hade vunnit på att satsa på den lokala öringstammen ist.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen som har invändningar mot regnbågen och bäckrödingen i sjöarna. Men som jag förstått det så har även regnbåge planterats ut i ett rinnande vattendrag som håller stationär öring. Själv har jag svårt att förstå hur länsstyrelsen kan fortsätta bevilja nya utsättningar av regnbåge i strömmande vatten som håller öring.

Jag betvivlar inte att vattnet i fråga kommer att bli ett mycket trevligt fiskevatten med vildmarkskänsla. Däremot tror jag att man hade vunnit på att satsa på den lokala öringstammen ist.

Just precis så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...