Hoppa till innehåll

Havsöring GBg:s området


Guest Gaston

Recommended Posts

Har varit lite trögt i år om man jämför med förra året. Fick faktisk lika många över 50 cm i år som föra året, 27 st. Men i år fick jag bara en över 60 cm jämfört med 8 st över 60 föra året!!

Har fått kämpa mera för dom i år, men det går jo en jävel i mig när det blir trögt med, då gäller det bara att knäcka den berömda koden!!

Tycker nästan all stora jag har tagit har varit smala nu på sen sommaren/höst, vet ej vad det beror på!!

/T

 

 

Fan.... Jag fick bara 22 :D

Men 2 över 60 i år.

Riktigt snyggt fiskat Torstein! Ses i April nästa år ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

När man läser detta undrar man om det inte är dags att ifrågasätta fiskereglerna här på Västkusten.Vi går miste om all blank fisk som hoppar över leken och går nära kusten p.g.a det kalla vattnet. De som ska leka befinner sig ju redan i åarna.

 

http://go-fishing.dk/2015/11/velkommen-til-de-blanke/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Catch n release borde vara ok tycker jag...

Inte alls OK .Fisken skadas av C/R fiske.Om man skulle se genom fingrarna på det fisket så skulle man lika gärna släppa fritt fiske i havet året runt.Riktat fiske efter HÖ är förbjudet under förbudstiden

Redigerad med Meritaimen
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar inte heller under förbudstiden  utan följer reglerna, men jag har läst tillräckligt med studier som gjorts som pekar på väldigt låg dödlighet när man fiskar med enkelkrok Men det är klart att fisk skadas och vissa skador leder säkert till döden. Ett halvårs förbudstid som vi har här är dock väldigt extremt och när man läser artikeln som jag postade så verkar det som om man missar ett fantastiskt fiske på blank fisk i fin kondition utan att man för den skull stör lekfisken då den redan har gått upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar inte heller under förbudstiden  utan följer reglerna, men jag har läst tillräckligt med studier som gjorts som pekar på väldigt låg dödlighet när man fiskar med enkelkrok Men det är klart att fisk skadas och vissa skador leder säkert till döden. Ett halvårs förbudstid som vi har här är dock väldigt extremt och när man läser artikeln som jag postade så verkar det som om man missar ett fantastiskt fiske på blank fisk i fin kondition utan att man för den skull stör lekfisken då den redan har gått upp.

Det är säkert så.Västkusten är nog den ända stället på klotet  att ha en sån lång förbud i havet.Men vi får acceptera det tills det ändras.

Sen kan ju det va en orsak att vi har en av världens bästa öringfiske.Öringen är ju lättare att komma åt när tempen faller

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte alls OK .Fisken skadas av C/R fiske.Om man skulle se genom fingrarna på det fisket så skulle man lika gärna släppa fritt fiske i havet året runt.Riktat fiske efter HÖ är förbjudet under förbudstiden

 

 

Det är säkert så.Västkusten är nog den ända stället på klotet  att ha en sån lång förbud i havet.Men vi får acceptera det tills det ändras.

Sen kan ju det va en orsak att vi har en av världens bästa öringfiske.Öringen är ju lättare att komma åt när tempen faller

 

Haha Meri, din lilla skojare där! Du är så otroligt rolig med dina hemmasnickrade antaganden. 

Du är en av dom som faktiskt gör så jag måste skriva i den här tråden ibland. 

Vägleda folk med massa hittepå. 

Det enda du har rätt i är att det är fel att rikta sig fiske efter en art som är förbjuden att ta upp. 

Fisk skadas vid, men betydligt mindre vid CnR än vid bonk, vilket du förespråkar hellre, efter vad man kan läsa i den här tråden långt tillbaka. 

Fisk kan skadas minimalt, vid rätt sorts CnR. Och fisk är betydligt mer tålig vid lägre temperaturer än tex temp över 10 grader. 

Dock så kan minusgrader OVAN ytan ha en betydligt större skada, därför så ska fisk ej helst vara ovanför ytan. Vilket den aldrig helst ska vara, då det är en vattenlevande varelse. 

