Hoppa till innehåll

Havsöring GBg:s området


Guest Gaston

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Lägger upp bilder av Fredningsområden längs Västkusten.Det blir ju fint väder och många kan inte hålla sig till premiären  så om man ser folk i dessa områden så tycker jag att det finns en anledning ta en samtal med dom .Eller så ring tillsynsmän som har det aktuella området.

 

Inom fredningsområdena
Fiske med ålryssja och åltina får inte
bedrivas inom fredningsområden utan
tillstånd även om redskapet är försett
med flyktöppningar.
Fiske är förbjudet under tiden fr.o.m. 1
oktober t.o.m. den sista mars. Förbudet
gäller inte fiske med hummertina.
Fr.o.m. den 1 maj t.o.m. den 14 septem-
ber får fiske inom fredningsområdena
bedrivas även med ålryssja som inte är
högre än 60 centimeter och åltina
Under perioden 1 april till 30 september
är dessutom vissa andra redskap tillåtna
till exempel handredskap som ej släpas
efter båt. Fiske med angeldon eller lik-
nande metod är inte tillåtet.
Inom Kåvra fredningsområde är allt
fiske utom fiske med handredskap för-
bjudet under hela året.
Inom Buskärs och Tanneskärs frednings-
områden är allt fiske förbjudet under
hela året.

Nodreälvs fredningsområde.Ny.jpg

Fredningsområde Götaälv.jpg

Screen Shot 2016-11-07 at 12.07.51 AM.png

Screen Shot 2016-11-07 at 12.08.02 AM.png

Screen Shot 2016-11-07 at 12.08.29 AM.png

Screen Shot 2016-11-07 at 12.08.48 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.46.51 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.47.21 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.47.42 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.48.24 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.49.10 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.49.34 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.50.23 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.52.47 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.59.39 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 12.59.58 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 1.00.56 AM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 11.52.14 PM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 11.53.20 PM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 11.53.44 PM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 11.54.32 PM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 11.54.50 PM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 11.55.49 PM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 11.56.06 PM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 11.56.24 PM.png

Screen Shot 2017-03-20 at 11.57.03 PM.png

Screen Shot 2017-03-21 at 12.00.29 AM.png

Screen Shot 2017-03-21 at 12.00.40 AM.png

Screen Shot 2017-03-21 at 12.00.52 AM.png

Screen Shot 2017-03-21 at 12.01.33 AM.png

Screen Shot 2017-03-21 at 12.01.49 AM.png

Screen Shot 2017-03-21 at 12.02.02 AM.png

Redigerad med Meritaimen
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra med alla kartor till alla fredningsområden och uppmaning till folk att hjälpa till att skydda fiske i dem inom fredningstid. Ett tips är, åtminstone i mellersta delen av Bohuslän, att om man vill att det ska hända något någorlunda snabbt så ring inte tillsyningsman utan kustbevakningen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredningsområdena gäller väl bara vissa typer av fiske också? Eller rätt sagt det är lite olika beroende på område har jag för mig. Kanske är vettigt att posta reglerna också om man vill påminna folk om dessa. :-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Einarsson sa:

Fredningsområdena gäller väl bara vissa typer av fiske också? Eller rätt sagt det är lite olika beroende på område har jag för mig. Kanske är vettigt att posta reglerna också om man vill påminna folk om dessa. :-)

Man får fiska hela vinterhalvåret i havet frånsett fredningsområdena.

Tanken var väl att vara uppmärksam på de som inte kan vänta en vecka till. I markerade områden är det 100% fiskeförbud en vecka till.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Einarsson sa:

Fredningsområdena gäller väl bara vissa typer av fiske också? Eller rätt sagt det är lite olika beroende på område har jag för mig. Kanske är vettigt att posta reglerna också om man vill påminna folk om dessa. :-)

Bra att du påpeka ,efter 1 april  är ju  vissa fiskemetoder förbjudna inom fredningsområdet:)

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HåkanViskafors sa:

Man får fiska hela vinterhalvåret i havet frånsett fredningsområdena.

Tanken var väl att vara uppmärksam på de som inte kan vänta en vecka till. I markerade områden är det 100% fiskeförbud en vecka till.

