Hoppa till innehåll

Jungfrun!


pette

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Blev en heldag idag, som vanligt är det trevligt folk man träffar på vid jungfrun! :)

Landade två bågar men jag hade många efterföljare som inte ville hugga... Men nu känns det ändå att hösten är pågång med bättre vattentemperaturer när dom åtminstone visar lite intresse för flugan! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Var där för 3 veckor sen. Fick en båge på 850 gr

Är van att fiska i nävsjön i nävekvarn där det finns bågar från 1,5 kg till 9 kilo så 850 gr var väl inte så häftigt men jävlar vad svår flörtade dom var i jungfrun. Bytte säkert flugor 15 ggr dom bara nafsade lite men inga riktiga hugg.

Har hört att fisken smakar dy i den lilla pölen till sjö. Stämmer det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var där för 3 veckor sen. Fick en båge på 850 gr

Är van att fiska i nävsjön i nävekvarn där det finns bågar från 1,5 kg till 9 kilo så 850 gr var väl inte så häftigt men jävlar vad svår flörtade dom var i jungfrun. Bytte säkert flugor 15 ggr dom bara nafsade lite men inga riktiga hugg.

Har hört att fisken smakar dy i den lilla pölen till sjö. Stämmer det?

 

HAr fiskat där I några  år men inte upplevt problemet med dysmak, är ju störst under den varma årstiden med algblomoning. kolla länken för mer info; http://www.fiskhalsan.se/uploads/pdf/aktuellt/Aktuella%20informationsblad/Jordsmak.pdf

 

Sen finns det bågar  på + 2 kg I sjön Sen varierar ju tekniken att få dom till hugg under året, hade nästan alltid kontakt med fisk. Dom  tar både på pytte små fjädermyggslarver  och rejält stora streamers gärna I gult eller hot orange samt svart typ WOlly Buggers med glitter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var där för 3 veckor sen. Fick en båge på 850 gr

Är van att fiska i nävsjön i nävekvarn där det finns bågar från 1,5 kg till 9 kilo så 850 gr var väl inte så häftigt men jävlar vad svår flörtade dom var i jungfrun. Bytte säkert flugor 15 ggr dom bara nafsade lite men inga riktiga hugg.

Har hört att fisken smakar dy i den lilla pölen till sjö. Stämmer det?

 

Hej Spader87,

 

att fisken skulle smaka dy har jag aldrig hört talas om. Snarare är det tvärtom - att fisken i Jungfrun smakar extra bra. Vattnet kommer från (minst) en kallvattenkälla i Bieåsen. Vattnet i Bie hade en gång rykte om sig att vara läkande, och bättre beställda kvinnor från Östermalm åkte till kurorten för att dricka vattnet och vila upp sig. Vattnet från källan håller ett Ph på 6,8 och temperatiren pendlar mellan 4 och 11 grader.

 

I Jungfrun finns det både regnbåge och öring i vikter från 600 gram upp till över tre kilo. De stora fiskarna har gått flera år i sjön och med tiden fått den vilda fiskens beteende. De är inte lätta att lura, men när man väl får på en vet man direkt att det är en gammal fisk. Rusningar på 30-40 meter är inte ovanliga...

 

Vilka flugor som fungerar ändras från dag till dag, men det stämmer bra som turtola skriver - allt från pyttesmå fjädermyggimitationer till riktigt stora streamers levererar. Och glöm inte att prova en Skater. Huggen är brutala, så se till att hålla i spöet ordentligt!

 

Välkommen tillbaka!

 

MVH

Johan Nygren, Katrineholms sportfiskare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var några finnar som var i nävsjön och kommenterade att fisken skulle smaka dy men då vet jag nu att det inte stämmer :)

Blir nog att packa spöt och åka nästa vecka nångång och fiska min andra gång i jungfrun.

Hoppas på lite större fisk nästa gång men alltid kul att få känna på fisk iaf.

Nån som har nåt tips på fler sjöar i Södermanland/Östergötland ?

Alltid kul att testa nåt nytt :)

Mvh Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 4 months later...

Jaha... så har man tagit tjuvfiskare på bar gärning.

Tyvärr var jag ensam, och de tre stycken varav en i tvåmetersregionen. Tur var väl att de visste vad de gjorde för fel och

valde att sluta fiska och åka iväg när jag påtalade vad som gällde vid sjön.

Jävla nötter...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kan vara så att jag glömt en loop multi med sameos ljusblå flytlina vid sjön. Om någon har sett den får ni gärna höra av er till mig.
Nås på 0702425079

 

EDIT : Rullen återfunnen... hemma i klädkammaren... :P

Redigerad med ReelBigFish
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...