Dock så blir stressen inte lika påtaglig vid lägre temp, som vid högre. *mjölksyrepåverkan

Enligt undersökningar så är dödligheten ca 10% på fisk vid CnR. Nog ännu mindre med enkelkrok. 

Sen blir inte fisken lättare att komma åt när tempen blir lägre, tempen har väldigt liten påverkan på hur huggvillig fisken är. 

När tempen går ner mot 4 grader så blir det svårare för fisken att smälta sin föda, och letar då istället reda på varmare vatten, över 4 grader. 

Och det är oftast desto närmare botten. Vilket gör det svårare att fånga fisk som håller sig i frivatten och bottennära. Iaf med flugspö. 

Trolling med djupgående beten skulle nog va lättare... 

OM man skulle fiska tiden från oktober till mars, alltså hela året, så skulle vi se mer blank fisk mellan dom månaderna än vad vi ser i april. 

Varför? 

Jo, för dom fiskarna som är i havet, dom äter fortfarande. Medans lekfisken är uppe i åarna, och dom brukar till största procent även stå kvar där till tempen ÖKAR, så deras matsmältningsprocess blir enklare. 

Att västkusten har "världens" bästa öringfiske har nog framförallt med andra faktorer att göra än "förbudstiden". 

Framförallt med minskat nätfiske, mer kunskap hos fritidsfiskare, ökade lekplatsområden, mer föda. 

Och framförallt med ökningen av sociala medier i samband med det ökande antalet fiskare, så ser vi mer "fisk" än vad vi gjort tidigare. 

 

Om du nu ska sitta på nätet och fördriva tiden, så passa på att läsa på lite. 

Om du hellre skulle vara ute och fiska, så hade du även fått veta att det jag skriver stämmer. 

Styrkekramar! 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha Meri, din lilla skojare där! Du är så otroligt rolig med dina hemmasnickrade antaganden. 

Du är en av dom som faktiskt gör så jag måste skriva i den här tråden ibland. 

Vägleda folk med massa hittepå. 

Det enda du har rätt i är att det är fel att rikta sig fiske efter en art som är förbjuden att ta upp. 

Fisk skadas vid, men betydligt mindre vid CnR än vid bonk, vilket du förespråkar hellre, efter vad man kan läsa i den här tråden långt tillbaka. 

Fisk kan skadas minimalt, vid rätt sorts CnR. Och fisk är betydligt mer tålig vid lägre temperaturer än tex temp över 10 grader. 

Dock så kan minusgrader OVAN ytan ha en betydligt större skada, därför så ska fisk ej helst vara ovanför ytan. Vilket den aldrig helst ska vara, då det är en vattenlevande varelse. 

Dock så blir stressen inte lika påtaglig vid lägre temp, som vid högre. *mjölksyrepåverkan

Enligt undersökningar så är dödligheten ca 10% på fisk vid CnR. Nog ännu mindre med enkelkrok. 

Sen blir inte fisken lättare att komma åt när tempen blir lägre, tempen har väldigt liten påverkan på hur huggvillig fisken är. 

När tempen går ner mot 4 grader så blir det svårare för fisken att smälta sin föda, och letar då istället reda på varmare vatten, över 4 grader. 

Och det är oftast desto närmare botten. Vilket gör det svårare att fånga fisk som håller sig i frivatten och bottennära. Iaf med flugspö. 

Trolling med djupgående beten skulle nog va lättare... 

OM man skulle fiska tiden från oktober till mars, alltså hela året, så skulle vi se mer blank fisk mellan dom månaderna än vad vi ser i april. 

Varför? 

Jo, för dom fiskarna som är i havet, dom äter fortfarande. Medans lekfisken är uppe i åarna, och dom brukar till största procent även stå kvar där till tempen ÖKAR, så deras matsmältningsprocess blir enklare. 

Att västkusten har "världens" bästa öringfiske har nog framförallt med andra faktorer att göra än "förbudstiden". 

Framförallt med minskat nätfiske, mer kunskap hos fritidsfiskare, ökade lekplatsområden, mer föda. 

Och framförallt med ökningen av sociala medier i samband med det ökande antalet fiskare, så ser vi mer "fisk" än vad vi gjort tidigare. 

 

Om du nu ska sitta på nätet och fördriva tiden, så passa på att läsa på lite. 