Va? Är det inte totalförbud på vinterhalvåret alltid? Just för havsöring iaf?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Einarsson sa:

Va? Är det inte totalförbud på vinterhalvåret alltid? Just för havsöring iaf?

Ja det är det.Riktat fiske efter havsöring är förbjudet och tror att det är svårt att skylla på sikfiske eller makrill under vintertid.

Torskfiskar är ju fredade också fram till 1 april

Bottenmete efter plattfisk är väl ok metod utanför fredningsområden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Meritaimen sa:

Ja det är det.Riktat fiske efter havsöring är förbjudet och tror att det är svårt att skylla på sikfiske eller makrill under vintertid.

Torskfiskar är ju fredade också fram till 1 april

Bottenmete efter plattfisk är väl ok metod utanför fredningsområden.

Ja jag tänkte väl det. Blev lite förvirrad eftersom det är Havsöringar vi primärt tjötar om i denna tråden. :D Tack.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär samma problematik när Tonfisken kommer till våran kust under sommaren och den är fredad så om någon fiskade efter den med snabb uttrolling och påstog sedan att han är ute efter makrill.Tror inte att kustbevakningen hade svalt det argumentet.Ibland blir man häpen vad man skyller på när nån är utvadat i en Hövik under vintern

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Meritaimen sa:

Ja det är det.Riktat fiske efter havsöring är förbjudet och tror att det är svårt att skylla på sikfiske eller makrill under vintertid.

Torskfiskar är ju fredade också fram till 1 april

Bottenmete efter plattfisk är väl ok metod utanför fredningsområden.

Inte för att jag har ägnat mig åt det, men det är väl inget problem att fiska efter sik vintertid ? Pimplade ofta sik när jag bodde i norra delarna av landet och varför skulle det inte funka med fluga i öppet vatten då ? Svårt att motivera med en fluga i stl 4, men med en fluga i stl 10-12 bör ingen kunna säga något.

En populär fiskemetod i Mellaneuropa är "Hegene" där speciella spön används och man pimpelfiskar i princip från bår med flugor som liknar fjädermyggspuppor även vintertid.

https://www.google.se/search?q=hegene+renken&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=z_psXVFxwrcxYM%3A%3BrVXLqtOIKOqcnM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.angelprofi.at%252FDie%25252520Renke.htm&source=iu&pf=m&fir=z_psXVFxwrcxYM%3A%2CrVXLqtOIKOqcnM%2C_&usg=__J0XWwUG90vGKulgMoSiMnkU20vU%3D&biw=1267&bih=602&ved=0ahUKEwjX-8DtlPTSAhUDOpoKHT8PBBwQyjcIMA&ei=6LLXWNfnLoP06AS_npDgAQ#imgrc=z_psXVFxwrcxYM:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Isoperla sa:

Inte för att jag har ägnat mig åt det, men det är väl inget problem att fiska efter sik vintertid ? Pimplade ofta sik när jag bodde i norra delarna av landet och varför skulle det inte funka med fluga i öppet vatten då ? Svårt att motivera med en fluga i stl 4, men med en fluga i stl 10-12 bör ingen kunna säga något.

En populär fiskemetod i Mellaneuropa är "Hegene" där speciella spön används och man pimpelfiskar i princip från bår med flugor som liknar fjädermyggspuppor även vintertid.

https://www.google.se/search?q=hegene+renken&client=firefox-b&tbm=isch&imgil=z_psXVFxwrcxYM%3A%3BrVXLqtOIKOqcnM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.angelprofi.at%252FDie%25252520Renke.htm&source=iu&pf=m&fir=z_psXVFxwrcxYM%3A%2CrVXLqtOIKOqcnM%2C_&usg=__J0XWwUG90vGKulgMoSiMnkU20vU%3D&biw=1267&bih=602&ved=0ahUKEwjX-8DtlPTSAhUDOpoKHT8PBBwQyjcIMA&ei=6LLXWNfnLoP06AS_npDgAQ#imgrc=z_psXVFxwrcxYM:

 

Isoperia efter 1 april så tar vi en tur till havet o kör riktat sikfiske. För varje sik får du en hundring o för varje öring ger du mig en hundring. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Meritaimen sa:

Isoperia efter 1 april så tar vi en tur till havet o kör riktat sikfiske. För varje sik får du en hundring o för varje öring ger du mig en hundring. 