Om du hellre skulle vara ute och fiska, så hade du även fått veta att det jag skriver stämmer. 

Styrkekramar! 

 

JaJa  Jon.Nu va min kommentar om man skulle bedriva C/R fiske under förbudstiden att fisken skadas av det.Inte vilken årstid C/R fiske är mest skadligast.Självklart under varma tider när vattnet stryker runt 20 g.En sak om mitt bonkfiske under sommaren.Jag lägger av o fiska efter 1 eller 2 bonk men du fortsätter o fiska tills dagen tar slut eller eller att du fått mjölksyra i armarna efter att dragit upp en hel drös fisk.Kan bli många fiskar som åker dit för mjölksyra o annat.

Det är många saker som har påverkat öringbeståndet här på västkusten.Och en av dom är säkert förbudstiden.

Styrkekramar på dig själv

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JaJa  Jon.Nu va min kommentar om man skulle bedriva C/R fiske under förbudstiden att fisken skadas av det.Inte vilken årstid C/R fiske är mest skadligast.Självklart under varma tider när vattnet stryker runt 20 g.En sak om mitt bonkfiske under sommaren.Jag lägger av o fiska efter 1 eller 2 bonk men du fortsätter o fiska tills dagen tar slut eller eller att du fått mjölksyra i armarna efter att dragit upp en hel drös fisk.Kan bli många fiskar som åker dit för mjölksyra o annat.

Det är många saker som har påverkat öringbeståndet här på västkusten.Och en av dom är säkert förbudstiden.

Styrkekramar på dig själv

 

Så den skadas mindre under säsong då eller? ;)

Så okej, så när du även får fisk under 45 cm så bonkar du den? Eller om du får en färgad och utmärglad fisk? För du är ju emot CnR skriver du? :)

Jag fiskar för att få fisk, inte för att fylla min frys. Det stämmer. Jag fångar hellre en fisk när den väger både 1, 2 och kanske 3 kg. Plus att den har möjlighet att leka fler ggr, och ge mig fler öringar att fånga. En död fisk, den gör ingen nytta, förutom för att tillfälligt mätta någon som hellre ser en död öring på tallriken än en öring som får simma tillbaka.

Men visst, fiskar man bara 5 ggr/år och tar upp mellan 5-10 fiskar så är det väl helt okej. Tur bara att alla inte tänker så. Då hade det varit många döda öringar på västkusten.......

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket snack om CnR, där väldigt många försöker försköna bilden av sig själv som en mindre "elak" fiskare än den andre. Jag tror på att en normalt sund inställning till fisket och naturen man vistas i räcker alldeles utmärkt. Vissa verkar tro att fisken dör direkt om man lyfter den ur vattnet eller håvar den i en helt vanlig håv utan knutlöst garn. Detta är naturligtvis inte sant men man bör hantera fisk och andra vilda djur med försiktighet.

 

Se på dig själv. Du har troligtvis valt att köpa ett spö som inte bara ger dig lång kastlängd utan även ger dig den rätta känslan när du drillar fisk. på spöt sitter en rulle som slirar sådär lagom skönt. Troligtvis kör du med noga utvalt tafsmaterial för att öka chansen att få drilla fler och kanske större fiskar. Allt i din utrustning har du givetvis köpt för att öka dina chanser till mer fisk.

Vi leker med djuren, hur lite du än vill tro det så leker du med ett liv. Även om du efter en fight med en slutkörd och felkrokad öring låter den stillsamt simma iväg och du ger dig en klapp på axeln för att du använt hullinglös enkelkrok så har du lekt med fiskens liv.

 

Jägare är ärliga. Dom letar efter djuret, siktar och skjuter. Djuret dör omedelbart. Hade säkert varit sjukt roligt att ta en rådjursbock på lätta prylar. Låta den rusa hela åkerns längd ett par gånger innan vi vevar in den och med en snäll puss på munnen släppa ut den i skogen igen. Fan vad roligt!!

-Vadå? Den återhämtar sig bra nu när det under 10 grader, så det är lugnt. Annat är det med ligisterna som låter djuret springa över åkern på sommaren när det är varmt..

 

Vi är sportfiskare och bedriver inte fisket för att det ska vara så effektivt som möjligt, utan så ROLIGT som möjligt. Mat köper vi, även om det är bonus ibland att få grava en fet havsöring som man fångat själv.

Sluta kasta sten på varandra om dåligt CnR fiske mm. Så länge vi tar hand om naturen och fiskar varsamt så kommer detta gå bra.

 

Så, ut och fiska med er och ha kul. Själv ska jag till Blekingekusten nu och plåga skiten ur några feta gäddor.

Redigerad med höst
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nog en av dom "dårarna" som lägger mest tid vid kusten på jakt efter havsöringen, och har jag haft tid så har jag fiskat mera!! Och inte fan ska jag ha dårligt samvete för att jag tycker det är roligt att jaga efter havsöringen!!

Jag kör med grov tafs så man inte behöver stå och drilla en fisk i 1/2 timma innan den ligger i håven!

Tycker man ser på många fiske filmer där dom drillar hur länga som helst och när fisken kommer upp är den inte större en "snoppen"!!

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående dödlighet så såg jag en undersökning som publicerades i Fly Fisherman för några år sedan, har för mig att dödligheten vi C&R, enkelkrok och hullinglös fluga låg runt 2-3 %. Mask med hulling låg runt 30 %, kommer inte ihåg på rak arm hur det var med fluga med hulling. Tror emellertid inte att undersökningen utfördes med havsöringskrokar, men vi kan nog räkna med en rätt så låg dödlighet ändå,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha Meri, din lilla skojare där! Du är så otroligt rolig med dina hemmasnickrade antaganden.

Du är en av dom som faktiskt gör så jag måste skriva i den här tråden ibland.

Vägleda folk med massa hittepå.

Det enda du har rätt i är att det är fel att rikta sig fiske efter en art som är förbjuden att ta upp.

Fisk skadas vid, men betydligt mindre vid CnR än vid bonk, vilket du förespråkar hellre, efter vad man kan läsa i den här tråden långt tillbaka.

Fisk kan skadas minimalt, vid rätt sorts CnR. Och fisk är betydligt mer tålig vid lägre temperaturer än tex temp över 10 grader.

Dock så kan minusgrader OVAN ytan ha en betydligt större skada, därför så ska fisk ej helst vara ovanför ytan. Vilket den aldrig helst ska vara, då det är en vattenlevande varelse.

Dock så blir stressen inte lika påtaglig vid lägre temp, som vid högre. *mjölksyrepåverkan

Enligt undersökningar så är dödligheten ca 10% på fisk vid CnR. Nog ännu mindre med enkelkrok.

Sen blir inte fisken lättare att komma åt när tempen blir lägre, tempen har väldigt liten påverkan på hur huggvillig fisken är.

När tempen går ner mot 4 grader så blir det svårare för fisken att smälta sin föda, och letar då istället reda på varmare vatten, över 4 grader.

Och det är oftast desto närmare botten. Vilket gör det svårare att fånga fisk som håller sig i frivatten och bottennära. Iaf med flugspö.

Trolling med djupgående beten skulle nog va lättare...

OM man skulle fiska tiden från oktober till mars, alltså hela året, så skulle vi se mer blank fisk mellan dom månaderna än vad vi ser i april.

Varför?

Jo, för dom fiskarna som är i havet, dom äter fortfarande. Medans lekfisken är uppe i åarna, och dom brukar till största procent även stå kvar där till tempen ÖKAR, så deras matsmältningsprocess blir enklare.

Att västkusten har "världens" bästa öringfiske har nog framförallt med andra faktorer att göra än "förbudstiden".

Framförallt med minskat nätfiske, mer kunskap hos fritidsfiskare, ökade lekplatsområden, mer föda.

Och framförallt med ökningen av sociala medier i samband med det ökande antalet fiskare, så ser vi mer "fisk" än vad vi gjort tidigare.

Om du nu ska sitta på nätet och fördriva tiden, så passa på att läsa på lite.

Om du hellre skulle vara ute och fiska, så hade du även fått veta att det jag skriver stämmer.

Styrkekramar!