Inte det, jag menar är att man inte kan lagföra en person  för att denne står och fiskar sik under förbudstiden för havsöring då det inte är omöjligt att fånga sik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är nybörjare vad det gäller havsöringsfiske i Göteborg och undrar hur vårfisket är ute i södra skärgården. 

Har förstått att många fiskar vikar vid åmynningarna vid premiären men att det  mestadels är utlekt fisk som är rätt trött och sliten man får på dessa platser. 

Med tanke på den milda temperaturen kan det blir bra premiärfiske ute i skärgården? Jag har funderingar på att kanske ta mig ut till Donsö. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago VeniVidiRutilusRutilus sa:

Är nybörjare vad det gäller havsöringsfiske i Göteborg och undrar hur vårfisket är ute i södra skärgården. 

Har förstått att många fiskar vikar vid åmynningarna vid premiären men att det  mestadels är utlekt fisk som är rätt trött och sliten man får på dessa platser. 

Med tanke på den milda temperaturen kan det blir bra premiärfiske ute i skärgården? Jag har funderingar på att kanske ta mig ut till Donsö. 

Ser ju bra ut .Har inte varit där men låter som en spännande ställe o åka till.Bra sommarfiske säkert men ingen aning hur det är vid den här tiden där ute.Öar är ju bra om vinden är besvärlig,

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago VeniVidiRutilusRutilus sa:

Är nybörjare vad det gäller havsöringsfiske i Göteborg och undrar hur vårfisket är ute i södra skärgården. 

Har förstått att många fiskar vikar vid åmynningarna vid premiären men att det  mestadels är utlekt fisk som är rätt trött och sliten man får på dessa platser. 

Med tanke på den milda temperaturen kan det blir bra premiärfiske ute i skärgården? Jag har funderingar på att kanske ta mig ut till Donsö. 

Ja, denna säsongen lär inte bjuda på något klassiskt vårfiske. Bara att köra direkt ut till sommarplatserna och nöta!

Det brukar dröja ett tag innan fisken kommer ut till öarna men med denna våren så är de med all säkerhet redan där :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago HåkanViskafors sa:

Ja, denna säsongen lär inte bjuda på något klassiskt vårfiske. Bara att köra direkt ut till sommarplatserna och nöta!

Det brukar dröja ett tag innan fisken kommer ut till öarna men med denna våren så är de med all säkerhet redan där :)

Är det så pass varmt i vattnet redan? Måste bestämma taktik nu inför starten... Någon som råkar veta vad vattentempen håller sig runt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska lägga i båten vid Ellös i eftermiddag och köra runt malö, flatön, bassholmen. Kommer en tempangivelse därifrån i kväll. Brukar däremot vara några grader kallare där än runt Svanesund/Stenungsund.

Tänkte ta med ett vertikalfiskespö och testa lite på piggvar. Såg flera stycken i en vik när jag fiska havsöring där i samband med premiären förra året. Är väldigt lugnt väder nu så det känns lite hett :) 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jonas sa:

Ska lägga i båten vid Ellös i eftermiddag och köra runt malö, flatön, bassholmen. Kommer en tempangivelse därifrån i kväll. Brukar däremot vara några grader kallare där än runt Svanesund/Stenungsund.

Tänkte ta med ett vertikalfiskespö och testa lite på piggvar. Såg flera stycken i en vik när jag fiska havsöring där i samband med premiären förra året. Är väldigt lugnt väder nu så det känns lite hett :) 

Fantastiskt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Einarsson sa:

Är det så pass varmt i vattnet redan? Måste bestämma taktik nu inför starten... Någon som råkar veta vad vattentempen håller sig runt?

Det har varit vårväder länge nu. Ganska ofta genom åren så har det legat is långt in i vikarna, ibland ganska långt ut i fjordarna. Till och med så att folk har ismetat utanför Stenungsund!
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...