MÅTTBAND vid C&R...säkert och oskadligt för havsöringen,alltid och överallt Redigerad med Rzvrzbrzotrz
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så den skadas mindre under säsong då eller? ;)

Så okej, så när du även får fisk under 45 cm så bonkar du den? Eller om du får en färgad och utmärglad fisk? För du är ju emot CnR skriver du? :)

Jag fiskar för att få fisk, inte för att fylla min frys. Det stämmer. Jag fångar hellre en fisk när den väger både 1, 2 och kanske 3 kg. Plus att den har möjlighet att leka fler ggr, och ge mig fler öringar att fånga. En död fisk, den gör ingen nytta, förutom för att tillfälligt mätta någon som hellre ser en död öring på tallriken än en öring som får simma tillbaka.

Men visst, fiskar man bara 5 ggr/år och tar upp mellan 5-10 fiskar så är det väl helt okej. Tur bara att alla inte tänker så. Då hade det varit många döda öringar på västkusten.......

 

Jag är emot riktat fiske efter HÖ under förbudstiden och det har vi debbaterat tidigare om när du uppmanade medlemmar o fånga rymda bågar från Danmark under förbudstiden.Hur många var det som fick Regnbåge vid den premiären?.C/R är en bra utveckling inom kustfiske så det har jag inget mot. Jag plockade ut en Öring igår från frysen och nu har jag saltat den.Den ska in i kallröken imorgon.

Ha det :)

post-6250-0-33714000-1448048461_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viktigast med C & R är att inte röra!.fisken,.lossa fisken i vattnet.....naturligtvist är en hulling-fri krok att föredra...stor krok dessutom. Alla mindre hamnar långt in. Att vi flugfiskare skulle vara bättre..bara för att vi fiskar med fluga!..är ett skämt.

 

Håller med, men de har gjort nån seriös krokanalys i "den stora boken om havsöringfiske". Blir alltid mycket större sårkanal av större krok, där rekomenderar de 12ans trekrok istället för enkelkrok i stl 6.

 

Angånde tidigare poster:

 

Fisken är lättast o få på kroken om vattnet är 5-15 grader i min erfarenhet. Så det är nog väldigt lätt o komma i kontakt med dem enda fram till jan/feb. Men mkt småfisk, ganska stor andel av västkustarna som leker varje år.

 

Reglerna kunde gjorts bättre på en rad olika sätt vilket vi diskuterat många gånger, men personligen tycker jag de funkar helt ok. Inte förbjudet o dra ut o fiska i skärgårn långt bort från fredningsområden en vinterdag om andan skulle falla på(1-2 gånger per stängning för egen del), att all öring måste tilbaka gör mig destu mindre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Postade detta i en tråd på ett annat forum en gång i tiden, men tyvärr tror jag inte att jag har kvar tidsskriften. Men några av siffrorna för C&R är här i alla fall, intressanta siffror tycker jag och de visar att dödligheten inte är så hög med flugor eller drag.

 

North American Journal of Fisheries Mangagement and Fly Fisherman
Magazine (Feb 2004):

Mortality by Angling method:

Bait, barbed hooks: 33. 5 %
Bait, barbless hooks: 8.4 %
Flies and lures , barbed hooks: 4.8 %
Flies and Lures, barbless hooks: 2.6 %

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det mest intressanta med dom siffrorna är ju hur otroligt liten skillnad det ändå var mellan hulling och hullingfri.

Egentligen inte, du tittar på procentenheterna .Egentligen dör ju nästan dubbelt så många fiskar med hulling jämfört med hullinglös när det gäller fluga eller drag så det är en väldigt stor skillnad.

Redigerad med Isoperla
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte, du tittar på procentenheterna .Egentligen dör ju nästan dubbelt så många fiskar med hulling jämfört med hullinglös när det gäller fluga eller drag så det är en väldigt stor skillnad.

 

Ja det är jag helt med på men jag förväntade mig ändå att skillnaden skulle vara mycket större. Men det är ju såklart många fler faktorer än kroken vid C&R. Det överlägset viktigaste i slutändan handlar ju om skickligheten på personen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ofta är det ju problem när flugan sitter djupt ner i svalget.Men fick tipset att klippa av tafsen o låta kroken sitta kvar så att den rostar bort istället för att försöka få loss den o skada gälarna.

Vad tror ni om det om det är bättre sätt att göra så

Det rekommenderas ofta att man gör så, vet emellertid inte hur det är med saltvattenskrok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...